Gå til innhold

Anbefalte innlegg

LarsB skrev (20 timer siden):

Når vi først har har en stekepannetråd så;

Er det noen som vet hva slags lurium dette er ? "overflaten (er) behandlet med en Thermium mineralbehandling, og har dermed en overlegen non-stick egenskap"
https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/stekepanner/fiskars-norden-stekpanne-28-cm-stopejern/

Vår gamle Fiskars Brasserie gikk i stykker (pinne som fester skaftet brakk) Jeg kjøpte denne ubrukt på Finn for en billig penge, men gjorde ikke leksen. Jeg ville egentlig ha en panne uten belegg, men gikk i fella her. Det ser ut til at belegget virker bra så langt (ca. en mnd) og jeg håper det fortsetter. Det er i alle fall lett å holde reint og ser ikke "teflonaktig" ut. 

LarsB
 

Jeg slo opp Thermium og det er i hvertfall et varemerk som Fiskars har registert. Men hva det innebærer helt konkret klarte jeg ikke finne ut av på kort tid.

Sidenote: Jeg fikk en Fiskars kjele i gave for noen år tilbake, og det var noe av det mest elendige kvaliteten jeg har opplevd. Bunnen slo seg etter et par måneders bruk. Fiskars bør nok holde seg til grensakser og denslags.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (21 timer siden):

Utifra denne tråden mistenker at jeg har en lite mandig stekestil da mine nonstick panner varer i flere år. Steker som regel på ganske høy varme.

Har lenge hatt lyst på en kul stekepanne som får besøkende til å nikke imponert, men mine 3 nonstickpanner(Tefal-stor, Tefal-liten,Lagostina-wok) flasser jo aldri. De ser egentlig som nye ut.

Når du bare koker graut så blir ikke pannene slitt vettu 🙂

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del nonstick-panner fra diverse merker opp gjennom. Etter å ha sett meg lei av at de gjerne ikke varte mer enn et år eller to kjøpte jeg noen svindyre panner fra Woll. Selv om de skulle tåle "alt", så gikk jeg inn for å behandle og vedlikeholde dem etter alle kunstens regler, men etter et halvannet år begynte de likevel å flasse. Fikk nye på reklamasjon, gav samboer streng beskjed om at hun måtte behandle dem like ømt og omsorgsfullt som jeg gjorde, men det nye settet led akkurat samme skjebne. Gav derfor opp hele nonstick-opplegget og har gått over til panner i karbonstål fra De Buyer. Krever litt mer teknikk, men nå når det sitter er det ikke noe savn etter nonstick, det er heller blitt morsommere fordi man har mye mer kontroll på stekeprosessen med karbonstål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også karbonstålpanne fra de Buyer. Er en fryd å jobbe med, og ga matlagingsgleden et ekstra løft.

Har en teflonpanne i tillegg. De er fortsatt hakket mer brukervennlig. Og de varer i mange nok år (er vel på sjette året på nåværende, og den holder fortsatt en stund til) til at det ikke blir for kjøp-og-kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (7 minutter siden):

Bare så synd de mest tilgjengelige de Buyer-pannene har epoxy på håndtaket som gjør at det er lite gunstig å bruke min foretrukne metode for å behandle dem for å få et bra belegg.

 

Var uproblematisk for min del. Bare å la håndtaket kjøle seg ned før du tar på det (belegget blir mykere og sticky).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, simson said:

 

Var uproblematisk for min del. Bare å la håndtaket kjøle seg ned før du tar på det (belegget blir mykere og sticky).

Ja, jeg har sett han Cook Culture-duden snakke om at de kan tåle noe bruk i stekeovn utover det som står i manualen, men samtidig vil det ikke tåle all verden. Uansett usikker på å legge dem på grillen hvertfall.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ndreas said:

Kanskje pakke inn i alufolie (evt aerogel mellom grillen og gummin)

Evt kjøpe andre panner uten den ulempen 🙂 

Finnes jo endel alternativ, og har inntrykk av at det er litt hipp som happ hva man kjøper fra de mer renommerte merkene.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å sandeblåse håndtakene for å bli kvitt pulverlakken/epoxyen(?), men klarte å bygge opp et godt nok belegg i pannene ved bruk på stekeplata. Likevel, om jeg skulle kjøpt nye karbonstål-panner i dag ville jeg nok gått for Matfer eller Solidtekniks (for de er lekre) for å slippe hele problemstillinga med grill/stekeovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å overtale min partner til å teste karbonstålpanne nå.

Et par praktiske spørsmål til karbonstålpanner med metallhåndtak:

- Blir håndtaket for varmt til å bruke uten grytekluter/sleng/annet isolerende?
Da ved ‘vanlig’ husbruk på en steketopp.

- Håndtaket på DeBeyer og andre panner ser veldig langt og høyt ut. 
Går 28 og 32 cm pannene inn i en vanlig stekeovn?

Endret av Furu

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (2 timer siden):

Vurderer å overtale min partner til å teste karbonstålpanne nå.

Et par praktiske spørsmål til karbonstålpanner med metallhåndtak:

- Blir håndtaket for varmt til å bruke uten grytekluter/sleng/annet isolerende?
Da ved ‘vanlig’ husbruk på en steketopp.

- Håndtaket på DeBeyer og andre panner ser veldig langt og høyt ut. 
Går 28 og 32 cm pannene inn i en vanlig stekeovn?

Blir varmt nede ved panna med langvarig steking, men litt lengre ut er det ikke noe problem. aldri gryteklut. 

Går fint inn i vår 45cm høye kompaktovn. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ndreas said:

Og hvor farlig er det å lage tomatbaserte (o.l) ting i karbonstål? Hørte at de kunne ta skade av sånt

Går også an å ha en rustfri panne til sånt, sjelden jeg kombinerer steking med behov for slipplett og tomatsaus i samme panne. Skal jeg feks lage en Bolognese steker jeg kjøtt i en rustfri panne og får litt fond som sitter i panna som løsner i det jeg tilsetter hermetisk tomat og væske.

Klart, vil man kun ha én panne er det en relevant problemstilling.

  • Like 2

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegget i min karbonstålpanne er plenty tjukkt til at jeg kan lage en tomatbasert saus i ny og ne uten at det merkes... Men, står jo ikke og koker i timesvis. Overfører sånne grytelignende retter til en rustfrikjele uansett etter ingrediensene er stekt/sautert hvis det skal stå og putre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (5 timer siden):

Kjøper man De Buyer Carbon Plus istedet for den vanlige Mineral B så slipper man vel det belegget som er på håndtaket, billigere også.

https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/stekepanner/de-buyer-stekepanne-lyonnaise-carbone-plus-o-28-cm/

Kjøpte en slik i gave til noen venner og den har et slags belegg som ligner på hammerlakk på håndtaket. De Buyer har dog et par alternativer med ulakkerte håndtak i rustfritt stål, hhv. Mineral B Pro og Mineral B LOQY. Begynner å bli dyrt da …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (43 minutter siden):

Noen med erfaring med Garcima Lyonnaise karbonstålpanne som koster 349kr nå?  På hytta er det bare slitne teflonpanner, så må ha en bedre panne der også... (har DeBuyer hjemme) 

Jeg kjøpte to av disse før påske til hytta fordi det, i likhet med hos deg, bare stod slitne teflonpanner der fra før. Ble svidd av et temperaturglad familiemedlem, men de fungerte fint å bruke etterpå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi mange med forbilledlig godt hold av pannene sine, men til dere som vurderer å gå over til mer rent stål og jern vil jeg gjerne får legge til : Selv i en familie med flere ukoordinerte brukere så funker stål og jern veldig bra! Jeg koker tomatsaus. Noen skrubber dem med såpe. Noen ganger så ta jeg meg en øl og og "restaurerer" en av dem, men det er nå litt for kosen sin skyld. Det jeg vil frem til: Ikke være redd 🙂 

Kan jo også legge til at selv om jeg elsker DeBuyer pannene mine så trenger man ikke å kjøpe så dyrt - men du må også tenke på at godt stål/jern ikke er noe du eier, du oppbevarer det kun for neste generasjon 😉

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de fleste karbonstålpannene har veldig skrå sidevegger. Det ønsker ikke jeg. Finnes det noen gode karbonstålpanner med mer rette sidevegger og håndtak som tåler ovn, i størrelse 28 cm? Denne ser bra ut, men det hadde vært fint med flere alternativer.

Oppdatert: tidligere når jeg har søkt har det vært vanskelig å finne, men nå fant jeg jo raskt en bra kandidat:
https://www.clasohlson.com/no/Kockums-Jernverk-stekepanne-karbonstål/p/44-4535?srsltid=AfmBOorNftzjeviRgKTnelASWhWTzJR6Z9qTRoldUflwHzcXY_rfbpHPNl8

Denne er til om med ferdig behandlet.

Endret av arne_and
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...Kockums liksom 😉

Har jo ikke helt samme schwungen som DeBeyer, Garcima, etc....😉

Tror jaggu jeg går for Kockums jeg også. Kan jo kjøpe den rett borti gata her...

Takk for tips 😄

 

Endret av Furu
  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (2 timer siden):

Noen med erfaring med Garcima Lyonnaise karbonstålpanne som koster 349kr nå?  På hytta er det bare slitne teflonpanner, så må ha en bedre panne der også... (har DeBuyer hjemme) 

Garcima er bra 👍 
 

28 cm er målt på toppen av pannen, hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Endret av Esc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...