Gå til innhold

Rimelig sykkelstativ til tilhengerfeste


Maggan

Anbefalte innlegg

Ser at Thule Epos er populær, men jeg synes 12k+ er for meget å bruke på stativ når bruken bare er sånn middels mye. Kunne tenke meg noe mer i prissjiktet 4-6k kr. Skal brukes med både fulldemper, grus- og landeveissykkel.  Må kunne frakte 3 sykler.

Har sett litt på Thule Euroway G2. Hva er det Epos kan som ikke denne kan? Eventuelt hvilke andre alternativer bør jeg se på? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (47 minutter siden):

Ser at Thule Epos er populær, men jeg synes 12k+ er for meget å bruke på stativ når bruken bare er sånn middels mye. Kunne tenke meg noe mer i prissjiktet 4-6k kr. Skal brukes med både fulldemper, grus- og landeveissykkel.  Må kunne frakte 3 sykler.

Har sett litt på Thule Euroway G2. Hva er det Epos kan som ikke denne kan? Eventuelt hvilke andre alternativer bør jeg se på? 

Epos er det nye kule og har bedre plass mellom syklene.

Jeg kjøpte dette for noen år siden.

Litt bedre plass mellom syklene enn noen av de andre, sammenleggbart så det ikke tar så stor plass når det ikke er i bruk. Det har heller ikke stenger som må tres gjennom rammene for å feste de bakerste syklene.

https://bikable.no/tilbehor/transportutstyr/sykkelstativer-for-biler/buzzrack-buzzwing-4-sykkelholder-til-4-sykler?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også Buzzrack 4 for noen år siden. Relativt tungt, og stikker lengre ut enn Thule sine stativ, men som nevnt av Plankepetter, så er det større plass til syklene. Skulle jeg hatt et til 4 sykler, ville jeg kjøpt det igjen. Prismessig er det en nobrainer, Thule er betydelig dyrere. 

 

Det var litt jobb å få tak i reservedeler, men ordnet seg raskt da jeg nevnte for fabrikken at importør i Norge ikke hadde delen. Den ble sendt gratis til meg fra Taiwan. 

 

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (3 timer siden):

Ser at Thule Epos er populær, men jeg synes 12k+ er for meget å bruke på stativ når bruken bare er sånn middels mye. Kunne tenke meg noe mer i prissjiktet 4-6k kr. Skal brukes med både fulldemper, grus- og landeveissykkel.  Må kunne frakte 3 sykler.

Har sett litt på Thule Euroway G2. Hva er det Epos kan som ikke denne kan? Eventuelt hvilke andre alternativer bør jeg se på? 

Epos er mye enklere i bruk, så enkelt som det. Jeg bruker stativ 2-3 ganger i uka, og frakter ulike sykler. En må klø seg mye mer i hodet for å få ting til å gå opp, om det i det hele tatt gjør det med alternativet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med Buzzrack Eazzy 3, men bare brukt med racer/gravel + barnesykkel. Vi bruker den maks 2 ganger i året, så spiller ikke så stor rolle hvor enkelt det er å montere og ikke husker jeg helt heller. Var enkel i bruk mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (5 timer siden):

Jeg har Buzzrack 4 og bortsett fra tilgangen på deler så er jeg fornøyd. Har byttet ut strammemekanismen mot hengerkula med en bolt og 2 muttere.

Det var den delen jeg fikk direkte fra produsenten i Taiwan.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Lars-Erik said:

Epos er mye enklere i bruk, så enkelt som det. Jeg bruker stativ 2-3 ganger i uka, og frakter ulike sykler. En må klø seg mye mer i hodet for å få ting til å gå opp, om det i det hele tatt gjør det med alternativet. 

Dette!

Er det noe du bare bruker av og til, er det nok fornuftig å kjøpe noe som er mer prisgunstig. Men kjører man ofte med stativ, synes jeg det er verdt å legge penger i det som er mest mulig effektivt i bruk, og gir deg minst frustrasjoner. Litt som at om du mekker sporadisk, kan du klare deg uten eller med et billig mekkestativ, men er det noe du gjør ofte, synes jeg et godt stativ med god klemme er viktig.

Kjøpte mitt Easyfold før Epos kom, og selv om jeg synes det er ganske ok i bruk, har jeg av og til ønsket meg Epos i perioder der jeg bruker stativet flere ganger i uka, men klarer ikke helt å rettferdiggjøre å bytte ut et ganske bra stativ med et enda bedre. Nå har jeg bare to sykler jeg jevnlig farter med, så det blir ikke så håpløst puslespill utav det, men skulle jeg hatt med meg tre hadde jeg nok solgt det og bytta.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (17 timer siden):

Ser at Thule Epos er populær, men jeg synes 12k+ er for meget å bruke på stativ når bruken bare er sånn middels mye. Kunne tenke meg noe mer i prissjiktet 4-6k kr. Skal brukes med både fulldemper, grus- og landeveissykkel.  Må kunne frakte 3 sykler.

Har sett litt på Thule Euroway G2. Hva er det Epos kan som ikke denne kan? Eventuelt hvilke andre alternativer bør jeg se på? 

Hvilke sykler?
Problemene kommer når det skal 3 voksne stisykler med boost akslinger og store gafler. Det er da Epos kommer inn.
Er det en boost-stisykkel, en damesykkel og en barnesykkel kan du kjøpe de "gamle" Thulestativene på finn for mye lavere pris.
Jeg har et 5-6-7 år gammelt som dog gir litt spagetti-styring med 3 sykler, kjørte faktisk 4(med ekstraskinne) på det i fjor sommer, men hvis det ikke er daglig bruk er det helt fint.

Men med moderne stisykler kjører jeg kun 2 pga avstand mellom skinnene, også har jeg 2 stativer til taket som brukes ved behov.

Men jeg drømmer om Epos 3 🙂

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fortsatt med å se fordelen med hengerfeste stativ bortsett fra om man er knøttliten (som kona mi på 158cm), har blytunge el. sykler eller må inn i garasjer/gjennom drive in med sykler på bilen.

1. Det er som et "djevelens puslespill" når syklene skal på stativet

2. De blir skitne om det ikke er helt tørt og støvete om det er tørt

3. Stativet må oppbevares når ikke i bruk

4. De tar opp plassen på hengerfestet

5. Stativene er rett og slett svinedyre

Vi har et Thule Velo Compact for 3 sykler kjøpt med rabatter via jobb for mange år siden som benyttes de få gangene kona skal ha sykkel med uten gubben samt de feriene vi skal ha med oss mer enn 4-5 sykler.

Takstativ for the win😀

 

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 minutter siden):

Sliter fortsatt med å se fordelen med hengerfeste stativ bortsett fra om man er knøttliten (som kona mi på 158cm), har blytunge el. sykler eller må inn i garasjer/gjennom drive in med sykler på bilen.

1. Det er som et "djevelens puslespill" når syklene skal på stativet

2. De blir skitne om det ikke er helt tørt og støvete om det er tørt

3. Stativet må oppbevares når ikke i bruk

4. De tar opp plassen på hengerfestet

5. Stativene er rett og slett svinedyre

Vi har et Thule Velo Compact for 3 sykler kjøpt med rabatter via jobb for mange år siden som benyttes de få gangene kona skal ha sykkel med uten gubben samt de feriene vi skal ha med oss mer enn 4-5 sykler.

Takstativ for the win😀

 

Selv bruker jeg også takstativ 9/10 ganger... kun når det er 2 eller flere, OG det er tørr asfalt jeg tar stativet bak.
Har heller ikke garasje som kan ta knekken på sykler og bil.

 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 minutter siden):

Sliter fortsatt med å se fordelen med hengerfeste stativ bortsett fra om man er knøttliten (som kona mi på 158cm), har blytunge el. sykler eller må inn i garasjer/gjennom drive in med sykler på bilen.

1. Det er som et "djevelens puslespill" når syklene skal på stativet

2. De blir skitne om det ikke er helt tørt og støvete om det er tørt

3. Stativet må oppbevares når ikke i bruk

4. De tar opp plassen på hengerfestet

5. Stativene er rett og slett svinedyre

Vi har et Thule Velo Compact for 3 sykler kjøpt med rabatter via jobb for mange år siden som benyttes de få gangene kona skal ha sykkel med uten gubben samt de feriene vi skal ha med oss mer enn 4-5 sykler.

Takstativ for the win😀

 

1. Det er som et "djevelens puslespill" når syklene skal på stativet

Jeg har en fast mal å kjøre etter, tar 5 minutter å feste 3 sykler (racer)

2. De blir skitne om det ikke er helt tørt og støvete om det er tørt

Det blir de da på taket også???

3. Stativet må oppbevares når ikke i bruk

Det må da takstativet også vel?!

4. De tar opp plassen på hengerfestet

Takstativet tar også opp plassen (til skiboks) på taket vel!

5. Stativene er rett og slett svinedyre

Ja! Finnes budsjett kopier fra tHansen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (18 minutter siden):

Sliter fortsatt med å se fordelen med hengerfeste stativ bortsett fra om man er knøttliten (som kona mi på 158cm), har blytunge el. sykler eller må inn i garasjer/gjennom drive in med sykler på bilen.

1. Det er som et "djevelens puslespill" når syklene skal på stativet

2. De blir skitne om det ikke er helt tørt og støvete om det er tørt

3. Stativet må oppbevares når ikke i bruk

4. De tar opp plassen på hengerfestet

5. Stativene er rett og slett svinedyre

Vi har et Thule Velo Compact for 3 sykler kjøpt med rabatter via jobb for mange år siden som benyttes de få gangene kona skal ha sykkel med uten gubben samt de feriene vi skal ha med oss mer enn 4-5 sykler.

Takstativ for the win😀

 

Jeg har sett for mange som har krasjet i et garasjetak som følge av sykler på taket, så jeg er motsatt. I tillegg kjører man rundt med noe på taket som man bare trenger av og til. 

Nå har jeg en SUV, og selv om jeg er 192 cm på strømpelesten, så er ikke arbeidshøyden særlig optimal for taktstativ heller skal sies. 

Kjørt elbil de siste 8 årene, og sykler på taker er ikke akkurat noen fest for rekkevidden. 

For egen del bor jeg i blokk, og takstativ er ubrukelig for mitt bruk. Bedre å kunne rigge ferdig inne på garasjeplassen og så kjøre. Jeg sykler året rundt, frakter også sykkel på hengerfestet om vinteren og har en fin løsning på det som gjør at sykkelen holder seg ren og pen selv om det spruter saltholdig søle. 

Stativet foldes fint sammen og jeg legger det i bagasjerommet når det ikke er i bruk, det er helt greit å få med seg annen bagasje selv om stativet ligger der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Hvilke sykler?
Problemene kommer når det skal 3 voksne stisykler med boost akslinger og store gafler. Det er da Epos kommer inn.
Er det en boost-stisykkel, en damesykkel og en barnesykkel kan du kjøpe de "gamle" Thulestativene på finn for mye lavere pris.
Jeg har et 5-6-7 år gammelt som dog gir litt spagetti-styring med 3 sykler, kjørte faktisk 4(med ekstraskinne) på det i fjor sommer, men hvis det ikke er daglig bruk er det helt fint.

Men med moderne stisykler kjører jeg kun 2 pga avstand mellom skinnene, også har jeg 2 stativer til taket som brukes ved behov.

Men jeg drømmer om Epos 3 🙂

Det er aldri mer enn 1 rittfulldemper. Normalt vil det være (grus)ræser + hardtailen til kona (strl XS) + fremtidig barnesykkel. 
 

Har parkering i garasje og noen ganger skiboks også på sommeren, så tenker på hengerfestet er mer praktisk. Prøver meg derfor på en av de eldre Thule-stativene.
 

Takk for innspill.

edit: er det forresten noe jeg må tenke på med karbonrammer og disse stativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (40 minutter siden):

1. Det er som et "djevelens puslespill" når syklene skal på stativet

Jeg har en fast mal å kjøre etter, tar 5 minutter å feste 3 sykler (racer)

2. De blir skitne om det ikke er helt tørt og støvete om det er tørt

Det blir de da på taket også???

3. Stativet må oppbevares når ikke i bruk

Det må da takstativet også vel?!

4. De tar opp plassen på hengerfestet

Takstativet tar også opp plassen (til skiboks) på taket vel!

5. Stativene er rett og slett svinedyre

Ja! Finnes budsjett kopier fra tHansen.

 

Ser at mange av punktene forbedres med hyppigere bruk😉

Problemet med fast mal er når man har mange forskjellige sykler, vi er 4 stykker i familien og har 22 sykler totalt.

Syklene blir mindre skitne på taket en bak bilen, uten tvil

Stativene står på taket hele sommeren da det brukes minimum 3-4 ganger hver uke.

Skiboks bruker jeg kun på vinteren, da med et stativ på siden til fatbiken, så jeg er en av de med skiboksen montert usymetrisk😉

Er 180cm og kjører SUV selv, så krakk til å stå på er med i bagasjerommet, hver dag.

Kjører firmabil så jeg er litt bortskjemt med tanke på forbruk, men neste bil blir el. bil så da må jeg kanskje revurdere oppsettet, men den tid den sorg.

Bor i enebolig på landet så jeg har rikelig plass til å få syklene på taket utenfor garasjen.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (30 minutter siden):

Det er aldri mer enn 1 rittfulldemper. Normalt vil det være (grus)ræser + hardtailen til kona (strl XS) + fremtidig barnesykkel. 
 

Har parkering i garasje og noen ganger skiboks også på sommeren, så tenker på hengerfestet er mer praktisk. Prøver meg derfor på en av de eldre Thule-stativene.
 

Takk for innspill.

edit: er det forresten noe jeg må tenke på med karbonrammer og disse stativene?

Jeg har lagt Biltema steinsprutfolie på de områdene der klemmene til tak eller hnegerfeste stativer treffer.

En rull koster vel rundt 80kr og dekker flere sykler😉, da slipper du å være så påpasselig hele tiden.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et eldre Thule-stativ. Det var faktisk vanskeligere å montere stisykkel, damesykkel og barnesykkel enn tre stisykler på det. Etter mye knot på en ferietur så kjøpte jeg Epos og solgte det gamle på finn (og fikk faktisk mer for det enn jeg betalte for det i sin tid :classic_biggrin:). Epos er superenkelt i bruk, og du kan montere teleskoparmen til bakhjulet om du er bekymret for riping av rammen. Epos er dritdyrt, men det har jeg allerede glemt, jeg bare gleder meg over den gode funksjonen.

Buzzrack ser bra ut, vær bare oppmerksom på maks sykkelvekt 15 kg per sykkel. Det utelukker ikke bare elsykler, men også en del stisykler og utforsykler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten mulig å kjøpe løse armer med bøy, og armer som kobler sykkel til nabosykkel. Det gjør sykkelkabalen litt mindre vanskelig. Jeg hadde en slik, den er litt for romslig for Thulestativet så den krevde litt tilpasning. Noe slikt:

https://caravan.no/fiamma/44132/fiamma-bike-block-pro-2-rød-for-2-sykkel?kk=a4c6293-18f9a2fe026-493da

Ser ut som det finnes en type som passer Thule direkte også:

https://caravan.no/thule/44262/thule-3-arm-til-sykkelstativ-42-cm

Jeg fant også en type med justerbar bøy.

Slike armer kan gjøre det mye enklere å komme til alle rammene, men du har fortsatt problemet med at det kan være trangt mellom syklene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte vår Buzzrack 4 i mars 2015. Det er snart 10 år med bruk her, ikke hatt behov for en eneste reservedel, og den er brukt mye! Jeg har tydeligvis en eldre modell med en bolt og mutter som strammer på kula.

Betalte 4.000 for den i 2015. Snakk om god valuta for pengene.

Bilen vår tar 90kg på kula, så det er ikke så farlig at selve stativet veier en del.

Hvis det nye Thule-stativet er like bra så hadde jeg ikke vært betenkelig med å betale 12k for det om det lever i 10+ år og bidrar til mange hyggelige familieminner med syklene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (58 minutter siden):

Jeg hadde et eldre Thule-stativ. Det var faktisk vanskeligere å montere stisykkel, damesykkel og barnesykkel enn tre stisykler på det. Etter mye knot på en ferietur så kjøpte jeg Epos og solgte det gamle på finn (og fikk faktisk mer for det enn jeg betalte for det i sin tid :classic_biggrin:). Epos er superenkelt i bruk, og du kan montere teleskoparmen til bakhjulet om du er bekymret for riping av rammen. Epos er dritdyrt, men det har jeg allerede glemt, jeg bare gleder meg over den gode funksjonen.

Buzzrack ser bra ut, vær bare oppmerksom på maks sykkelvekt 15 kg per sykkel. Det utelukker ikke bare elsykler, men også en del stisykler og utforsykler.

Absolutt, men har ikke Thule sine stativer vektgrense.? På Buzzrack-en går det jo greit så lenge du har plass til 3-4 sykler. Har jeg elsykkelen på, blir det færre sykler. 22 kg el + 12 kg fulldemper + 8 kg racer blir under vektgrensa. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (9 minutter siden):

Absolutt, men har ikke Thule sine stativer vektgrense.? På Buzzrack-en går det jo greit så lenge du har plass til 3-4 sykler. Har jeg elsykkelen på, blir det færre sykler. 22 kg el + 12 kg fulldemper + 8 kg racer blir under vektgrensa. 

Buzzrack Buzzwing som linket til over:

Sitat

- Maks belastning: 60 kg

- Maks vekt pr. sykkel: 15 kg

Buzzrack Eazzy 4 er bedre, det holder til det meste utenom elsykler:

Sitat

Maks belastning er 60 kg.

Maks vekt pr. sykkel er 20 kg.

Thule Epos 3:

Sitat
Lastekapasitet 60 kg
Maks. sykkelvekt 30 kg

Jeg spurte for en tid tilbake Buzzrack om det ikke går greit at én sykkel er noe tyngre når totalvekta er innenfor og den tunge sykkelen står nær bilen. De svarte selvsagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (6 minutter siden):

Buzzrack Buzzwing som linket til over:

Buzzrack Eazzy 4 er bedre, det holder til det meste utenom elsykler:

Thule Epos 3:

Jeg spurte for en tid tilbake Buzzrack om det ikke går greit at én sykkel er noe tyngre når totalvekta er innenfor og den tunge sykkelen står nær bilen. De svarte selvsagt nei.

Det visste jeg ikke, men hvorfor er det så selvsagt at svaret er nei?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...