Gå til innhold

Kappe styrerør med rørkutter


Anbefalte innlegg

For dere som har kappet styrerør med rørkutter, hvordan gjør dere det?

Jeg testet nylig ut Biltemas eksklusive hundrekronerskutter for første gang.

19-1221_xl_1.jpg

 

Prosedyren gikk greit, men jeg mistenker at jeg kunne vært mer tålmodig og latt kutteren i stedet for muskelkraft gjøre jobben. Resultatet ble bra, men jeg tror det kunne blitt bedre.

Tips og triks til slamming av stem med billig rørkutter? Jeg har en til som skal ned.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt dårlige erfaringer om du blir hardhendt på stramminga.

Resultatet for min del ble at den delen av røret inntil kuttet fikk litt større diameter pga jeg presset materialet samme. 

Dette var på aluminium styrerør.

Kan nok løses med å bruke mer tid.

Ville ikke brukt den på karbon.

Synes egentlig det funker helt topp med kuttemal/holder og baufil med fint blad samt en flatfil for å ta grader.

Det funker på både alu og karbon

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du viser på bildet har jeg dårlig erfaring med. Merket av på røret og startet å rotere den rundt. Etter en runde begynte den å gjenge seg oppover mot toppen. Hell i uhellet var at det gikk i den retningen og ikke motsatt. Det ble baufil etter det.

Endret av san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (7 minutter siden):

Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert.

Jeg har en slik, og det er ikke nødvendig å ta styret av sykkelen for å kappe med baufil når man bruker den.

Park Tool SG-6 Threadless Saw Guide – The Bikesmiths

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (9 minutter siden):

Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert.

Med baufil, ja helst løs gaffel for lettere opprettholde rett vinkel på sagbladet. Rørkutter er jo det beste, men da bør den være av god kvalitet. Mulig jeg fikk en "mandagsutgave". Tror valsene på den ikke var sentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med å kappe rør med baufil med gaffel montert, forutsatt at du har sagemal al adette på plass.

Radon_Rohrabschneidehilfe_20026767.jpg

Støvsuger for å fjerne alu eller karbon støv etterpå, montere sammen og good to go

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den røde fra Biltema hele tre ganger til å kutte styrerør i aluminium. Det har funket fint alle gangene men røret får en liten "flare" hver gang. Det fikses på få minutter med en fil. Vil man bruke baufil er en gammel stem helt fin å bruke til sagemal. Man trenger bare på den ene siden, helst nederst, men er man nervøs kan man bruke to gamle stem. 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Skrevet (endret)

Har hørt at man ikke bør bruke rørkutter på styrerør av karbon. 

Bruk en sagmal som vist over av @Eivel og @Gullars, og en baufil med Park Tool CSB-1 baufilblad for kutting i karbon. Ikke nødvendig å ta ut gaffel om man gjør litt forberedelser. Maskeringstape rundt kuttområdet, og fukt bladet mens du skjærer for å begrense støvmengden. Dekk til styrelager med plast så slipper du søl der også. Foretrekker å gjøre det utendørs, med maske og briller. Det er god praksis uansett hva man sager i, men særlig karbonstøv er ikke så lurt å inhalere.

Endret av olelovold
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, olve said:

Må si det frister å gi rørkutteren fra Biltema et forsøk på karbonstyrerøret. Noen flere erfaringer her inne?

Nei nei og atter nei!

bruk en fører og karbonblad. Karbonblader er egentlig baufilblad med filstruktur på kanten heller enn tenner. Rørkutter klemmer istykker aluminiumen på vanlige styrerør.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
olve skrev (1 time siden):

Må si det frister å gi rørkutteren fra Biltema et forsøk på karbonstyrerøret. Noen flere erfaringer her inne?

Jeg har brukt rørkutteren fra Biltema til å kutte styrer, setepinner og kronerør i aluminium. Jeg ville ikke under noen omstendighet ha brukt den til å kutte karbon. Jeg kan ikke se for meg hvordan det skulle kunne gå bra.

Ut over det har jeg samme erfaring som mange her; det gjelder å stramme pent og forsiktig. Jeg har også støtt på det samme problemet som @san beskriver. Det går an å overvinne det ved å være nøye med å lage et rett spor rundt  hele røret til å begynne med, men det er ingen tvil om at det er fiklete og litt irriterende.
 

Endret av lektoren
Tydeliggjøring
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et gammelt stem som fører og vanlig baufilblad med hell. Med en runde tape der det kuttes blir det ingen oppflising så det kreves bare et minimum av pussing/avrunding etterpå.
 

som flere sier. Sørg for at minst mulig støv havner steder det ikke hører hjemme. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk baufil, kutter rett gjennom karbon uten risiko. Trenger ikke fjerne gaffel. Jeg setter på en slangeklemme som jeg kutter inntil, bruker sandpapir og kloss for å ta grader og få det perfekt. Er ikke kuttingen som tar tid eller er stress, men målingen og å finne ut hvor kort en skal kutte det. Kutter en for kort, har en ett problem 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...