Gå til innhold

Apple Watch Ultra vs Fenix, hvor håpløs vil jeg synes batteritiden er?


Anbefalte innlegg

Hvor mange her har erfaring med både Garmins evigvarende batteri, og Apple Watch Ultra (2)?

Det har danna seg en slags ring inne i displayet på min trofaste Fenix 2 som vel er rundt ti år gammel, og jeg lurer på om det er noe lim som holder på å gå opp, så mistenker kanskje den lever på lånt tid.

I den forbindelse spekulerer jeg fælt på en eventuell arvtaker. Bruk vil bli intervalløkter med løping, noen lengre dagsturer og skiturer. Må vel ærlig innrømme at flerdagers-ekspedisjonene realistisk sett nok blir mest fantasert om, og maks begrense seg til en eller to-dagersovernattinger på sykkelturer i nærområdet. I hverdagen ser jeg for meg at jeg vil ha mest glede av en Apple Watch, da den har desidert flest muligheter til ting gjennom et rikt app-univers.

Jeg sliter litt med å danne meg et bilde på hvor ofte jeg vil irritere meg over håpløs batteritid og heller ønske meg en Fenix, og tenkte det var interessant å høre hva slags erfaringer folk som gjerne har brukt begge deler har.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (17 minutter siden):

Og et annet spørsmål jeg har: Hvordan funker det i praksis å synke fra Apple-klokke inn i Garmins univers der alt av sykkeldata og vektdata m.m. synkes?

Det går ikke ganske enkelt, Garmin Connect støtter Garmin enheter. 

Jeg har ingen erfaring med Apple Watch, men personlig synes jeg det virker veldig masete å måtte lade i praksis hver natt for å holde klokken levende. Selv bruker jeg en Garmin Epix2 som er et par år gammel og er godt fornøyd med den, den har lavere batterilevetid (oppgitt til 16 dager) enn Fenix, men langt bedre skjerm og har det jeg synes jeg trenger ift. smartklokke-funksjonalitet. Skulle jeg kjøpt ny i dag tenker jeg at jeg også hadde vurdert Forerunner fra Garmin dersom en skal være i det universet. Akkurat skjermen er det jeg synes er svakt med Fenix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mitt inntrykk og at det ikke er helt enkelt å få til sømløst. 

Tanken med Ultra vs vanlig Watch er at jeg kanskje kan redusere lading til annenhvert døgn 🙂 Gjør det jo med telefonen greit nok liksom.

Men mulig jeg fortsetter i Garminuniverset.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke AW Ultra, men min AW S6 må jeg lade hver natt, eller i hvert fall hver morgen (sover med klokken). Det er irriterende om man skulle glemme det og komme på jobb med 10 % batteri. Også litt kjedelig å ha med seg lader hver gang man overnatter - selv på lengre longhaul flights.

Ultra har vel det dobbelte av kapasitet så du kommer deg kanskje gjennom en dag om du glemmer å toppe opp en morgen og det vil jeg tro gjør noe med de verste irritasjonsmomentene ved en vanlig AW, men uansett så må du ha en ganske fast rutine for lading. Utenom det er jeg godt fornøyd med AW til min ganske basic bruk, og jeg er nesten avhengig av funksjoner som Apple Pay (vet Garmin har noe lignende, som jeg ikke tror fungerer like sømløst og med snevrere støtte). Når jeg en gang skal erstatte vil det først og fremst være batterikapasitet som ev. skulle få meg til å bytte til Garmin, lite annet jeg savner utover tilstøtende problemstillinger, som at AW ikke leser HR hvert sekund, kun sampler det hvert 5-10 minutt (ved vanlig bruk, når man trener er det konstant).

Obs til ski, av en eller annen grunn er ikke GPS aktivert for langrenn om man bruker Apples trenings-app, så da må du ev. tracke dette via en annen app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lading av AW blir akkurat så vanskelig som en gjør det til.

Går man inn i forholdet med at det bare blir styr og mas, ja da blir det styr og mas.

Lager man seg heller rutiner på dette så er det null stress.

Eks. ha laderen liggende lettvint til på kjøkkenet.

Der er du flere ganger i løpet av døgnet, og hva er enklere enn å ta av seg klokka og lade mens du driver der?

Jeg har også hatt en Fenix 2, og problemet med den - hvis en lot den bli litt for mye utladet - var at det tok lengre tid å "hurtig"-lade nok for en treningsøkt på 1-2 timer.

På AW er dette gjort samtidig som en skifter til treningstøy.

PS - hvor ofte ser en ikke på Strava halve økter p.g.a. strømtom klokke? 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har sett med AW har bare en vane å lade den når de setter seg ned ved pcen/kontorpulten. Noen har magnetiske ladestasjonen. @Kjesk har gode poeng. Eneste er vel om en er på fleredagers turer, men da må en gjerne ha med powerbank uansett. Evnt. kan du jo bare beholde Fenix 2 til de gangene du skal være villmarkens konge i en uke.

Om jeg ikke husker helt feil(ikke sett videoen under) ga TheQuantifiedScientist på youtube en av AW gode skussmål på målingene. Han fokuserer vel hovedsakelig på søvnmålinger, men han er faktisk en forsker, ikke en livsstilsinfluencer.

En youtuber, som liker dilldal, men som ikke virker kjøptogbetalt, var i samme dilemma:

Kjenner flere med Garmin som egentlig kun bruker Strava. Blir veldig synlig i rullesesongen siden jeg har de som forbindelse på Garmin.

Edit: Har Fenix 6 Sapphire selv. Ser ikke noe behov for å bytte den på lenge. Friheten med å ikke ha med seg mobilen på løpeturer, fordi klokken har eSim, er ting som må på plass før jeg bytter den ut. Plus gjerne mer presise målinger på helsestatistikk. Var hos ørenesehals-spesialist fordi det påstås at jeg snorker(aldri hørt det selv..), og nevnte data fra f.eks. klokkens målinger på pulsoksymetri. Fikk et hyggelig svar, hvor undertonen var at de målene ikke var noe å stole på.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjesk skrev (15 minutter siden):

Lading av AW blir akkurat så vanskelig som en gjør det til.

Går man inn i forholdet med at det bare blir styr og mas, ja da blir det styr og mas.

Lager man seg heller rutiner på dette så er det null stress.

Eks. ha laderen liggende lettvint til på kjøkkenet.

Der er du flere ganger i løpet av døgnet, og hva er enklere enn å ta av seg klokka og lade mens du driver der?

Jeg har også hatt en Fenix 2, og problemet med den - hvis en lot den bli litt for mye utladet - var at det tok lengre tid å "hurtig"-lade nok for en treningsøkt på 1-2 timer.

På AW er dette gjort samtidig som en skifter til treningstøy.

PS - hvor ofte ser en ikke på Strava halve økter p.g.a. strømtom klokke? 😉

 

Det er jo også litt viktig hva slags forhold man har til lading og hva som er "god" batterikapasitet. Noen jeg kjenner som bruker apple watch ultra mener to dager er god batterikapasitet, mens jeg mener det er latterlig dårlig kapasitet. Derfor har jeg garmin som jeg trenger å lade annenhver uke, selv med daglig trening. Jeg synes det er kjempeirriterende å skulle lade hver gang jeg setter meg ved kontorpulten eller tar av meg klokka for å dusje. Andre har kanskje et annet forhold til det. 

Og oppsummert i mange tester (i hvert fall den til Mark Lewis, som jeg mener bestemt å ha sett tidligere) av de to: apple watch er en veldig god smart-klokke med gode til ok treningsmuligheter (avhengig av krav) mens garmin er en veldig god treningsklokke med ok til litt halvveis dårlige smartklokke-funksjoner. Hva trenger du/vil ha mest?

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (7 minutter siden):

Det er jo også litt viktig hva slags forhold man har til lading og hva som er "god" batterikapasitet. Noen jeg kjenner som bruker apple watch ultra mener to dager er god batterikapasitet, mens jeg mener det er latterlig dårlig kapasitet. Derfor har jeg garmin som jeg trenger å lade annenhver uke, selv med daglig trening. Jeg synes det er kjempeirriterende å skulle lade hver gang jeg setter meg ved kontorpulten eller tar av meg klokka for å dusje. Andre har kanskje et annet forhold til det. 

Og oppsummert i mange tester (i hvert fall den til Mark Lewis, som jeg mener bestemt å ha sett tidligere) av de to: apple watch er en veldig god smart-klokke med gode til ok treningsmuligheter (avhengig av krav) mens garmin er en veldig god treningsklokke med ok til litt halvveis dårlige smartklokke-funksjoner. Hva trenger du/vil ha mest?

Det er en veldig god oppsummering.

Løping: En trenger egentlig ikke altfor mye stats. Ingen av de jeg kjenner som løper virkelig mye er så knirkepetter på slikt. Dog, de trenger god batteritid til halv/helmaraton. Stryd er vel kompatible med noen AW nå.

Sykling: Til avansert bruk er vel en sykkelkomputer å foretrekke til navigasjon, intervaller eller wattmåler.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar over her.

Det er litt det som gjør at jeg er litt i tvil her. Jeg trener jo ikke så ekstremt mye at det gjør noe, og innbiller meg at en god smartklokke gir meg mye nytteverdi i hverdagen, og at jeg kanskje har mer bruksglede av den biten enn treningsbiten totalt sett. Hadde jeg hatt daglige økter hadde jeg nok prioritert treningsbiten såpass at jeg ikke hadde vært i tvil, men når det er mer snakk om en to-tre fingre i de typiske ukene, er det litt vanskeligere å velge.

Jeg tror neppe jeg kommer til å plages av å smette klokka i en magsafe-lader som er lett tilgjengelig, jeg tar jo ofte av meg klokke/ur til vanlig og når jeg skal sette meg og jobbe litt på et tastatur.

For syklingen har jeg uansett en Edge 1030 som fortsatt funker fint, og den vil nok også byttes ut med en Edge når den er utslitt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Apple Watch tidligere og den ble solgt ganske fort. Til kontor bruk er den god, men til trening er Epix 2 mange hakk bedre synes jeg.

Jeg ville ha startet med å sjekke klokka du har mot Garmin om de kan fikse den du har/god pris på ny. Kundeservicen til Garmin er konge, noe som gjør at jeg ikke kjøper noe annet selv om tingene deres er sjukt dyre.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrig hadde jeg valgt Apple Watch Ultra 2 over Fenix. Gjensalgsverdiene er jo ganske OK, sånn om man er veldig misfornøyd, noe som er litt tvilsomt.

Fortjener en finere reim da.

Vintage-Tan-AW-Ultra.jpg?v=1662893590

Et spørsmål er kanskje hvordan du logger treningen og om du er opptatt av å ha det i Garminsystemet? Vet ikke om man kan overføre all gammel trening til Strava.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per nå er det stort sett logging til Garmin Connect på det meste. Men såvidt jeg har erfart, går det høvelig greit å pushe data fra Connect videre til Apple Health, så kanskje kan Apples økosystem være min primære kilde, så får klokka evt dytte ting direkte til Apple Health uten å ta turen om Garmin først.

Men er ikke helt overbevist om hvor komplette data man får med seg fra romaskina over dit, husker ikke om det var Ergdata->Connect eller Connect->Apple Health som var issuet da jeg så litt på det før jul.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har tittet på ErgData ->Connect, men såvidt jeg husker var ErgData endel mer utfyllende angående roøkten enn det som kommer opp i Connect?

Edit: Jeg ser egentlig bare på ErgData når jeg ror, slik at jeg kan holde jevn flyt og tidvis harde intervaller.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Andreas said:

Av ren nysgjerrig hadde jeg valgt Apple Watch Ultra 2 over Fenix. Gjensalgsverdiene er jo ganske OK, sånn om man er veldig misfornøyd, noe som er litt tvilsomt.

Det er akkurat det der som plager meg og 😄 
Har litt lyst til å finne ut hvordan livet er med epleøkosystemet på håndleddet. Ser de har en med 1600kr rabatt på Elkjøp-outleten på Tiller her (dog med stygg blå silikonreim)

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Andreas said:

Lenge siden jeg har tittet på ErgData ->Connect, men såvidt jeg husker var ErgData endel mer utfyllende angående roøkten enn det som kommer opp i Connect?

Ja, jeg tror det var der feks info om alle takene går tapt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge statistikken er på ErgData er det der en sjekker det. Det er jo gjerne mest for å se hva en tåler over X-minutter, og ror man fast har en de tallene litt i bakhode uansett.

Utfordring med Applesystemet er at du kan bli en av de som tar telefonen med Ipaden eller klokka 😅 Flere av de jeg kjenner som har flyttet inn i det systemet driver med slikt, og alltid litt irriterende med den marginalt svakere samtalelyden. Et skikkelig ikke-problem.

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Har hatt Apple Watch tidligere og den ble solgt ganske fort. Til kontor bruk er den god, men til trening er Epix 2 mange hakk bedre synes jeg.

Jeg ville ha startet med å sjekke klokka du har mot Garmin om de kan fikse den du har/god pris på ny. Kundeservicen til Garmin er konge, noe som gjør at jeg ikke kjøper noe annet selv om tingene deres er sjukt dyre.

Vet ikke hva du sammenligner med her, men en Apple Watch Ultra 2 er raske 10999,- ut av boksen :classic_ohmy:

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (31 minutter siden):

Vet ikke hva du sammenligner med her, men en Apple Watch Ultra 2 er raske 10999,- ut av boksen :classic_ohmy:

Ja hos apple er alt dyrt, men synes genrelt at 8000++ for en treningsklokke er sjukt dyrt. Siden Garmin sin service er så bra tar jeg meg likevel råd til det.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er nokså sikkert er at man ikke har en AW i 5-7 år, og i hvertfall ikke uten å oppleve at brukeropplevelsen blir dårligere.  Med AW så betyr det f.eks at batteritiden går fra to til én dag. Med Garmin så går det etter hvert fra 2-3 uker til 1-2 uker som fortsatt er helt ålreit.

Garmin er også helt rå på kundeservice. Jeg har fått nye reimer 3-4 ganger fordi jeg syns de ryker for fort. Brodern fikk ny/refurbished klokke av nyere modell nå den gamle røyk.

Når det er sagt så er Apple råe på brukeropplevelse og så er det jo faktisk en telefon i klokka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWU2 fungerer ypperlig som treningsklokke. Bruker du en tredjeparts app som RunGap kan du få det meste av info fra en økt registrert med AWU inn i GC. Har gjort dette selv flere ganger. Glimrende klokke med overraskende god batteritid. Kartene på AWU er også meget gode, og pulsmålingen best i klassen.

Har dog lite negativt å si om Garmin som jeg har et veldig godt forhold til. Blir litt yrkesskadet med en klokke på hver hånd...

Har skrevet en sak om RunGap som viser hvordan synkronisering foregår 🙂

https://pulssonen.no/rungap-synkroniser-treningsdata/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Fenix 6 til Ultra 1, og har ikke angret. Ultra er så mye mer enn en treningsklokke, og når det gjelder trening, opplever jeg den som bra. Ikke noe å utsette på den.

 

Når det gjelder lading, må den selvsagt lades oftere enn Fenix, men det har gått helt sømløst. Trenger ikke lade hver dag, men pleier som regel legge den på trådløs lader når jeg sitter på kontoret. Lades på lik linje som man lader en telefon trådløst. Opplever ikke det som et problem, og har etter et halvt års bruk ikke opplevd lading som et problem. Det blir en vane, og har jeg glemt å lade den før jeg skal på trening, lader jeg den i noen minutter, og så holder den som regel gjennom økta. Har blant annet opplevd å måtte lade klokken i bilen på vei til trening (tar 10-12 minutt å kjøre).

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonynord skrev (1 time siden):

Jeg gikk fra Fenix 6 til Ultra 1, og har ikke angret. Ultra er så mye mer enn en treningsklokke, og når det gjelder trening, opplever jeg den som bra. Ikke noe å utsette på den.

 

Når det gjelder lading, må den selvsagt lades oftere enn Fenix, men det har gått helt sømløst. Trenger ikke lade hver dag, men pleier som regel legge den på trådløs lader når jeg sitter på kontoret. Lades på lik linje som man lader en telefon trådløst. Opplever ikke det som et problem, og har etter et halvt års bruk ikke opplevd lading som et problem. Det blir en vane, og har jeg glemt å lade den før jeg skal på trening, lader jeg den i noen minutter, og så holder den som regel gjennom økta. Har blant annet opplevd å måtte lade klokken i bilen på vei til trening (tar 10-12 minutt å kjøre).

Enig. Hadde jeg ikke jobbet å teste pulsklokker og blir tvunget til litt heftig rullering, så hadde AWU2 vært min go-to klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...