Gå til innhold

Spørsmål om skivebremser og hastighetsfølelse!


Anbefalte innlegg

Hei!

I høst kjøpte jeg en grussykkel med et sett landeveishjul (Scope R4). På sykkelen står noen Reserve hjul med 32mm grusdekk. Det jeg ikke la merke til før jeg skulle nyte bare landeveier i våres er at landeveishjulene kom uten skivebremser. Så da er jeg enten nødt til å bytte over fra grus-hjulsettet, eller sette på et par nye skivebremser. Jeg tenker sistenevnte, så det kun er hjulskifte som trengs og ikke mekking hver gang jeg skal skifte over. For det er vel ikke noen grunn til å ikke ha egne bremseskiver på det hjulsettet og ikke bytte over bremseskivene for hver gang? 

Noen som spesifikt kan si hva slags verktøy jeg trenger? Etter et google-søk har jeg skjønt at jeg trenger samme verktøy som brukes til å ta av kassetten, men da virker det som jeg trenger en del greier; kjedepisk, kassettavdrager, skiftenøkkel. Blir det riktig da? (må bare dobbeltsjekke så jeg ikke kjøper masse greier jeg ikke trenger 🙃)

Vil det føles veldig mye raskere med landeveishjul? Har en 20milstur jeg tenkte å ta i morgen (100% asfalt), men føles det såpass mye bedre at jeg burde utsette til jeg har fått ordnet dette? Klarte en 15milstur forrige uke, føltes jo noe dvaskt ut, men tror det hadde mer med syklisten å gjøre...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare samme verktøy som brukes på en kassett. Forutsatt at du har skivebremser med centerlock og at verktøyet er av typen med egen arm, hvis ikke trenger du skiftenøkkel og. 

Egne skivebremser til hvert hjulsett er helt klart å foretrekke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hvilke hjul du har for landevei, men enkelte hjul har centerlock-mutter som bruker kassettverktøy, mens enkelte hjul har centerlock-mutter som bruker kranklagerverktøy (Shimano TL-FC32 Hollowtech 2 Kranklagerverktøy | Sykkelkomponenter.no), f.eks. mine DT Swiss hjul bruker sistnevnte. Om du kjøper skivene i fysisk butikk så er det kanskje like greit å bare ta med hjulene og la butikken montere på skivene, så kan du ev. kjøpe inn eget verktøy om du ser behov senere. 

hardrock skrev (13 timer siden):

Vil det føles veldig mye raskere med landeveishjul?

Min erfaring er at det føles raskere, men at det ikke faktisk er så mye raskere. Typ. 1-2km/t økt snittfart avhengig av asfaltkvaliteten på en langtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skiftenøkkel er en nødløsning,
kjøp ett fastnøkkelsett først som sist

for en normalt kyndig syklist tar det mer tid å fomle frem verktøyet enn å montere skivene, det er en enkel jobb hvis du vet hva du skal gjøre. for mange vil det være naturlig å betale en sykkelmek for å montere skivene

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @hardrock

Ikke hør på slemme, slemme @YOLO

Det er to standarder for feste av bremseskive. 6-boltsfeste eller centerlock.

Nav og bremseskiver bør ha samme standard. Men om de ikke har det, kan du ved hjelp av adapter bruke 6-bolts skive på centerlock nav.

Om jeg forstår rett, er landeveishjulene du refererer til Scope R4. Disse har centerlock. Det er da enklest at bremseskivene du anskaffer også er centerlock. 

Som @Oyvinsr påpeker, kommer bremseskiver for centerlock med to forskjellige standarder for låseringen som holder bremseskiven på plass. Shimano opererer med betegnelsene internal or external serration. Hvilket verktøy du trenger, avhenger av standarden. Internal krever kassettavdrager, external krever kranklagerverktøy.

Her en grundig instruksjon.

For montering av centerlock, se fra 06:55. I videoen brukes momentnøkkel, men du kan altså bruke verktøy som oppgitt tidligere.

Som @Oyvinsr også skriver, kan du gjerne be butikk montere for deg, om du ikke skulle ha verktøy for hånden.

Når nye skiver er montert, husk for all del å kjøre dem inn.

***

Når du skal bytte mellom to hjulsett på samme sykkel, kan du oppleve subbing mellom bremseskivene og bremseklossene. Dette kan løses på tre vis. 1) Noen ganger er det tilstrekkelig å skyve bremseklossene godt fra hverandre, så er det et visst monn for automatisk tilpasning hos hydrauliske bremseskiver, 2) du kan justere bremsekalipere eller 3) du kan bruke avstandsskiver under bremseskivene på det ene hjulsettet for å sikre at skivene er helt likt plassert på begge hjulsett. Den siste løsningen gjør at man kan bytte hjulsett så ofte man vil uten å tenke på justering av kalipere. Om du skulle få problemer med subbing, meld tilbake.

Av samme grunn, kan det være fornuftig å bruke like bremseskiver på begge hjulsett.

Merk også at det kan oppstå behov for å justere gir ved bytte av hjulsett, særlig med forskjellige kassetter. Heldigvis går det som regel fint uten å justere. Men om kassettene har forskjellig størrelser, er det begrenset hva ett og samme kjede kan takle. Det er også begrensninger i kapasitet i selve gruppen. Meld tilbake ved behov.

***

For å kunne si noe fornuftig om forskjell mellom dine Reserve- og Scope-hjul, må du neste oppgi modell for dem begge.

Scope R4 er moderne, forholdsvis lette karbonhjul med indre bredde 21 mm, ytre bredde 28 mm og profil på 45 mm.

De burde være utmerket for landeveisdekk fra 25 mm bredde, med potensiell aerodynamisk gevinst når reell dekkbredde er nær ytre felgbredde. Men felgene er åpenbart også egnet for bredere dekk.

Men vi kan ikke sammenligne uten å kjenne Reserve-hjulene.

Uansett vil den største forskjellen utgjøres av dekkene. Igjen, vi kan ikke sammenlikne uten å vite hvilke gravel-dekk og hvilke landeveisdekk du bruker, men forskjellen både i følelse og rullemotstand vil trolig være høyst merkbar.

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Sad 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å se bukkestyrehjul med 6-bolt-skiver.

 

Du ser etter bremseSKIVER ikke skivebremser. Dette er aldri en del av hjulet, men en del av bremsen. Derfor må man kjøpe dette separat. Anbefaler egne skiver på hvert hjulsett, så bytte går fort.

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig, @Sepeda og alle andre! Tusen takk for tips altså. Har jo tenkt på å bare levere det inn for å få det gjort, men har så lyst til å lære, men litt variabel konsentrasjonsevne, og det er så mye forskjellig og begreper å gå seg bort i... Men nå er kasettavdrager og de samme bremseskivene bestilt inn, så dette skal gå i orden.

Sepeda skrev (6 timer siden):

For å kunne si noe fornuftig om forskjell mellom dine Reserve- og Scope-hjul, må du neste oppgi modell for dem begge.

Veldig godt poeng! Du har rett i at det er Scope R4, disse kom med Pirelli P Zero race 28mm (trolig satt opp tubeless, så jeg burde fylle på med guffe før tur). Disse ser dog ganske slitt ut, kan så vidt se de små prikkene som skal indikere slitasje. På sykkelen nå står Reserve 32 GR-hjul med Panracer Gravelking SK 38mm. Begge bakhjulene har en SRAM Force kassett. For ordens skyld er sykkelen en Cervelo Aspero, her på en nasjonalromantisk runde ved Sognefjorden forrige uke:

image.jpeg.823c723c98364d6394ed232f4e49fbce.jpeg

YOLO skrev (15 timer siden):

Klarer du å sykle 200 km, så klarer du å montere skivebremser med kjedepisk, tenker nå jeg. 

Tja, vil si det ene er vesentlig lettere enn det andre... men vi har alle forskjellige talenter!

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig @hardrock

Sognefjorden 💗

Her har du to hjulsett som begge er lette og forholdsvis brede, med dypest profil og dermed større aero-potensiale hos Scope R4.

De er optimalisert for hvert sitt bruk, men etter spesifikasjoner og test av Reserve 32, tror jeg begge vil fungere utmerket både på landevei og grus.

Den store forskjellen vil åpenbart ligge i dekkene, der Pirelli P Zero Race 28 mm vil ha betydelig lavere rullemotstand og en helt annen spenst enn GravelKing SK 38 mm. Aerodynamisk fordel også, om du skulle være opptatt av det.

Når man først har to så gode hjulsett, er det naturlig å benytte dem til hvert sitt bruk. 

Selv trives jeg med å farte rundt på både landevei og grus med samme hjul og dekk - i mitt tilfelle 30 mm - og er glad for å se at @Olechr gjør det samme på skarpt aerovåpen. Landeveisdekk gir en annen opplevelse på fin grus, om enn det går ut over grep og komfort. Grovere underlag krever grovere redskap.

Og Áspero er både rask og flott. Tror slemme @YOLO var fornøyd med den selv.

***

Hva gjelder kassett på de to bakhjulene er poenget at det er begrenset hvor stor forskjell ett og samme kjede kan ta i størrelse på tannhjul. I dette tilfellet mellom kassett for landevei og kassett for gravel. Om du vil ha kommentarer på det, må vi vite hvilke kassetter som står på hvert bakhjul (f.eks. 11-34) og helst hva som er gruppen på sykkelen. (Antar at du har SRAM, og det har jeg lite greie på, men andre har!)

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (6 timer siden):

Har til gode å se bukkestyrehjul med 6-bolt-skiver.

 

Du ser etter bremseSKIVER ikke skivebremser. Dette er aldri en del av hjulet, men en del av bremsen. Derfor må man kjøpe dette separat. Anbefaler egne skiver på hvert hjulsett, så bytte går fort.

UNAAS leverte sine landeveishjul med 6-bolt fester tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sepeda skrev (4 timer siden):

Når man først har to så gode hjulsett, er det naturlig å benytte dem til hvert sitt bruk. 

Ja, jeg gleder meg virkelig til å teste Scope-hjulsettet, aldri prøvd annet enn "vanlige" som har kommet med sykkelen. Selv om jeg er veldig tilhenger av å bruke det man har, og har kjørt mye ymse underlag med min første landeveissykkel som hadde 23mm dekk. Skal innrømme at de Panracer 38mm-dekkene er noe mer behagelige!

 

***

Sjekket kassett og de er helt identiske, med 10-36. Tidligere eier har byttet mellom hjulsettene, så dette skal være i orden! Gruppesett blir muligens byttet ut etterhvert, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...