Gå til innhold

Hvilket multitool og verktøy til lang bikepacking tur?


Anbefalte innlegg

Hvilket multitool og verktøy til lang bikepacking tur? Hadde tenkt på Wolftooth sine løsininger (8bit kit 1 eller 2) De ser bra ut og har "alt" av funksjoner.

Men synes de er litt dyre og lurer på om jeg skal sette sammen en komplett løsning selv. Har nå en BBB med mange funksjoner og kjedekutter.

Den har jeg hatt lenge. Den er blitt slarkete og den er småtung. Har sett på Topeak Mini 20 Pro Multi Tool black og Topeak Survival Gear Box Multitool Set.

Men det finnes jo så mange løsninger... Noen anbefalinger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 15
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Terrengsykkel har en god test/ oversikt her om du har tilgang.

Bruker selv Blackburn Wayside. Gir meg friheten til å nappe med meg umbrako, som er aktuelle og ev. av uaktuelle på korte turer.

Topeak Mini 20 Pro og Lezyne Super V 23 kommer godt ut i testen. Gikk for Wayside mest fordi jeg fikk god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit. Liten kjedekutter + akkurat de dimensjoner av løse unbraco/torx som sykkelen trenger, liten skiftenøkkel, eikenøkkel, ventilverktøy + stjerne og flat på en Swiss army(må kjøpe ny)knife. 

Syns stort sett det er enklere og lettere å komme til med løst utstyr, enn disse alt i ett settene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg standardiserte på Topeak sin Ninja-serie for en del år siden, fordi jeg likte patenten med å "gjemme" de under flaskeholderen og kanskje også komme unna stilpolitiets vrede på både landevei, terreng og grævel.

Men jeg har endret anbefaling til å avstå fra å kjøpe de, fordi de ikke lar seg reparere. Lokket/dekselet på selve oppbevaringsboksen er veeeldig tynt gods og litt uvøren bruk så knekker det. Det er også bare en enkelt senterskrue, siden boksen skal rotere 90 grader til siden for å åpnes. Fin patent, bortsett fra at den skruen er utsatt for å riste løs. Jeg mistet en boks på en grustur for et par år siden, uten at jeg merket det. Ganske utrolig egentlig.

Selve verktøyet er fint, men jeg klarte å knekke 6mm på en av mine for en tid tilbake. Lar seg selvfølgelig ikke gjøre å bytte en enkelt unbrako på verktøyet, selv om det er skrudd fast med en gjennomgående bolt. Sånt irriterer meg, da står jeg jo der med et verktøy som jeg ikke kan pakke ned, for plutselig trenger jeg jo en 6mm til en  hjulaksling eller demperbolt/whatever. Så da er hele verktøyet skrot?

Irriterende.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjedelige svaret er vel den du har så lenge den dekker de boltene som er på sykkelen.

Om du skal veldig langt og er i tvil om at alt sitter fast ved start og du ikke skal innom befolkede strøk på veien så trenger du jo litt mer og da er det fantasien som setter grenser for hvor langt du drar det.

Woolftooth har jo noen fine løsninger for bla kassett verktøy som bruker akslingen til håndtak.

Sykkel er jo ganske rett frem å skru på, heldigvis😀 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og en av de der Lezyne-modellene i rammebagen på grussykkelen, tror det er 13, og må innrømme jeg synes det er litt for spinkelt til at jeg har helt tiltro til at jeg skal få til særlig til reparasjoner med det 🙂  Har ikke hatt behovet for akuttfikser med det enda, men skal bli interessant å se hvordan det funker om man må dra til ting litt.

Quicklink-festet er vel avhengig av at du har den strikken rundt den, som jeg ikke synes er den beste patenten.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (18 minutter siden):

Quicklink-festet er vel avhengig av at du har den strikken rundt den, som jeg ikke synes er den beste patenten.

Tror den strikken bare er for å holde kjedekutteren på plass, quicklinkdelene holdes på plass av magneter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Topeak sett som jeg tror er utgått av produksjon som jeg liker.

Det er ei mappe med et håndtak + endel tosidige bits samt en kjedebryter som monteres på håndtaket.

Denne har 2 muligheter for å plassere bits enten for rekkevidde eller moment

Kompletterte dette med en løs 2mm for å justere Shimano limitskruer og B skrue på landeveis bakgir.

Føler at det er en komplett løsning for landeveissykkel og mye bedre å jobbe med enn et vanlig multi tool.

Verktøy for å splitte quick links tror jeg at jeg skal klare meg uten og en løs dekkspak har jeg med.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (54 minutter siden):

Verktøy for å splitte quick links tror jeg at jeg skal klare meg uten

Den uelegante måten å dele dem på er å lage en "V av lenken med hurtiglenke stående mot en tann på kranken, og så slå på den med multiverktøyet for å åpne. Det fungerer fint, men ser ikke helt stabilt ut.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den løsningen jeg tenkte å bruke ved behov.

Ellers har jeg klart å åpne hurtigledd med en wire stunp som tres gjennom naboleddene og deretter trekkes i kryss med litt trass😉.

Bør gjøres med hansker

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av multiverktøy pleier jeg å ha med en god gammeldags leatherman. Den har det multiverktøy for sykkel oftest ikke har; en ordentlig kniv og en bra tang med avbiter som man faktisk kan klippe girwire med (hvis man har behov for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...