Gå til innhold

Oslo. Østmarkas beste nedkjøring


Anbefalte innlegg

Klart beste i Østmarka den der. Den har mange ulike elementer, fra superflyt til knot og brattkjøring, og den er ikke over på et blunk slik nedkjøringene gjerne er i Østmarka. En annen favoritt er Lutvann enduro. Beste i Oslo er nedkjøringen fra Fagervann til kraftverket.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg bare forsøkt fra toppen og ned til krysset, fortsettelsen til venstre er veldig bra også. 
 

Det er vanskelig å ikke nevne Dødsbakken, selv om den er for kort, og Dølerud flytsti er nydelig i tørt føre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg liker meg best i Østmarka må sies. 

Hvis man ikke er hardcore #enduro, så får man veldig fin overveiende nedoverflyt fra toppen av Skullerudåsen og helt ned til vannverket. Det er omtrent 3 km og veldig, veldig bra. Litt flatt her og der, men det mener jeg det er verdt. Her er den kjørt: https://www.strava.com/activities/11255999927

Blir ofte at jeg velger den exiten ut. Her er det perler som "Newfoundland" og også parallellstien til Flyktningeruta som få vet om.

Det finnes også et Strava-segment som heter noe a la "Jadda fin nedkjøring" som tar det samme, men minus "Newfoundland" ned til krysset hvor det gamle "Sæther"-skiltet står. og så kan man legge til nevnte sti parallelt med flyktningeruta ned til vannverket. 

Ellers synes jeg Sølvdobla Xpress er fin, og ikke minst en "snarvei" til Sandbakken, det er en sti som ble åpnet for 1,5 år siden omtrent, også et fint alternativt til Dødsbakken, de er ganske parallelle. 

På østsiden av Elvåga er det også et par snasne partier fra sånn ca. på høyde med Elpaso og sørover. Den ene følger bare blåstien nedover mot sørenden, den andre må man litt lenger øst for å nå, før også den går sørover, de møtes et godt stykke før Søndre Skytten. 

 

Endret av Lars-Erik
la til strava-spor
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FinKM er en nydelig sak, masse fine elementer og et deilig lite sidehopp helt til slutt.

Nedkjøringen over Hånå mot Sandbakken er også flott, men litt kort.

En annen suveren sak som er lite brukt er den flotte flytstien øst for Skytten. Den starter på ved Kastekloppen og går over Skytteråsen. Ordentlig jobbesti hvor det må tråkkes, men ingen partier som hindrer fart og flyt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min topp 5:

1. Brumlebass. Herlig «naturlig» dropp og nærmest perfekt flyt i alle svinger. 

2. 2 min. Teknisk steinur og herlig flyt. Kan lett kombineres helt fra toppen av åsen med andre nydelige stier for en ekstra lang

3. Colon. Flyt, naturlige dropp og mulighet for høy fart.

4. Slettfjell-Ødegården - klassiker som aldri går av moten

5. Bratt steinur rett ned. Når du trenger en skikkelig utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRD skrev (40 minutter siden):

 

Er ikke markert på mtbmap, men er segment på strava; Colon som kan kombineres med semi-colon.

 

Siden Strava på mobil ikke har søk på segment-navn: kan du være litt mer spesifikk 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (10 minutter siden):

Og nettopp derfor bør vi bruke kart og navn derfra når vi skal referere til stier, ikke segment på Strava o.l.

mtbmap.no bør være referansen, også fordi den har en kartkilde som er åpen.

Men blir jo ikke oppdatert dessverre…..

Kan si mye om strava, men veldig lett å «markere stier» med segmenter….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (Akkurat nå):

Måtte sammenligne med mtbmap, og vet hvilken sti dette er. Du går glipp av sjukt mye fint både til høyre og venstre om du insisterer på å kjøre ned dette, men hver sin smak.

Ulike interesser kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (10 minutter siden):

Og nettopp derfor bør vi bruke kart og navn derfra når vi skal referere til stier, ikke segment på Strava o.l.

mtbmap.no bør være referansen, også fordi den har en kartkilde som er åpen.

Ikke umiddelbart enig, veldig mange stier på mtbmap som ikke er navngitt, oppdateringsfrekvensen er ganske lav, det er ikke lett å kombinere sporlogger aktivt på en skjerm i kombinasjon med alle fargene mtbmap bruker. Å referere til kart og et utsnitt krever en del både av den som deler og av den som mottar. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...