Gå til innhold

Tour de France 2023


baroudeur

Anbefalte innlegg

Er årets løp avgjort etter i går? Vingegaard har overtaket på Poga og kan bare sitte på hjulet hans i 2 uker nå.
Så i øvrig et intervju med han i går, innerst inne går han med ønske om å slå rekorden for flest antal seire i trekk, dvs. 6 stykk på rapp.
Big Mig har rekorden med 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at gårsdagens stigninger var mer Pog-vennlige enn mange av dem som er i vente, må i det minste UAE legge om taktikken helt dersom Pog skal ha en sjanse. Jeg tror det kan bli vanskelig, men Touren er neppe avgjort enda.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (34 minutter siden):

Er årets løp avgjort etter i går? Vingegaard har overtaket på Poga og kan bare sitte på hjulet hans i 2 uker nå.
Så i øvrig et intervju med han i går, innerst inne går han med ønske om å slå rekorden for flest antal seire i trekk, dvs. 6 stykk på rapp.
Big Mig har rekorden med 5

Fikk ikke med meg det intervjuet. Fikk han spørsmål og sa han noe om hvorfor han ikke reagerte da Vingegaard stakk? Ble litt paff da jeg så at han ikke gjorde det.
(Underlig hvordan en lar seg engasjere når sin favoritt ikke hang med, og av den grunn forlot tv-skjermen 😄 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt tidlig, men at Vingegaard ser sjukt sterk ut er det ingen tvil om. Synes også UAE sykler veldig rart. Mye fokus på bonussekynder og at de ikke prøvde å bli kvitt den gule trøya så fort som mulig skjønner jeg ikke. Jumbo sykler en del smartere.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (1 time siden):

Fikk ikke med meg det intervjuet. Fikk han spørsmål og sa han noe om hvorfor han ikke reagerte da Vingegaard stakk? Ble litt paff da jeg så at han ikke gjorde det.
(Underlig hvordan en lar seg engasjere når sin favoritt ikke hang med, og av den grunn forlot tv-skjermen 😄 )

Han svarte vel bare kort at han kjente det i beina de siste to km opp fjellet, og at VIngegaard var sterkere akkurat i går. 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virket tungt for Jumbo Visma) (JV) å skulle kontrollere både Pog og Adam Yates. Adam så jo sterk ut på dag 1, og Pog er alltid blant de sterkeste. UAE fikk ikke spilt ut kortene sine i går, men de har fortsatt mange muligheter til å la Pog og Yates støte annenhver gang. Nå vil riktignok JV få hjelp av Bora til å svare på angrep fra UAE. Jeg tror det fortsatt er mulig for Pog, selv om Vingegaard så overraskende sterk ut.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bedre enn om Hindley faktisk utgjør en reell trussel mot Vingegaard og Pog. Det tror jeg fort kan være en fordel for Pog også. Vet ikke om jeg har helt troa på Yates i samme rolle som Roglic hadde i fjor, men det er absolutt noe UAE trenger.

Det er veldig mange dager igjen og det holder at én av disse er dårlige for Vingegaard (uhell, form etc.) før alt åpner seg igjen (selv om det strengt tatt fortsatt er ganske åpent).

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er Tobias med i bruddet! Blir spennende å se hva beina hans kan yte på dette nivået 🤞

Fuglen fra Danmark har nok også veldig skumle ambisjoner i dag. I verste fall er Touren spikret allerede i første uka 🤨

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. plass er vanvittig sterkt og svært lovende mht. resten av Touren. Kan fort bli en etappeseier.

Pog ga dansken en ordentlig lusing i dag. En så tett og intens Tour har vi ikke sett på mange, mange år. Sommeren blir en fest!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dagens etappe kan vi vel med sikkerhet si at årets TdF på ingen måte er avgjort. Vingegaard har kjørt superbt, men gud så gøy å se Pogi rykke i fra i dag!

Hvordan i alle dager kommer uke 3 til p se ut?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens var første etappe i år som jeg så i sin helhet (litt pga. løypa, litt pga. 4 timer med lynvarsel på yr) - fantastisk underholdning. Litt surt at bruddet ikke fikk mer tid, men på den annen side var det jo Van Aert/TJV som bidro mest til å etablere forspranget uansett. Tror kanskje at Kwiatkowski hadde vært en vanskelig konkurrent for Halland uansett, nå stivnet han jo på å følge Vingegaard/Pogi lengst, og når det skjedde slapp han seg bare tilbake for å hjelpe kapteinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalas med nytt forum og jeg droppet zipp i profilnavnet, har bare et par zipp hjul på en sykkel jeg bruker for sjelden.

Jeg er enig med de som hevder at Vingegaard ødela for seg selv i går ved å fortsette å trekke for lenge på Pogacar som fikk ligge på hjul. Uansett tøft at det er så åpent. De har lykkes med å lage en spennende start på Touren uten mange massevelt og heldigvis vidåpent om gul, grønn og polka trøyene (den hvite havner i Slovenia om han ikke styrter ut av touren). Som Theis sier, fantastisk av en gartner fra Drøbak og Uno-X. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingegaard virket veldig munter i intervjuer i går, til tross for at han ofte fremstår litt nervøs og stresset (selv om skuldrene sank noen meter etter seieren i fjor). Jeg mistenker at han er i kanonform og gleder seg til lengre stigninger med jevn kjøring og høy varme. Selv om Pog gjorde en utrolig tempo i det nasjonale mesterskapet i år er jeg usikker på hvem av de to som havner øverst på resultatlisten i årets Tour-tempo, for Vingegaard er også vanvittig god. Kanskje den som da kjører med gul trøye får de velkjente vingene og vinner både tempo og ritt?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (5 timer siden):

Jg er enig med de som hevder at Vingegaard ødela for seg selv i går ved å fortsette å trekke for lenge på Pogacar som fikk ligge på hjul. 

Hvor mye har det å si å ligge på hjul i et par og tjue km/t? Fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det varmen som tar knekken på Pog i dag?
I både 2021 og 2022 sa han noe slikt:
I am more worried about the warm stages that are coming than about the cold ones like today and yesterday, as I suffer more on hot days

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Hvor mye har det å si å ligge på hjul i et par og tjue km/t? Fysisk.

Det er ikke ubetydelig (og var lenge undervurdert):

Sitat

By drafting on a slope of 7.5% at a speed of 6 m/s, cyclists can save over 7% in terms of the required power. At higher speeds of 8 m/s, savings of over 12% can be achieved. 

van Druenen & Blocken. 2021. Aerodynamic analysis of uphill drafting in cycling

For ordens skyld, 6 m/s = 21,6 km/t og 8 m/s = 28,8 km/t.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...