Gå til innhold

Alternativ til terrassebeis....?


Anbefalte innlegg

Terrassebeis er dyrt når det blir en del kvadratmeter med platting som skal vedlikeholdes. Dessuten beslaglegger det mye tid som kan brukes til kvalitetsaktiviteter. Når terrassebeisen bare varer et par sesonger ser jeg meg om etter alternativer!

Sioox - Har prøvd (på ny terrasse). Klarte ikke å holde grønske og sopp unna, tiltross for forskriftsmessig påføring. Dessuten dyrt.

Møre Royal eller lignende - Får vurderes i fremtiden, men er standard trykkimpregnert som er brukt nå

Vurderer muligheten for å blande ut f.eks. dekkbeis (med white sprit eller annet, ut fra hva den er tynnet med). Kan dette være en mulighet? Hva vil i såfall ulempene være? Tenker Jotun og andre ønkser å holde tips og triks skjult ettersom terrassebeis er en inntekskilde på linje med gull (består vel av 90 % white sprit greier, 5 % soppdrepende middel og 5 % farge) til femhundre spenn for en treliter.

Noen tanker?

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme dekkbeis på platting som på vegg. Første gangs bruk etter 2-3år på ubehandlet impregnert terrassebord. Brukte en god dose WS på første og andre strøk for deretter å bruke den ufortynnet.

Min erfaring er at det holder bedre og har lengre holdbarhet enn terrasseolje/beis, men grønske kommer etter 2-3 år der rekkverkstolpene går gjennom terrassebordet.  Antakelig fordi det er (lengre)fuktig/ere akkurat der, men til gjengjeld sitter det ikke spesielt godt og fjernes lett med litt børsting.

Er overrasket over holdbarheten til (olje)dekkbeisen i forhold til slitasje fra skotøy på en terrasse som daglig brukes gjennom sommersesong.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (12 timer siden):

Min erfaring er at det holder bedre og har lengre holdbarhet enn terrasseolje/beis, men grønske kommer etter 2-3 år der rekkverkstolpene går gjennom terrassebordet.

Takk. Det var det jeg tenkte. Naturlig med litt grønske der hvor solen vanskeligere kommer til.

Har du forsøkt å vaske med husvask/terrasserens? Hvor mye av fargen som forsvinner? Tenker på evt fargebytte eller å unngå at pigmentene blir for dominerende og skjuler mye av trestrukturen. Dersom husvask/terrasserens faktisk klarer å fjerne en god del hadde det vært flott.

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var dritlei av både olje og terassebeis og endte opp med å behandle med grønnsåpe på vanlig trykk impregnert.

Det funker gull så langt og tar ikke lange tida og det er kona som gjør jobben😉

Har Møre Royal brun med riller på hytta og det gidder jeg ikke bruke penger på en gang til.

Den slites veldig fort om man går med sko som tar med seg stein/grus oppå og koster ei nyre og 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig spyler jeg helst med hageslangen noen ganger i løpet av sesongen, gjerne i kombinasjon med en kost. Men blir gjerne en omgang med svakt tynnet husvask til sesongstart og det hverken matter, eller tar farge. Ved behov for å legge på ny beis er det kraftigere blanding før ny beis legges, akkurat som for vegg og avsluttes med å sprøyte med sopp og algedreper.

Nå er det oljedekkbeis jeg bruker og den kamuflerer jo strukturen ganske godt. Ønskes litt struktur er nok olje(-dekk)beis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Terrassebeis fungerer helt topp til mitt bruk som er stor terrasse i blokk i Oslo samt hytta ved sjøen. 

I blokkleiligheten beiset jeg for første gang i 2019 - nå må jeg åpenbart på med ett nytt strøk. 

Hytta er på treårsintervaller, gir det bare en vask med vanlig husvask og lar det tørke godt før jeg påfører ett nytt strøk. Deler av terrassen som ikke ligger under tak får alltid litt grønske på seg gjennom vinteren, men det går greit av med en kost med langt skaft. 

Før drev jeg med Terrasseolje, det synes jeg krevde mer jobb. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiferplatting. Helst på betongsåle.

skifer_mur.jpg

Har tenkt på det mange ganger, når jeg setter igang prosessen ved å beise plattingene på tomta. På betongsåle, fordi alle jeg har sett som er bygd uten ender med ugress i fugene.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden @Andreasåpnet døra for alternativer som trådstarter ikke spurte om, så fortsetter jeg denne vakre forumtradisjonen 🙂

Jeg bygde platting ca 2017-2018. Da ble det Kebony. Har ikke angret et sekund, men jeg hadde kanskje slitt mer i dag, siden prisen nå er 3x hva jeg betalte. Jeg hadde flaks med min lokale butikk som anbefalte meg å melde meg inn i kundeklubben og få 20% på første ordre....greit å kjøpe 35m2 da 😄

 Vedlikeholdet består av å slenge på litt svak husvask eller grønnsåpe, skrubbe med terassekost og spyle av. Dette gjør jeg en gang på våren. Ser helt uforandret ut fortsatt.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne Terrassebeis til 500,- pr 3-liter er virkelig skuffende. Dekkbeis-tipset noteres. Tynne ut med WS og kjøre på.

Hos oss holder ikke skimmergrå Trebitt terrassebeis mer enn kanskje én knapp sesong, gjelder både grønske og slitasje. Har holdt på med samme deprimerende syklus de siste 15 årene, og det er stadig økende m2 som skal vedlikeholdes. Urk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...