Jump to content

Kappe styrerør med rørkutter

Recommended Posts

For dere som har kappet styrerør med rørkutter, hvordan gjør dere det?

Jeg testet nylig ut Biltemas eksklusive hundrekronerskutter for første gang.

19-1221_xl_1.jpg

Prosedyren gikk greit, men jeg mistenker at jeg kunne vært mer tålmodig og latt kutteren i stedet for muskelkraft gjøre jobben. Resultatet ble bra, men jeg tror det kunne blitt bedre.

Tips og triks til slamming av stem med billig rørkutter? Jeg har en til som skal ned.

Har litt dårlige erfaringer om du blir hardhendt på stramminga.

Resultatet for min del ble at den delen av røret inntil kuttet fikk litt større diameter pga jeg presset materialet samme. 

Dette var på aluminium styrerør.

Kan nok løses med å bruke mer tid.

Ville ikke brukt den på karbon.

Synes egentlig det funker helt topp med kuttemal/holder og baufil med fint blad samt en flatfil for å ta grader.

Det funker på både alu og karbon

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Posted (edited)

Den du viser på bildet har jeg dårlig erfaring med. Merket av på røret og startet å rotere den rundt. Etter en runde begynte den å gjenge seg oppover mot toppen. Hell i uhellet var at det gikk i den retningen og ikke motsatt. Det ble baufil etter det.

Edited by san

baroudeur skrev (7 minutter siden):

Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert.

Jeg har en slik, og det er ikke nødvendig å ta styret av sykkelen for å kappe med baufil når man bruker den.

Park Tool SG-6 Threadless Saw Guide – The Bikesmiths

• Like 1

baroudeur skrev (9 minutter siden):

Baufil forutsetter vel at man (helst) fjerner gaffel før man kutter? Det jeg likte med rørkutteren var at man kunne kutte med gaffel montert.

Med baufil, ja helst løs gaffel for lettere opprettholde rett vinkel på sagbladet. Rørkutter er jo det beste, men da bør den være av god kvalitet. Mulig jeg fikk en "mandagsutgave". Tror valsene på den ikke var sentrert.

Ingen problemer med å kappe rør med baufil med gaffel montert, forutsatt at du har sagemal al adette på plass.

Radon_Rohrabschneidehilfe_20026767.jpg

Støvsuger for å fjerne alu eller karbon støv etterpå, montere sammen og good to go

• Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Jeg har brukt den røde fra Biltema hele tre ganger til å kutte styrerør i aluminium. Det har funket fint alle gangene men røret får en liten "flare" hver gang. Det fikses på få minutter med en fil. Vil man bruke baufil er en gammel stem helt fin å bruke til sagemal. Man trenger bare på den ene siden, helst nederst, men er man nervøs kan man bruke to gamle stem. 

LarsB