runermm Posted July 6 Share Posted July 6 Debuterer i Offroad Valdres i år. Har sykla UB 10 ganger, så er godt vant med distansen, men tar gjerne gode tips om OV. Hvordan er stiene der oppe? Hvordan fungerer det å navigere etter gps i et ritt? Det er jevnlig matstasjoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søgnerider Posted July 6 Share Posted July 6 Det er en god arvtaker til UB. Har syklet to ganger Halveis. Å navigere på GPS går bra stort sett, har rundet 50, så det kunne vært en fordel med lesebriller på tur.. Stiene har mer flyt en UB, maten er strålende, både underveis og i mål. Leier hytte på Gomobu (start), så det er bare å trille 50 meter fra hytteveggen. Tar med både kone og bikkje, så jeg har transport opp igjen på kvelden. Absolutt ett ritt å satse på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted July 6 Share Posted July 6 Er selv debutant, men har 4 UB under beltet og Valdres har vel litt mindre stein og noe mer flyt, så det gleder jeg meg til. Har prøvd meg litt på stiene der oppe, og det er mye veldig fin sykling. Tror fjorårets trasè hadde passet meg bra, så håper det blir noe av det samme. Om jeg er heldig blir det et par timer i fjorårets trasè ila juli måned. Er jeg dårlig å lete eller er ikke årets rittinfo kommet? Vil gjerne vite mer, som starttider og annen praktisk info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søgnerider Posted July 6 Share Posted July 6 De har ymtet frempå om at stiene i år skal være ganske like de i fjor, det kommer snart en foreløpig løype på nettsidene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted July 6 Author Share Posted July 6 @Gew88 Skal du sykle Helvegs? @Søgnerider Hvordan håndterer du navigasjonen? Finnes vel knapt en gps som klarer mange, mange timer med kontinuerlig løypeguiding og påskrudd skjerm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted July 6 Share Posted July 6 runermm skrev (5 minutter siden): @Gew88 Skal du sykle Helvegs? @Søgnerider Hvordan håndterer du navigasjonen? Finnes vel knapt en gps som klarer mange, mange timer med kontinuerlig løypeguiding og påskrudd skjerm? Jeg skal sykle halvvegs. I fjor var formen bra, men syklet ingen turer over 3 timer før Ultrabirken, farten gikk ekstremt ned fra 4. til 7. time der. Jeg er igjen i bra form(subjektivt sett opp mot meg selv), men har ingen langturer i beina, så på OV vil jeg nok oppleve noe av det samme. Halvvegs vil da gi meg en bedre opplevelse enn helvegs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted July 6 Share Posted July 6 Navigasjon: jeg koblet på en liten powerbank på min Garmin 520, stripset til styret og pakket inn i plast. Har kjørt lag helvegs 3 ganger, og fant ut at det lønner seg at to stk har GPS-ansvar. En kjører detaljzoom, en med litt mer oversikt. Tredjemann bruker øya mens vi glor på skjerm. Så rullerte vi. Funket stort sett veldig bra. Nå har jeg ikke vært med på noen år, men ihvertfall de første løypene var grovere og vanskeligere enn UB, men tipper det har endret seg. Ellers var det en god del uendelige sauetråkk-stier som krevde konsing for å unngå slemme steiner som kunne stikke ut i perfekt sidevegghøyde. De testet også psyken, da det alltid var "hundre mil" tilsvarende panorama etter hver topp hvor man tenkte at det skulle gå nedover... Ser også at man slipper å klatre 1000hm etter defileringen. Litt blanda følelser, det strakk jo feltet fint og det var lett å finne en rytme. Jeg likte de startene. Lærte mye allerede første forsøk. Da ble det sykt mye klabb. Rittet starter egentlig ikke før det har gått 7 timer 🙂 Planlegg fart, felles maxpuls, pauser etc - og stick to the plan. Tissepause gjennomførte vi ved at den som måtte gikk i brudd, gjorde ærend, mens de to andre roet litt. Gå ikke for de kjappeste XC-dekkene, velg heller litt mønster og beskyttelse. Samme når det gjelder dreving. Svært lite gamping i førr, men mye gnaging i fem. Var fantastisk alle gangene jeg var med. Mat, løyper, bankett, organisasjon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søgnerider Posted July 7 Share Posted July 7 Gew88 skrev (13 timer siden): Jeg skal sykle halvvegs. I fjor var formen bra, men syklet ingen turer over 3 timer før Ultrabirken, farten gikk ekstremt ned fra 4. til 7. time der. Jeg er igjen i bra form(subjektivt sett opp mot meg selv), men har ingen langturer i beina, så på OV vil jeg nok oppleve noe av det samme. Halvvegs vil da gi meg en bedre opplevelse enn helvegs. Jeg har en GarminEdge 1030, den klarte det fint med kart hele veien. Tidligere har jeg krysset England, da hadde jeg en powerbank koblet til. Det gikk også fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted July 7 Author Share Posted July 7 Gode greier! Kjøpte en 1040 før Jotunheimen rundt som imponerte meg veldig (80% av batteriet igjen etter 17 timer), men da kjørte uten kartvisning. 7-9 timer med spor og kart skulle da være innen rekkevidde. Hvordan er navigeringen ellers? Er det mange stikryss og alternativer, eller ganske opplagt hvor man skal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted July 7 Share Posted July 7 runermm skrev (49 minutter siden): Hvordan er navigeringen ellers? Er det mange stikryss og alternativer, eller ganske opplagt hvor man skal? Pleier å være greit, men som alltid vær obs når det går fort - GPS kan lagge. De skiltet noen steder hvor det ikke var intuitivt å forstå sporet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted July 7 Author Share Posted July 7 Høres bra ut. Litt bomkjøring må vel uansett påregnes i løpet av 120-140 km 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted July 7 Share Posted July 7 Jeg er påmeldt kortvegs i håp om at det blir fire mil på fete stier, noen som vet noe mer om det blir fire fulle mil eller om det blir kortet noe inn på distansen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Søgnerider Posted July 8 Share Posted July 8 Satser på at det blir fullt i år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted July 8 Author Share Posted July 8 Imponerende at Langvegs fylles opp. Stisykling på natta er spesielle saker. Håper Helgvegs får full kvote slik at det blir en del folk i løypa. Starter lag og single samtidig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvin Posted July 10 Share Posted July 10 Mye flytsti i Vaset-området. Det er mange kilometer alt i alt, så det vil selvsagt være noe som er mer knot, eller bare er blytungt, men det er mye flytsti. Flott område å sykle i. Navigasjon har gått greit i min erfaring, det er ikke sååå tett med stier. Matserveringen er topp. Ingen over, ingen ved siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knuthaug Posted July 10 Share Posted July 10 Øyvin skrev (2 timer siden): Navigasjon har gått greit i min erfaring, det er ikke sååå tett med stier. Det var det som slo meg også etter å ha sett på kartet over området. Få steder hvor det er 3 stikryss på 50 meter som kan man møte på i tette strøk av ymse marker. Mer av typen 2 kilometer rett fram og så til høyre, deretter 3 kilometer på grusvei før man skal til venstre o.l. Sånn virker det i hvert fall på papiret for meg :-) Quote http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted July 11 Share Posted July 11 Noen som vet når halvvegs pleier å starte? Odnyba på gamleforumet nevnte at det blir nesten blåkopi fra tidligere år, så vurderinga for min del er om jeg skal sove i Fagernes før rittet, eller kjøre på morgenen (2 timer) og heller overnatte etter rittet. Sistnevnte frister meg noe mer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted July 11 Author Share Posted July 11 OV svarte på Face at Helvegs starter 07.30 og Halvvegs ca to timer senere. Jeg har overnatting et stykke unna, så må tidlig opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted July 11 Share Posted July 11 runermm skrev (13 minutter siden): OV svarte på Face at Helvegs starter 07.30 og Halvvegs ca to timer senere. Jeg har overnatting et stykke unna, så må tidlig opp. Takk. Ja ser de nevnte ca 0945. Må reise 0645 hjemmefra da for min del. Det funker egentlig bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otoen Posted July 12 Share Posted July 12 Løypa til halvvegs er tilnærmet lik som i fjor, noe som er supert:). Da får jeg en mulighet til fullføre denne råe løypa noe jeg ikke klarte i fjor pga trynin og brudd i skulderbladet:(. Kanskje jeg klarer å se hva framhjulet traff i år, husker jo hvor det skjedde:). Spørs bare om jeg kan ta meg tid til å se etter, hehehe:). blir knall det her, gleder meg som en unge. Bedre form nå enn i fjor, og starter sammen med med Martin Dahling som kan være en perfekt rygg å holde for egen del, såfremt jeg klarer;). gleder meg egentlig mest til den osten vi fikk i posen med startnr. Den var rett og slett jævlig god:). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
runermm Posted July 12 Author Share Posted July 12 Siste ordentlige langturen på sti var UB i 2019, så jeg ser virkelig fram til OF og Helvegs. Har tidligere sykla gravel på Vaset, terrenget er storslagent og gleder meg til å teste stiene som på Mtbmap virker veldig lovende 😀 Hvilke dekk anbefales der oppe? Er det mye spiss stein eller mest jord, sand og smågrus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otoen Posted July 12 Share Posted July 12 I fjor var det lett duskregn fra start, men ble bra vær og ikke regn. Tørre forhold. Jeg kjørte da med Aspen 2.4, funket knall. Kjører det samme i år hvis ikke det blir grisebløtt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gew88 Posted July 12 Share Posted July 12 runermm skrev (1 time siden): Siste ordentlige langturen på sti var UB i 2019, så jeg ser virkelig fram til OF og Helvegs. Har tidligere sykla gravel på Vaset, terrenget er storslagent og gleder meg til å teste stiene som på Mtbmap virker veldig lovende 😀 Hvilke dekk anbefales der oppe? Er det mye spiss stein eller mest jord, sand og smågrus? Det er nok stein i Valdres og, men det er noe mer flyt og litt mindre stor stein sammenlignet med UB-land. Jeg kjører Fast Trak 2.3 (T5) Ved veldig våte forhold får det bli en vurdering om jeg skal gå for Ground Control som fordekk. Ved knusktørre forhold kan det hende jeg lar Renegade sitte på som bakdekk, selv om det er lite sannsynlig. Ikon,Aspen, Rocket Ron, Mescal/Barzo osv.. tipper det er mange gode dekk som gjør nytten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvin Posted July 12 Share Posted July 12 Det er skifer og ymse annen stein. Jeg tenkte som Gew88 da jeg syklet, og gikk for standard multipurpose rundbanedekk med forsterkede sidevegger. Det er mange kilometer, så rullemotstand er en faktor. Det er det jeg har syklet der oppe utenom ritt også. (Gikk topp i to og en halv helvegs med både tørr og våt sommer. Så kjørte jeg over evne for å henge på noen som syklet for fort for meg, et sted jeg visste det var dumt å sykle over evne, og fikk rift. Det kan jo alltid skje.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geiranders Posted July 12 Share Posted July 12 Denne tråden har inspirert meg til å ta turen opp selv en av de nærmeste helgene for å sykle disse stiene bare for moro skyld. Regner med at jeg ikke går glipp av noen helt ubetalelige godbiter med kremsti om jeg tar sikte på fjorårets halvvegs-rute? Eller er det en lengre strekning som man absolutt bør få med seg et annet sted enn hva som dekkes her?https://www.strava.com/routes/3113477226820188616 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts