Gå til innhold

Tørre landeveier i Oslo/omegn mars 2024


Anbefalte innlegg

I et øyeblikk av våroptimisme ble det piggfritt i går kveld, gikk fint fra bærum til oslo det, selv i minus 3 i morrest, men nå er gnisten virkelig tent. Føles som jeg har mista 3kg vekt pr hjul 😄

Så hvor er det trygt/tørt for en 50-100km tur i helga tror dere? Sørkedalen? Tryvann?

Ser at det er meldt full sol og 8 grader i firetia på fredag, kanskje det må bli tur fra 1530-1730 eller noe 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på langtur er neppe Sørkedalen eller Tryvann det beste. Du må holde deg i det åpne og bølgende lavlandet, med andre ord fagre Follo.

Er fine forhold der nå, sjekk f.eks storien til Vegtur på Insta: https://www.instagram.com/stories/vegtur/

Topp servering finner du hos Stasjonskafeen, enten på Kråkstad stasjon eller Spydeberg.

https://www.instagram.com/stasjonskafeen_kraakstad/

https://www.instagram.com/stasjonskafeen_spydeberg/

God tur!

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Ndreas skrev (9 timer siden):

Det så ut som en plan! Noen veitips å få med/unngå fra oslo og utover? Holde vannlinja, eller dra over østensjø?

Fra Bjørvika ta gjennom Gamlebyen til Vål'enga og Etterstad. Videre til Bryn og opp til Østensjø og sørover til Skullerud-dompa. Derfra g/s til Enebakkveien, som du følger fram til du tar av til Siggerud og så videre til Enebakk. Ved enden av Mjær ta du av mot Spydeberg. Inn på kafeen for en deilig stasjonsbolle før du tråkker videre mot Knapstad og Kråkstad. Du kan unne deg en kaffe her og. Det er tross alt årets første langtur. Hjem igjen over Solborg og vakre Eikjolveien til Langhus og så ned til Gamla. Siste strekket tar du via Solveien og Kongsveien slik at du kan skue utover Oslo sentrum badende i ettermiddagssol og tenke at det nå endelig er sykkelsesong i fagre Follo!   Vil du ha en litt kortere variant så tar du mot Ski etter Siggerud i stedet for Enebakk. Husk likevel å sykle innom Kråkstad for en kaffe.

https://www.strava.com/routes/3200898253778800198

Endret av runermm
Kort-versjon lagt til.
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur ut i Follo i dag og innom Stasjonskaféen på Kråkstad, hvor det ble spist sandwich, flapjack og drukket store mengder kaffe for å få i seg varmen. Det var stort sett prima forhold og tørre veier. Noen få steder var det is i veien, som ved kiosken på Hjulet, så det er lurt å følge litt ekstra med nå som det fortsatt er frost om natta. Gang- og sykkelveiene er fulle av grus så det rådes til å styre unna de hvis mulig, ned fra Vinterbro i retning kiosken på Nesset var det såpass tjukt noen steder at man kan risikere å skli ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd! Er på besøk hos min mor på Fornebu i helgen og tenker jeg tester en av disse turene ila. helga👍🏻Tenker da kanskje jeg kjører i nærheten av utgangspunktet deres da jeg ikke er superkjent. Hvis ingen har noen andre tips? Start/mål Fornebu, har eventuelt mulighet til å kjøre bil til start innen rimelighetens grenser. Tenkte egentlig meg en litt kortere tur i morgen opp til sørkedalen, men da skjønner jeg dette ikke er å anbefale pga. fare for is? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bil så ville jeg parkert ved Hvervenbukta og tatt ruta jeg la ut motsatt vei. Ved retur tar du rett fram ved Klemetsrud, følg skilting til Hauketo. Da er det bare trille tilbake til bukta.

Sørkedalen er nok for det meste isfritt, men er noen partier som ligger i skyggen der.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tok Bærum-Oslo S-Siggerud-Langhus-Rundt gjersjøen på fjordsia, opp brattbakken (den var gøy!) og hjem igjen. Ble nesten 80km og det passa greit mtp temp/mørke siden det ble en relativt sen start.

Fin tur, men gang/sykkelveiene var helt håpløst fulle av grus. Jævli glad jeg hadde litt brede dekk og lavt trykk, tror ikke det hadde vært noe gøy på landeveissykkel

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forandring fra gårsdagens nydelige vårtur. Påkledning som i går, men iskald nordavind gjorde dagens tur kort. 

Angående GS, her østafor er gangveiene allerede feid og det er en fryd å seile i medvind.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt prima forhold i Follo nå. Oslo - Ås - Drøbak - Oslo i dag på 35 mm slicks. Et par ispartier som er lette å unngå her og der og mye grus på sykkelveiene, men ellers tørt og fint. 

https://www.strava.com/activities/10929973066

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en litt kortere versjon av runden Rune foreslo med start i Hvervenbukta. Fine forhold. Som nevnt i forrige innlegg så er det mye grus på sykkelstiene. Kan også melde om rundt 0 grader, komplementert med en sur vind fra nord-øst. Kjørte på 32mm gp5000

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

To notiser fra de mest brukte intervallbakkene:

Tryvann: Mye smeltevann ovenfor Holmenkollrestauranten, det renner stedvis så mye at det like gjerne kunne vært regnvær

Grefsenkollen: Veiarbeid ved Trollveiskrysset m/lysregulering, samt arbeid uten lysregulering noen hundre meter lengre opp også. Ifølge info på kommunens sider vil dette avsluttes innen utgangen av mai. Også en god del vann fra bekk ved flata før Trollveiskrysset.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...