arne_and Posted April 11 Share Posted April 11 Hvilket smøremiddel kan jeg bruke på boltene når jeg monterer felg på bil? Det står spesifikt i manualen at jeg ikke skal bruke fett, kanskje fordi det blir for varmt for fett. Men om jeg ikke bruker noe så er jeg redd de blir sittende for godt fast. Her er det vel stålbolt i stålgjenger, er kobberpasta egnet? Eller skal de helst tørrmonteres? Hva med mellom felg og bil? Der pleier jeg å bruke fett, men det er kanskje ikke så lurt mtp. temperatur. Her er det alufelg mot stålanlegg, er alupasta best? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted April 11 Share Posted April 11 Ingenting smøring her i gården, men bruker litt sleggefett når de skal av igjen 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olve Posted April 11 Share Posted April 11 (edited) Tok på litt kobberpasta fra Biltema da jeg byttet dekk for 2-3 år siden og har ikke hatt noe problemer å få muttere av siden. Bruker også en momentnøkkel (40-210 Nm) som ble kjøpt med hjemmel i dekkskift, men egentlig tiltenkt kranklager og center lock bremseskiver (🤫). Edited April 11 by olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted April 11 Share Posted April 11 Jeg bruker alltid kobberpasta på gjenger og annleggsflaten mellom felg og bremseskiver. Og så trekker jeg til hjulmuttrene med momentnøkkel. Usikker på hvorfor de ikke vil ha fett på gjengene, mulig at det er fordi at de har spesifisert tiltrekkingsmoment med tørre gjenger. Det er fett i hjullagrene og de går jo varme hele tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 11 Author Share Posted April 11 Jeg fikk tips om motorolje på boltene og bremsekaliperfett mellom felg og bremser. De bør tåle temperaturene greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted April 11 Share Posted April 11 Jeg bruker også kobberpasta på gjengene og annleggsflaten mellom felg og bremseskiver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 11 Author Share Posted April 11 Men vil ikke kobberpastaen gjøre at aluminiumet i felgene korroderer pga galvanisk korrosjon? Det korroderer kanskje så sent at det ikke har noen praktisk betydning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oyvinsr Posted April 11 Share Posted April 11 Det stemmer nok det Lucky skriver at de spesifiserer tørt moment, og derfor ønsker de ikke fett på hverken gjenger eller anleggshode. Friksjonen kan fort halveres om man smører med et godt smøremiddel kontra om det monteres tørt, og dermed kan man få flyt i boltene under tiltrekking. I utgangspunktet er det gunstig å bruke smøremiddel på gjenger og under boltehode, fordi man oppnår riktig forspenning med lavere moment, og derfor ikke utsetter bolten for så mye torsjon under tiltrekking, men det krever også at man bruker riktig smøremiddel ifht. oppgitt moment. Apropos smøring mellom felg og nav/bremseskive, så ville jeg ikke brukt alu eller kobberpasta her. Jeg gikk på en blemme sist jeg bytta bremser på min bil da jeg brukte en type keramisk pasta mellom nav og bremseskive. Dette førte til at jeg fikk kast i bremseskiva, fordi det var "faststoff" i smøremiddelet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 11 Author Share Posted April 11 Jeg husker fra diskusjoner på det gamle forumet at flere mente det var viktig med smøring av bolter på sykkel for å minimere friksjonen slik at momentet primært ble bestemt av forspenning av metallet, derfor har jeg trodd det gjaldt bil også. Men da høres det ut som jeg helst bør trekke dem til tørt, selv om jeg da får litt angst for at de skal sitte litt vel hardt et halvt år senere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknor Posted April 11 Share Posted April 11 arne_and skrev (9 timer siden): Men vil ikke kobberpastaen gjøre at aluminiumet i felgene korroderer pga galvanisk korrosjon? Det korroderer kanskje så sent at det ikke har noen praktisk betydning. Jepp - hvor stort problemet er, selv med salt er vel usikkert. Likevel, det er vel derfor dette produktet finnes: https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/aluminiumspasta-100-g-2000017188 1 Quote SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX Link to comment Share on other sites More sharing options...
knuthaug Posted April 11 Share Posted April 11 arne_and skrev (7 timer siden): Jeg husker fra diskusjoner på det gamle forumet at flere mente det var viktig med smøring av bolter på sykkel for å minimere friksjonen slik at momentet primært ble bestemt av forspenning av metallet, derfor har jeg trodd det gjaldt bil også. Men da høres det ut som jeg helst bør trekke dem til tørt, selv om jeg da får litt angst for at de skal sitte litt vel hardt et halvt år senere. Aldri smørt boltene på bilhjula mine, aldri hatt problemer med å løsne dem (30 års bilkjøring give or take). Mistenker at gjenger/bolter på bilhjul kanskje sitter mer beskyttet enn på sykler med tanke på salt etc. Gjenger i hvert helt fine ved hjulskifter (hadde de ikke vært det hadde jeg nok smurt), mens f.eks bolter på bremsekalippere på sykkelen etter en vinter med oslopendling ser jo helt forferdelige ut. 1 Quote http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panda Posted April 11 Share Posted April 11 Aldri smurt og aldri hatt mutterproblemer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted April 12 Share Posted April 12 Like lurt å smøre her som det er å ha noe på pedalakslingene, jeg har opplevd at begge deler sitter så fast at det måtte stump vold til, og resultatet ble kostbart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted April 12 Share Posted April 12 Det med bolter, smøremidler og tiltrekkingsmoment er ett eget fag for sære ingeniører og ingen blir vel enige om hva som er helt rett. Når bilprodusentene anbefaler tørre gjenger er det trygt å bruke midler som kobberpasta, som ikke er ett smøremiddel. For å unngå korrosjon på aluminiumsfelger blir det aldri feil å ha kobberpasta under boltehode og på annlegsflatene mellom bremseskivene og felgen. Bare ha på ett tynt lag. Erfaring har lært meg å alltid sette inn gjenger med fett eller kobberpasta samt bruke momentnøkkel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted April 12 Share Posted April 12 Ikke for at min mening, eller hvordan jeg gjør det, betyr noen verdens ting. Men jeg har helt fra jeg var ungdom og hjalp fatter´n på "grøftekanten auto" hatt en tynn hinne varmebestandig fett på bolter og anleggsflate. Dette har jeg fortsatt med og det funker. Har aldri opplevd det som negativt, tvert i mot. En god huskeregel er å selv løsne og stramme hjulbolter etter verkstedbesøk, enten du bruker fett eller ei. Min mistanke med bilverksteder er at de bruker "en trekker til alt" og at det som oftest skal betydelig håndkraft til for å løsne boltene. Skulle behovet være tilstede for hjulskift i veikanten er det ikke sikkert verktøyet i bilen og egne krefter er i stand til å takle oppgaven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknor Posted April 12 Share Posted April 12 Bruker selv tjærespray på pedalakslinger, sykkeldrevbolter (i stedet for gjengelås/loctite) og bilhjulbolter. Blir skikkelig seigt når det tørker, unngår korrosjon, greie å løsne uten at de sitter stuck. Når det er bolter som utsettes for mye salt og varme (feks når jeg tar service på båtmotoren på hytta (200hk) ) eller jeg ikke har tjærespray bruker jeg aluminiumspasta. I mitt hode er kobberpasta noe som hadde sin storhetstid i forrige år-hundre da aluminium var lite brukt og stål var dominerende. Er ingen metallurg eller proff mekaniker, men som eksempel ønsker jeg lykke til med å løsne en setepinne (alu) fra en (stål) ramme om kobberpasta er brukt som "smøring". Quote SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 12 Author Share Posted April 12 Tjærespray har jeg aldri hørt om før, men ut i fra beskrivelser på nett høres det interessant ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.