Gå til innhold

Er påslag mva. pliktig?


Anbefalte innlegg

Kjære forum. 

Jeg krangler med en håndverker. I den anledning lurer jeg på om påslaget håndverkeren tar ifm. viderefakturering av varer er mva. pliktig?

Dvs. har håndverker rett til å kreve 15% påslag på materialer, og deretter kreve 25% mva. på det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller to spørsmål: 

1. Det kommer an på hva dere har blitt enige om. Et påslag må du nok regne med, da han legger ut for deg og påtar seg risiko for hvorvidt du som kunde betaler eller ikke. 

2. Ja.

Du kan selvfølgelig diskutere påslaget, men at det er mva plikt er det nok liten tvil om. 

Han har fradrag for inngående mva på varene han kjøper og må beregne mva på de varene og tjenestene han leverer. Differansen er det han ender med å betale til skattemyndighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (3 minutter siden):

Soleklart ja.

Ja - men for kjøper (dersom privatperson) burde vel påslaget være 15 % inkl mva? Er vel pålagt å oppgi priser inkl mva for salg til privatpersoner?

Planker 100 kr + 25 kr mva = 125 kr

Påslag 15 % 15 kr + 3,75 mva = 18.75 kr

Totalt = 143.75

 

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (1 time siden):

Kjære forum. 

Jeg krangler med en håndverker. I den anledning lurer jeg på om påslaget håndverkeren tar ifm. viderefakturering av varer er mva. pliktig?

Dvs. har håndverker rett til å kreve 15% påslag på materialer, og deretter kreve 25% mva. på det igjen?

Helt vanlig praksis i mange bransjer;
det er for å dekke håndteringskostnader - enten blir det påslag på varene, eller så fører han timer når han bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg synes håndverkeres påslagmodell er en dårlig modell, er det vel litt på sin plass å spørre seg selv om man selv hadde fått varene billigere enn med 15% påslag. Er det 15% påslag på prisen du selv får hos Maxbo/Coop, er det en skikkelig dårlig deal. Håndverkerene har gjerne bedre rabatter enn f.eks. meg som har en Obos-rabatt hos Maxbo eller Huseierne-rabatt hos Monter(?). Påslag er gjerne det enkleste å forhandle bort, før en inngår en kontrakt. Spesielt om det er en håndverker en har brukt tidligere.

Som kunde/forbruker stemmer vel alt @Supermann. Han pleier å ha kontroll på slikt.

Står litt om temaet hos Advokatfirmaet Berngaard.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte er påslaget på relativt dårlige priser. Et eksempel her var da vi fikk priser på all belysning i boligen. Elektrofirmaet la på 17 % på veiledende priser, mens vi fikk 15 % rabatt hos det samme firmaet da vi kontaktet de, i tillegg til at vi slapp å betale påslaget.  Da vi bygget hus i 2018 valgte jeg å være byggeleder selv og leie inn de ulike fagene. I forkant av dette hadde jeg fått totalpris fra tre ulike firma slik at jeg veldig tydelig så hvor dårlige priser jeg fikk fra de- i tillegg til at de plusset på mellom 15 og 20 % på alt utenom eget fag. I praksis sparte jeg nærmer 1,5 million på dette i forhold til pristilbudene jeg hentet inn. I tillegg fikk jeg mer fleksibilitet i forhold til valg av produkter etc. underveis, og jeg lærte mye. Litt tid tok det selvfølgelig, tror jeg logget rundt 300 timer totalt. 

Endret av LAK
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 timer siden):

Selv om jeg synes håndverkeres påslagmodell er en dårlig modell, er det vel litt på sin plass å spørre seg selv om man selv hadde fått varene billigere enn med 15% påslag.

Enig i at det er en dårlig modell. Forhandler man bort påslaget eller har kjøpt inn materialer selv, øker de i stedet prisen på selve jobben. For de har jo en pris de er villige til å ta jobben for, påslaget er bare en måte å smøre kostnaden utover.

Forøvrig tror jeg ofte man kan få varen billigere. Pris+påslag er ofte veiledende pris + påslag. Om håndtverker betaler mindre enn veiledende tar de mellomlegget i egen lomme. Men igjen, kjøper man inn materialer selv er det en del som ikke vil ta jobben eller vil uansett bare ha tilsvarende betalt på andre måter.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ofte får vel ikke håndverkerne "rabatt", men "kickback". Dvs at det står 1000 på fakturaen fra leverandøren, og 200 kommer tilbake i en månedlig avregning i stedet for at det står 800 på fakturaen som en kranglete kunde kanskje krever å få se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet får jeg fakturaene, og jeg har fått videresendt fakturaene så dette er OK. Jeg får rabattene de får.

Det vi derimot krangler om er at de ved en feil printet postbeskrivelsen slik at mva. ikke var med. På verken timer eller viderefaktureringer. De innrømmer feilen, men mener jeg likevel må betale de ekstra 25% som ikke postbeskrivelsen hensyntok. Jeg jobber selv i samme bransje, og klarer ikke å finne noen forbehold. De klarer heller ikke å fremvise at de har tatt noen forbehold. I tillegg har de tatt med riving av gesimskasse, men ikke bygging av ny. Som et ekstra lite krydder mener jeg de skulle forutsett at de måtte rette opp vegger, himle takutstikk +++ ved prising. 

Jeg mener håndverkertjenesteloven er krystallklar, og at jeg tolker loven rett. Men de prøver å tøffe seg (sannsynligvis fordi siste halvdel av 2024 ser ut til å kunne bli litt kjedelig for mange håndverkerfag). Sannsynligvis har de hatt hell med å tøffe seg en gang eller to tidligere 🤯

Endret av stosu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...