Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På det gamle forumet lagde jeg en stekepannetråd. Jeg ba om hjelp til å finne en non-stick stekepanne som holder mer enn noen få måneder før den begynner å flasse. Jeg endte tradisjonen tro opp med å følge egen magefølelse i stedet for forumet råd og endet opp med en Gastrolux Biotan 32 cm. Den var på supertilbud og jeg ga en tusenlapp for den. Ser den ligger på 2399 og oppover i dag, så det var jo et godt tilbud. Men ikke en god stekepanne. Det tok et drøyt halvårs tid og den begynte å flasse. Men det stod ingenting om at den tålte metallredskaper og jeg har en samboer som er vant til jernpanne, så...... reklamasjon har jeg ikke giddet å prøve på.

Så har jeg sett at karbonstål skal være bra. Så for noen uker siden kjøpte jeg meg en 30cm stor karbonstålpanne til 599 kr fra Scanpan og "seasoned it" etter alle internettets råd, med det resultatet at den ble til en halv amerikansk fotball. Duden hos Jernia skjønte ingentig, for han hadde solgt meg den som en panne som tåler ekstremt høy varme. Så jeg fikk med meg en ny av samme type hjem. Jeg ga den samme behandling som den første og den har holdt seg flat og fin og jeg har siden den ble "seasoned" første gang behandlet den slik internettet sier man skal. Vaske den kun i varmt vann og gni inn et tynt lag med olje før man setter den vekk.

Det sies at karbonstål-panner skal bli mer og mer non-stick jo mer man bruker den og det ser ut til at det stemmer, men helt teflon tror jeg ikke den kommer til å bli. Den er meget god i bruk og jeg gyver løs på den med alt jeg har av metallredskaper. 

Jeg er dermed fremdeles ikke helt i mål. Jeg ønsker meg fremdeles en non-stick stekepanne som jeg bekymringsløst og skjødesløst kan mishandle med alt som finnes av varme og redskaper. Jeg begynner å innse at det ikke finnes og kanskje aldri kommer til å finnes. Dermed må jeg slå meg til ro med karbonstål-panna og bli litt stekepanne-nerd i håndteringen av den. Så langt er den det nærmeste jeg kommer min ultimate stekepanne.

Jeg har sett reklamer for Onyx-panner (de med sekskantet mønster) og var fristet til å gå for dem. Mange lovpriser dem på nettet. Jeg følger Kaayne på TikTok og etter å ha lovpriset onyx-panna en stund så studerte han den nærmere og så at den hadde begynt å få riper og flasse den også. Så da slo jeg fra meg den som den perfekte stekepanna også. 

Noen som har karbonstål-erfaringer å dele? Kan jeg forvente å få en perfekt nonstick-panne om 198 biffer og 294 pakker med bacon?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt like nonstick blir de neppe, men du kan med litt teknikk forvente å ha den livet ut, noe jeg synes er mye mer tilfredsstillende.

Jeg synes og ulike panner kan variere litt med hvor bra de blir, wokpanna mi er feks ikke like slipplett som den gamle støpejernspanna som ble berga fra et skolekjøkken. Den slipper baconskiver, egg og andre tynne ting lett som bare det i bare jeg bruker litt stekevett.

Det er vel også en sannhet med visse modifikasjoner at du ikke kan vaske med annet enn vann. Grunnen til dette er vel at lutbasert såpe var det vanlige før, og løste opp belegget du hadde bygd opp effektivt. Jeg har hvertfall av og til tillatt meg en dråpe oppvasksåpe om ting ser helt jævlig ut.

Jeg har én teflonpanne igjen i form av pannekakepanne. Denne begynner å vise tegn til slitasje nå, så skal bli veldig spennende å se hvor bra en karbonstålpanne gjør den jobben.

Ellers kan jeg anbefale Youtubekanalen Cook Culture, en sjappe i Canada som legger ut veldig omstendelige men ganske lærerike videoer om å ta vare på støpejern og karbonstål. 

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 minutter siden):

Helt like nonstick blir de neppe, men du kan med litt teknikk forvente å ha den livet ut, noe jeg synes er mye mer tilfredsstillende.

Jeg synes og ulike panner kan variere litt med hvor bra de blir, wokpanna mi er feks ikke like slipplett som den gamle støpejernspanna som ble berga fra et skolekjøkken. Den slipper baconskiver, egg og andre tynne ting lett som bare det i bare jeg bruker litt stekevett.

Det er vel også en sannhet med visse modifikasjoner at du ikke kan vaske med annet enn vann. Grunnen til dette er vel at lutbasert såpe var det vanlige før, og løste opp belegget du hadde bygd opp effektivt. Jeg har hvertfall av og til tillatt meg en dråpe oppvasksåpe om ting ser helt jævlig ut.

Jeg har én teflonpanne igjen i form av pannekakepanne. Denne begynner å vise tegn til slitasje nå, så skal bli veldig spennende å se hvor bra en karbonstålpanne gjør den jobben.

Ellers kan jeg anbefale Youtubekanalen Cook Culture, en sjappe i Canada som legger ut veldig omstendelige men ganske lærerike videoer om å ta vare på støpejern og karbonstål. 

Jeg har stekt pannekaker i karbonstål-panna med hell. Må løsnes litt i kantene, men deretter sklir den rundt i panna og kan flippes i lufta. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis teflonpanna flasser, er det ofte fordi den er varmet for fort. Start med lav varme før du drar opp til steketemperatur.

Ellers er det på stål og jern viktig å ha høy nok temperatur før du har i fett og det du skal steke. Bruk dråpetesten ved å sprute litt vann på panna. Koker det, er det for lav varme, mens danser dråpene, er det på tide å steke. 

 

Med impregnering har jeg lest at flere tynne lag med olje blir bedre enn få tykke. Der er det også viktig med høy varme for å få oljen til å polymerisere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, baronKanon said:

Hvis teflonpanna flasser, er det ofte fordi den er varmet for fort. Start med lav varme før du drar opp til steketemperatur.

Ellers er det på stål og jern viktig å ha høy nok temperatur før du har i fett og det du skal steke. Bruk dråpetesten ved å sprute litt vann på panna. Koker det, er det for lav varme, mens danser dråpene, er det på tide å steke. 

 

Med impregnering har jeg lest at flere tynne lag med olje blir bedre enn få tykke. Der er det også viktig med høy varme for å få oljen til å polymerisere seg. 

Med tid har jeg enda ikke funnet den teflonpanna som ikke flasser. Selv panner jeg har dedikert til kun ett formål som eggepanne har gitt seg etter en god stund og blitt pensjonerte.

Leidenfrost-effekten er en fin indikator ja, men må innrømme jeg tar det mest på gefuhlen etterhvert.

For innbrenning har jeg best erfaring med grill eller stekeovn på ikke ekstrem varme framfor behandling på komfyrtoppen. Særlig grillen er genial, så slipper man at leiligheten oser av pannebehandling en dag eller to. Også lett å få bra resultat på utsiden og sidene av panna da, når man ikke har gassbluss er feks wokpanne vanskelig å brenne inn noenlunde uniformt.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fornøyd med Scanpan PRO S+, hatt ctx før, men der ble mat brent fast hvis man ikke var veldig nøye med vask. Men PRO S+ er mye grovere i belegget, og er helt rå til feks franske/tynne pannekaker.

 

Finnes ofte på salg.

https://www.jernia.no/kjøkkenutstyr/stekepanner/stekepanne/scanpan-stekepanne-pro-s%2B-28cm/p/58022553?channable=02fcb6696400353830323235353380&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwzZmwBhD8ARIsAH4v1gXxYLzyHU3B66cT3Jim-2vpv1Fu8ZsAKMbiYQtPs0FjenF0sEXn4n4aAhIfEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (4 timer siden):

Jeg har sett reklamer for Onyx-panner (de med sekskantet mønster) og var fristet til å gå for dem. Mange lovpriser dem på nettet. Jeg følger Kaayne på TikTok og etter å ha lovpriset onyx-panna en stund så studerte han den nærmere og så at den hadde begynt å få riper og flasse den også. Så da slo jeg fra meg den som den perfekte stekepanna også. 

Bare tilfeldig at jeg kom over denne når jeg var på jakt etter grillpanne, visste ikke engang at det eksisterte sånne panner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, perbl said:

Helt like nonstick blir de neppe, men du kan med litt teknikk forvente å ha den livet ut, noe jeg synes er mye mer tilfredsstillende.

Jeg synes og ulike panner kan variere litt med hvor bra de blir, wokpanna mi er feks ikke like slipplett som den gamle støpejernspanna som ble berga fra et skolekjøkken. Den slipper baconskiver, egg og andre tynne ting lett som bare det i bare jeg bruker litt stekevett.

Det er vel også en sannhet med visse modifikasjoner at du ikke kan vaske med annet enn vann. Grunnen til dette er vel at lutbasert såpe var det vanlige før, og løste opp belegget du hadde bygd opp effektivt. Jeg har hvertfall av og til tillatt meg en dråpe oppvasksåpe om ting ser helt jævlig ut.

Jeg har én teflonpanne igjen i form av pannekakepanne. Denne begynner å vise tegn til slitasje nå, så skal bli veldig spennende å se hvor bra en karbonstålpanne gjør den jobben.

Ellers kan jeg anbefale Youtubekanalen Cook Culture, en sjappe i Canada som legger ut veldig omstendelige men ganske lærerike videoer om å ta vare på støpejern og karbonstål. 

Min forståelse også, at lutbasert såpe var hovedproblemet. Evnt. å brukte litt beskjeden mengden rett før du bruker pannen. Evnt. bare koke den ut med vann. 

Har 4-5 karbonstålpanner, jeg vil si de alle er så non-stick jeg kan ønske de. Steker speilegg og alt annet som normalt setter seg fast, men varmen er det jeg mener er hovedsynder til at ting kan sette seg fast i den aktuelle stekeprosessen. 

Hvordan trådstarter klarte å bruke for mye varme på en slik panne skjønner jeg ikke, jeg bruker stort sett gass og er aldri redd for å guffe på nå behovet er der, og mine panner er så rette de var fra butikk. 

Endret av eOpseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som trådstarter prøvd mange forskjellige non-stick i alle forskjellige prisklasser og alle begynner å flasse etter en stund uansett hva reklamen måtte si. Nå har jeg i tillegg en karbonstål og en vanlig jernpanne, men det siste halvåret har jeg brukt en Demeyere rustfri. Den koster skjorta selv på tilbud som jeg kom over. Fine med den er at du slipper å tenke på behandlingen samt at den fint tar tomat/syre uten at man ødelegger behandlingen, selv om jeg ikke la noe merke til det selv, men teorien sier sånn. Rustfritt er hakket under behandlet karbonstål på slipp, men med riktig forvarmet temperatur og som jeg bruker, litt olje samt liten klatt smør så steker jeg egg uten problemer.

Poenget er om du går for en karbonstål av god kvalitet så kan du bruke den til det meste uten noe problemer, da kan du ha en non-stick i bakhånd til de få oppgavene du ikke er komfortabel med karbonstålpanna. Da vil nok den ene non-stick panna vare veldig lenge. For min egen del har jeg funnet ut at den non-stick som gir mest for pengene siden den likevel må kastes etter en stund er fra IKEA. Har hatt både 365+ og den siste jeg har som nesten aldri blir brukt heter Hemkomst. Begge disse får du for rundt 3-400 kroner.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet med teflonpanne her i huset. Karbonstålpanne fungerer bra. Greit nok må man innimellom bruke litt smør/olje, men det er ikke så farlig. Pannekaker går fint både med og uten fett i panna. 

Panna har slått seg litt. Det gjør at den ikke blir helt jevnt varm. Det er likevel fint å vite at man ikke får i seg micropartikler av teflon. 
Karbonstålpanner er også ganske rimelig - kan brukes i ovnen og blir ikke dårligere av metallredskaper. 
Jeg kjøpte på https://www.professionalsecrets.se/ i Sverige, men Bakeren og kokken har fine panner her i Norge, https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/stekepanner/garcima-lyonnaise-stekepanne-karbonstal-28-cm/. Tenker å kjøpe en panne til snarlig. 

 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe mi første teflonishpanne for et par- tre år sida, og den er fortsatt like fin. Det var ei Fiskars traktørpanne som skulle tåle masse.  Bruker den bare til forsiktig steiking og koking av grønnsaker/fisk/omelett.  Alt som skal steikas skikkelig går i jernpanna/gryta. 

Det er litt ekkelt å tenke på at man frivillig inntar organiske fluorforbindelser iform av småflass fra denne teflonishpanna, men så er det lettvint da.... 

Jeg har aldri testa karbonstål, men syns støpejern funker helt OK så lenge jeg ikke koker saus i gryta/panna. Er karbonstål bedre til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SykkelØyvind said:


Jeg kjøpte på https://www.professionalsecrets.se/ i Sverige, men Bakeren og kokken har fine panner her i Norge, https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/stekepanner/garcima-lyonnaise-stekepanne-karbonstal-28-cm/. Tenker å kjøpe en panne til snarlig. 

 

 

Norrøna Storkjøkken har også godt utvalg. Jeg har blant annet crepe-panne i karbonstål, og den står ikke tilbake for noen teflon jeg har hatt. 

At pannen slår seg tyder på tynt gods? Jeg har brukt dette  i mange år nå, >95% på gass, og aldri opplevd det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er vel ganske snilt, det som får panner til å slå seg er vel gjerne induksjon der man guffer på litt framfor å varme ting opp  rolig over tid.

Mener det var en av produsentene som hadde en serie som skal være ekstra egna for induksjon der panna hadde en marginal konkav form i kald tilstand.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten eierandel i grossisten som selger i Europa, så ha meg unnskyldt for skamløs selvpromotering, men jeg anbefaler (fortsatt) Solidteknics sine panner. Brukes på full blås på induksjon til wok, pannekaker, egg, fisk mm her i huset og de har ikke slått seg enda...

https://www.buymeonce.co.uk/products/solidteknics-quenched-26cm-iron-skillet?_pos=2&_psq=Solidteknics+&_ss=e&_v=1.0

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Jeg har en liten eierandel i grossisten som selger i Europa, så ha meg unnskyldt for skamløs selvpromotering, men jeg anbefaler (fortsatt) Solidteknics sine panner. Brukes på full blås på induksjon til wok, pannekaker, egg, fisk mm her i huset og de har ikke slått seg enda...

https://www.buymeonce.co.uk/products/solidteknics-quenched-26cm-iron-skillet?_pos=2&_psq=Solidteknics+&_ss=e&_v=1.0

 

Hvordan får man eventuelt kjøpt en slik i Norge på billigst mulig vis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, OleF said:

Flasser ikke, nesten umulig å ripe opp og inneholder ikke skadelige stoffer ifølge produsent. Teflon inneholder jo stoffer som ikke er bra for oss i følge "ekspertene"

Screenshot_20240330_192810_Gmail.jpg

Konsensuen er etter mitt inntrykk mer at det er lite skadelig å innta små spor av det, men at det er noe forferdelig svineri å produsere, og vi slipper jo ut det som løsner i vannet. I tillegg til at ekstremt glatte materialer ikke vil holde sammen over tid, så uansett pris er teflonpanner forbruksvare.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, perbl said:

Gass er vel ganske snilt, det som får panner til å slå seg er vel gjerne induksjon der man guffer på litt framfor å varme ting opp  rolig over tid.

Mener det var en av produsentene som hadde en serie som skal være ekstra egna for induksjon der panna hadde en marginal konkav form i kald tilstand.

Er nok riktig, men wokbluss tror jeg ikke står tilbake for induksjon. 

Har også karbonstålpanner på hytta der jeg ikke har gass, ironisk nok, og pannene oppleves som rette. Mener det er Matfer-panner jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, men når en har lagd mat på gass mer enn halve livet, og jeg begynner å bli gammal, så skal jeg ærlig innrømme at jeg vurderer sterkt å kaste ut den induksjonsgreia på hytta og få inn gass der og. Både for at jeg ikke har noe forhold til skalaen, og som en effekt av hva du beskriver, så er gass så nydelig enkelt å regulere at det er vanskelig å venne seg av med. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe er ikkje så farlig for støypejern/carbonstål, det problematiske er å sette dei i bløyt.

Ellers er det viktig å ikkje bruke linolje. Det blir veldig bra belegg, men det flasser av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først har har en stekepannetråd så;

Er det noen som vet hva slags lurium dette er ? "overflaten (er) behandlet med en Thermium mineralbehandling, og har dermed en overlegen non-stick egenskap"
https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/stekepanner/fiskars-norden-stekpanne-28-cm-stopejern/

Vår gamle Fiskars Brasserie gikk i stykker (pinne som fester skaftet brakk) Jeg kjøpte denne ubrukt på Finn for en billig penge, men gjorde ikke leksen. Jeg ville egentlig ha en panne uten belegg, men gikk i fella her. Det ser ut til at belegget virker bra så langt (ca. en mnd) og jeg håper det fortsetter. Det er i alle fall lett å holde reint og ser ikke "teflonaktig" ut. 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra denne tråden mistenker at jeg har en lite mandig stekestil da mine nonstick panner varer i flere år. Steker som regel på ganske høy varme.

Har lenge hatt lyst på en kul stekepanne som får besøkende til å nikke imponert, men mine 3 nonstickpanner(Tefal-stor, Tefal-liten,Lagostina-wok) flasser jo aldri. De ser egentlig som nye ut.

  • Like 1
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere år varer mine og som regel, har vel hatt pannekakepanna som kun er brukt til pannekaker og speilegg i 5-10 år tipper jeg, men så begynner plutselig eggerøra eller pannekakene å sitte litt mer fast enn de gjorde før, og når du tar en skikkelig closeup-titt ser du at det er massevis av småhår på deler av overflata.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...