Gå til innhold

Billig bil #2 - Leaf eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Vi er, noe motvillig, på utkikk etter bil nummer to. Denne bør være relativt rimelig og noenlunde driftssikker. Vi har en grei familiebil fra før og bruker heller ikke veldig mye bil i hverdagen. Det blir mer til høsten, derav behovet for en ekstra bil. Bruken blir kortdistansependling til og fra jobb/barnehage og den kommer ikke til å være i bruk daglig.

En modell som gjerne blir nevnt i en slik kontekst er Nissan Leaf. Vi har sett både på rimelige ≥ 2014-modeller og ≥ 2017-modeller (2gen). Er dette forholdsvis bankers eller finnes det bedre alternativer? Ingen av oss bryr oss om bil utover transportfunksjonaliteten.

Vi må ikke ha elbil, men det virker nesten rimeligere å kjøpe det brukt i det segmentet vi ser på (om vi også tar med antatte vedlikeholdskostnader). Vi har ikke lader så den blir en ekstrakostnad om vi kjøper elbil.

Gitt at nye biler har lavere vedlikeholdskostnader er vi ikke helt fremmed for å kjøpe ny, men det virker mest logisk å bruke 50-100k på noe som fungerer greit enn 3-4x dette på noe som også fungerer greit, men er nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ren bil nr to i byen uten behov for særlig rekkevidde er Ion/C-Zero ganske grei. Funker tild et den skal, ok plass baki med setene nede hvis man feks skal fylle den med alt for mange sekker plantejord, og har en svingradius som er helt overlegen. Typ usving på vanlig tofelts vei er uproblematisk, klarte usving inni garasjen..  Får de ganske billig, rekkevidden er begrenset, men lader også fint på vanlig stikkontakt da batteriet ikke er så stort. Brukt med to unger og hund i hverdagen her i to-tre år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en Leaf 2013 modell som pendlerbil siden 2014. Har fungert utmerket i ~180k km. Mulig det er oss som har vært heldige, men har utelukkende byttet slitedeler i denne perioden. Ingen feil på selve bilen.

Men viktig å huske at rekkevidden ofte er redusert på litt eldre elbiler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan du bor og hvor lang den pendlinga er eller rute det er snakk om, men har du tenkt lastesykkel? Får fin sykkel for de pengene der med kalesje og gode lastemuligheter. Hvis ruta i tillegg er kurant å sykle så synes jeg det er betraktelig bedre å surre  suse rundt med sykkel enn å koke i bil hver dag.

Endret av Dingo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvordan du bor og hvor lang den pendlinga er eller rute det er snakk om, men har du tenkt lastesykkel? Får fin sykkel for de pengene der med kalesje og gode lastemuligheter. Hvis ruta i tillegg er kurant å sykle så synes jeg det er betraktelig bedre å surre  suse rundt med sykkel enn å koke i bil hver dag.

Har veldig lyst på lastesykkel, men vi må uansett ha to biler for fleksibilitetens del med flere unger i barnehage siden vi begge må kjøre noen mil per dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Leaf, eldre Kia Soul, C-zero (har hatt sistnevnte, og har nå nr 2) Alle er perfekt småbiler som gjør det de skal, når de skal.

 

Vi har en Kia Soul som nr.2 bil og synes den er helt topp - men kjøp en 2018 eller nyere. De har litt større batteri (30kWh vs. 27kWh på de eldre), men ikke minst bedre kjøling/batterikjemi eller noe sånt som gjør at man unngår at mange battericeller dør. Vår 2016-modell er nede i 65% kapasitet nå.
Den har ikke tilhengerfeste, men vi har en Thule Raceway for bakluken som fungerer utmerket til frakt av én sykkel. Eller bare å sette på takstativ, hvis man liker det. Dessverre bare typen som har en klo over døra.

Minus for Leaf og Soul er Chademo-plugg, men om man så godt som aldri skal hurtiglade uansett så spiller det jo liten rolle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Leaf, Soul og Ioniq er trygge valg, men jeg holder en liten knapp på Leaf. Både Soul og Ioniq har hatt en del tilfeller med havari på elmotor/batteri. Det ser man også om man ser litt på brukannonser, særlig for Ioniq. Overraskende mange har byttet motor (til en kostnad på godt over 100k). Leaf har såvidt jeg vet svært lite tilfeller av dette. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (3 timer siden):

Leaf, eldre Kia Soul, C-zero (har hatt sistnevnte, og har nå nr 2) Alle er perfekt småbiler som gjør det de skal, når de skal.

Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅

10966102.webp?imageId=10966102&width=195

10966098.webp?imageId=10966098&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=80.62&width=1244&height=1150&compression=92&format=webp

  • Like 3
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Kia e-niro har vunnet "kvinne-biljournalist-test" 🙂 Er gode seter, god plass, praktisk osv. Fordelen med å kjøpe en sånn bil er hvis behovet endrer seg til at flere folk skal kjøres osv så har en en ekstra bil som ikke bare er dritt. Barnesete har veldig god plass i e-niro (som en også har på Soul).

Bruktbil til salgs: Kia E-Niro - 2019 - Grå - 204 Hk - Kombi 5-dørs | FINN.no

 

Sånn utenom det så ville jeg vurdert BMW i3. Men kommer an på bruken, og mengden fartshumper. Kan visst være litt fast i fjøringen. Men visstnok veldig gøy bil å kjøre. Er visst lite tull med de bilene og:

Bruktbil til salgs: BMW i3 - 2014 - Hvit - 170 Hk - Kombi 5-dørs | FINN.no

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (47 minutter siden):

Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅

 

 

Eneste som slår de i bombesikker på egen manndom er image.jpeg.737ecc19a0bf27e087a64e3bff64398b.jpeg

 

e: sidevindu er tilleggsutstyr!

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (11 timer siden):

Vi har en Kia Soul som nr.2 bil og synes den er helt topp - men kjøp en 2018 eller nyere. De har litt større batteri (30kWh vs. 27kWh på de eldre), men ikke minst bedre kjøling/batterikjemi eller noe sånt som gjør at man unngår at mange battericeller dør. Vår 2016-modell er nede i 65% kapasitet nå.
Den har ikke tilhengerfeste, men vi har en Thule Raceway for bakluken som fungerer utmerket til frakt av én sykkel. Eller bare å sette på takstativ, hvis man liker det. Dessverre bare typen som har en klo over døra.

Minus for Leaf og Soul er Chademo-plugg, men om man så godt som aldri skal hurtiglade uansett så spiller det jo liten rolle.

Enig, vi følger stadig med på utviklingen på disse bilene som "kanskje" batteripakken ryker på. Foreløpig går det dog fint. Knapt nok utgifter på den bilen og den har overraskende god plass. Gode seter, lett å parkere, god A/C. Gjør akkurat hva den skal. Rekkevidde vinter ca 8-9 mil, sommer 12-14 mil. Men chademo for hurtiglading er et mareritt, så styr unna om det blir en del av fast logistikk.
 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Andreas skrev (På 12.4.2024 den 14.14):

Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅

Man skal vel heller ikke være unødvendig mye opptatt av å ha plussgrader i kupeen vinterstid?  😉 

Men man finner alltid en plass å parkere. 

AB94B29E-4CDA-4889-8D7C-56FF08456610_1_105_c.jpeg.02da0d61513282e6b78f54a6d886d96d.jpeg

 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 12.4.2024 den 14.14):

Enhver mann som kjører en C-Zero (eller en av søsknene) får en tommel opp av meg. Et større bevis på at man ikke bryr seg om det ytre eller overfladiske ting, skal man lete lenge etter 😅

10966102.webp?imageId=10966102&width=195

10966098.webp?imageId=10966098&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=80.62&width=1244&height=1150&compression=92&format=webp

Er ganske praktisk for å være såpass liten bil.

IMG_0947.jpeg

  • Like 2
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Fordelen med den er jo at du får lett råd til en sånn her, så trenger du ikke plussgrader i kupeen!

 

Jeg HAR den jakka i mer eller mindre akkurat den fargen. Var lenge på jakt etter  buksa men fikk aldri tak i den til en rimelig penge!

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet med C-Zero var veldig bra det altså, men Kia'n er vesentlig bedre på ca alle parametere unntatt de trangeste lommene i parkeringshus o.l.

Men den andre traktoren er det verre med... Heldigvis "sparte" jeg ~14K på å fikse parkeringsbremsen selv 😄 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (5 timer siden):

Fordelen med den er jo at du får lett råd til en sånn her, så trenger du ikke plussgrader i kupeen!

image.png.5ad6f41dcf63f23156806e34ea09a565.png

Litt reflekstape foran og bak, så slipper en ha med seg refleksvesten. Til de gangene man går tom for strøm i 10 minus. Nyttig også ved polarekspedisjon eller på isfiske, så redningshelikopteret lokaliserer personen enklere. Prøvde å overtale en kamerat som alltid klager på kulda under vintercamping, at Rab Expedition Suit 8000 hadde vært noe for han.

Ekspedisjonsdrakt og Polyver Classic Winter Boot bør gjøre enhver elbilist på sparebluss klar for vinteren.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (20 minutter siden):

Livet med C-Zero var veldig bra det altså, men Kia'n er vesentlig bedre på ca alle parametere unntatt de trangeste lommene i parkeringshus o.l.

Men den andre traktoren er det verre med... Heldigvis "sparte" jeg ~14K på å fikse parkeringsbremsen selv 😄 

Er dette fiksen?

aid199994-v4-728px-Prevent-a-Car-from-Ro

Preventing Rolling While Parking on a Hill

  • Haha 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg gjorde jobben så var det i hvertfall det 😄 

Var heldigvis ikke vanskelig, og så fikk jeg testet hvordan det var å sende pakker med Valdresekspressen. Det var såpass bra OG billig nok til at jeg dropper Postens  ekspresstilbud for fremtidige prosjekter..

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...