Gå til innhold

Hodelykt til jogging/ski: Har du prøvd Black Diamond Sprinter 500?


Anbefalte innlegg

Har du prøvd Black Diamond sprinter 500 lykten? Funker "PowerTap™ Technology for instant transitioning between full and dimmed power" ? 

Jeg har et godt utvalg av hodelykter, men det jeg ser etter nå er noe som er lett, god balansert mht. vekt foran/bak og som er lett å regulere selv med hansker. Jeg ønsker å vise hensyn til de jeg passerer. Denne blir i hovedsak til joggging og spaserurer, så 500 lumen er mer enn nok. 

Silva Trail Runner Free 2 Hybrid er et åpenbart alternativ og jeg liker at den har skjult ledningene og lader med USB C (Sprinter har "gammal" micro USB), men liker altså BD sin powertap - dersom den funker :) Sprinter 500 er en del billigere enn Free 2 når den er på tilbud til 608 kr her . 

Jeg er en svoren tilhenger av Zebralight til vanlig, men til jogging kan de "hoppe" litt mye og jeg savner en indikasjon på hvor mye batteri som er igjen og muligheten til å lade lykta direkte via USB. Jeg liker også at Sprinter har lys bak, fint når jeg jogger i mer trafikk. Jeg bruker hodelykt 2-3 ganger daglig omtrent 4 måneder i året så jeg kan forsvare et lite utvalg av gode lykter 🙂

 

Skjermbilde2024-02-15092602.jpg.a850eab2324a840966df31f0e84a805f.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen konkrete erfaringer med BD-lykta, men jeg bruker en Led Lenser H7R til samme formålet.
Jeg foretrekker å ha mulighet til litt mer enn 500 lumen til sti.
Den har en ganske stor knott på siden av lykta, for å justere opp/ned styrke + selve fokus på lyset justeres på fronten. Begge deler funker bra, også med handsker.
Av andre pluss'er er, at den bruker ikke-propreitære batterier (21700), sånn at det er relativt billig å kjøpe ekstrabatterier om man er en som trenger sånt 🙂 
I tillegg batteri bak, sånn som de du har sett på, for bedre vektfordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med noen av lyktene, bruker selv Petzl IKO core 500 lumen til jogging/langrenn. Får fnatt av hodelykter som hopper, så denne som lett kan justeres til å passe som et skudd fungerer bra for meg. Den er lett og oppladbart batteri (kan også bruke vanlige batterier). Kanskje litt dyrere enn de du nevner? Ikke lys bak dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trail Runner Free fungerer utmerket til langrenn og koster 699,- hvis du er medlem hos Anton / Sport1. Da bruker du vanlige AAA-batterier. For oppladbart batteri må du legge på noen hundrelapper.

Sitter veldig godt på huet og er lett å betjene. Mer enn nok lys til xc og lignende aktiviteter. Genialt at ledningen er innsydd i stroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Trail Runner Free fungerer utmerket til langrenn og koster 699,- hvis du er medlem hos Anton / Sport1. Da bruker du vanlige AAA-batterier. For oppladbart batteri må du legge på noen hundrelapper.

Sitter veldig godt på huet og er lett å betjene. Mer enn nok lys til xc og lignende aktiviteter. Genialt at ledningen er innsydd i stroppen.

Er medlem der ja. Er det Free 2 modellen? De ga den vel en liten oppdatering. 

Kan man lade batteriene i lykta eller må de ut og egen lader? Og er det en grei batterindikator på lykta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Olight sin H17S?

Den er både lett på hodet, enkel å justere, bredt og fint lys - og har batteriindikator bak. Den er mindre kraftig enn en Silva-hodelykt jeg har, men jeg velger som oftest likevel denne til ski- og joggeturer. Ser den er på 799 hos XXL nå (normalt 999), men har også vært mulig å få til under 500 i korte perioder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (4 timer siden):

Er medlem der ja. Er det Free 2 modellen? De ga den vel en liten oppdatering. 

Kan man lade batteriene i lykta eller må de ut og egen lader? Og er det en grei batterindikator på lykta? 

Det er nok 1.

Ser at du kan kjøpe 2 til 799,- rett fra produsenten. Visst nok litt bedre kjøling og dermed mer lys.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (26 minutter siden):

Kjører lupine Piko med et digert 10Ah-batteri i sekken når jeg går på ski. 

Jeg liker Lupine siden batteria funker svært godt i kulde. 

 

Ja, jeg har jo en Blika 🙂 Og likevel står en Piko høyt på siklelista. Blika står montert på sykkelhjelmen så det er litt styrete å flytte frem og tilbake. Piko er nok det jeg burde kjøpe, men for at den skal være perfekt må Lupine komme med et smartcore batteri med direkte lading med USB C- Lupine kunne også prøvd seg med en bryter som er enda litt mer følsom/enklere for rask justering "on the fly". På Blika er det ikke noe tema fordi at jeg har fjernkontroll, men de gangene jeg bruker den som vanlig hodelykt synes jeg bryteren er litt vanskelig å treffe med store hansker. Her snakker vi flisespikking 🙂  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (11 timer siden):

Har du sett på Olight sin H17S?

Den er både lett på hodet, enkel å justere, bredt og fint lys - og har batteriindikator bak. Den er mindre kraftig enn en Silva-hodelykt jeg har, men jeg velger som oftest likevel denne til ski- og joggeturer. Ser den er på 799 hos XXL nå (normalt 999), men har også vært mulig å få til under 500 i korte perioder.

 

Den noteres ja! Ser ut til at den blir veldig lik Silva Free. Liker at den lader på USB-C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg liker med BD Sprint er at den har den ekstra stroppen over hodet. Selv med ganske små og lette lykter har jeg krater i hodet av strikk og feste etter lengre turer og jeg tenker at den ekstra  strikken gjør at alt sitter uten å måte sitte så stramt. 

 

Men er det altså ingen som har prøvd BD sin "PowerTap™ Technology for instant transitioning between full and dimmed power" ? Jeg mener at det er slik at man bare tapper på siden av lykten og sånn raskt dimmer opp og ned. Smidig for å enkelt vise hensyn til andre og spare på batteriet. Utrolig irriterende dersom det bare funker sånn der og av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en (eldre) versjon av https://www.hektapatur.no/utstyr/lykter/petzl-nao, og synes den er helt topp til løping og (enkel) ski

Sitter godt på hodet (stropp / snor-løsningen funker fint, snoren gjør at festepunktet kommer litt opp på hodet og en behøver ikke stramme så mye)

"Reactive lightning" funker overraskende bra, lykta dimmer opp/ned "av seg selv" basert på hvor du ser. Jeg har satt den opp til å kjøre wide-beam når jeg ser ned (dvs. når mye lys reflekteres tilbake til lykta) og gå over til mer narrow-beam når jeg ser opp. Da kan jeg bare flytte hodet litt ned når jeg møter noen, og lykta dimmer ned av seg selv

Og den kan betjenes med hansker (og med votter hvis de ikke er for store)

Min er litt lite kraftig til "nedoverkjøring på smale skogsstier på ski", men den nye er sikkert mye kraftigere....

Men prisen er sikkert noe annet enn du så for deg 🙂

Endret av torsteis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale siste versjon av Lupine Blika. Sitter som støpt på både hode, lue, pannnebånd og sykkelhjelm. Nok lumen til å lyse opp hele Nordmarka, og nok batteri til å vare hele turen. 
 

Koster skjorta, men du får svært god kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sett med Blika i husholdningen, fenomenalt lys. Blir fort varm på full blås, men det er jo sjelden man trenger SÅ mye lys over lengre tid uansett.

Men jeg kan tenke meg at mindre lykter oppleves bedre på jogging o.l. selv om jeg bruker min til dette, på skihjelmen og på stihjelmen hele året. Eneste jeg har å utsette på Blika'n er pannebåndet som er sydd fast til plastbraketten, og denne er ikke av  god nok Lupine-kvalitet. Den varer en stund men til slutt så knekker deler av den. Hadde man lagd den så denne delen kunne skiftes ut så hadde det vært greit nok, men pr nå så må hele pannebåndet skiftes.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1482 skrev (13 timer siden):

Jeg kan varmt anbefale siste versjon av Lupine Blika. Sitter som støpt på både hode, lue, pannnebånd og sykkelhjelm. Nok lumen til å lyse opp hele Nordmarka, og nok batteri til å vare hele turen. 
 

Koster skjorta, men du får svært god kvalitet. 

Jeg har som sagt en Blika og sikler på en Piko, men prøver å overbevise meg selv om å ikke bruke enda en liten formue på hodelykt. På utkikk etter noe lettere og enklere med usb lading denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 15.2.2024 den 9.33):

jeg savner en indikasjon på hvor mye batteri som er igjen


PS: 4 x klikk når avskrudd gir deg batteristatus på ZL. 
 

Jeg er også stor fan av ZL-formfaktoren, og kjøpte nettopp en Skilhunt H150.
Mindre og lettere enn ZL H600 serie, så mulig bedre å jogge med. USB-lading, enkel batteriindikasjon, bra regulering, kompatibel med både på 14500 og AA batteri.

Den er (åpenbart) verken noe lumen- eller runtime monster, men en veldig bra lykt gitt sine begrensninger.
Kanskje aller viktigst: Den har knappen på riktig sted i forhold til ZL 😉 

https://tgreviews.com/2023/07/30/skilhunt-h150/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petzl Nao+? Opptil 750 lm og autodimming for møtende joggere og skiløpere, samt autojustering av lysstyrken etter hvor mørkt det er. Kan naturligvis overstyres og tilpasse med fast lyst om ønskelig. Jeg syntes den sitter svært godt og har testet den på intervaller i begge stilarter på ski samt løping. Super digg og tydelig fjærbelastet vriknapp for justering. Fungerer svært bra!

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (5 timer siden):

Petzl Nao+? Opptil 750 lm og autodimming for møtende joggere og skiløpere, samt autojustering av lysstyrken etter hvor mørkt det er. Kan naturligvis overstyres og tilpasse med fast lyst om ønskelig. Jeg syntes den sitter svært godt og har testet den på intervaller i begge stilarter på ski samt løping. Super digg og tydelig fjærbelastet vriknapp for justering. Fungerer svært bra!

Det er for så vidt en god lykt, og jeg har brukt den masse selv, men den er så gammel at den bruker vanlig USB-A port for å lade batteriet. Det i seg selv gjør den uaktuell for når det finnes så mye bedre og mer moderne løsninger. 

Reactive teknologien er ikke akkurat unik lenger heller. Selv den rimelige Silva lykta justerer lysstrålen automatisk etter omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har "lillebroren" til Petzl Nao+---> Petzl Iko Core. 

Den er fjærlett, og null hinder på hodet. Så lett at den ikke hopper på hodet under løping. 

Lyser kanskje litt kort dersom man kjører fort på ski, men er helmax til løping og middels rolig ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fra Nitecore kom seilende opp som en het kandidat når den kom på tilbud hos XXL til 600 kr. Den scorer kanskje ikke topp når det kommer til hvor lett/rask den er å dimme opp og ned, og kanskje er den fremtung sammenlignet med de med batteriet bak, men bortsett fra det er det mye bra. Jeg liker USB-C lading med skikkelig skjermet ladeport og iom at jeg allerede har 18650 batterier så kan jeg på lengre turer ha med et i reserve. Jeg har jo sagt at jeg ikke trenger så mye lys, men det utvider selvsagt bruksområdet at den har litt å gå på. Jeg har aldri eid en Nitcore lykt, men jeg forbinder dem god kvalitet. De blir i alle fall nøye vurdert på all verdens lommelyktforum. Jeg vet ikke om de har like bra controller som det Zebralight har. 

Jeg liker at den har en bånd tvers over. Jeg bruker hodelykt også når jeg jobber på huset og det er godt å kunne ha litt mindre spenning i strikken rundt hodet. Jeg har også to barn som bruker hodelyktene mine og jeg opplever vel at det er enklere for dem å få lykta på riktig plass når de har båndet over hodet. 

Denne innretningen på lampa er også veldig fin for å sette på sykkelhjelmen, det er jo ikke nok til stisykling for meg, men jeg liker også å ha et lys på hjelmen når jeg commuter. Selvsagt ikke på full pupp og blitzkrieg 🙂 

 

HC60 V2, hodelykt - full image 2

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (7 timer siden):

Denne fra Nitecore

..er ikke dum den! 

Hvis det er akseptabelt med fremtung lykt ville jeg dog sett på en 18650 Skilhunt som har fått mye skryt på div Reddits og andre forum:
(En slags storebror til den jeg linket til over)

https://www.skilhunt.com/product/h04r-rc-usb-magnetic-rechargeable-led-headlamp/

Samme kategori som ZL, men med innebygget lader og knappen på riktig sted 😉

Det eneste negative med denne kontra Nitecore synes jeg er at Skilhunt har proprietær magnetlader.

 

Apropos 18650 - rimelige 3500mah kvalitetsceller fra Samsung og Panasonic her:
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=40233
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=45586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...