Gå til innhold

Offroad Valdres 2023


Anbefalte innlegg

Debuterer i Offroad Valdres i år. Har sykla UB 10 ganger, så er godt vant med distansen, men tar gjerne gode tips om OV.

Hvordan er stiene der oppe? Hvordan fungerer det å navigere etter gps i et ritt? Det er jevnlig matstasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god arvtaker til UB. Har syklet to ganger Halveis. Å navigere på GPS går bra stort sett, har rundet 50, så det kunne vært en fordel med lesebriller på tur..

Stiene har mer flyt en UB, maten er strålende, både underveis og i mål.

Leier hytte på Gomobu (start), så det er bare å trille 50 meter fra hytteveggen. Tar med både kone og bikkje, så jeg har transport opp igjen på kvelden.

Absolutt ett ritt å satse på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv debutant, men har 4 UB under beltet og Valdres har vel litt mindre stein og noe mer flyt, så det gleder jeg meg til.
Har prøvd meg litt på stiene der oppe, og det er mye veldig fin sykling. Tror fjorårets trasè hadde passet meg bra, så håper det blir noe av det samme. Om jeg er heldig blir det et par timer i fjorårets trasè ila juli måned. 

Er jeg dårlig å lete eller er ikke årets rittinfo kommet?
Vil gjerne vite mer, som starttider og annen praktisk info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (5 minutter siden):

@Gew88 Skal du sykle Helvegs? 
 

@Søgnerider Hvordan håndterer du navigasjonen? Finnes vel knapt en gps som klarer mange, mange timer med kontinuerlig løypeguiding og påskrudd skjerm? 

 

Jeg skal sykle halvvegs. I fjor var formen bra, men syklet ingen turer over 3 timer før Ultrabirken, farten gikk ekstremt ned fra 4. til 7. time der. Jeg er igjen i bra form(subjektivt sett opp mot meg selv), men har ingen langturer i beina, så på OV vil jeg nok oppleve noe av det samme. Halvvegs vil da gi meg en bedre opplevelse enn helvegs. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigasjon: jeg koblet på en liten powerbank på min Garmin 520, stripset til styret og pakket inn i plast.
Har kjørt lag helvegs 3 ganger, og fant ut at det lønner seg at to stk har GPS-ansvar. En kjører detaljzoom, en med litt mer oversikt. Tredjemann bruker øya mens vi glor på skjerm. Så rullerte vi. Funket stort sett veldig bra.

Nå har jeg ikke vært med på noen år, men ihvertfall de første løypene var grovere og vanskeligere enn UB, men tipper det har endret seg. Ellers var det en god del uendelige sauetråkk-stier som krevde konsing for å unngå slemme steiner som kunne stikke ut i perfekt sidevegghøyde. De testet også psyken, da det alltid var "hundre mil" tilsvarende panorama etter hver topp hvor man tenkte at det skulle gå nedover...
Ser også at man slipper å klatre 1000hm etter defileringen. Litt blanda følelser, det strakk jo feltet fint og det var lett å finne en rytme. Jeg likte de startene.

Lærte mye allerede første forsøk. Da ble det sykt mye klabb. Rittet starter egentlig ikke før det har gått 7 timer 🙂
Planlegg fart, felles maxpuls, pauser etc - og stick to the plan. Tissepause gjennomførte vi ved at den som måtte gikk i brudd, gjorde ærend, mens de to andre roet litt.
Gå ikke for de kjappeste XC-dekkene, velg heller litt mønster og beskyttelse. Samme når det gjelder dreving. Svært lite gamping i førr, men mye gnaging i fem.

Var fantastisk alle gangene jeg var med. Mat, løyper, bankett, organisasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (13 timer siden):

 

Jeg skal sykle halvvegs. I fjor var formen bra, men syklet ingen turer over 3 timer før Ultrabirken, farten gikk ekstremt ned fra 4. til 7. time der. Jeg er igjen i bra form(subjektivt sett opp mot meg selv), men har ingen langturer i beina, så på OV vil jeg nok oppleve noe av det samme. Halvvegs vil da gi meg en bedre opplevelse enn helvegs. 

 

Jeg har en GarminEdge 1030, den klarte det fint med kart hele veien. Tidligere har jeg krysset England, da hadde jeg en powerbank koblet til. Det gikk også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier! Kjøpte en 1040 før Jotunheimen rundt som imponerte meg veldig (80% av batteriet igjen etter 17 timer), men da kjørte uten kartvisning. 7-9 timer med spor og kart skulle da være innen rekkevidde. 

Hvordan er navigeringen ellers? Er det mange stikryss og alternativer, eller ganske opplagt hvor man skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (49 minutter siden):

Hvordan er navigeringen ellers? Er det mange stikryss og alternativer, eller ganske opplagt hvor man skal?

Pleier å være greit, men som alltid vær obs når det går fort - GPS kan lagge. De skiltet noen steder hvor det ikke var intuitivt å forstå sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flytsti i Vaset-området. Det er mange kilometer alt i alt, så det vil selvsagt være noe som er mer knot, eller bare er blytungt, men det er mye flytsti. Flott område å sykle i.

Navigasjon har gått greit i min erfaring, det er ikke sååå tett med stier.

Matserveringen er topp. Ingen over, ingen ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvin skrev (2 timer siden):

Navigasjon har gått greit i min erfaring, det er ikke sååå tett med stier.

Det var det som slo meg også etter å ha sett på kartet over området. Få steder hvor det er 3 stikryss på 50 meter som kan man møte på i tette strøk av ymse marker. Mer av typen 2 kilometer rett fram og så til høyre, deretter 3 kilometer på grusvei før man skal til venstre o.l. Sånn virker det i hvert fall på papiret for meg :-)

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når halvvegs pleier å starte?
Odnyba på gamleforumet nevnte at det blir nesten blåkopi fra tidligere år, så vurderinga for min del er om jeg skal sove i Fagernes før rittet, eller kjøre på morgenen (2 timer) og heller overnatte etter rittet. Sistnevnte frister meg noe mer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (13 minutter siden):

OV svarte på Face at Helvegs starter 07.30 og Halvvegs ca to timer senere. Jeg har overnatting et stykke unna, så må tidlig opp. 

Takk. Ja ser de nevnte ca 0945. Må reise 0645 hjemmefra da for min del. Det funker egentlig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løypa til halvvegs er tilnærmet lik som i fjor, noe som er supert:). Da får jeg en mulighet til fullføre denne råe løypa noe jeg ikke klarte i fjor pga trynin og brudd i skulderbladet:(. Kanskje jeg klarer å se hva framhjulet traff i år, husker jo hvor det skjedde:). Spørs bare om jeg kan ta meg tid til å se etter, hehehe:). 
 

blir knall det her, gleder meg som en unge. Bedre form nå enn i fjor, og starter sammen med med Martin Dahling som kan være en perfekt rygg å holde for egen del, såfremt jeg klarer;). 
 

gleder meg egentlig mest til den osten vi fikk i posen med startnr. Den var rett og slett jævlig god:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste ordentlige langturen på sti var UB i 2019, så jeg ser virkelig fram til OF og Helvegs. Har tidligere sykla gravel på Vaset, terrenget er storslagent og gleder meg til å teste stiene som på Mtbmap virker veldig lovende 😀

Hvilke dekk anbefales der oppe? Er det mye spiss stein eller mest jord, sand og smågrus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (1 time siden):

Siste ordentlige langturen på sti var UB i 2019, så jeg ser virkelig fram til OF og Helvegs. Har tidligere sykla gravel på Vaset, terrenget er storslagent og gleder meg til å teste stiene som på Mtbmap virker veldig lovende 😀

Hvilke dekk anbefales der oppe? Er det mye spiss stein eller mest jord, sand og smågrus?

Det er nok stein i Valdres og, men det er noe mer flyt og litt mindre stor stein sammenlignet med UB-land. 
Jeg kjører Fast Trak 2.3 (T5) Ved veldig våte forhold får det bli en vurdering om jeg skal gå for Ground Control som fordekk. 
Ved knusktørre forhold kan det hende jeg lar Renegade sitte på som bakdekk, selv om det er lite sannsynlig. 

Ikon,Aspen, Rocket Ron, Mescal/Barzo osv.. tipper det er mange gode dekk som gjør nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifer og ymse annen stein. Jeg tenkte som Gew88 da jeg syklet, og gikk for standard multipurpose rundbanedekk med forsterkede sidevegger. Det er mange kilometer, så rullemotstand er en faktor. Det er det jeg har syklet der oppe utenom ritt også. 

(Gikk topp i to og en halv helvegs med både tørr og våt sommer. Så kjørte jeg over evne for å henge på noen som syklet for fort for meg, et sted jeg visste det var dumt å sykle over evne, og fikk rift. Det kan jo alltid skje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har inspirert meg til å ta turen opp selv en av de nærmeste helgene for å sykle disse stiene bare for moro skyld. Regner med at jeg ikke går glipp av noen helt ubetalelige godbiter med kremsti om jeg tar sikte på fjorårets halvvegs-rute? Eller er det en lengre strekning som man absolutt bør få med seg et annet sted enn hva som dekkes her?
https://www.strava.com/routes/3113477226820188616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...