baroudeur Posted July 7 Share Posted July 7 For dere som har kappet styrerør med rørkutter, hvordan gjør dere det? Jeg testet nylig ut Biltemas eksklusive hundrekronerskutter for første gang. Prosedyren gikk greit, men jeg mistenker at jeg kunne vært mer tålmodig og latt kutteren i stedet for muskelkraft gjøre jobben. Resultatet ble bra, men jeg tror det kunne blitt bedre. Tips og triks til slamming av stem med billig rørkutter? Jeg har en til som skal ned. Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted July 7 Share Posted July 7 Har litt dårlige erfaringer om du blir hardhendt på stramminga. Resultatet for min del ble at den delen av røret inntil kuttet fikk litt større diameter pga jeg presset materialet samme. Dette var på aluminium styrerør. Kan nok løses med å bruke mer tid. Ville ikke brukt den på karbon. Synes egentlig det funker helt topp med kuttemal/holder og baufil med fint blad samt en flatfil for å ta grader. Det funker på både alu og karbon AG Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 7 Share Posted July 7 (edited) Den du viser på bildet har jeg dårlig erfaring med. Merket av på røret og startet å rotere den rundt. Etter en runde begynte den å gjenge seg oppover mot toppen. Hell i uhellet var at det gikk i den retningen og ikke motsatt. Det ble baufil etter det. Edited July 7 by san Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 7 Author Share Posted July 7 Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert. Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivel Posted July 7 Share Posted July 7 baroudeur skrev (7 minutter siden): Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert. Jeg har en slik, og det er ikke nødvendig å ta styret av sykkelen for å kappe med baufil når man bruker den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted July 7 Share Posted July 7 baroudeur skrev (9 minutter siden): Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert. Med baufil, ja helst løs gaffel for lettere opprettholde rett vinkel på sagbladet. Rørkutter er jo det beste, men da bør den være av god kvalitet. Mulig jeg fikk en "mandagsutgave". Tror valsene på den ikke var sentrert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted July 7 Share Posted July 7 Ingen problemer med å kappe rør med baufil med gaffel montert, forutsatt at du har sagemal al adette på plass. Støvsuger for å fjerne alu eller karbon støv etterpå, montere sammen og good to go 1 Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
janbanan Posted July 7 Share Posted July 7 Jeg har den samme fra Biltema, og har fått best resultat ved forsiktig stramming etter hvert som kutteren gjør jobben. Quote "I never understood wind"- Donald Trump Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted July 7 Share Posted July 7 Jeg har brukt den røde fra Biltema hele tre ganger til å kutte styrerør i aluminium. Det har funket fint alle gangene men røret får en liten "flare" hver gang. Det fikses på få minutter med en fil. Vil man bruke baufil er en gammel stem helt fin å bruke til sagemal. Man trenger bare på den ene siden, helst nederst, men er man nervøs kan man bruke to gamle stem. LarsB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted July 7 Share Posted July 7 Jeg vurderte rørkutter da jeg kuttet på Enduracen min i våres, men endte med en helt vanlig baufil. Problemfritt og tok ikke mange minuttene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baroudeur Posted July 7 Author Share Posted July 7 Takk for gode tips! Da blir det baufil på den ti år gamle Roubaix-en når den skal settes i stand. Blir naturligvis en egen forumtråd for det prosjektet. Quote Sykkel.org × NOTS Sykkel.org × Sykkelkomponenter.no Vive le forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts