Gå til innhold

Oslo. Østmarkas beste nedkjøring


Anbefalte innlegg

DesmoSkier skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg er interessert i å sykle fort på smale stier 🙂

Alt unntar slutten ned røysa er på smal sti, men det der nevnte jeg også å dra til Høyre inn på semi-colon som den heter på strava og ikke er markert engang på mtbmap rett før røysa ☺️ uansett føler dette ble en avsporing 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Lars-Erik said:

Ikke umiddelbart enig, veldig mange stier på mtbmap som ikke er navngitt, oppdateringsfrekvensen er ganske lav, det er ikke lett å kombinere sporlogger aktivt på en skjerm i kombinasjon med alle fargene mtbmap bruker. Å referere til kart og et utsnitt krever en del både av den som deler og av den som mottar. 

Vi bør gjøre oss selv en tjeneste 5 år fram i tid. Bruk og referer til åpne kartkilder. Kommersielle kartkilder som feks Trailforks og segmentnavn i Strava låser oss inne i en verden der vår egen gratisinnsats med å legge inn stier blir grunnlaget for fortjeneste for selskapet. Og vi mister tilgang til våre egne data om vi ikke vil betale.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (9 minutter siden):

Vi bør gjøre oss selv en tjeneste 5 år fram i tid. Bruk og referer til åpne kartkilder. Kommersielle kartkilder som feks Trailforks og segmentnavn i Strava låser oss inne i en verden der vår egen gratisinnsats med å legge inn stier blir grunnlaget for fortjeneste for selskapet. Og vi mister tilgang til våre egne data om vi ikke vil betale.

Jeg ser ikke helt at det ene utelukker det andre. Legger aktivt inn stier på OSM, og det er de stiene alle baserer seg på, være seg mtbmap eller Strava. Ser f.eks de stiene jeg tegnet inn sist er renderet på Strava for lengst, men ikke på mtbmap. 
 

Har også lastet de ned igjen fra frikart.no og lagt inn på min Garmin som rene OSM kart. 
 

Mtbmap er en tjeneste jeg aldri bruker må jeg tilstå, jeg kunne sikkert bidratt med å tagge «riktig», men jeg nøyer meg med at det blir dokumenter i OSM, noen ganger navngir jeg også stiene der som f.eks «Sølvdobla Express» og ikke på mtbmap. 

Strava Heatmap er også en tjeneste som er ok når en skal ut å finne nye stier som er farbare, der kommer alt annet til kort, bare for å ta er eksempel på når en kommersiell tjeneste har noe for seg.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (7 minutter siden):

Jeg vet du tegner og bidrar i OpenCycleMap, takk for det 🙂

Men jeg forstår ikke helt hva du mener med at du ikke tagger for/på mtbmap? Ingen gjør jo det, taggingen ligger jo i OSM og mtbmap bruker jo denne.

Ref din egen tagging på OSM 🙂

Screenshot_20240511_222153_Chrome.jpg.e70c7379cd91b34019d6482c3767661d.jpg

Fargen som Sølvdobla Express har fått er lagt til av andre enn meg i ettertid og det skjedde etter en diskusjon her på forumet om hvilken farge den burde ha (Dødsbakken ble også splittet og fikk svart nederst), jeg har også tegnet stiene på østsiden som er opp mot Dødsbakken og de er som du ser kun stier. 
 

Så joda, det som plukkes rett opp som selve stien og navn kommer over til mtbmap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg åpnet denne boksen: tusen takk at dere oppdaterer - finnes det en enkel guide på hvordan man gjør det som en kan lenke til her? 😇
Og for ordens skyld kan der være lurt å referere til stier med litt mer enn segment-navn på Strava, og kartutsnitt kan med fordel ha med en beskrivelse av hva vi ser… 👽

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart, Strava….. mye hyggeligere å dra på tur. 
 

Tilhører en løst sammensatt gruppe som bor i området som kjører en del nedover på sti i Østmarka på stier som tåler trafikk. Gruppen har medlemmer i 20, 30, 40 og 50-årene og har et system slik at alle henger med. 
 

Bare å sende en DM til meg om man ønsker invitasjon til tur. Vi greier vanligvis en eller to fellesturer i uka. Planlegging foregår på metas Messenger ☺️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
On 5/8/2024 at 10:56 PM, runermm said:

FinKM er en nydelig sak, masse fine elementer og et deilig lite sidehopp helt til slutt.

Nedkjøringen over Hånå mot Sandbakken er også flott, men litt kort.

En annen suveren sak som er lite brukt er den flotte flytstien øst for Skytten. Den starter på ved Kastekloppen og går over Skytteråsen. Ordentlig jobbesti hvor det må tråkkes, men ingen partier som hindrer fart og flyt.  

Jeg har jo vært litt i området der inne, men ikke så veldig mange ganger som man ser på varmekartet mitt. Nedkjøringen fra Kastekloppen via Tjuvdalen og ned til Skytten er veldig fin, om det er den du mener? Om man skal sykle via Skytteråsen må det vel bli noe slikt, men da blir det strengt tatt 2 nedkjøringer med en klatring i mellom 🙂
Screenshot2024-05-14at11_32_33.png.7710be85a2f28bae69615053a8648556.png

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2024 at 12:29 PM, BRD said:

Kart, Strava….. mye hyggeligere å dra på tur. 
 

Tilhører en løst sammensatt gruppe som bor i området som kjører en del nedover på sti i Østmarka på stier som tåler trafikk. Gruppen har medlemmer i 20, 30, 40 og 50-årene og har et system slik at alle henger med. 
 

Bare å sende en DM til meg om man ønsker invitasjon til tur. Vi greier vanligvis en eller to fellesturer i uka. Planlegging foregår på metas Messenger ☺️

link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desmoskier: Stien til venstre (Tjuvdalen) har du riktig retning på. De to andre sykler jeg motsatt vei. Det er en brutal klatring midt i, men tagbar. Mest sannsynlig er den fin å sykle din vei også. 

Stien ligger øde til, men kan kombineres med en litt knotet og lang runde til Vangen. Hvis kloppemesterne i NOTS Follo hadde kastet seg over stistrekket bort til Vangen kunne dette blitt en episk runde 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (25 minutter siden):

Desmoskier: Stien til venstre (Tjuvdalen) har du riktig retning på. De to andre sykler jeg motsatt vei. Det er en brutal klatring midt i, men tagbar. Mest sannsynlig er den fin å sykle din vei også. 

Stien ligger øde til, men kan kombineres med en litt knotet og lang runde til Vangen. Hvis kloppemesterne i NOTS Follo hadde kastet seg over stistrekket bort til Vangen kunne dette blitt en episk runde 🤞

En annen mulighet er å starte ved Ellingsrud, dra over godflyt via Lysås, Seterås, Knuttjern og 15 min med knot ved Halssjøen for så å komme seg raskt via grusen til fet nedkjøring fra Skytteråsen, både kjappeste vei ned og via Kastekloppen er toppers. For øvrig stien som går via Kastkloppen hvor det nylig var planer om en stor skogsbilvei, men som ikke blir vedtatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kruttsalve skrev (5 minutter siden):

For øvrig stien som går via Kastkloppen hvor det nylig var planer om en stor skogsbilvei, men som ikke blir vedtatt. 

Saken har ikke vært oppe i kommunestyret enda, kun teknisk utvalg, så helt avgjort er den ikke enda. Men ser ut som klart flertall mot veibygging så langt i alle fall. Losby har varslet omkamp via klage til statsforvalteren også. 

 

Ellers enig i betraktningene, jeg pleier å ta stien fra Kastekloppen over svarvestolbrenna som har en fin, slak nedoverkjøring på slutten. Ellers er Bjønnebete - Skytten som den heter på Strava en klassiker (Skytteråsen - Skytten på kartet limt inn over) med mange fine partier. Gode 12-15 minutter sti kontinuerlig selv ved god push. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, runermm said:

Desmoskier: Stien til venstre (Tjuvdalen) har du riktig retning på. De to andre sykler jeg motsatt vei. Det er en brutal klatring midt i, men tagbar. Mest sannsynlig er den fin å sykle din vei også. 

Stien ligger øde til, men kan kombineres med en litt knotet og lang runde til Vangen. Hvis kloppemesterne i NOTS Follo hadde kastet seg over stistrekket bort til Vangen kunne dette blitt en episk runde 🤞

Jepp, har syklet de som en del av hjemturen fra Vangen, da har jeg kommet fra grusveien og inn mot Skytteråsen 🙂 Har gode minner fra den turen, men det var veldig tørt i marka da 😄

Og så tror jeg at jeg har syklet opp til toppen av Skytteråsen vestfra og snudd ned igjen også et par ganger. Lenge siden jeg har vært helt der inne, det må bli tur dit snart 🙂 Passer bra at jeg akkurat har fått meg Ripley med raske dekk, har tenkt å sykle en del langtur på sti i sommer 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRD skrev (På 11.5.2024 den 15.41):

Min topp 5:

1. Brumlebass. Herlig «naturlig» dropp og nærmest perfekt flyt i alle svinger. 

2. 2 min. Teknisk steinur og herlig flyt. Kan lett kombineres helt fra toppen av åsen med andre nydelige stier for en ekstra lang

3. Colon. Flyt, naturlige dropp og mulighet for høy fart.

4. Slettfjell-Ødegården - klassiker som aldri går av moten

5. Bratt steinur rett ned. Når du trenger en skikkelig utfordring.

4. Denne https://www.strava.com/segments/5169356 eller https://www.strava.com/segments/2486483

5. Denne? https://www.strava.com/segments/9318615

 

Tips for supernerder som jeg plukka opp i forumet. Bruk https://www.doogal.co.uk/SegmentExplorer så kan man ta ut alle segmenter i et område som csv-fil så er det bare å søke etter navn der.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, knuthaug said:

Saken har ikke vært oppe i kommunestyret enda, kun teknisk utvalg, så helt avgjort er den ikke enda. Men ser ut som klart flertall mot veibygging så langt i alle fall. Losby har varslet omkamp via klage til statsforvalteren også. 

Litt redd for alle skjuter seg selv i foten her. Losby Bruk kommer nok ikke akkurat si "nei de resursene (penger) vil vi ikke ha likevel", så det blir vel total flatehogst isteden for den litt mer plukkvenlige veien de ville bygge. Litt som å velge mellom pest eller kolera. Viljen til å bruke seks milioner på en vei indikere en betydelig høyere gevinst på tømmer-verdiene som er der, tipper de ikke gir opp den (og hvorfor skulle de). Har sympati og tildels enighet med ØV med flere som vil beholde tiur-verpeplasser og slikt, men rent egoistisk er jeg sikker på vi hadde greiet å "finne" nye stier i forbindelse med rotet som veien hadde laget… Uansett, stien ned Garfangåsen og Bjørnebette-Skytten har nok begrenset levetid i dagens tilstand, så vært å ta turen før den blir rasert av kapitalismen.

 

Når det kommer til nedkjøringer har jeg en liten forkjærlighet for den bratte fra utsiktspunktet og ned i Ellingsrud-enden av Puttåsen. Den er ikke så lang men tidvis ganske så bratt, og man må ha bremsene i orden da der er noen hindringer underveis som må navigeres, og den er også litt eksponert mot terrenget nedover innimellom så litt spenning byr den på også. Den er svart-gul fra utsiktspunkt til svak rød sti i kartet under:

image.png.ef82e7768aeb8f3de3cd489d5a2fd56a.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, jsdk said:

Når det kommer til nedkjøringer har jeg en liten forkjærlighet for den bratte fra utsiktspunktet og ned i Ellingsrud-enden av Puttåsen. Den er ikke så lang men tidvis ganske så bratt, og man må ha bremsene i orden da der er noen hindringer underveis som må navigeres, og den er også litt eksponert mot terrenget nedover innimellom så litt spenning byr den på også. Den er svart-gul fra utsiktspunkt til svak rød sti i kartet under:

image.png.ef82e7768aeb8f3de3cd489d5a2fd56a.png

Enig, den stien er superfin, men har ikke vært der på mange år så fint å høre at den holder seg 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jsdk skrev (49 minutter siden):

Litt redd for alle skjuter seg selv i foten her. Losby Bruk kommer nok ikke akkurat si "nei de resursene (penger) vil vi ikke ha likevel", så det blir vel total flatehogst isteden for den litt mer plukkvenlige veien de ville bygge.

 

Det argumentet fra Losby Bruk tar jeg med en god klype salt. De har mange andre veier i området i dag, og det er ikke så mye plukkhogst å se der. Det er store maskiner som brukes og flatehogst rett inntil veiene. At de liksom skal legge helt om og bare drive plukkhogst fra denne nye veien, når de ikke gjør de fra alle andre veier, kjøper jeg ikke.

Det handler jo, som du sier, om penger. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@Arve og @EirikPeirik jeg er mer glad i å sykle opp segmentet som heter "Slettfjell DH" og snu nesten 180 grader på toppen for å sykle ned "Slettfjell Sørover" og ta en liten pause på grusen bort til "Karl XIIs vei" og "Toern", da ender jeg opp på samme sted som "Slettfjell DH" (og "Blåbærstien" + "Blå Ekstra" som ingen har nevnt ennå).

image.png.800cef5e9f315df6d8d69f76df902871.png

Endret av Garpen
Kartutsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (28 minutter siden):

@Arve og @EirikPeirik jeg er mer glad i å sykle opp segmentet som heter "Slettfjell DH" og snu nesten 180 grader på toppen for å sykle ned "Slettfjell Sørover" og ta en liten pause på grusen bort til "Karl XIIs vei" og "Toern", da ender jeg opp på samme sted som "Slettfjell DH" (og "Blåbærstien" + "Blå Ekstra" som ingen har nevnt ennå).

Den er også fin, det handler vel mest om hvordan en vil fordele klatring på grus/sti. Det er i alle fall mindre gøy å sykle opp Toern enn å sykle den ned 😄 

Blå ekstra og Blåbærstien er fine nedover, men det er utrolig vanskelig / kronglete å komme til starten uten å sykle de samme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (9 timer siden):

4. Denne https://www.strava.com/segments/5169356 eller https://www.strava.com/segments/2486483

5. Denne? https://www.strava.com/segments/9318615

 

Tips for supernerder som jeg plukka opp i forumet. Bruk https://www.doogal.co.uk/SegmentExplorer så kan man ta ut alle segmenter i et område som csv-fil så er det bare å søke etter navn der.

5. er kun slutten. Helt fra toppen. Segmentet https://www.strava.com/segments/31808563

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...