Gå til innhold

Anbefalte innlegg

arne_and skrev (På 5.4.2024 den 14.22):

Jeg ser de fleste karbonstålpannene har veldig skrå sidevegger. Det ønsker ikke jeg. Finnes det noen gode karbonstålpanner med mer rette sidevegger og håndtak som tåler ovn, i størrelse 28 cm? Denne ser bra ut, men det hadde vært fint med flere alternativer.

Oppdatert: tidligere når jeg har søkt har det vært vanskelig å finne, men nå fant jeg jo raskt en bra kandidat:
https://www.clasohlson.com/no/Kockums-Jernverk-stekepanne-karbonstål/p/44-4535?srsltid=AfmBOorNftzjeviRgKTnelASWhWTzJR6Z9qTRoldUflwHzcXY_rfbpHPNl8

Denne er til om med ferdig behandlet.

Jeg må spørre igjen. Jeg fant jo to panner som hadde normale sidevegger, men så viste det seg at Mareld by Garcima ikke har det til tross for at bildet viser det, og Kockums har visst en ganske ru overflate. Noen som har tips til en 28 cm karbonstålpanne med normale sidevegger? Jeg skjønner ikke poenger med de skrå veggene, jeg vil heller ha stor stekeflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Det er vel denne typen såvidt jeg husker: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=340314881

Grill eller pyrolyse er utelukka sålenge det trehåndtaket sitter på, så derfor jeg tenkte å se på om det lar seg løsne. Har bare antatt at den mutteren er løs, men skal prøve å løsne neste gang jeg har anledning.

Jeg har hatt akkurat den typen stekepanne. Kjempefin, men trehåndtaket og mutteren er det svake punktet. 
Ja, du kan ta av håndtaket når du skrur av mutteren. Det går fint. Da sitter det igjen en "pinne med gjenger" som holder mutteren og trehåndtaket sammen. 

Etter en 10-12 år vil varmen som følger pannen og videre i den pinnen gjøre at håndtaket blir litt brent nederst mot pannen. og starte å vingle litt. Så må man finne på noe lurt. I mitt tilfelle var det araldit. Men etter nye fem-sju år var det også løst. Og til slutt knakk gjengestangen når jeg skulle friske opp limingen. Og da var det slutt på den pannen. 

Hadde de bare klinket på et metallhåndtak ville den stekepannen vært evigvarende. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (3 timer siden):

Jeg må spørre igjen. Jeg fant jo to panner som hadde normale sidevegger, men så viste det seg at Mareld by Garcima ikke har det til tross for at bildet viser det, og Kockums har visst en ganske ru overflate. Noen som har tips til en 28 cm karbonstålpanne med normale sidevegger? Jeg skjønner ikke poenger med de skrå veggene, jeg vil heller ha stor stekeflate.

10" og 12" panner fra Cast-A-Way

IKEA Vardagen

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, LarsB said:

Etter en 10-12 år vil varmen som følger pannen og videre i den pinnen gjøre at håndtaket blir litt brent nederst mot pannen. og starte å vingle litt. Så må man finne på noe lurt. I mitt tilfelle var det araldit. Men etter nye fem-sju år var det også løst. Og til slutt knakk gjengestangen når jeg skulle friske opp limingen. Og da var det slutt på den pannen. 

Hadde de bare klinket på et metallhåndtak ville den stekepannen vært evigvarende. 


LarsB

Hadde samme problem med en 30 år gammel Ikea støpejernspanne, så langt løst med store skiver, låseskiver og loctite. Litt spent på om loctite takler varmen. Var forøvrig helt uvitende om alle ritualene en panne må igjennom for å virke inntil v1 av denne diskusjonen.

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for all skrivingen i trådene og på nettet vil jeg si at støpejern er skikkelig enkelt. 

Jeg har i litt smør før jeg steker. 
Så steker jeg det jeg skal. 
Så vasker jeg panna med varmt vann og zalo.
Så setter jeg den bort til neste gang noe skal stekes. 

Husk å ikke hamre noe med den så går det bra. 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, LarsB said:

Etter en 10-12 år vil varmen som følger pannen og videre i den pinnen gjøre at håndtaket blir litt brent nederst mot pannen. og starte å vingle litt. Så må man finne på noe lurt. I mitt tilfelle var det araldit. Men etter nye fem-sju år var det også løst. Og til slutt knakk gjengestangen når jeg skulle friske opp limingen. Og da var det slutt på den pannen. 

Hadde de bare klinket på et metallhåndtak ville den stekepannen vært evigvarende. 

Min ble vel kjøpt før jeg ble student i 1998, så den har vart greit lenge. Usikker på hvor lenge den bruktpanna sjøla fikk tak i har vært i bruk, men mengden oppbygning tyder på at den har vært brukt litt.

Skal hvertfall teste med min egen neste gang det er aktuelt med behandling i ovn eller grill.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løser opp brent karbon i min støpejernspanne ved å koke litt vann med oppvaskmiddel i. Bare husk å ha på litt mer vann etter hvert så den ikke går tørr. Lukter ikke spesielt godt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 22.4.2024 den 15.19):

Jeg må spørre igjen. Jeg fant jo to panner som hadde normale sidevegger, men så viste det seg at Mareld by Garcima ikke har det til tross for at bildet viser det, og Kockums har visst en ganske ru overflate. Noen som har tips til en 28 cm karbonstålpanne med normale sidevegger? Jeg skjønner ikke poenger med de skrå veggene, jeg vil heller ha stor stekeflate.

Jeg har denne fra Kockums og bekrefter at det er rette sidevegger på den. Usikker på hva du mener med ru overfalte, jeg vil ikke beskrive den som ru. Fungerer fint til både egg og pannekaker her i huset iaf!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (På 5.4.2024 den 16.26):

Etter en kjapp revurdering, går jeg for noe annet enn Kockum. Leste at overflaten er ganske grov sammenlignet med f.eks. Garcima.
Ikke sikkert det betyr noe, men alikkavæl....

Det var her ^ jeg plukket det opp, har ikke sjekket selv. Men da kan jeg også vurdere den, takk! Det ser ut som den veier 2,3 kg (med eller uten innpakning?). Den fra Exxent veier 1,59 kg, og den fra Ikea veier omtrent det samme, så det blir nok en av de. Kona kommer ikke til å bruke en tung panne.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min ‘line-up’ fra Mareld by Garcima.

32cm panna er litt større enn 32cm og måler drøye 26cm i bunn. Omtrent som en ‘vanlig’ 28cm.
Sidene er litt høyere og brattere enn 28cm panna.
Har ikke testet den enda, men dette er den største panna vi noensinne har hatt 😋 Blir nok brukt ved de store(!) anledninger… Den er til preparering ‘as we speak’ .

IMG_7558.jpeg.108ba26f5f98911c3f1ca01dbd525f0b.jpeg

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Ikea-panna. Det ser ut som den er ferdig behandlet, men det står i instruksjonene at man skal sette den inn. Hvilken olje er best til dette?

Ikea sier at man skal varme den opp til 150C, er det nok? Jeg trodde man skulle litt over oljens røykpunkt, dvs et godt stykke over 150C for de fleste oljer. I denne videoen anbefaler han minst 500F, dvs 260C. Han anbefaler linfrøolje, men jeg tror jeg leste et sted at det ikke var anbefalt. Linfrøolje har et veldig lavt røykpunkt, ca 110C.

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (2 timer siden):

Hvilken olje er best til dette?

Jeg har brukt standard rapsolje i stekovnen på 230gC i én time - fem ganger. Kjøler ned ovnen mellom hver gang. Ser ut til å fungere bra det.

Rapsoljen har røykpunkt på et sted mellom 200 og 220 grader fant jeg ut på internett. Med litt slakk i toleransene på både oljens røykpunkt og ovnen landet jeg på 230. 
 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Furu said:

Jeg har brukt standard rapsolje i stekovnen på 230gC i én time - fem ganger. Kjøler ned ovnen mellom hver gang. Ser ut til å fungere bra det.

Rapsoljen har røykpunkt på et sted mellom 200 og 220 grader fant jeg ut på internett. Med litt slakk i toleransene på både oljens røykpunkt og ovnen landet jeg på 230. 
 

Han ene cast iron-guruen jeg følger på Youtube er også litt bestemt på at du trenger ikke røyk for å danne bra belegg, det å legge dem i ovnen over lang tid gjør også nytten.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da prøver jeg rapsolje i 230C. Følger ellers oppskriften i videoen (varm opp til 70C, sett inn med olje, tørk av, sett inn i ovnen, skru opp til 230C, ta stå to timer, slå av ovn, la stå i to timer).

Endret av arne_and
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (12 timer siden):

guruen jeg følger på Youtube

Klarer man å finne et gjennomsnitt av internett-guru tipsene, så tipper jeg at vi i hvertfall treffer skiva på et eller annet vis. 
 

  • Haha 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...