Gå til innhold

Thule Epos


Anbefalte innlegg

Har prata med et par kompiser som har Epos og de sier det er totalt overlegent mot f.eks Velospace og Easyfold, god plass mellom syklene og kjempelett å plassere dem på stativet. 

Diskuterer litt med meg selv om jeg skal bytte ut Velospace XT3 med adapter for sykkel nr 4 i et Epos 3, men det er akkurat det med sykkel nr 4 som er nøtta. 
Siden vi er 4 stk i familien så vil det være behov for å ha med 4 sykler nå og da.  90% av tiden jeg kjører med stativet er det 1 eller 2 sykler på det men what to do når hele familien skal på tur?
Henger? Njaaaei.. En sykkel på taket, helst ikke på Model Y med glasstak. Da beholder jeg heller stativet jeg har og spiller litt sykkeltetris nå og da. 

Ideelt sett kommer Thule med Epos 4 men det skjer vel mest sannsynlig ikke.

Endret av Roy

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen må vel være prisen og plass til 4 sykler. Thule er jo kvalitet og holdbarhet hele veien.

Jeg holder meg nok til mitt Velospace 3+1 for å få med hele familien. Det er jo egentlig alt for lite med bare 4 sykler på tur, så om jeg skal ta steget i noen annen retning så må det bli en Tredal-henger med plass til sykler i alle retninger 😄

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Velospace XT2 som jo funker, men jeg skulle ønske at selve kloa kunne roteres så man har mer frihet til gripe tak der man måtte ønske. Jeg skulle også ønske at kloa kunne omslutte hele røret slik at det ikke kan være noen mulighet for at det glipper. Jeg merker når jeg benytter den beskyttelsen de selger til bruk på karbonrammer, at det til tider sklir litt, og det er jo heller uønsket.

 

Når det er sagt så må jeg nevne at lakken på den hovedbøylen ble slitt hull i etter 5 gangers bruk, og jeg har holdt på med en garantisak siden september i fjor hvor jeg ikke har kommet noen vei enda. Hadde det skjedd etter 5 år hadde vært én ting, men 5 ganger blir for ille. Den lakkjobben har rett og slett vært for dårlig og da vil jo flassingen bare fortsette med dertil rust osv.

Ikke videre imponert at hverken Bilxtra eller Thule hvor det har vært mye rot og unnskyldinger opp og ned i mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mitt Epos 3 i en drøy måned nå og er meget fornøyd i hvert fall. Hadde Velospace XT2 før det, som jeg også var fornøyd med, men savnet mulighet til å ha med 3 (emtb) sykler på tur. Derfor bytte.  VeloSpace XT3 med VM-i-tetris var uaktuelt for min del, så når Epos kom var det bare å handle! 

Meget digg med ny type innfesting, samt at det tar så mye mindre plass å lagre, og enklere løfte uten å tenke på ryggen. Har også handlet låsen som kommer som ekstrautstyr. Det er jo lås på hver festearm også. Eneste jeg skulle ønske var at maks lastevekt var klassifisert 15kg høyere sånn at jeg bare kunne klinket på 3 emtb inkl batteri. Nå styrer jeg med å ta ut batteri slik at jeg holder meg innenfor vektgrenser for stativet. (Kula på bilen tåler 100kg så ikke noe stress der).

Løp og kjøp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bedre halvdel synes hengerfestestativet vi har er i overkant tungt å løfte på kula, og Epos er tyngre. Jeg ser at løfteergonomien er mye bedre med Epos, men jeg lurer likevel på: er det mulig å vippe stativet opp på kula uten å løfte det helt, dvs la bakdelen stå på bakken mens fremdelen vippes opp på kula? Eller må det løftes opp?

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Må vurdere Epos 3 jeg også @Hbakken - høres gull ut. Jeg får noia av å forsøkte å stable emtb-er på dagens Thule pga for liten plass mellom syklene. Akkurat det med vekt er jo fint å forholde seg til i tilfelle noe skulle skje, men spør du Thune off-the-record så tipper jeg de er testet og prøvd for vekt langt over grensene, også i autobahn-hastigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 29.7.2023 den 22.51):

Min bedre halvdel synes hengerfestestativet vi har er i overkant tungt å løfte på kula, og Epos er tyngre. Jeg ser at løfteergonomien er mye bedre med Epos, men jeg lurer likevel på: er det mulig å vippe stativet opp på kula uten å løfte det helt, dvs la bakdelen stå på bakken mens fremdelen vippes opp på kula? Eller må det løftes opp?

 

Mye enklere og bedre for ryggen å håndtere Epos enn VeloSpace XT2 synes jeg. Bærer det stort sett med en hånd. Må nok løftes opp litt fra bakken for at det kan vippes videre opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Epos i bruk noen måneder nå og er ekstremt fornøyd. Ja, det er tungt, men med hjul er det rimelig greit å rulle fram til bilen, og siden det foldes sammen er det lett å løfte opp på kula. Jeg har dog knota litt med at det kan være litt tregt å få over kula. Samme når det skal av igjen. Noen av dere andre som opplever det?

Men det beste er plassen til syklene. Nå monterer jeg tre fullblods terrengsykler på tre-fire minutter uten at de toucher hverandre i det hele tatt. Individuelle armer pr. sykkel er helt genialt, og stroppene er så lange at det bør holde tritt med geometritrendene i mange, mange år.. Det er akkurat det stativet jeg har savnet i alle år. Dyrt, men verdt hver krone (fikk 20 prosent avslag på XXL-kampanje). Hadde også et Thule Euroway som jeg solgte, og det ble kø av kjøpere på døra! Det endte med å koste meg 300 kr på 11 år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes Epos kan være litt treg å få nedpå/av kula, antar det blir bedre med trening.

Genialt stativ! Helst skulle jeg hatt plass til fire sykler, men det blir fort for tungt til kula så da ble løsningen å kjøpe et bra stativ for tre.

Jeg solgte også mitt gamle Euroway, og opplevde også rush på finn. Jeg solgte det uten å sjekke hva jeg betalte for det opprinnelig, så jeg ble litt nysgjerrig. Jeg gikk faktisk i pluss! :classic_blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i treg å få av/på, men har merket at jeg har tendens til å sette stativet litt skeivt, så flere ganger jeg må rette på det. Enten at det vipper utover eller ikke står parallelt med bilen. 

Meget happy for at jeg kjøpte stativet. Allerede brukt flere ganger med 3 emtb (uten batteri da). 

Tjente også penger på noen år gammelt VeloSpace XT2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt på ett i levende live, men det nye festesystemet virker jo å være et veldig framskritt ift. det som har vært tilgjengelig før. 

For egen del frakter jeg sykkel tre ganger i uka året rundt og har stativet i bagasjerommet når det ikke er i bruk. Av den grunn så vil jeg ha et stativ som er så enkelt som mulig å bruke, tar minst mulig plass når det er foldet sammen og gjerne veier lite. Av disse tre tingene er vekt det minst betydningsfulle. 

Etter å sjekket spek på Epos ser det ut til at den ticker av på "enkelt å bruke", men at det tar forbausende mye plass i bagasjerommet. Var og målte ift. stativet jeg har, et bil-originalt stativ, og da ble Epos ganske ruvende i alle dimensjoner sammenlagt, minst på høyden. Den drar også greit på med vekt, men det er som sagt ikke så viktig. 

Primærbruken er med en fulldemper bakpå, både analog og elektrisk, men noen få ganger har jeg to og da blir det litt knot for å få festet begge syklene. 

Så da blir jo spørsmålet om det er så mye enklere å bruke enn det jeg allerede har at det er verdt skiftet, eller om jeg heller skal vente. Det som taler for skifte er muligheten til å bruke det også på den andre bilen vi har, samt at jeg slipper å veksle mellom de to ulike armtypene jeg har i dag, tradisjonell klemme vs. samme type stropp som Epos nå har fått. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen med Epos er helt klart at det er et hav av plass mellom syklene, og at det gjør det veldig kjapt og enkelt å montere tre fullblods terrengsykler med boost i begge ender. Det tar noen få minutter å slenge på tre sykler før man kan kjøre i vei, i stedet for at man står der og banner med sykkeltetris mens klokka går og aggresjonen stiger i topplokket 😉

Jeg hadde ikke kjøpt det om det stativet jeg hadde fra før var knirkefritt i bruk.

La Epos inn i bagasjerommet ved en anledning i sommer, rett og slett fordi det er kostbart og muligens enkelt for en kjeltring å dirke opp Thule-låsen. Var ikke noe problem å få det inn i et tomt bagasjerom, og kunne fint å lagt en rad med fulle bager oppå. Men ja, det veier litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (16 timer siden):

Den største fordelen med Epos er helt klart at det er et hav av plass mellom syklene, og at det gjør det veldig kjapt og enkelt å montere tre fullblods terrengsykler med boost i begge ender. Det tar noen få minutter å slenge på tre sykler før man kan kjøre i vei, i stedet for at man står der og banner med sykkeltetris mens klokka går og aggresjonen stiger i topplokket 😉

Jeg hadde ikke kjøpt det om det stativet jeg hadde fra før var knirkefritt i bruk.

La Epos inn i bagasjerommet ved en anledning i sommer, rett og slett fordi det er kostbart og muligens enkelt for en kjeltring å dirke opp Thule-låsen. Var ikke noe problem å få det inn i et tomt bagasjerom, og kunne fint å lagt en rad med fulle bager oppå. Men ja, det veier litt.

Vekt = kvalitet, i dette tilfellet, tenker jeg. Når det skal tåle elsykler på 25+kg er det greit med litt biff, men utfordringen blir jo såklart kulevekta på bilene.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Epos ser bedre og bedre ut, det er jo faktisk hakket lettere enn Easyfold og i tosykkelsversjon. Hadde det ikke vært for at jeg har funnet en innfesting jeg klarer å huske på og som funker for de to doningene mine skulle jeg sett på å selge unna og bytte ut Easyfolden.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (40 minutter siden):

Vekt = kvalitet, i dette tilfellet, tenker jeg. Når det skal tåle elsykler på 25+kg er det greit med litt biff, men utfordringen blir jo såklart kulevekta på bilene.

Tja, stativet jeg eksempelvis har veier 14 kg, dvs. 3 kg mindre og er samtidig sertifisert for 160 km/t vs. Epos sin 130 km/t, og akkurat samme lastekapasitet, dvs. maks 30 kg pr. sykkel. Ikke noe indikasjon på at eksisterende stativ er av dårligere kvalitet. 

Jeg vurderer skifte rett og slett pga. "enkel å bruke" faktoren som virker utrolig bra, siden dette er noe jeg bruker tre ganger i uka, men da stort sett bare for en sykkel. Så er jo spørsmålet hvor godt stativet liker vinterbruk. Jeg har en liten 10 minutters kjøretur til marka og ved å dekke sykkelen med et stretchlaken opp i hjulhøyde kommer sykkelen uberørt av salt fram og tilbake, men det er klart stativet får seg en dusj.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 minutt siden):

Tja, stativet jeg eksempelvis har veier 14 kg, dvs. 3 kg mindre og er samtidig sertifisert for 160 km/t vs. Epos sin 130 km/t, og akkurat samme lastekapasitet, dvs. maks 30 kg pr. sykkel. Ikke noe indikasjon på at eksisterende stativ er av dårligere kvalitet. 

Jeg vurderer skifte rett og slett pga. "enkel å bruke" faktoren som virker utrolig bra, siden dette er noe jeg bruker tre ganger i uka, men da stort sett bare for en sykkel. Så er jo spørsmålet hvor godt stativet liker vinterbruk. Jeg har en liten 10 minutters kjøretur til marka og ved å dekke sykkelen med et stretchlaken opp i hjulhøyde kommer sykkelen uberørt av salt fram og tilbake, men det er klart stativet får seg en dusj.  

Ja, ok.

I saltslaps og vått føre har jeg "alltid" sykkel på taket 🙂
Raskere, og mindre søl. Takstativet står alltid på uansett.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (13 minutter siden):

Ja, ok.

I saltslaps og vått føre har jeg "alltid" sykkel på taket 🙂
Raskere, og mindre søl. Takstativet står alltid på uansett.

 

Bor i blokk og bilen står 100 meter inn i et garasjeanlegg, da er takstativ dessverre lite aktuelt når jeg er så ofte ute. I tillegg sykler jeg mest på en elektrisk sykkel (en Orbea Rise)  om vinteren, og selv om den smyger seg innenfor vektbegrensningene på et takstativ, så blir det for mye styr totalt sett. 

Med strechlaken på stativet så fungerer det faktisk helt fint, og det tar 15 sek å sette på, ikke noe jeg ville kjørt på motorvei med og over lange strekninger, men sammenlignet med f.eks VeloSock som jeg anskaffet, så er det en mye bedre løsning, rett og slett fordi den er mye enklere å bruke og ikke minst ikke bryr seg om agressive pigger som ødelegger VeloSock på et øyeblikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (10 minutter siden):

 

Bor i blokk og bilen står 100 meter inn i et garasjeanlegg, da er takstativ dessverre lite aktuelt når jeg er så ofte ute. I tillegg sykler jeg mest på en elektrisk sykkel (en Orbea Rise)  om vinteren, og selv om den smyger seg innenfor vektbegrensningene på et takstativ, så blir det for mye styr totalt sett. 

Med strechlaken på stativet så fungerer det faktisk helt fint, og det tar 15 sek å sette på, ikke noe jeg ville kjørt på motorvei med og over lange strekninger, men sammenlignet med f.eks VeloSock som jeg anskaffet, så er det en mye bedre løsning, rett og slett fordi den er mye enklere å bruke og ikke minst ikke bryr seg om agressive pigger som ødelegger VeloSock på et øyeblikk. 

Ikke sant, ser den ja 😄 "bruksmønster" spiller såklart inn.
Har sykkel her, så den går på taket med tanke på vekta ja.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så røyk jeg på Epos jeg også. Førsteinntrykket er bra, det var enkelt å sette på, og også en lek å feste sykkelen. Raus lengde på reimene til hjulene er også pluss. Fint å kunne ha bakluka i valgfri posisjon ved av/på. Tok mindre plass en fryktet i bagasjerommet, men spaken til å sikre mot kula bygger en del i bagasjeromsmodus. 

Dere som har brukt det, antar at det ikke er nødvendig å låse festestroppene som holder syklene oppreist under kjøring? 

Noen ting å tenke på:

- den ene klipsen som holder kablene til lysene er for svak, har sluppet før jeg har kjørt en meter. 

- der hvor rammeprofilen er flat fungerer det ikke, dvs området over bakdemperen, der sitter en trad klemme bedre.  Det sagt så er det nok av andre steder å feste. På bildet har jeg satt den i underrøret som en klemme hadde vært sjanseløs på
- festearmen nærmest bilen ligger litt lavt når den ikke er i bruk, eller for meg for høyt hvis en setter på den klossen som skal heve vekk fra evt eksos. Jeg velger da lavt, siden jeg kun unntaksvis vil kjøre med stativet på uten sykkel festet i den armen

 

 

IMG_7870.jpeg

Endret av Lars-Erik
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 minutter siden):

Noen ting å tenke på:

- den ene klipsen som holder kablene til lysene er for svak, har sluppet før jeg har kjørt en meter. 

 

Hvis klipsløsningen under er like dårlig som på Easyfold, er det hvertfall lurt å følge med. Hos meg skrapte jeg i stykker ene ledninga mot underlaget i løpet av få turer, da noen av klipsene hadde sluppet. Har forsåvidt nytt ledningsnett liggende, men har bare kjørt et par år med ledningene forkortet endel, krympeskjøta sammen og tapet nå etter at vi nødfiksa det før en tur der vi oppdaga skaden.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 16.8.2023 den 10.40):



Dere som har brukt det, antar at det ikke er nødvendig å låse festestroppene som holder syklene oppreist under kjøring? 

Noen ting å tenke på:

 

- der hvor rammeprofilen er flat fungerer det ikke, dvs området over bakdemperen, der sitter en trad klemme bedre.  Det sagt så er det nok av andre steder å feste. På bildet har jeg satt den i underrøret som en klemme hadde vært sjanseløs på
- festearmen nærmest bilen ligger litt lavt når den ikke er i bruk, eller for meg for høyt hvis en setter på den klossen som skal heve vekk fra evt eksos. Jeg velger da lavt, siden jeg kun unntaksvis vil kjøre med stativet på uten sykkel festet i den armen

 

 

 

Jeg låser sjelden festearmen under kjøring. Kun når jeg vet jeg skal stoppe underveis. Har også kjøpt den tilhørende kraftigere låsen. 

- Rammeprofil - det skjønte jeg ikke. Går jo utmerket å feste den på overrøret nærme seterøret (altså over demperen) om du vil det. Selv foretrekker jeg å feste den på seterøret. 

- Festearmen har jeg montert klossen på. Stikker litt opp ja, men ikke noe jeg har tenkt er problematisk. Går den i veien for luka di - er det det du mener? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (25 minutter siden):

Jeg låser sjelden festearmen under kjøring. Kun når jeg vet jeg skal stoppe underveis. Har også kjøpt den tilhørende kraftigere låsen. 

- Rammeprofil - det skjønte jeg ikke. Går jo utmerket å feste den på overrøret nærme seterøret (altså over demperen) om du vil det. Selv foretrekker jeg å feste den på seterøret. 

- Festearmen har jeg montert klossen på. Stikker litt opp ja, men ikke noe jeg har tenkt er problematisk. Går den i veien for luka di - er det det du mener? 

 

- rammeprofilen på akkurat denne sykkelen er ganske flat over bakdemperen i tillegg til at den smalner på sin vei mot seterøret. Dvs. at det kun er hold vertikalt, horisontalt blir det luft mellom remmen og ramma med Epos. Når den i tillegg smalner skal det lite til for at ting beveger seg før en får festet hjulene. Med klemme var dette førstevalget for innfesting tidligere. Det er ikke noe problem, bare å feste et annet sted, men det er en observasjon og at på den type rammeprofil som ikke er uvanlig på overrør nå om dagen så bør en finne et annet sted. På avbildet sykkel blir det enten som den står på bildet eller seterøret. 

- bruk av klossen, ikke noe problem som sådan, jeg har elektrisk bil og kan ha den i begge posisjoner, bare ingeniøren i meg som liker at ting er i symmetri rent konstruksjonsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk levert oppebevaringsbag og "mekkestativ"-opsjonen nå i helgen.

Jeg tar sjelden stativet ut av bagasjerommet, så når annen last skal inn, f.eks på helgetur er det greit å beskytte omgivelsene med en slik bag. Synes de kunne ha gjort en bedre jobb med plassering av glidelås enn hva de faktisk har, der var f.eks gamle Easyfold veldig enkel å bruke. Nå blir det litt knot, men ellers er det helt ok. 

Siden jeg bor i blokk, så gjør jeg alltid vask ute på parkeringsplassen og har med meg ren sykkel hjem. Henger også igjen fra da jeg måtte ha sykkelen inn i bilen fordi jeg ikke hadde hengerfeste på bilen, og takstativ er å be om trøbbel når en skal langt inn i en fellesgarasje. Har med meg en MobiWash og også en Scorpion bikestand om jeg skal gi drivverket en vask. Det jeg er interessert i å se er om dette "mekkestativet" kan erstatte Scorpion. Det veier ikke stort, så liten betydning for stativet ellers. Så spørs det om det bare blir griseri på stativ og bilen,  det får tiden vise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...