Gå til innhold

Fotoredigeringsprogram for dummies


Anbefalte innlegg

Okei, jeg har hatt tilgang til Photoshop via akademia, men det er over nå. Det er på tide å bli voksen, som innebærer å kjøpe et bilderedigeringsprogram og slutte med Paint. Paint er fint, men ja, ikke så mye funksjoner.

Photoshop er litt for komplisert for meg, med alt for mye muligheter. Følte meg litt som Hans Moleman bak rattet på en Formel 1 bil. Ser at Photoshop Elements eksisterer for slike som meg, og de over 60-70år. Det finnes i en kjøpeutgave, og ikke abonnementsutgave. Slikt liker jeg. Dessverre skriver folk på internet (altså reddit) at det er litt for enkelt, og at det kanskje ikke vil fungere med fremtidige Windowsutgaver. Sistnevnte er et sjokk for meg, fordi jeg trodde jeg hadde entret fremtiden når jeg nylig oppdaterte til Windows 11.

Så, eksisterer det Photoshop for dummies? Helst ikke så dyrt.

Av og til skal jeg redigere litt stjerne/astro-fotografering, på et veldig  ganske lavt nivå. Tidvis må jeg lage endel enkle foto collage/kollasj(er) , ala det bestemødre gjør på facebook, 3-4-5 bilder i et. Når det gjelder collages må det være kjempelett, altså bare velge bildene også gjør programmet resten. Og fremdeles ha litt redigeringsmuligheter av kollasjen. Gjerne noe som fungerer i Windows og Mac, da jeg bruker begge deler.

Ser Adobe Elements kommer i en bundle med Photoshop Elements og Premiere Elements, som virker ganske fint, siden iMovie har litt lite muligheter de få gangene jeg må redigere video. Video er ikke noe must og bare en ekstra bonus, om det ikke koster så mye.

Ser Affinity Photo 2 kommer bra ut i diverse internettester og er OK priset. Under halvparten av en Assos Equipe bib.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Andreas endret tittelen til Fotoredigeringsprogram for dummies
  • Svar 14
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Av de to programmene ville jeg klart ha valgt Affinity ( langt flere tutorials for Affinity på YouTube vs Elements ).  Er du vant til Photoshop er overgangen til Affinity enkel.

Du har jo også Gimp som er gratis , men svært forskjellig fra Photoshop.  Affinity blir omtrent som å lære seg en annen dialekt , mens Gimp er å lære seg et nytt språk fra scratch ...

 

Jeg har selv Adobe pakken. Ut ifra dine opplysninger ser det ut som at du skyter jpeg. Jeg skyter RAW , og omternt alt av redigeringer skjer i ACR ( som jeg synes er fantastisk ). Bruker stort sett bare Photoshop til remove object - generative fill/expand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobe Lightroom. Det har blitt så bra at Photoshop føles overflødig. I LR får du både glimrende organisering og redigering. Veldig intuitivt, så enkelt å sette seg inn i.

(Men dersom du ikke skyter i RAW, er det nok overkill, og jeg er ikke sikker på om du får kjøpt det i annet enn en abonnement-pakke som også kommer med Photoshop).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightroom er jo i særklasse når det kommer til justeringer av bilder.
Faller jo litt om man skal drive med mye fikling og faktisk redigere, flytte rundt og ha det "gøy" 

Affinity er solgt til Canva. Så det kan jo være litt usikkerhet hvordan det blir fremover der.  Men det er i utgangspunktet ganske så likt som Photoshop som nevnt over. 
Kan jo også bare legge til Canva som på alle mulige måter er en photoshop for de som verken har tid eller lyst til å lære. Tidligere veldig template basert, men nå renner det inn med ai funksjoner og mye annet. 

Aldri testet selv, også bare på internett men https://www.fotor.com/ ser jo også ganske simpelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukte jeg PaintShopPro ettersom jeg hadde fått tak i en "demo" versjon....nå bruker jeg Gimp som er gratis og som er OK, litt spesielt brukergrensesnitt. Hper betalingsprogrammene er enklere å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Affinity er et bra alternativ om man vil eie programvaren fremfor å leie slik man blir tvunget til med Photoshop (og Lightroom, for den del). Bruker å være black friday-tilbud med 40% avslag på hele pakken med Photo, Publisher og Designer.

Jeg bruker Capture One til det meste av redigering, sortering og råbehandling, og Affinity til de tingene Capture One ikke kan gjøre. Brukte Lightroom tidligere, men gikk over til Capture One etter at Lightroom ble kun tilgjengelig med abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, ventle said:

om man vil eie programvaren

Du eier ingenting. Du har kjøpt retten til å benyette deg av andres intellektuelle eiendom.

Evige lisenser er vel og bra til å begynne med, men man mister da fort 1: oppdateringer og 2: support etter en periode. Det koster å vedlikeholde programvare, og da er abonnementer faktisk det beste i lengden 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, baronKanon said:

da er abonnementer faktisk det beste i lengden 😉

Kommer an på behovet ditt. Jeg kjøpte Lightroom 6 i 2016 for en drøy tusenlapp, og levde fint med det i fem år. Billigste abonnementspris per nå er 1545 kroner per år, som ville kostet 7725 kroner over den samme perioden (mulig dette ikke var abonnementsprisen i løpet av de årene, men poenget står seg trolig uansett). Capture One 21-lisensen kjøpte jeg for tre år siden for 2600 kroner, og den versjonen dekker fortsatt mine behov. Abonnement i den samme perioden ville kostet nærmere 10.000 (2600 var et black friday-tilbud, mulig det har vært tilsvarende tilbud for abonnement som ville gjort forskjellen mindre). Om du er avhengig av alle oppdateringer kan abonnement lønne seg, men det er langt fra universelt sant at "abonnement er det beste i lengden" (for brukeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Lightroom vs Affinity Photo 2 i brukervennlighet?

Hvis en har Lightroom, trenger man Photoshop?

Ser i Prisplanen at for kr 130 i mnden så kan en få 1TB Lightroom eller 20GB Lightroom og Photoshop. Det er ikke så ille, sånn siden oppgradering hos Affinity nesten koster det samme som å kjøpe ny. 25% rabatt.

 

Til kollasjer ser jeg at Adobe har en gratis Adobe Express Collage Maker.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som å sammenlikne eple med pærer....Lightroom brukes til å redigere RAW filer , mens Affinity mest brukes til å redigere jpeg filer.

Skal du ha best mulig kvalitet fra kameraet ditt , er du nødt til å skyte i RAW

De 3 best RAW editorene på markedet er Adobe ( Lightroom - Lightroom Classic - ACR ) Capture 1 og DxO Photolab Elite.  De 2 beste pixel editorene på markedet er Photoshop , deretter Affinity Photo.

Det fine med Adobe Lightroom ( eller ACR som jeg bruker ) er at du nesten ikke trenger å bruke Photoshop. Lightroom ( evt ACR som nesten er prikk lik , men mere powerful enn Lightroom) er en fryd å bruke. Du trenger ikke å kunne så mye heller , da de f.eks har en Auto button som hjelper deg langt på vei.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lightroom. Fungerer greit for å oppbevare bilder også, uten at jeg har satt meg inn i så mange alternativer. Der kan du gjøre det så enkelt du vil (auto-knapp) eller mer komplisert. Mobilappen er gratis, skal du bruke på PC er det et månedsabonnement. Lightroom (dektoskop, IKKE classic) er jo cloudbasert, som er digg, for da har du tilgang til bildene og kan redigere de på alle dine enheter (mac, windows, mobil etc). Om du har mange like bilder kan du kopiere redigeringsinnstillingene og lime inn på de andre bildene. Evt. bare ta auto på alle. 

Litt på siden, men; hvis du er interessert i å dele bildene via feks en hjemmeside følger Adobe Portfolio gratis med, som gjør at du enkelt kan eksportere albumer inn i nettsiden. Kan gjøre album på hjemmesiden tilgjengelig kun for de som har link. Men tror google drive er best for å dele bilder (enda en ting jeg ikke har satt meg inn i), du kan også dele albumer i Lightroom uten å eksportere, men da må muligens den du skal dele med også ha lightroom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det , men er det noe særlig vits , da du aldri kan få like godt resultat vs RAW ?

Affinity kan også redigere RAW filer i Develop Persona. Den er desverre bare halvgod sammenliknet med de beste på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på Lightroom. Jeg tagger keywords og gps koordinater på alle bilder. Får jo således en god katalog hvor det er enkelt å filtrere bilder på bestemte personer/steder etc. Også gøy å se i et oversiktskart hvor det er tatt bilder.

Men finnes det noe program som funker like bra eller bedre for fremvisning/ katalogbruk av bilder?

Har ikke fått gjort så mye med raw bildene de siste par årene, men betaler til Adobe hver måned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...