Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mareld by Garcima
Etter å ha brukt dagen på fem runder med preparering av panna kunne jeg endelig teste den…

Jeg har ingen erfaring med stålpanner fra før, så hadde lest meg godt opp før valget ble tatt. 
En 28 cm fra Garcima - ‘lablet’ med Mareld. Selve stekeflaten er drøyt 20 cm. Litt mindre enn jeg så for meg.

Håndtaket har ikke en knekk på seg, som jeg ser andre stålpanner har. Jeg regner med knekken er for å få håndtaket høyere opp fra flammen på et gassbluss. Jeg skal kun bruke den på induksjon. Synes derfor det rette håndtaket er perfekt for bl.a. lagring. 
Håndtaket i seg selv var veldig langt. Så langt at panna ikke gikk rett inn i ovnen. Jeg gjorde det fem cm kortere.

Kanten rundt panna er falset helt over. De andre pannene jeg har sett bilde av har ikke dette. Falsingen gjør at den har litt mindre industrielt utseende - høyere WAF med andre ord.

Prepareringen ble gjort med rapsolje og stekovnen. Fem runder med én time på 230gC. 
Mine YouTube referanser antyder at utseende ble perfekt etter dette. Gylden mørk farge.

De samme YouTuberene steker alltid et egg etter preparering. Det var ingen tvil om at jeg måtte gjøre det samme….

Etter én dags bruk som hverdagspanne er jeg nok litt imponert. Den oppfører seg som en en greit brukt teflonpanne. Ikke helt ‘ny-teflon’, men ganske god.  I og med at karbonstålpanna bare skal bli bedre fremover, er jeg derfor overbevist. Det blir nok flere størrelser…

IMG_7443.jpeg.cbaebc9ef84afdbea630ed91d2bac86e.jpeg

Endret av Furu
  • Like 5

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde også at disse Mareld pannene hadde større stekeflate og brattere sidekanter. Så sånn ut på bildene på nett. Men dengang ei. 

Resultatet så topp ut da. Min DeBuyer var vel engang noe sånn, men nå er den helt sort 😄 men den funker og belegget tåler virkelig juling. 

17130326455692322680526047814595.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tålmodighet eller ork til å jobbe så mye med stekepannene så har aldri prøvd karbonstål. Syns jernpanna er for tung til å jobbe med og også den krever vedlikehold. Så etter mange år med samme opplegg som mange her med non-stick panner som flasser etter 1-2 år (i alle prisklasser) ga jeg opp disse. Jeg kjøpte inn en stålpanne med bikubemønster, denne:

https://www.kitchn.no/kjokken/gryter-og-panner/stekepanner/vargen-thor-modell-xb-stekepanne-28-cm-matt-svart/
 

Den funker helt topp, bruker den til alt unntatt pannekaker og eggerøre. Når man steker noe i den så sitter det litt fast de første 30-50 sekundene. Så er det bare fint. Ingen vedlikehold, bare vaske med såpe eller putt den i oppvaskmaskinen. Eneste minus med den Vargen og Thor panna er at den har en litt tynn bunn. Når neste non-stick panne her ryker (har et par igjen) så blir det en ny slik stålpanne men med noe tykkere bunn.

Blir uansett å ha en non-stick panne for pannekaker og eggerøre. En slik panne fra feks Ikea holder fort minst 5 år her når den bare brukes til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (2 timer siden):

Vargen og Thor panna

Hvor stor forskjell i nonstick er det vs en vanlig «glatt» rustfri stålpanne?

Hvis man venter til den er passende varm (dansende vanndråper) går det ganske bra å steke det meste i en rustfri panne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (58 minutter siden):

Hvor stor forskjell i nonstick er det vs en vanlig «glatt» rustfri stålpanne?

Hvis man venter til den er passende varm (dansende vanndråper) går det ganske bra å steke det meste i en rustfri panne også.

I denne med bikubemønster løsner alt etter kort tid. Det er også bare deler av det man steker som sitter fast, ikke hel biten. Det jeg har erfart i vanlig stålpanne er at alt sitter godt ganske lenge. Vil si denne med bilubemønster for meg virker som en mellomting mellom non-stick og vanlig stålpanne. Fordelene fra begge typene for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke tålmodighet eller ork til å jobbe så mye med stekepannene så har aldri prøvd karbonstål. Syns jernpanna er for tung til å jobbe med og også den krever vedlikehold.

Har berre erfaring med støypejern, men det og stål er vel akkurat likt i forhold til vedlikehald?

Det skal ikkje vere nødvendig med noko vedlikehald på støypejern, berre eit par runder med innsetting med olje når den er heilt ny om den ikkje kjem klar. Noko mat kan sette seg vel fast, då kan ein ha ei panne til akkurat dei tinga, så varer den non stick som vil bli utsleten veldig lenge.

Bikube er også non-stick som vil bli dårlig. Men mulig den varer litt lengre enn andre variantar.

Endret av Sunnu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (18 timer siden):

Har berre erfaring med støypejern, men det og stål er vel akkurat likt i forhold til vedlikehald?

Det skal ikkje vere nødvendig med noko vedlikehald på støypejern, berre eit par runder med innsetting med olje når den er heilt ny om den ikkje kjem klar. Noko mat kan sette seg vel fast, då kan ein ha ei panne til akkurat dei tinga, så varer den non stick som vil bli utsleten veldig lenge.

Bikube er også non-stick som vil bli dårlig. Men mulig den varer litt lengre enn andre variantar.

Ja jernpanna skal vel egentlig klare seg uten noe spesielt vedlikehold. Erfaringen min er likevel at stålpanna med bikubemønster er mye lettere å jobbe med (veier lite) samt at den kan vaskes på vanlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Svene said:

Jeg har ikke tålmodighet eller ork til å jobbe så mye med stekepannene så har aldri prøvd karbonstål. Syns jernpanna er for tung til å jobbe med og også den krever vedlikehold. Så etter mange år med samme opplegg som mange her med non-stick panner som flasser etter 1-2 år (i alle prisklasser) ga jeg opp disse. Jeg kjøpte inn en stålpanne med bikubemønster, denne:

https://www.kitchn.no/kjokken/gryter-og-panner/stekepanner/vargen-thor-modell-xb-stekepanne-28-cm-matt-svart/
 

Den funker helt topp, bruker den til alt unntatt pannekaker og eggerøre. Når man steker noe i den så sitter det litt fast de første 30-50 sekundene. Så er det bare fint. Ingen vedlikehold, bare vaske med såpe eller putt den i oppvaskmaskinen. Eneste minus med den Vargen og Thor panna er at den har en litt tynn bunn. Når neste non-stick panne her ryker (har et par igjen) så blir det en ny slik stålpanne men med noe tykkere bunn.

Er ikke dette en sånn Hexclad-lignende konstruksjon med stålmønster der det er fylt non-stick-materiale nedi? Er vel neppe en panne du har for evigheten?

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (13 timer siden):

Er ikke dette en sånn Hexclad-lignende konstruksjon med stålmønster der det er fylt non-stick-materiale nedi? Er vel neppe en panne du har for evigheten?

Jeg trodde den var i rent stål uten noe belegg. Ser på beskrivelsen til produsenten at de er vage med beskrivelsen så mulig de har noe nedi bikubemønsterer. Står likevel at den tåler både maskinvask og bruk av stålredskaper. Jeg har hatt den ett års tid nå og bruker stålredskaper jevnlig med panna. Bunnen er fortsatt omtrent som når den var ny. Hadde det vært en vanlig non-stick panne så hadde den vært herpa for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (På 15.4.2024 den 6.58):

Ja jernpanna skal vel egentlig klare seg uten noe spesielt vedlikehold. Erfaringen min er likevel at stålpanna med bikubemønster er mye lettere å jobbe med (veier lite) samt at den kan vaskes på vanlig måte. 

Du kan vaske støypejern på "vanlig måte" stort sett det einaste du treng å passe på er å ikkje sette den i bløyt meir enn kort tid. Du kan bruke såpe, men gjerne lurt å vere litt forsiktig med det.

Og kva er problemet med vekta? Skal du kaste på den? Har du skader? Om du ikkje har veldig spesielle grunnar så er det vel heller slik at du treng treninga?

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (23 timer siden):

Du kan vaske støypejern på "vanlig måte" stort sett det einaste du treng å passe på er å ikkje sette den i bløyt meir enn kort tid. Du kan bruke såpe, men gjerne lurt å vere litt forsiktig med det.

Og kva er problemet med vekta? Skal du kaste på den? Har du skader? Om du ikkje har veldig spesielle grunnar så er det vel heller slik at du treng treninga?

I tillegg til at andre i husstanden skal klare å løfte/bruke pannene så "kaster" jeg ofte på panna ja. F.eks for å blande grønnsaker eller kjøttsaus underveis i stekinga. Det er jernpanna for tung til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 17.4.2024 den 23.02):

Litt lettere også at store tunge stålpanner plutselig slår borti kanten på en kompositt benkeplate og slår av en større bit...

Hørt av en venn.....

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to slike småpanner, riktignok av litt annen merke - uten at det spiller noen rolle, men de er geniale til blinis. Og med to stykk går det naturligvis kjappere. 

Som nevnt tidligere, jeg bruker de på gass, men disse småpannene bli både svært fort varme og VELDIG varme, så start pent - hvis ikke får du fort brente blinis. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (3 minutter siden):

Har to slike småpanner, riktignok av litt annen merke - uten at det spiller noen rolle, men de er geniale til blinis. Og med to stykk går det naturligvis kjappere. 

Som nevnt tidligere, jeg bruker de på gass, men disse småpannene bli både svært fort varme og VELDIG varme, så start pent - hvis ikke får du fort brente blinis. 🙂

Haha, det fikk jeg erfare i dag morges ja. Første ble godt svidd. Endte til slutt opp på nivå 3 av 10 på induksjonstoppen, mer var ikke nødvendig.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 9:42 PM, mralfred said:

Sjelden at jeg kjøper ting på impuls, men denne på 12cm måtte jeg bare ha. Her blir det blinis!

PXL_20240419_193912877.jpg.ed908eccadad1f4234fe36095f6aae52.jpg

 

Endel innlegg i denne tråden får meg til å få lyst til å slenga avgårde litt for mange bestillinger på panner.

Men for å gå til den motsatte enden av kjøpsspekteret, er det noen som har erfaring med å pusse opp gamle panner? Modern hadde plukka med seg et par gamle Høyang Polaris (sånne med trehåndtak og messingskrue) fra en bruktbutikk hun er litt involvert i, og det var ganske tjukk oppbygning av ett eller annet på den. Er det grei skuring (hfhf) å sette på en metallbørste av ett eller annet slag på drillen og gå løs på den?

Er det forresten noen som har prøvd å ta av håndtaket på disse? Er den messingskruen ved trehåndtaket mulig å løsne, eller er det sveisa/lodda på? Kunne vært praktisk å behandle den i stekeovnen etter man har gått brutalt til verks og frest av alt ned til metallet.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Klang said:

 

Jf, tilbakekallingen av Matferpanner i USA den siste tiden.. jeg bruker min De Beyer Mineral B enn så lenge med hvilepuls 🙂 

 

Og er det mer eller mindre enn man kan få i seg ved å gjøre dårligere valg på risfronten mtp råvarer og rutiner som vasking?

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (4 timer siden):

det var ganske tjukk oppbygning av ett eller annet på den. Er det grei skuring (hfhf) å sette på en metallbørste av ett eller annet slag på drillen og gå løs på den?

Er det forresten noen som har prøvd å ta av håndtaket på disse? Er den messingskruen ved trehåndtaket mulig å løsne, eller er det sveisa/lodda på?

Det er støypejern, "ingenting" vil ødelegge dette kanskje utanom at den ligg våt så lenge at det rustar groper. Børste eller sandpapir er bra. Men mange alternativ. Brenne den rein på grillen eller i bakarovn med pyrolyse. Eller du kan legge den i ein plastpose eit døgns tid med samiakk.

Ja du kan skru av mutteren, i alle fall på mange typar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (4 timer siden):

Er det grei skuring (hfhf) å sette på en metallbørste av ett eller annet slag på drillen og gå løs på den

Jeg har hatt hell med å la en støpejernspanne ligge natten over med vann pluss en oppløst oppvask-tablett. Løsnet neste alt organisk og det var en enkel jobb å få løs resten. Etterpå hvar det klart for metting igjen og pannen har gjort en god jobb i flere år etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Stefan77 said:

Jeg har hatt hell med å la en støpejernspanne ligge natten over med vann pluss en oppløst oppvask-tablett. Løsnet neste alt organisk og det var en enkel jobb å få løs resten. Etterpå hvar det klart for metting igjen og pannen har gjort en god jobb i flere år etter det.

Har bare litt tvil om dette er nok på akkurt denne, det er sånn at man er i tvil om det er panna som har flassa av steder, eller om det er oppbygning av karbon. Rimelig sikker på det siste. Men kan være verdt å sjekke tablett-teknikken, uansett litt mindre brutal kjemi enn å sette igang med sterkt lutbad.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Sunnu said:

Det er støypejern, "ingenting" vil ødelegge dette kanskje utanom at den ligg våt så lenge at det rustar groper. Børste eller sandpapir er bra. Men mange alternativ. Brenne den rein på grillen eller i bakarovn med pyrolyse. Eller du kan legge den i ein plastpose eit døgns tid med samiakk.

Ja du kan skru av mutteren, i alle fall på mange typar.

Det er vel denne typen såvidt jeg husker: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=340314881

Grill eller pyrolyse er utelukka sålenge det trehåndtaket sitter på, så derfor jeg tenkte å se på om det lar seg løsne. Har bare antatt at den mutteren er løs, men skal prøve å løsne neste gang jeg har anledning.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...