baroudeur Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Vi er, noe motvillig, på utkikk etter bil nummer to. Denne bør være relativt rimelig og noenlunde driftssikker. Vi har en grei familiebil fra før og bruker heller ikke veldig mye bil i hverdagen. Det blir mer til høsten, derav behovet for en ekstra bil. Bruken blir kortdistansependling til og fra jobb/barnehage og den kommer ikke til å være i bruk daglig. En modell som gjerne blir nevnt i en slik kontekst er Nissan Leaf. Vi har sett både på rimelige ≥ 2014-modeller og ≥ 2017-modeller (2gen). Er dette forholdsvis bankers eller finnes det bedre alternativer? Ingen av oss bryr oss om bil utover transportfunksjonaliteten. Vi må ikke ha elbil, men det virker nesten rimeligere å kjøpe det brukt i det segmentet vi ser på (om vi også tar med antatte vedlikeholdskostnader). Vi har ikke lader så den blir en ekstrakostnad om vi kjøper elbil. Gitt at nye biler har lavere vedlikeholdskostnader er vi ikke helt fremmed for å kjøpe ny, men det virker mest logisk å bruke 50-100k på noe som fungerer greit enn 3-4x dette på noe som også fungerer greit, men er nytt. Quote Vive le forum!
msteiro Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Som ren bil nr to i byen uten behov for særlig rekkevidde er Ion/C-Zero ganske grei. Funker tild et den skal, ok plass baki med setene nede hvis man feks skal fylle den med alt for mange sekker plantejord, og har en svingradius som er helt overlegen. Typ usving på vanlig tofelts vei er uproblematisk, klarte usving inni garasjen.. Får de ganske billig, rekkevidden er begrenset, men lader også fint på vanlig stikkontakt da batteriet ikke er så stort. Brukt med to unger og hund i hverdagen her i to-tre år. 2 Quote
mralfred Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Vi har hatt en Leaf 2013 modell som pendlerbil siden 2014. Har fungert utmerket i ~180k km. Mulig det er oss som har vært heldige, men har utelukkende byttet slitedeler i denne perioden. Ingen feil på selve bilen. Men viktig å huske at rekkevidden ofte er redusert på litt eldre elbiler. 1 Quote
Ndreas Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Ditto med Ioniq (2017), men kan være den er litt dyr fortsatt 1 Quote
baroudeur Posted April 12, 2024 Author Posted April 12, 2024 Ndreas skrev (15 minutter siden): Ditto med Ioniq (2017), men kan være den er litt dyr fortsatt Vi så på denne som nybil, men endte opp med å kjøpe bilen til slektninger som kjøpte den som nybil i stedet. Fortsatt litt dyr til dette formålet ja. Quote Vive le forum!
Dingo Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 (edited) Nå vet jeg ikke hvordan du bor og hvor lang den pendlinga er eller rute det er snakk om, men har du tenkt lastesykkel? Får fin sykkel for de pengene der med kalesje og gode lastemuligheter. Hvis ruta i tillegg er kurant å sykle så synes jeg det er betraktelig bedre å surre suse rundt med sykkel enn å koke i bil hver dag. Edited April 12, 2024 by Dingo Quote
baroudeur Posted April 12, 2024 Author Posted April 12, 2024 Dingo skrev (2 timer siden): Nå vet jeg ikke hvordan du bor og hvor lang den pendlinga er eller rute det er snakk om, men har du tenkt lastesykkel? Får fin sykkel for de pengene der med kalesje og gode lastemuligheter. Hvis ruta i tillegg er kurant å sykle så synes jeg det er betraktelig bedre å surre suse rundt med sykkel enn å koke i bil hver dag. Har veldig lyst på lastesykkel, men vi må uansett ha to biler for fleksibilitetens del med flere unger i barnehage siden vi begge må kjøre noen mil per dag. 1 Quote Vive le forum!
andersar Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Leaf, eldre Kia Soul, C-zero (har hatt sistnevnte, og har nå nr 2) Alle er perfekt småbiler som gjør det de skal, når de skal. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
parob Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 andersar skrev (1 time siden): Leaf, eldre Kia Soul, C-zero (har hatt sistnevnte, og har nå nr 2) Alle er perfekt småbiler som gjør det de skal, når de skal. Vi har en Kia Soul som nr.2 bil og synes den er helt topp - men kjøp en 2018 eller nyere. De har litt større batteri (30kWh vs. 27kWh på de eldre), men ikke minst bedre kjøling/batterikjemi eller noe sånt som gjør at man unngår at mange battericeller dør. Vår 2016-modell er nede i 65% kapasitet nå. Den har ikke tilhengerfeste, men vi har en Thule Raceway for bakluken som fungerer utmerket til frakt av én sykkel. Eller bare å sette på takstativ, hvis man liker det. Dessverre bare typen som har en klo over døra. Minus for Leaf og Soul er Chademo-plugg, men om man så godt som aldri skal hurtiglade uansett så spiller det jo liten rolle. 2 Quote
LAK Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Både Leaf, Soul og Ioniq er trygge valg, men jeg holder en liten knapp på Leaf. Både Soul og Ioniq har hatt en del tilfeller med havari på elmotor/batteri. Det ser man også om man ser litt på brukannonser, særlig for Ioniq. Overraskende mange har byttet motor (til en kostnad på godt over 100k). Leaf har såvidt jeg vet svært lite tilfeller av dette. 1 Quote
Andreas Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 andersar skrev (3 timer siden): Leaf, eldre Kia Soul, C-zero (har hatt sistnevnte, og har nå nr 2) Alle er perfekt småbiler som gjør det de skal, når de skal. Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅 3 1 Quote Kaffe- og teansvarlig
Mannen Faller Ikke Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 (edited) Ser at Kia e-niro har vunnet "kvinne-biljournalist-test" 🙂 Er gode seter, god plass, praktisk osv. Fordelen med å kjøpe en sånn bil er hvis behovet endrer seg til at flere folk skal kjøres osv så har en en ekstra bil som ikke bare er dritt. Barnesete har veldig god plass i e-niro (som en også har på Soul). Bruktbil til salgs: Kia E-Niro - 2019 - Grå - 204 Hk - Kombi 5-dørs | FINN.no Sånn utenom det så ville jeg vurdert BMW i3. Men kommer an på bruken, og mengden fartshumper. Kan visst være litt fast i fjøringen. Men visstnok veldig gøy bil å kjøre. Er visst lite tull med de bilene og: Bruktbil til salgs: BMW i3 - 2014 - Hvit - 170 Hk - Kombi 5-dørs | FINN.no Edited April 12, 2024 by Mannen Faller Ikke 1 Quote
Ndreas Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 (edited) Andreas skrev (47 minutter siden): Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅 Eneste som slår de i bombesikker på egen manndom er e: sidevindu er tilleggsutstyr! Edited April 12, 2024 by Ndreas Quote
Mannen Faller Ikke Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 Ndreas skrev (9 minutter siden): Eneste som slår de i bombesikker på egen manndom er e: sidevindu er tilleggsutstyr! Vet ikke om jeg skal si det høyt, men føler Leaf og er på den listen. 🙈 1 Quote
andersar Posted April 12, 2024 Posted April 12, 2024 parob skrev (11 timer siden): Vi har en Kia Soul som nr.2 bil og synes den er helt topp - men kjøp en 2018 eller nyere. De har litt større batteri (30kWh vs. 27kWh på de eldre), men ikke minst bedre kjøling/batterikjemi eller noe sånt som gjør at man unngår at mange battericeller dør. Vår 2016-modell er nede i 65% kapasitet nå. Den har ikke tilhengerfeste, men vi har en Thule Raceway for bakluken som fungerer utmerket til frakt av én sykkel. Eller bare å sette på takstativ, hvis man liker det. Dessverre bare typen som har en klo over døra. Minus for Leaf og Soul er Chademo-plugg, men om man så godt som aldri skal hurtiglade uansett så spiller det jo liten rolle. Enig, vi følger stadig med på utviklingen på disse bilene som "kanskje" batteripakken ryker på. Foreløpig går det dog fint. Knapt nok utgifter på den bilen og den har overraskende god plass. Gode seter, lett å parkere, god A/C. Gjør akkurat hva den skal. Rekkevidde vinter ca 8-9 mil, sommer 12-14 mil. Men chademo for hurtiglading er et mareritt, så styr unna om det blir en del av fast logistikk. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Jomar Henriksen Posted April 13, 2024 Posted April 13, 2024 Billigste er vel en 10 år gammal Hyundai I30. Quote
Nick Posted May 5, 2024 Posted May 5, 2024 Andreas skrev (På 12.4.2024 den 14.14): Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅 Man skal vel heller ikke være unødvendig mye opptatt av å ha plussgrader i kupeen vinterstid? 😉 Men man finner alltid en plass å parkere. 3 Quote
Ndreas Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Fordelen med den er jo at du får lett råd til en sånn her, så trenger du ikke plussgrader i kupeen! 4 Quote
msteiro Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Andreas skrev (På 12.4.2024 den 14.14): Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅 Er ganske praktisk for å være såpass liten bil. 2 1 Quote
andersar Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Ndreas skrev (3 timer siden): Fordelen med den er jo at du får lett råd til en sånn her, så trenger du ikke plussgrader i kupeen! Jeg HAR den jakka i mer eller mindre akkurat den fargen. Var lenge på jakt etter buksa men fikk aldri tak i den til en rimelig penge! Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Ndreas Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Da vet du hvilken bil som erstatter den nåværende skranglefesten din 😄 Quote
andersar Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Livet med C-Zero var veldig bra det altså, men Kia'n er vesentlig bedre på ca alle parametere unntatt de trangeste lommene i parkeringshus o.l. Men den andre traktoren er det verre med... Heldigvis "sparte" jeg ~14K på å fikse parkeringsbremsen selv 😄 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Andreas Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Ndreas skrev (5 timer siden): Fordelen med den er jo at du får lett råd til en sånn her, så trenger du ikke plussgrader i kupeen! Litt reflekstape foran og bak, så slipper en ha med seg refleksvesten. Til de gangene man går tom for strøm i 10 minus. Nyttig også ved polarekspedisjon eller på isfiske, så redningshelikopteret lokaliserer personen enklere. Prøvde å overtale en kamerat som alltid klager på kulda under vintercamping, at Rab Expedition Suit 8000 hadde vært noe for han. Ekspedisjonsdrakt og Polyver Classic Winter Boot bør gjøre enhver elbilist på sparebluss klar for vinteren. Quote Kaffe- og teansvarlig
Andreas Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 andersar skrev (20 minutter siden): Livet med C-Zero var veldig bra det altså, men Kia'n er vesentlig bedre på ca alle parametere unntatt de trangeste lommene i parkeringshus o.l. Men den andre traktoren er det verre med... Heldigvis "sparte" jeg ~14K på å fikse parkeringsbremsen selv 😄 Er dette fiksen? Preventing Rolling While Parking on a Hill 3 Quote Kaffe- og teansvarlig
andersar Posted May 6, 2024 Posted May 6, 2024 Mens jeg gjorde jobben så var det i hvertfall det 😄 Var heldigvis ikke vanskelig, og så fikk jeg testet hvordan det var å sende pakker med Valdresekspressen. Det var såpass bra OG billig nok til at jeg dropper Postens ekspresstilbud for fremtidige prosjekter.. 2 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.