Gå til innhold

Kanariøyene


Anbefalte innlegg

Etter å ha fått fyken på jobb med arbeidsfritak ut oppsigelsesperioden har jeg nå plutselig mye fritid som jeg må bruke. Har tydeligvis giftet meg godt, da min kone foreslo at jeg burde benytte muligheten til å reise, og siden jeg da kan være 100% egoistisk hørtes en liten sykkelferie ut som en strålende god idé. Da jeg må reise på denne siden av påske, og det for min del er irrelevant om jeg sitter 3 eller 6 timer på fly når jeg først er på tur, så er Kanariøyene mitt foretrukne alternativ pga faktisk sommerlig temperaturer og mulighet for litt badeferie samtidig.

Aldri vært på sykkelferie eller Kanariøyene før, så er noen av øyene "bedre" enn de andre? Eneste kravet er direkterute i februar/starten av mars fra Gardermoen eller Torp

Div følgespørsmål:

  1. Hvor på øya bor man for å ha et greit utvalg ruter uten å starte med 10km trafikkerte byveier?
  2. Pakkereise eller kjøpe fly og hotell separat?
  3. Tips til hoteller med trygg oppbevaring av sykkel + oppvarmet basseng + gangbar nærhet til steder man får mat og øl?
  4. Tips til sjappe og leie sykkel fra? Pakker man med egen hjelm gjerne eller leier? Har sykkelene feste til egen computer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde søke opp "GranGuanche" på YouTube. Det er eit ritt som går over alle øyene. Det kan sikkert gje deg litt inntrykk. Sjølv har eg berre sykla på Gran Canaria, men det er mykje fint der, både landeveg og terreng. Om du er glad i bakkar bør du kanskje vurdere Teide på Tenerife.

4. Free Motion er bra. Eg synest det er greit å ha med hjelm, pedalar, computerfeste, flasker og ei lita sykkelveske, men det går nok fint å låne sånt også.

1. Eg kjenner berre sørsida på Gran Canaria. Om du ser på kartet ser du fleire vegar som går nordover mot fjella, så om du bur nær dei så er det fint. Det einaste du vil unngå er motorvegen GC-1. Ulempen er at det fort blir opp den same bakken kvar dag. Kreta er fint om du vil ha litt meir varierte turar, men det er kanskje litt kaldt der no.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. På Gran Canaria vil jeg anbefale å bo på sørsiden/sørvest. Mye bedre vær enn lengre nord. Playa del ingles, Maspalomas. Eventuelt Puerto Rico, Arguineguin. Kommer litt an på hva du liker. 
2. Jeg syns det er enklere (og ser ut til å være billigst) med pakkereiser/restplasser.
3. Er ett utall av hoteller. Sist bodde vi på Sol Barbacan i Playa del ingles. Oppvarmet basseng og gangavstand til "alt" inkludert Freemotion. Ligger også veldig sentralt i forhold til sykkelruter, men det gjør det meste på sør-siden. De har låst rom for oppbevaring av sykkel. Vi hadde i tillegg med noen kodelåser og låste de fast til hyllereoler. Praktisk og sikkert. Det er også mange hoteller som har Bungalower (små hytter) og det er ganske praktisk med sykkel siden en da styrer helt selv. Både Sol Barbacan og de bungalowene jeg har bodd i har det vært kjøkken/kjøleskap ol. For meg er det ett must. Lager frokost selv også kjøper jeg heller lunsj, middag, is, kaffe osv på turene i fjellene. Er mange plasser/små landsbyer osv så det er ikke noe problem.
4. Freemotion uten tvil. De er billigst og hel proffe. Alt på stell og veldig enkle å forholde seg til. Reserver nå/når tur er bestemt, få bekreftelse med en gang også betaler du når du henter ut sykkel. Jeg har med hjelm og sko. Spesifiser hvilke pedaler du ønsker og setehøyde så er sykkelen klar når du kommer. Syklene er utstyrt med en liten verktøyveske, med slange, multiverktøy og dekkspaker. Spesifiserer du at du vil ha montert på feste til computer ordner de helt sikkert det.

5. Og viktigst - gjør det! Ikke la denne muligheten gå fra deg. Bestill og begynn å planlegg. Du vil ikke angre. Når det er gjort kan du bruke kveldene til å se på noen sykkelvidoer fra GC på Youtube. Har du ett kart på mobilen oppe samtidig, vil du fort danne deg ett bilde av de beste/mest egnede sykkelrutene 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror stisykling på gc kan være gøy, men glatt… dvs sand på berggrunn osv. De jeg har snakket med har sagt at joda, artig å ha gjort det…

men derimot, gravel! Video er bikepacking, men du skjønner greia! Gc har til tider ræva asfalt, krakelert spansk betong osv, og det er mye grusveier som gir utforskerlysten i meg påfyll når jeg klatrer opp asfalten og ser alle sideveiene osv. 

Rota meg litt vekk ved alicante, og sykla tildels dårlig grus. Elendig sykkelmessig, men du verden så fint det var, tross 28mm dekk.

Forøvrig har jeg fryktelig lyst på varmere strøk en lengre periode nå/snart. 2-3mnd ish. Har go hjemmefra, men må planlegges/finansieres (lavbudsjett)

 

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (9 minutter siden):

Det har vært sykkelklubber som har dratt ned til Gran Canaria kun for å sykle på fulldempere. Kan gjerne ikke kalle det "stisykling". Er vel mer Enduro en bør kalle det de holdt på med. Facebook-siden til DH Guide Canarias

Tours - DH Guide Canarias

Enduro, og det meste er shuttle og el er vel omtrent det eneste som fins. Det er meste laget klatring for manuell selv om shuttle etter hva jeg har lest. 

 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha reist fast til Gran Canaria vinterstid (og litt sommer også) de siste 15 årene ville jeg prøve meg på Costa Blancha området igjen nå i slutten av januar. Dro til Calpe der jeg leide huset til en jeg kjenner (verdensmester triathlon masters for noen få år tilbake). Var i 12 dager og hadde det meget bra, med 53 timer sykling på de dagene.

Angret ikke et sekund på at jeg dro dit istedenfor GC. Temperaturen var nesten identisk, og det var kort, kort med unntak av en dag.

Sammenligning:

GC: 6 timer+ flytid. 20-25 grader (calima innimellom). Mye bakker og mindre valgmuligheter av veier om en skal være lenge. Periodevis meget dårlig asfalt. Koselige steder å stoppe for kaffepause, Santa Lucia, Ayacata, Soria mm. Vi trives godt i Playa del Ingles og syns det er et bra utgangspunkt for sykling. Bra hoteller og bra restauranter (når en er blitt litt kjent.

Calpe: 3 timer+ flytid (fly hver dag hele året og rimelige priser). God variasjon av ruter og meget bra asfalt, til og med i fjellenene der det så og si ikke er trafikk. Temperatur i januar under mitt opphold 15-24 grader. Mye gode syklister som er ute på veiene og vi møtte profflag hver dag, Cofidis, Ineos, Astana med flere. Så god mulighet til å teste deg mot dem feks opp Coll de Rates. Lett å få til langturer med variasjon.

 

Tror nesten jeg vil velge Calpe igjen neste vinter også.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer å sjekke ut granguache for inspo, de har rute både for sti, landevei og terreng. 

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

Forøvrig har jeg fryktelig lyst på varmere strøk en lengre periode nå/snart. 2-3mnd ish. Har go hjemmefra, men må planlegges/finansieres (lavbudsjett)

Nå kupper jeg tråden litt, men kan anbefale å sjekke ut Andalusia (kan jo være aktuelt for trådstarter også). Typ fly til Malaga og litt inn i landet, eller andre steder langs kysten . Ser ut som mye fin asfalt og grus, og virker ikke så alt for dyrt. Vet ikke hvordan det kommer ut prismessig kontra kanariøyene. Ikke vært der selv, men skal til våren. Sjekk ut cyclesierranevada (ser nydelig ut nå med mandeltrær i blomst i fjella, ref nyeste post) og gravelgranada på instagram, eller komoot: https://www.komoot.com/user/972074808597. Eller se på ruta til Badlands (hvis det er grus du skal sykle).

og: https://escapadacycling.com/en/cycling-routes/malaga-andalucia-spain og https://www.sierranevada.cc/theclimbs

Endret av hardrock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (15 minutter siden):

Etter å ha reist fast til Gran Canaria vinterstid (og litt sommer også) de siste 15 årene ville jeg prøve meg på Costa Blancha området igjen nå i slutten av januar. Dro til Calpe der jeg leide huset til en jeg kjenner (verdensmester triathlon masters for noen få år tilbake). Var i 12 dager og hadde det meget bra, med 53 timer sykling på de dagene.

Angret ikke et sekund på at jeg dro dit istedenfor GC. Temperaturen var nesten identisk, og det var kort, kort med unntak av en dag.

Sammenligning:

GC: 6 timer+ flytid. 20-25 grader (calima innimellom). Mye bakker og mindre valgmuligheter av veier om en skal være lenge. Periodevis meget dårlig asfalt. Koselige steder å stoppe for kaffepause, Santa Lucia, Ayacata, Soria mm. Vi trives godt i Playa del Ingles og syns det er et bra utgangspunkt for sykling. Bra hoteller og bra restauranter (når en er blitt litt kjent.

Calpe: 3 timer+ flytid (fly hver dag hele året og rimelige priser). God variasjon av ruter og meget bra asfalt, til og med i fjellenene der det så og si ikke er trafikk. Temperatur i januar under mitt opphold 15-24 grader. Mye gode syklister som er ute på veiene og vi møtte profflag hver dag, Cofidis, Ineos, Astana med flere. Så god mulighet til å teste deg mot dem feks opp Coll de Rates. Lett å få til langturer med variasjon.

 

Tror nesten jeg vil velge Calpe igjen neste vinter også.

+1 her

jeg trives veldig på gc, men har også vært i område costa b som kaiost her flere ganger nå. Hatt base både i Torrevijea, calpe og alicante by.

Vi traff særdeles dårlig værmessig første året (altså som gruppetur), april 22. verste vintern på 40 år sa de lokale. I fjor var gull, begge gangene! Eneste var at jeg måtte hjem mellom oppholdene… (til mitt forsvar vakke datter og venninnetur mitt påfunn. Men mora mente jeg kunne være med de…)

 

edit: har en kamerat som har vært og er, tror jeg, bofast i torrevi/rojales og han sier at mars/apr er mest værusikkert. Ellers er det stort sett bra.

Ved lengre opphold blir jeg å velge cb, da kan man evt fylle kjøleskap og ta en hviledag etter været. Leter veldig ofte etter rimelig sted å bo! 

 

 

 

 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter god, gammel forumtradisjon så vil jeg foreslå noe du ikke spør om (og steder jeg ikke har vært selv 😄 ). Hva med Calpe eller Girona? Det må være en god grunn til at svært mange syklister bor i og flytter til disse områdene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde valgt det spanske fastlandet i stedet for GC. Jeg har vært å syklet 1 gang på GC og da var jeg vel innom det "aller meste" av veier på sørsiden. Dvs. at det ikke er så mye å velge mellom. Dessuten er det kun klatreruter å velge. Alle fine veier går mot fjellene.

Iom. at du har noen mnd. fri så antar jeg at du skal være borte lengre enn 1 uke, og da blir man nok lei av GC. Jeg hadde valgt Costa blanca, men aller helst Toscana eller sydover. Ikke like varmt, men veldig flott da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Ser jeg glemte å spesifisere det, men det er landevei som er relevant for meg. Virker å være greit samstemt at Freemotion skal stå for sykkelen i det minste og at det fort blir pakketur. Skulle nesten bestilt umiddelbart, men prøver å få meg en kamerat også, selv om han riktignok gir blanke i sykling, så er han gira på sol, varme, mat og øl.

Har riktignok fri noen måneder, men er aktuelt med maks én uke da jeg har gravid kone og en 3-åring hjemme. Når jeg først skal dra så har jeg også lyst til å kunne ta litt bade- og lesedager ved bassenget eller stranda. Derav ser jeg for meg at en av Kanariøyene er det beste valget

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (5 timer siden):

Det har vært sykkelklubber som har dratt ned til Gran Canaria kun for å sykle på fulldempere. Kan gjerne ikke kalle det "stisykling". Er vel mer Enduro en bør kalle det de holdt på med. Facebook-siden til DH Guide Canarias

Tours - DH Guide Canarias

Jeg har "sjutlet" med taxi opp til Pico de las nieves og tatt hovedruta for vandring ned til demningen i Ayaguares. Det var tidvis eksponert, veldig mye store stein, og ofte løst i tillegg. Mye flyt også, men det bør det være på 4 5 mil og 1500 hm. 

Har også vært med Freemotion på en tur fra Ayacata hvor vi avsluttet utenfor butikken i Ingles. Det var mindre intenst, men fremdeles tidvis ganske bøllete. Bra opplegg ellers med ferdigsmurt sandwich, drikke til turen og kaffe klar på kafeen oppe i Ayacata. De er veldig proffe. Vurderer faktisk å slenge meg med på en landeveistur etter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært unormalt varmt i sør-europa i vinter, men du risikerer fremdeles gufne vinterstormer på fastlandet. Hustrige morgener med  kvikksølvet ganske langt ned mot blått så må du også kunne regne med så dager som likner mer på (fine) vår/høstdager. 

På GC er det dårligste været du får omtrent som en ok norsk sommerdag. 

Playa ingles for (russe)party med litt slitne restauranter og godt brukte hotellrom 

Meloneras (Faro) mer upmarket og nyere støk på det meste og dyrere. 

Vi pleier å finne typiske golf/aktivitets resorter i Maspalomas (området mellom Ingles og Meloneras). Ofte ok priser og alt innafor gang/sykkelavstand hvis du skaffer plass på nedsiden av hovedveien. 

Disse resortene har leiligheter med kjøkkenkrok, felkes bassengområde og ofte treningsfasiliteter og muligheter for ballspill etc.

Du kan sykle lange og korte turer rett ut av døra. 

Ta med løpesko hvis du løper, eller har tenkt å begynne. Å ta en enkel flat tur på brede fortau og strandpromenader i lune kveldstemperaturer er veldig flott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken GC eller fastlands Spania blir feil, men hadde nok muligens også valgt GC hvis jeg hadde dratt nå, selv om jeg kjenner en del som har vært på Costa Blanca (inkl Kai lenger opp her) og enda lenger nord siste uker (+ Volta Valencia på tv'n forrige uke) og de har jo hatt nydelig vær. Men er også nysgjerrig på fastlandsspania og skal til Alicante/Costa Blanca i påsken. Høsten 22 var jeg på Solkysten/Andalucia, øst for Malaga (bodde i kystbyen Alumencar) og der var det fantastiske veier og ditto asfalt (hvis en ser bort bort fra siste parti av Velata/Sierra Nevada). Ønsker å sjekke ut mer her, som en skriver, fantastisk med gravelsykkel (vi syklet flere mil på grusveier i fjella, muligens på grensen med 28-30 mm dekk, men gikk bra). Backlands som nevnes over her er jo godt eksempel, og leste en turartikkel i verdens beste sykkelblad Cyclist hvor deler av den løypa ble syklet. Drar gjerne tilbake, men kunne også tenkt meg base lenger øst (Almeria), eller lenger nord (Granada) for teste andre veier. Eller nordvest for Malaga. 

Høsten 23 var jeg i Girona + en dag sør for Barcelona (har syklet her en dag tidligere også, på langhelg). Likte meg veldig godt her, men veldig mye er i skogen og en får ikke den utsikten som jeg har fått andre plasser, med unntak av kystveiene og hvis en tråkker opp til Pyreneene (som for meg er viktigste grunn til å dra hit). Selv om jeg likte Solkysten/Andalucia bedre så er Girona aldri feil heller. 

Tilbake til GC. Er nok enklest å bo på sørsiden, og som de sier "finest" vær (men er jo stort sett nydelig vær på nordsiden også) men den beste syklingen og veiene er på nordsiden. Mye bedre kvalitet på asfalten. På nordsiden bor de lokale som betaler skatt og de stemmer selvsagt på politikere som fikser veier.  På sørsiden er turistene og god asfalt er ikke prioritert. Kunne tenkt meg å bodd på nordsiden en gang også. På GC har kun leid sykkel via FreeMotion, og det har funket godt. Har leid både racer og mtb. Men stort sett tatt med sykkel. Selv kunne jeg tenkt meg å teste flere kanariaøyer. 

Får jeg sparken en gang skal jeg sjekke ut alle kanariøyer. Eller hele Spania. 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (6 timer siden):

+1 her

jeg trives veldig på gc, men har også vært i område costa b som kaiost her flere ganger nå. Hatt base både i Torrevijea, calpe og alicante by.

Vi traff særdeles dårlig værmessig første året (altså som gruppetur), april 22. verste vintern på 40 år sa de lokale. I fjor var gull, begge gangene! Eneste var at jeg måtte hjem mellom oppholdene… (til mitt forsvar vakke datter og venninnetur mitt påfunn. Men mora mente jeg kunne være med de…)

 

edit: har en kamerat som har vært og er, tror jeg, bofast i torrevi/rojales og han sier at mars/apr er mest værusikkert. Ellers er det stort sett bra.

Ved lengre opphold blir jeg å velge cb, da kan man evt fylle kjøleskap og ta en hviledag etter været. Leter veldig ofte etter rimelig sted å bo! 

 

 

 

 

Har du ett stravaspor eller to fra Alicante by turen din som kunne linket til ? trenger litt inspirasjon til min tur selv om jeg begynner å få litt oversikt. Gjerne en lengre tur på god asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe på Free Motion sine nettsider, men er reservasjoner bindene? Og er det inkludert flaskestativ? Sportsdrikke, energibarer osv regner jeg med er rimelig kurant å få kjøpt lokalt?

Dato blir første uka i mars (må vente til etter vinterferie-ukene i Norge), og tenker nok også at jeg blir med på noen av turene Free Motion arrangerer, i tillegg til et par soloturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble tur bestilt, 29.02-07.03 på Seaside Sandy Beach på Playa del Inglés. Det var både fornuftig priset og Free Motion i samme bygg, samt at de har organiserte turer fra samme sted, som jeg i hvert fall delvis vil benytte meg av. Har leid en Cannondale Super Six EVO 2 Ultegra Di2, var litt begrenset tilgjengelighet så da ble det noe som for min del er rimelig fancy.

Så gjelder det bare å finne ut av brukbar kompensasjon til de som blir igjen hjemme. 😅

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (30 minutter siden):

Da ble tur bestilt, 29.02-07.03 på Seaside Sandy Beach på Playa del Inglés. Det var både fornuftig priset og Free Motion i samme bygg, samt at de har organiserte turer fra samme sted, som jeg i hvert fall delvis vil benytte meg av. Har leid en Cannondale Super Six EVO 2 Ultegra Di2, var litt begrenset tilgjengelighet så da ble det noe som for min del er rimelig fancy.

Så gjelder det bare å finne ut av brukbar kompensasjon til de som blir igjen hjemme. 😅

God tur!

edit: er det første gang (hvis man kan spørre om slikt…)? Det er haugevis av syklister som er ute daglig, alltid noen å sykle med! 
Første dag går du rett opp fra hotell, gjennom gc500-rundkjøring og over gc1. Opp til viewpoint Maspalomas osv selvsagt 🙂

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...