Jump to content

Sittestilling og bike fitting


Recommended Posts

Har sett på temposykler at en har setet veldig langt fremme, for å tilte kroppen fremover og fange minst mulig vind.

Så at Pogacar gikk i brudd 80 km før mål, og bare økte på motstanderen.

Ser at generelt er det vel sagt for landeveissykkel-innstilling at en loddrett linje fra front på kneet skal gå gjennom trøen/tåballen.

Er det bare meg, eller kan det virke som at Pogacar nesten har et slags tempo-oppsett med tanke på seteplassingen, som virker å være langt fremme?

SittestillingPog.jpg

SittestillingPogacar.jpg

Edited by Mannen Faller Ikke
Link to comment
Share on other sites

OK, dette var jo litt funny. Eg ville Google dette med tempo-sittestilling, og fann ein tråd som diskuterer at dei sit heilt dustete på setet på grunn av ein UCI-regel. Så såg eg lenger nede at det var ein som hadde svart akkurat det. "Som om eg skulle ha sagt det sjølv", tenkte eg. Og så såg eg kven som hadde kommentert det 😃

image.png.2c217ba75136e2c1200775bd89f8a170.png

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til poenget. Å sitje langt framme er vel då ein måte å få kroppen bittelitt meir utstrakt når ryggen må vere horisontal. Altså slippe å få knea heilt opp i brystbeinet. Og det gir naturleg nok meir kraft i tråkket.

210037-largest_iden_profile.jpg

EDIT: Med dette resonnementet burde det ikkje vere nokon spesiell grunn for Pogacar å sitje langt framme på det fyrste biletet.

Edited by torhovland
Oppdatert
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut som kne vil komme ganske nært rett over pedal når krankarm når kl 1500.
Men de bruker nok litt andre kriterier enn tommelfinger når de tilpasser sittestilling på det nivået 😄

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel så mye med hoftevinkel å gjøre -- legg også merke til Tadejs 165mm krankarmer. Vektfordeling og centre of mass er også en litt annen sak når en veier 66kg og trår 400 watt. 

Link to comment
Share on other sites

Ser at Youtube-fyren Peak Torque laget en video i 2023, og at samme bilde som jeg fant av Pogacar-sykkelen var der, så da var det ikke fra siste ritt bildet var, så innstillingene kan ha vært annerledes på siste ritt.

Han forteller at Pogacar er en av de få syklistene som gjør "dynamiske sykkltilpasninger", og med det mener han at Pogacar stiller inn sykkelen etter hvor i rittet Pogacar ønsker å gønne på. Så hvis det er en Maria-bakke han vil gjøre et rykk, og med masse oppoverbakker med f.eks. 11 grader stigning, så stiller han inn sykkelen før rittet til å sitte langt fremme på sykkelen, og ha setet tiltet fremover. Når det så stiger 11 grader, og setet er vinklet f.eks. 11 grader fremover, så føles det som å sitte helt flatt. På samme måte føles det som å sitte rett over sykkelen, og ikke langt oppå bakhjulet når det går oppover, sånn at han får skikkelig kraft ned i pedalene. Men han sier jo og generelt at Pogacar har en av de mest fremover-sykkelinnstillingene i feltet.

 

Pogacar pre-rotated.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Mannen Faller Ikke skrev (På 15.3.2024 den 10.32):

Har sett på temposykler at en har setet veldig langt fremme, for å tilte kroppen fremover og fange minst mulig vind.

Så at Pogacar gikk i brudd 80 km før mål, og bare økte på motstanderen.

Ser at generelt er det vel sagt for landeveissykkel-innstilling at en loddrett linje fra front på kneet skal gå gjennom trøen/tåballen.

Er det bare meg, eller kan det virke som at Pogacar nesten har et slags tempo-oppsett med tanke på seteplassingen, som virker å være langt fremme?

 

 

Ser at en Facebook'er, om noe heter det, og har gjort et poeng av Pogacar sin sittestilling, hvor linjen ned fra kneskålen ikke treffer tåballen. Jeg som trodde jeg var dårlig å sykle. Er bare å dytte setet frem, så sykler jeg lett fra Pogacar:

Facebook

PogMan.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mannen Faller Ikke skrev (På 22.5.2024 den 13.20):

Ser at en Facebook'er, om noe heter det, og har gjort et poeng av Pogacar sin sittestilling, hvor linjen ned fra kneskålen ikke treffer tåballen. Jeg som trodde jeg var dårlig å sykle. Er bare å dytte setet frem, så sykler jeg lett fra Pogacar:

Det har vært vanlig med loddlinje fra Tuberculum Tibia og ikke fra kneskål-front når det kommer til såkalt "KOPS" (knee over Pedal Spindle). Linjen her fra knehase til spindel er ikke like mye mer frempå enn en linje fra TT til PS som det kanskje antydes.  

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

SykkelØyvind skrev (19 timer siden):

Det har vært vanlig med loddlinje fra Tuberculum Tibia og ikke fra kneskål-front når det kommer til såkalt "KOPS" (knee over Pedal Spindle). Linjen her fra knehase til spindel er ikke like mye mer frempå enn en linje fra TT til PS som det kanskje antydes.  

Føler fremdeles jeg kan se ganske stor forskjell fra Poga Car og retningslinjene.

Kneskåler og sånt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at KOPS er noe som henger igjen fra gamle dager og blir nok ikke mye brukt i moderne sykling, i alle fall ikke blant eliten. Trenden er at man kommer lengre fremover samt gjerne i kombinasjon med en kortere krankarm for å åpne opp i hoftevinkelen. Prøver du å ligge litt aerodynamisk med underarmene flatt vil du fort merke at med lange krankarmer og KOPS fort vil ende opp med en veldig lukket hoftevinkel. 

Ulempen med den nye måten å sitte på er at du får vekten mer fremover og når du da sitter med en kulemage og tråkker 120 watt, ja da får du mye vekt på hendene. Så før du tråkker watt som en elitesyklist og er veldig opptatt av aerodynamikk samt er helt skrapa, så anbefales det ofte at du ikke prøver å etterligne sittestillingen til en proffsyklist helt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mannen Faller Ikke skrev (3 timer siden):

Føler fremdeles jeg kan se ganske stor forskjell fra Poga Car og retningslinjene.

Helt klart - Pogacar er jo også en unik syklist. 😉 Men han sitter lengre frempå enn det mange kan håndtere/ha glede av. Som Hrukin sier, korte krankarmer er noe av regnestykket her. 450 watt ned i pedalene er en annen del. Som Newton så riktig påpeker så fører mer kraft ned i pedalene til mer kraft oppover også, noe som fører til lavere vekt på sete og styre. 
Det er litt vanskelig å se ut i fra bilder om Tadej sitter så langt frem også i roligere fart. Kanskje sitter han noe mer bakover før han setter inn de avgjørende rykkene med 50-100 km igjen? 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...