Gå til innhold

Smøremiddel for montering av felg på bil


Anbefalte innlegg

Hvilket smøremiddel kan jeg bruke på boltene når jeg monterer felg på bil? Det står spesifikt i manualen at jeg ikke skal bruke fett, kanskje fordi det blir for varmt for fett. Men om jeg ikke bruker noe så er jeg redd de blir sittende for godt fast. Her er det vel stålbolt i stålgjenger, er kobberpasta egnet? Eller skal de helst tørrmonteres?

Hva med mellom felg og bil? Der pleier jeg å bruke fett, men det er kanskje ikke så lurt mtp. temperatur. Her er det alufelg mot stålanlegg, er alupasta best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok på litt kobberpasta fra Biltema da jeg byttet dekk for 2-3 år siden og har ikke hatt noe problemer å få muttere av siden. Bruker også en momentnøkkel (40-210 Nm) som ble kjøpt med hjemmel i dekkskift, men egentlig tiltenkt kranklager og center lock bremseskiver (🤫).

Endret av olve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid kobberpasta på gjenger og annleggsflaten mellom felg og bremseskiver. Og så trekker jeg til hjulmuttrene med momentnøkkel.
Usikker på hvorfor de ikke vil ha fett på gjengene, mulig at det er fordi at de har spesifisert tiltrekkingsmoment med tørre gjenger. Det er fett i hjullagrene og de går jo varme hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det Lucky skriver at de spesifiserer tørt moment, og derfor ønsker de ikke fett på hverken gjenger eller anleggshode. Friksjonen kan fort halveres om man smører med et godt smøremiddel kontra om det monteres tørt, og dermed kan man få flyt i boltene under tiltrekking. I utgangspunktet er det gunstig å bruke smøremiddel på gjenger og under boltehode, fordi man oppnår riktig forspenning med lavere moment, og derfor ikke utsetter bolten for så mye torsjon under tiltrekking, men det krever også at man bruker riktig smøremiddel ifht. oppgitt moment.

Apropos smøring mellom felg og nav/bremseskive, så ville jeg ikke brukt alu eller kobberpasta her. Jeg gikk på en blemme sist jeg bytta bremser på min bil da jeg brukte en type keramisk pasta mellom nav og bremseskive. Dette førte til at jeg fikk kast i bremseskiva, fordi det var "faststoff" i smøremiddelet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra diskusjoner på det gamle forumet at flere mente det var viktig med smøring av bolter på sykkel for å minimere friksjonen slik at momentet primært ble bestemt av forspenning av metallet, derfor har jeg trodd det gjaldt bil også. Men da høres det ut som jeg helst bør trekke dem til tørt, selv om jeg da får litt angst for at de skal sitte litt vel hardt et halvt år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (9 timer siden):

Men vil ikke kobberpastaen gjøre at aluminiumet i felgene korroderer pga galvanisk korrosjon? Det korroderer kanskje så sent at det ikke har noen praktisk betydning.

Jepp - hvor stort problemet er, selv med salt er vel usikkert. Likevel, det er vel derfor dette produktet finnes:

 

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/aluminiumspasta-100-g-2000017188

 

 

  • Like 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (7 timer siden):

Jeg husker fra diskusjoner på det gamle forumet at flere mente det var viktig med smøring av bolter på sykkel for å minimere friksjonen slik at momentet primært ble bestemt av forspenning av metallet, derfor har jeg trodd det gjaldt bil også. Men da høres det ut som jeg helst bør trekke dem til tørt, selv om jeg da får litt angst for at de skal sitte litt vel hardt et halvt år senere.

Aldri smørt boltene på bilhjula mine, aldri hatt problemer med å løsne dem (30 års bilkjøring give or take). Mistenker at gjenger/bolter på bilhjul kanskje sitter mer beskyttet enn på sykler med tanke på salt etc. Gjenger i hvert helt fine ved hjulskifter (hadde de ikke vært det hadde jeg nok smurt), mens f.eks bolter på bremsekalippere på sykkelen etter en vinter med oslopendling ser jo helt forferdelige ut. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bolter, smøremidler og tiltrekkingsmoment er ett eget fag for sære ingeniører og ingen blir vel enige om hva som er helt rett. Når bilprodusentene anbefaler tørre gjenger er det trygt å bruke midler som kobberpasta, som ikke er ett smøremiddel. For å unngå korrosjon på aluminiumsfelger blir det aldri feil å ha kobberpasta under boltehode og på annlegsflatene mellom bremseskivene og felgen. Bare ha på ett tynt lag.
Erfaring har lært meg å alltid sette inn gjenger med fett eller kobberpasta samt bruke momentnøkkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at min mening, eller hvordan jeg gjør det, betyr noen verdens ting. Men jeg har helt fra jeg var ungdom og hjalp fatter´n på "grøftekanten auto" hatt en tynn hinne  varmebestandig fett på bolter og anleggsflate. Dette har jeg fortsatt med og det funker. Har aldri opplevd det som negativt, tvert i mot. 

En god huskeregel er å selv løsne og stramme hjulbolter etter verkstedbesøk, enten du bruker fett eller ei. Min mistanke med bilverksteder er at de bruker "en trekker til alt" og at det som oftest skal betydelig håndkraft til for å løsne boltene. Skulle behovet være tilstede for hjulskift i veikanten er det ikke sikkert verktøyet i bilen og egne krefter er i stand til  å takle oppgaven. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv tjærespray på pedalakslinger, sykkeldrevbolter (i stedet for gjengelås/loctite) og bilhjulbolter. Blir skikkelig seigt når det tørker, unngår korrosjon, greie å løsne uten at de sitter stuck. Når det er bolter som utsettes for mye salt og varme (feks når jeg tar service på båtmotoren på hytta (200hk) ) eller jeg ikke har tjærespray bruker jeg aluminiumspasta.

I mitt hode er kobberpasta noe som hadde sin storhetstid i forrige år-hundre da aluminium var lite brukt og stål var dominerende. Er ingen metallurg eller proff mekaniker, men som eksempel ønsker jeg lykke til med å løsne en setepinne (alu) fra en (stål) ramme om kobberpasta er brukt som "smøring".

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...