Gå til innhold

Utforske nye stier: GPS eller mobil?


Slit1

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å utforske nye stier, og bruker ganske ofte MTBMap på telefonen til dette. Jeg synes det ødelegger mye av flyten å stoppe opp, se på telefonen for å se om jeg er på riktig sted og når jeg skal ta av, for å så fortsette.

Jeg ser to alternativer:

1. Feste mobilen på styret og kjøre MTBMap hele tiden.

2. Kjøpe en egen sykkel-gps.

Hva ville dere ha gjort?
 

Jeg skal i 2025 sykle ultrabirken, og der må jeg uansett bruke GPS til å legge inn løypa. Bør jeg kjøpe en sånn først som sist? Og kan man lett legge inn mtb-map på GPSen slik som bildet?

Tips meg gjerne om hvilken holder til mobilfeste, eller hvilken GPS jeg burde kjøpe. Kjøper gjerne brukt for å spare penger! 
 

IMG_1716.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, du bør ha ein sykkelcomputer til sånt som Ultrabirken. Men den treng ikkje nødvendigvis å ha ein god fargeskjerm med detaljert kart, det kan vere ein billig/brukt ein som stort sett berre viser ruta du har lagt inn.

Ja, det er kurant nok å legge inn mtbmap på ein Garmin med bra skjerm, men du kan alternativt bruke mtbmap heime til å planlegge ei rute (t.d. i Strava), og så berre ta opp den ruta på computeren. Då har du ikkje behov for så bra kart, og du har heller ikkje behov for å stoppe opp for å studere kartet.

Om du går for Garmin eller Wahoo er mindre viktig, det kjem mest an på kva du kjem over på Finn. Men det er fint med ein god skjerm, så om du kjem over ein Garmin 1030 så er det eit godt valg.

Om du helst vil bruke telefonen, så går det også. Ikkje for å ha mtbmap oppe heile tida, men for å køyre ein navigasjonsapp som RideWithGPS eller Komoot. Du bør i så fall sjå på QuadLock som festeordning. Men ver obs på at ein telefon med skjermen konstant på slukar batteri.

Endret av torhovland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg ser Garmin Edge 1000 har stor skjerm, men denne er jo noen år gammel. Bør man være skeptisk til gamle GPSer som ikke er videreført av Garmin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (12 minutter siden):

Takk for svar!

Jeg ser Garmin Edge 1000 har stor skjerm, men denne er jo noen år gammel. Bør man være skeptisk til gamle GPSer som ikke er videreført av Garmin?

GNNS-sensor på Egde 1000 har bare GPS og Glonass og ikke Galileo som 1030 har i tillegg. Min erfaring er at å ha en sensor som tar inn alle 3 er raskere i posisjonsangivelse, mer nøyaktig og mister ikke så lett posisjonen i f.eks. trange dalfører hvor lite av himmelen er synlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i akkurat samme situasjon og landet på at det eneste riktige var å kjøpe mer utstyr. Landet etter litt research på Garmin 530 som for mine behov var et fint kompromiss mellom pris og funksjoner. Om jeg kan legge inn mtbmap vet jeg ikke, jeg sitter med websiden oppe mens jeg plotter en rute i Komoot og så sykler jeg med deres kart på skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin Edge 1000 er for gammel, og har sannsynligvis for dårlig batteri. Jeg tror jeg ville unngått eldre enn x30, primært grunnet batterikapasitet. Da antar jeg at de eldre modellene også har mer slitent batteri i tillegg til at de hadde dårligere kapasitet i utgangspunktet. 

530 og 830 har like stor/liten skjerm og forskjellen er i praksis at 530 har (knotete) knappebetjening og 830 har touch-skjerm. 

Jeg har 530 og hadde jeg kunne valgt på nytt så ville jeg kjøpt 830 grunnet betjeningen. Skjermen er liten og man må zoome en del inn og ut hvis man skal bruke den til å finne fram på kart. Hvis man skal følge navigeringsspor så er skjermen stor nok. Hvis mye navigering etter kart er hoveoppgaven så ville jeg valgt 1030 eller 1040. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har litt forskjellig tilnærming til det å finne nye stier. den absolutt hyggligste var når jeg hadde med meg min forrige stihund og lot han løpe foran på oppdagelses ferd. Da fant vi mange myrhøl, stup og en del fantastiske gjengrodde stier. Andre ganger studerer jeg kartet nøye på forhånd og lager ett GPS spor i Strava.

Planlegging er overvurdert

Endret av Gubben
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

1. Skal du sykle Ultrabirken så trenger du en ordentlig gps. Det beste valget i min bok er utvilsomt 1040. Suveren skjerm og batterikapasitet. Jeg brukte den på Offroad Valdres i fjor som tok 11 timer i myr og faenskap. Gpsen bestod prøven, verre med rytteren...

2. Å finne nye stier kan gjøres på mange måter, men Mtbmap og 1040 i kombinasjon med StravaRoute Builder (hvor du bruker Mtbmap som kartunderlag) er ganske sikkert den mest effektive måten. Det finnes antagelig perler der ute som ikke er tegnet inn på Mtbmap, men det krever dedikasjon og massiv tidsbruk å finne dem. Anbefaler å ta de dokumenterte godbitene først.  

Endret av runermm
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en 1040 solar plus  eller en ok bruktbil 😉

Uansett hva du velger er det viktig at du øver før Ultrabirken så du er kjent med funksjon, får slått av rerouting, vet omtrent hvor mye for seint, tidlig eller ikke den varsler etc. 

Ikke mye hjelp i å ha en ny dyr ting man ikke finner ut av når man står der oppe. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...