Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Furu skrev (1 time siden):

Haha...Kockums liksom 😉

Har jo ikke helt samme schwungen som DeBeyer, Garcima, etc....😉

Tror jaggu jeg går for Kockums jeg også. Kan jo kjøpe den rett borti gata her...

Takk for tips 😄

 

Etter en kjapp revurdering, går jeg for noe annet enn Kockum. Leste at overflaten er ganske grov sammenlignet med f.eks. Garcima.
Ikke sikkert det betyr noe, men alikkavæl....

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en De Buyer panne, bunn bulket seg og varmen spredde seg ikke slik den skulle. Det er sikkert flere modeller men min hadde tynn bunn.

Gikk over til Demeyere panner. Dyre, men det var tilbudspakke med to størrelser så da slo jeg til. Disse har tykkere bunn, og overfører varmen fra induksjonsovn veldig bra. Ift Woll panner som vi også har så må jeg gå for lavere effekt.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, janbanan said:

Jeg hadde en De Buyer panne, bunn bulket seg og varmen spredde seg ikke slik den skulle. Det er sikkert flere modeller men min hadde tynn bunn.

Gikk over til Demeyere panner. Dyre, men det var tilbudspakke med to størrelser så da slo jeg til. Disse har tykkere bunn, og overfører varmen fra induksjonsovn veldig bra. Ift Woll panner som vi også har så må jeg gå for lavere effekt.

Demeyere har vel såvidt jeg vet ikke særlig med karbonstål? Karbonstål er jo ett tynt lag som er stempla ut til en panne, en stålpanne fra Demeyere består av opptil sju lag som er pressa sammen, så litt heftigere konstruksjon som er mindre følsom for rask oppvarming.

Ser flere produsenter av karbonstål advarer mot induksjon nettopp av den grunn at ved full guff blir det for heftig med den tynne enlagskonstruksjonen. Matfer har vel lansert en variant som i utgangspunktet buer litt andre veien, men som blir retta ut når den blir oppvarma, nettopp av denne grunnen. Men ser ut til å være vanskelig å få bestilt.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (8 timer siden):

Demeyere har vel såvidt jeg vet ikke særlig med karbonstål

Det skrev jeg vel heller ikke?

Jeg ville bare dele av min erfaring med De Buyer

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (9 timer siden):

Ser flere produsenter av karbonstål advarer mot induksjon nettopp av den grunn at ved full guff blir det for heftig med den tynne enlagskonstruksjonen. Matfer har vel lansert en variant som i utgangspunktet buer litt andre veien, men som blir retta ut når den blir oppvarma, nettopp av denne grunnen. Men ser ut til å være vanskelig å få bestilt.

Hvordan er erfaringene fra folk?

Bulker det seg ved høy varme på induksjon? Eller funker det bra å varme opp gradvis? Et lite minutt på 4-5 før du øker?

For vår del bruker vi bare full guff til å koke opp vann eller annet som ikke svir seg. Selv biffen tar jeg på nest høyeste (i støpejern).

Når det sagt er det forskjell på effekten fra sone til sone. Vi har også sånt ‘flex’ område. Der er effekten opp i panna/kjelen merkbart mindre enn de andre sonene. 

Bestiller uansett karbonstålpanne nå, for å teste. Det er ikke akkurat en stor utgift. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, bruker karbonstål på gass og induksjon - de er alle helt rette fremdeles. 

Et lite tips allikevel - disse pannene leder varme svært godt, og det er ikke ofte jeg trenger en varme som tilsier boost på en induksjonsovn egentlig. Min erfaring er at jeg bruker mindre effekt med disse pannene enn jeg gjorde tidligere. 

Wokbluss på gass er det greit fres i - pannene som er brukt der er rette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (1 time siden):

Et lite tips allikevel - disse pannene leder varme svært godt, og det er ikke ofte jeg trenger en varme som tilsier boost på en induksjonsovn egentlig. Min erfaring er at jeg bruker mindre effekt med disse pannene enn jeg gjorde tidligere. 

Samme erfaring her, bruker sjelden høyere enn nivå 7 av 10 på slike panner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, janbanan said:

Det skrev jeg vel heller ikke?

Jeg ville bare dele av min erfaring med De Buyer

Neida, men det var bare at det i mine øyne virket som du sammenlignet dem mtp å slå seg.
Tror ikke merket har spesielt mye å si i så måte, det er mer pannekonstruksjonen som skiller.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 4.4.2024 den 10.55):

Bare så synd de mest tilgjengelige de Buyer-pannene har epoxy på håndtaket som gjør at det er lite gunstig å bruke min foretrukne metode for å behandle dem for å få et bra belegg.

 

IMG_2687.jpeg

Kan du beskrive prosessen?

…eller har du en link….

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Furu said:

Kan du beskrive prosessen?

…eller har du en link….

Tror det var denne som overbeviste meg om at ovn er tingen framfor koketoppen.

Og etter jeg kjøpte meg større grill, kom jeg på at jeg kan unngå lukt i leiligheten med å bruke den i stedet. Framgangsmåten min er stort sett å stryke på raps- eller druekjerneolje og tørke av så mye som mulig, før jeg lar ting stå i varme i en times tid.

Ser det er fort gjort å ikke tørke av nøye nok, så lurt å tørke over er par omganger ekstra så man unngår dråper i belegget. 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2024 at 5:51 PM, arne_and said:

Godt poeng, er ikke noe av fordelen kontra støpejern nettopp glattere overflate?

Det finnes faktisk støpejern der de har slipt bunnene. Og den jeg reddet fra et skolekjøkken har veldig glatt bunn sammenligna med den tradisjonelle Høyang-panna jeg ca aldri bruker nettopp pga strukturen i bunnen som gjør at den er vesentlig mindre non-stick.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matfer har stålhåndtak, ja det kan bli varmt, men du verden så praktisk det er de gangene du vil slenge hele panna i stekeovnen for f.eks. ettersteking av kjøtt. 


Jeg har forsøkt en del forskjellige prosesser, men ser ikke at de kompliserte metodene bidrar til noe "annet" og bedre basert på egen erfaring. Det jeg har endt opp med er medium (ish) varme med et par mm olje i panna, akkurat sånn at det ikke ryker veldig. Bruker f.eks. rapsolje. Lar det stå i ca 30 min. Lar panna kjøle seg ned, tørker ut panna med papir, skjuler ut med varmt vann og setter den inn med et tynt lag rapsolje. Deretter handler det bare om bruk som gjør den bedre og bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, eOpseth said:

Matfer har stålhåndtak, ja det kan bli varmt, men du verden så praktisk det er de gangene du vil slenge hele panna i stekeovnen for f.eks. ettersteking av kjøtt. 


Jeg har forsøkt en del forskjellige prosesser, men ser ikke at de kompliserte metodene bidrar til noe "annet" og bedre basert på egen erfaring. Det jeg har endt opp med er medium (ish) varme med et par mm olje i panna, akkurat sånn at det ikke ryker veldig. Bruker f.eks. rapsolje. Lar det stå i ca 30 min. Lar panna kjøle seg ned, tørker ut panna med papir, skjuler ut med varmt vann og setter den inn med et tynt lag rapsolje. Deretter handler det bare om bruk som gjør den bedre og bedre. 

 

Den metoden funker fint for stekeoverflaten, men om du vil ha en fin polymerisert finish på hele siden og utsiden av panna, foretrekker jeg stekeovn. Særlig for ting som wokpanne er det enklere å få en fin jevn finish da, første forsøket på å fikse den innebar både gassbrenner og stygt resultat 🙂

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (41 minutter siden):

Matfer har stålhåndtak, ja det kan bli varmt, men du verden så praktisk det er de gangene du vil slenge hele panna i stekeovnen for f.eks. ettersteking av kjøtt.

Jeg la med en sånn på bestilingen av Mareld by Garcima panna:

spacer.png

Den kan jo være fast på panna og så bare ta den av når den skal inn i ovnen.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Furu said:

Jeg la med en sånn på bestilingen av Mareld by Garcima panna:

spacer.png

Den kan jo være fast på panna og så bare ta den av når den skal inn i ovnen.

Eldre slekt som hekler grytekluter så det spruter er også en praktisk ting for dette behovet 🙂

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (3 minutter siden):

Eldre slekt som hekler grytekluter så det spruter er også en praktisk ting for dette behovet 🙂

Absoultt en mulighet for meg også 😄

Fikk bare litt kløe i hipster-genet da jeg så en i naturfarget lær med synlige sting... 😉 

  • Like 1
  • Haha 3

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 5.4.2024 den 12.37):

Noen med erfaring med Garcima Lyonnaise karbonstålpanne som koster 349kr nå?  På hytta er det bare slitne teflonpanner, så må ha en bedre panne der også... (har DeBuyer hjemme) 

Har denne i 28cm og en deBuyer i 32cm.

Har ikke målt, men ganske sikker på at Garcima-pannen har tynnere gods enn deBuyer'en. Den er ihvertfall ganske lett å håndtere mtp vekt, og jeg har ikke oppdaget noen nedsider ved det tilsynelatende tynnere godset.

Knallpanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, langen said:

Jeg synes Matfer-pannene hos Norrøna ser fine ut, da innsiden er helt glatt siden håndtaket er sveiset fra utsiden:
https://www.norrona.net/search?action=search&q=karbonstål 

Jepp, jeg hadde bare hatt litt lyst til å kjøpe den modellen de har laget som skal være enda mer egna for induksjon, men ser ut til at den ikke er sluppet helt på markedet enda.

 

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (55 minutter siden):

enda mer egna for induksjon

Skjønner det slik ta denne "egnetheten" går i at bunnen skal være litt konkav.
Ser på reddit at noen har tatt frem gummihammeren og gitt bunnen en skikkelig whack hvis den har blitt konveks. Virker litt skummelt 😄 

Jeg har en pannekakepanne fra deBuyer der bunnen er konkav, der smøret tydelig renner i "nedoverbakke" ut mot sidene. Ser litt rart ut, men har lite å si i praksis.

Endret av langen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 5.4.2024 den 14.22):

Jeg ser de fleste karbonstålpannene har veldig skrå sidevegger. Det ønsker ikke jeg. Finnes det noen gode karbonstålpanner med mer rette sidevegger og håndtak som tåler ovn, i størrelse 28 cm? Denne ser bra ut, men det hadde vært fint med flere alternativer.

Jeg kan nå bekrefte at denne (Mareld by Garcima) er lik alle andre panner, når det gjelder skråen på sideveggen. 28 cm panna har ca 21 cm stekeflate.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 timer siden):

Dvs lik "vanlige" panner eller lik typiske Lyonnaise-panner?

Ikke som «vanlige» panner, dessverre. 

Endret av Furu
  • Thanks 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...