Gå til innhold

Barn i sykkelvogn; alder, hjelm, tips og triks?


Mr.Jacobsen

Anbefalte innlegg

Lille troll vokser stadig til, vinteren har takket for seg og pappapermen nærmer seg med stormskritt. Det gjør at jeg stiller meg stadig nye spørsmål om hvilke muligheter vi har for å bevege oss litt rundt sammen. For kontekst; frøkna er nå ca 7 måneder, og har satt stabilt uten støtte i ca en måned.

I påska lå frøkna i fjellpulk, og stortrivdes med det. I motsetning til når hun sitter i ro, så kunne hun fint sove 2-3 timer i pulken så lenge jeg ruslet av gårde og hun ikke var for varm. Ligger hun i ro i vogn/i seng, så blir det derimot stort sett med 40 minutter.

Vi har allerede kjøpt en Thule Chariot Sport som er testet med løpesettet, og dette var strålende suksess på sove-fronten. Men hvordan blir dette når en skal koble på sykkelen? Burde jeg kanskje være tålmodig og vente litt enda? F.eks thule skriver jo at man skal være 9 måneder, samtidig som inntrykket er at andre begynner tidligere enn det så lenge de er trygg på at barnet kan sitte. Jeg har plutselig oppdaget at Thule selger et sånn ekstra "baby supporter"-kit. Jeg har ikke tenkt på behovet når vi har trillet/løpt med vogna, men dette er kanskje greit å ha når man skal sykle? 

Jeg synes også det er litt vanskelig å se for meg hvordan hun kan sitte behagelig med hjelm inni der, men jeg klarer heller ikke helt å akseptere at hun evt. ikke skal ha hjelm når jeg er så strikt på meg selv både på ski og sykkel. På internett virker det som produsenter/folk flest ikke er helt enige om man trenger det eller ikke. Tips til hjelm som er behagelig å sitte i vogn med mottas evt. med takk!

J

Andre erfaringer noen har å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel å banne i kjerka her, men unga mine brukte ikke hjelm i vogna. Da ble hodet satt i en veldig ukomfortabel stilling. Syklet mye under pappaperm og barna storkoste seg. Hadde en Thule Chariot sport. Ikke noe babysling. De var jo ca 9 mnd når jeg startet å ha de med i vogna. Satt støtt og stabilt. Ble mye nydelige turer i marka under begge mine pappapermisjoner.

Endret av JoeT
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå heeeelt fint. Bare ta det med ro over fartshumper og hold deg unna singeltrack. Thule Sport er helt genial og jeg tipper junior sover lenge på sykkeltur også. Infant sling er hen blitt for stor til uansett nå. Kjør på!

Jeg kjøpte denne til min på 7 mnd. Ingen braksuksess men han venner seg nok til hjelm etterhvert. For komforten sin del er ikke-hjelm det beste men jeg kommer ikke unna sikkerhetsaspektet altså. 
 

IMG_4126.png

Endret av pharynx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er litt tidlig. Selv ventet jeg til ca 9-10 med hvis jeg ikke husker feil.

Hjelm prøvde jeg litt forskjellig, selv var det en specialized hjelm som satt best. Hjelm tenker jeg også er litt ettersom hva du tenker med turen. Skal du bare sykle rolig rundt tenker jeg det ikke er så farlig. Skal du derimot "trene" selv og sykle over 20 km/t ville jeg absolutt hatt hjelm.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen skal jo stroppes fast, og vogna skal tåle ganske mye deng. Finn en patent der hodet får god plass, ikke blir hengende fast eller vridd osv. Vi hadde så vidt jeg husker hjelm på våre i Burley'n men jeg mener det først var etter at de passerte året. Det er jo også en risikovurdering mtp hva slags sykling man bedriver. Noen bør ha mer polstring enn andre. Gullstandarden her:

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri brukt hjelm i sykkelvogna, ungene er stroppet fast i et "bur" og jeg fikk det for meg at hjelmens vekt vil gjøre det verre dersom man får bråstopp. I tillegg til at hjelmen gjør at hodestillingen blir dårligere f.eks. ifbm. søvn. (Men ingen av ungene våre har uansett sovet særlig godt i sykkelvogna, vi har en gammel Chariot Cougar 2 hvor seteryggen er håpløst bratt. Selv babyslynga var for bratt.)

Men ungene har alltid brukt hjelm på løpesykkel osv.

Endret av anderfo
  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (3 timer siden):

Vi har aldri brukt hjelm i sykkelvogna, ungene er stroppet fast i et "bur" og jeg fikk det for meg at hjelmens vekt vil gjøre det verre dersom man får bråstopp. I tillegg til at hjelmen gjør at hodestillingen blir dårligere f.eks. ifbm. søvn. (Men ingen av ungene våre har uansett sovet særlig godt i sykkelvogna, vi har en gammel Chariot Cougar 2 hvor seteryggen er håpløst bratt. Selv babyslynga var for bratt.)

Men ungene har alltid brukt hjelm på løpesykkel osv.

Samme begrunnelse her. Ser dessuten ikke noen større fare for uhell ved trening enn småturer med vogn. Til og fra kafé er det likevel kryssing av vei, motgående syklister, kantstein og alt mulig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen er klar, er nok litt individuelt. Våre to kunne gå ved hhv. 8 og 9 måneder, så da fikk de sitte i vogn tidlig også. Vi brukte en sånn babystøtte, som også hjelper når ungen sovner og hodet bikker sideveis. 

Aldri brukt hjelm i Thule-vogna, siden det er dårlig med plass bak hodet. Prøvde én gang, og det ble for ubehagelig. Hjelmfritt har gått bra, uten at det bør brukes som empiri for at det er trygt. Vi har imidlertid veltet vogna ved to anledninger på sti. Fempunktselen holder unga godt fast, og de ble hengede opp ned og flire.

Endret av rednaskela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på behovet for hjelm for avkommet når hun allerede sitter inne i ett bur som beskytter. Mulig at
hjelmen er såpass tung at det i seg selv blir ett problem.

Jeg hadde bare brukt en litt tykk lue som isolerte godt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Jacobsen skrev (5 timer siden):

Andre erfaringer noen har å dele?

En sånn babysupporter kan du både kjøpe og selge til samme pris på finn om man vil teste. Vi har ikke hatt det før da vi brukte baby-slynga helt til de ikke trengte støtte, men har nå skaffet en babysupporter som skal brukes i tredje og siste pappaperm snart. 

Andre tips: Du har justerbar fjæring. Den bør vel stå på det mykeste med kun en baby som last. 

Dekk med mer volum er også en fin oppgradering. Disse kostet halvparten i 2018.. Tror kanskje ikke jeg hadde punget ut i dag. 
https://bikeshop.no/schwalbe/11100303/schwalbe-big-apple-20-performance-dekk-55-406-sort-67-epi-530-gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker heller ikke hjelm her, men vi kjøpe babystøtte og tok kun i bruk hodedelen. Veltet en gang og innbilte meg det kanskje hjalp. Hode lå ihvertfall fortsatt inni støtte da vogna (chariot sport) lå på siden.

Var litt forskjell på våre utviklingsmessig, så var litt mer forsiktige med nr 2. Sommerbarn så ble nok rolig i pulk/skisett fra ~6mnd og sykkel fra ~9mnd. Er jo det at noe kan skje som man må passe ekstra på i starten. Trafikken på veien har man ikke kontroll på så den styrer vi unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Nordic cab, der er det ett søkk bak hodet så var aldri problem med hjelm i den.  Så er sikkert litt forskjell fra vogn til vogn.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

infant sling først, så de der hodesideputene. Ikke hjelm. 

Velta et par ganger med vogna vår. Ungen sitter i en fempunktsele og blei hengende fint fast.

Vinterstid kan du ha baklykter festa på handelbaren til vogna.

Tip: En Thule Chariot 1 er mye mer nimbel enn en 2-vogn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et viktig poeng at hodet ikke ligger og slenger. Eller at de blir sittende med hodet framoverbøyd.

Slenging på hodet gjelder også i bæremeis. Skrekkeksempelet jeg har hørt om her var en som stod alpint med ungen i bæremeis hvor ungen rett og slett døde som følge av påkjenningen. 

Tenker det er viktigere at hodet ligger stabilt enn hjelm. Som nevnt er det et veltebur, men alltids mulig å treffe noe fra siden hvis man velter og ungen sitter på den siden. Hodet kommer tross alt i kontakt med duken. Jeg har også veltet en vogn i en sving. Et hull gav vognen et sprett. Vognen endte opp-ned.

Jeg har brukt både slynge og babysupport i Thule. Det er en lav kost i forhold til komfort og sikkerhet. 

Kjør rolig så går det nok fint. Man drar jo ikke på treningstur med vogn og står ikke å tråkker. Men god beinstyrke blir det!

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...