Gå til innhold

Burde sykling på rødt vært tillatt?


Sykkelmafiaen

Anbefalte innlegg

Joda, det er kjent at folk irriterer seg over syklister som "suser" igjennom lyskryss på rødt. Samtidig er de fleste lyskryss dårlig tilrettelagt for syklister. Ofte er de helt unødvendige og eksisterer bare pga biler, ofte registrerer de ikke syklister og man får ikke grønt lys før en bil kommer bak en, og ofte er det helt trygt å sykle på rødt. Det gjør at mange ikke respekterer rødlys, og man blir uforutsigbare.

Her er hva ulike partier i Oslo mener om saken, fra en undersøkelse gjort av Syklistenes landsforening i Oslo:

image.jpeg.66300505d634d6c3d7f6667332f9fdcc.jpeg

Mitt forslag er at rødt lys for syklister heller burde tolkes som et stoppskilt eller vikeplikt. Altså at det er lov å sykle forbi et rødt lys, så lenge det er klart og man ikke er til forstyrrelse for andre. Fotgjengeroverganger gjelder som vanlig, at man stopper for gående som skal krysse. Jeg tror det ville gjort det mer forutsigbart enn i dag, siden mange tar sjansen ettersom man ikke respekterer lysene. Da vet alle hva man har å forholde seg til.

Eksempel, t-kryss:

image.png.9763389a3d6eef4cd9c8f5c068ec5718.png

Kommer du som syklist på høyre side her, og skal rett frem, krysser du ingen vei (rød pil). Det eneste du trenger å ta hensyn til er om det kommer fotgjengere, og å flette/vike for syklister som kommer fra venstre med grønt. (Mens en bilist ikke kunne kjørt på rødt, da de ikke er "ytterst" og andre som har grønt krysser deres blå spor). Så å sykle rett frem på rødt i et T-kryss er noe jeg tenker burde bli greit.

 

Her er en video jeg filmet i går (lenke), der en syklist får bot for å sykle på rødt! Hun kommer til et T-kryss lignende bildet over. Bare at det ikke en gang er lov å kjøre bil rett frem da gata er stengt for biler! I tillegg har fotgjengerne rødt lys. Hun stopper opp på rødt, ser seg godt rundt, skjønner at lyskrysset her er helt unødig, og sykler sakte rett frem uten å komme i konflikt med noen. Lenger ned i gata står politiet med en "aksjon" og gir henne bot. Gjorde hun virkelig noe såpass farlig at det kvalifiserer til bot? Joda, hun brøt loven, mitt argument er derfor at loven burde endres.

Hva tenker dere?

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser seg godt om og tar hensyn så burde sykling på rødt slik du skriver, være uproblematisk synes jeg. Men bør jo være ekstra obs der det er grønt for fotgjengere. Kan ikke si at jeg alltid føler meg trygg på hverken bilister eller syklister når jeg f.eks. går fra Oslo S og retning Bankplassen i kryssene på den veien.

I Sør-Korea der jeg har bodd i flere år tidligere (som ikke akkurat har god trafikkulykkestatistikk, men det er en annen sak), så er det lov å kjøre til høyre på rødt, men du har da vikeplikt for annen trafikk. De har dog også mye bedre sykkelveier og brede fortau slik at syklister ofte har egne felt på fortauet. Likevel er det såpass mye trafikk at jeg ikke ville syklet så mye i sentrale strøk utenom de dedikerte sykkelveiene der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det gir ingen mening at man ikke får lov til å gjøre det, i danmark gjør mange selvom det ikke er lov der heller og poletiet slår faktisk ganske hardt ned på det. Jeg har funnet ut at vis jeg svarer politiet på engelsk og later som jeg er utenlands student/turist så slipper jeg unna bøter på sykkel 🙂 funker bra nå man spiller naiv om fks regler rundt lyker om kvelden vis man har glemt det

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (10 minutter siden):

Det så jeg faktisk utrolig sjelden. Danskene sykler veldig mye bedre i trafikken enn nordmenn imo. 

overaskende lite, men mange mange tar å sykler på rødt vis de skal til høyre og de er på sykkel sti og det ikke kommer massevis av syklister over. jeg klarte værtfall å vri meg unna da jeg ble stoppet for det der 🙂 #sorry officer i am a foreign exchange student from Serbia i had no idea

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (41 minutter siden):

Det så jeg faktisk utrolig sjelden. Danskene sykler veldig mye bedre i trafikken enn nordmenn imo. 

Jeg tror mye av det har med infrastruktur å gjøre. I Danmark har du ofte en separert sykkelvei på innsiden av krysset. Så feks i det tilfeldige T-krysset her København. Her får man som syklist aldri en gang rødt lys:

image.png.ac0be7b4e2d9a5719ce9091de630cc61.png

Kan bare ligge til høyre og dure på. Da sykler så klart ingen på rødt, fordi det ikke er rødt lys å sykle på! I Norge ligger vi derimot langt bak på infrastruktur, og må derfor heller vurdere å tilpasse reglene til hva vi har.

Jeg tror ikke danskene er bedre i trafikken enn nordmenn. De har bare bedre vilkår. Sykler man plasser i Danmark der det ikke er godt tilrettelagt sykler de like bajas som oss i Norge. 🙂

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forslaget om slike kryss kan fungere, men det bør ikke anbefales. Kommer på to grunner.

1- I Oslo er sykkelkulturen dårlig. Dette forslaget kan gi enda større konflikter enn det allerede er, med påfølgende ulykker. Mange tror de har lov til å gjøre hva som helst bare de er på en tohjuling, spesielt syklister og sparkesyklister. Lover brytes allerede, og det skaper konflikt med andre trafikanter, spesielt myke trafikanter.

2- Det andre er kostnaden. Det vil koste mye å tilrettelegge for dette, spesielt om det skal gjøres uten at konfliktene øker. Det er ikke til å stikke under en stol at f.eks. Oslo har påtatt seg allerede en solid gjeld som vil koste innbyggerne adskillig mer enn nå. Vil tro kostnaden for å tilrettelegge for slikt, kan komme på et par hundre tusen, til flere millioner, om det er større kryss. Bare en lovendring, uten fysiske endringer, er oppskrift på ulykker. Oslo kommune har begrensede ressurser, jeg vil heller at kostnaden dette vil utgjøre, går til f.eks. fritidsklubber og ungdomsaktiviteter. Det vil gi større nytte pr. million brukt.

Dette forslaget vil gjøre det lettere for noen syklister, men i det store bilde vil det ikke endre mye. Tror jeg kanskje kunne spart noen få minutter på dette på en 20-30min pendletur. Ikke tid som har spesielt mye å si, annet enn at det føles som at turen gikk raskere.

  • Like 1
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (13 minutter siden):

1- I Oslo er sykkelkulturen dårlig. Dette forslaget kan gi enda større konflikter enn det allerede er, med påfølgende ulykker. Mange tror de har lov til å gjøre hva som helst bare de er på en tohjuling, spesielt syklister og sparkesyklister. Lover brytes allerede, og det skaper konflikt med andre trafikanter, spesielt myke trafikanter.

Som jeg argumenterte litt for over, så tror jeg ikke kulturen er spesielt mye dårligere her enn andre plasser. Syklister er som vann, de strømmer slik det er lettest. Så når infrastrukturen er som den er blir oppførselen tilsvarende.

Men det at "loven brytes allerede" er noe av poenget mitt. Ved å endre loven til å bedre stå i stil med faktisk oppførsel, all den tid den stort sett er ufarlig, gjør man det mer forutsigbart og tryggere for alle parter. Samtidig som jeg håper flere syklister ville hatt større respekt for situasjonene de faktisk må stoppe (slik som for fotgjengere) om de ikke ellers ble stoppet unødig hele tiden. Stopping som syklist i dag er litt "ulv, ulv" og folk tar snarveier.

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (59 minutter siden):

Jeg tror ikke danskene er bedre i trafikken enn nordmenn. De har bare bedre vilkår.

De har bedre vilkår, men de er også mye bedre til å bruke tegn, ligge på riktig side, forbikjøringer, stans osv. Men det er nok hovedsakelig en konsekvens av infrastrukturen og sykkelkulturen som følger. 

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (7 minutter siden):

bedre til å bruke tegn, ligge på riktig side, forbikjøringer, stans osv.

de har stor sykkel kultur i nesten 100år, i oslo har vi hva, 20? tror simpelt hen at norsk sykkel kultur må modnes og med tid vil den bli bedre, litt usikker på om infrastruktruen spiller en stor rolle her. Var nettop i paris på sykkel forsovet og det var helt villvesten, vis du syntes folk på sparkesykkel i oslo er ville bare vent til du prøver en 4 felts runkjøring uten sykkel stil med sparkesykler i motsatt kjøreretning   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler sykkelkulturen i Oslo er dårlig, etter hva jeg har sett i mitt liv som syklist her. Spesielt i sentrum og Barcode-området er det tidvis katastrofe. 20 syklister på rekke i Dronning Eufemias gate, 3-4 som stopper i lyskrysset. Det er ikke vits å generalisere en gang. StrikkeOlga på 55 bryter like mye regler som LycraJan på 34 og HvitsnipHenrik på 46. Snakket med både dansker, tyskere, belgiere, nederlendere og andre som har påpekt at sykkelkulturen i sentrum er dårlig.

Utfordringen er at utover sykkelprøven på barneskolen, er det ingen opplæring av syklister, og få av de uten førerkort har satt seg inn i trafikkreglene. Selv de med førerkort, men som aldri kjører bil, har en diffus forståelse av reglene. I tillegg føler mange syklister at de er guds gave til trafikken mtp. kampanjene for å få flere til å sykle. Og de lovlydige er det; Mindre press på kollektivtrafikken i rushen, mindre rushkø, mindre trafikk, bedre folkehelse osv. En kan legge til rette mye, men det er en enorm kostnad for samfunnet, kontra det å kreve at de som sykler i større grad setter seg inn i trafikkreglene. Det kan enten gjøres med obligatorisk "sykkellapp" eller flere kontroller. Pr. nå satser det på sporadiske politikontroller for å gi syklister en følelsene av at det finnes en bitteliten mulighet at noen tar dem for lovbruddene de gjør.

Sykkelveier og tilrettelegging for syklister er helt klart en bra ting, men i Oslo er forholdene nå relativt gode for de fleste. Dermed blir det enorme kostnader (når velfungerende veier må endres, anderledes når veier/kryss må oppgrades pga. slitasje) som ikke vil skape de store forskjellene, dermed ressurser som kan benyttes på andre mer samfunnsviktige arenaer, som de jeg nevnte. Det må en større holdningskampanje for å skolere de som har blitt sykkelpendlere de siste 5 årene til å ikke kronisk bryte alle trafikkregler bare de er på en sykkel. Evnt. masse politikontroller, men det vil straffe hovedsakelig de med dårlig råd. Sånn i tillegg til at 3-4 politipatruljer har ikke evne til å skrive forelegg til mer enn 10% av de som sykler på rødt i f.eks. Dronning Eufemias gate mandag morgen. De hadde et forsøk hvor de kun ga advarsel, siden det er mindre ressurskrevende, men det er noe med å se mellom fingrene på lovbrudd som byr på utfordringer.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Spesielt i sentrum og Barcode-området er det tidvis katastrofe. 20 syklister på rekke i Dronning Eufemias gate, 3-4 som stopper i lyskrysset.

Et eksempel på en gate som er katastrofe for syklende og gående, og igjen med masse unødige lyskryss. Du snakker om dårlig sykkelkultur, men jeg tror ikke bilister er noe bedre. Det er bare normalisert at bilister bryter loven hver dag. Stanser i sykkelfelt, kjører over fartsgrensa, tar en spansk en inn en plass det ikke er lov til å kjøre osv.

Se feks videoen min her: https://twitter.com/Sykkelmafiaen/status/1657027164343025665

Fra samme gate, massevis av biler som ikke følger reglene også. Og disse skaper betydelig farlige situasjoner enn syklistene som sykler igjennom gatene litt lenger bak der det ikke er trafikk fra høyre.

 

Andreas skrev (9 minutter siden):

En kan legge til rette mye, men det er en enorm kostnad for samfunnet, kontra det å kreve at de som sykler i større grad setter seg inn i trafikkreglene.

... Det må en større holdningskampanje for å skolere de som har blitt sykkelpendlere de siste 5 årene til å ikke kronisk bryte alle trafikkregler bare de er på en sykkel

Holdningskampanjer og annet virker ikke. Det har vært forsøkt i årevis med bilister. De kjører fortsatt for fort, rusa, med mobilen i hånda osv. Derfor er det infrastruktur som gjelder. Og sykkelinfrastruktur er egentlig ganske billig. Det holder å sette opp en betongkloss og stenge veien for biler, det. Det som gjør "sykkelinfra dyrt" er egentlig at man har latt bilene ta alt arealet "gratis, og så går all graving og utvidelse på sykkel-budsjettet.

Og gitt at førerkort ikke hindrer bilister i å bryte loven heller 😉 , er det et dårlig virkemiddel å skulle innføre en sykkellapp.

Så ja, jeg tror egentlig ikke noe på at syklister er så ille. Vi er bare mennesker, og like ille som menneskene som kjører bil. Forskjellen er at vi er mindre farlige, og ikke krever like mye areal (kjører ikke rundt med 2 sofaer per person). Derfor mener jeg vi burde kunne ha regler som er bedre tilpasset dette. Altså sykle på rødt.

 

(Egentlig ikke meningen at denne tråden skal handle om sykkelkultur, fokuser på rødlys ja/nei 🙂 )

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (22 minutter siden):

Jeg føler sykkelkulturen i Oslo er dårlig, etter hva jeg har sett i mitt liv som syklist her.

Jeg har ikke bodd i Oslo, men opplever det samme i Trondheim, Bergen og Stavanger. København er den eneste byen jeg sykkelpendlet i hver eneste dag.

Der jeg bor nå rekker jeg å irritere meg på vei (i bil) til barnehage ganske mange ganger hver morgen over valg syklister tar som ikke akkurat gjør forholdet til bilister bedre. Det finnes nok av folk på både to og fire hjul som ødelegger.

Jeg tipper Oslo er den farligste byen å sykle i.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det burde være greit i T-kryss med eget sykkelfelt. Men for å være ærlig ville jeg heller sett at man i de tilfellene satte opp et eget lys for syklister som ble rødt når fotgjengere har grønt men er grønt ellers. Det er ikke gøy å være fotgjenger ved mye brukte sykkelveier i Oslo og det blir nok heller værre enn bedre om de i tillegg får "grønt lys for å sykle på rødt". 

Så enig i at syklister burde slippe å stoppe bare fordi bilene har rødt lys, men tenker løsningen heller er å ha egne lys-signal for sykkelfelt.

Endret av Ivar Nilsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (5 minutter siden):

Bare hvis du har litt dårlig tid 🙂

Kan fort bli dyrt med hastverk, som noen øverst i Akersgata i går fikk merke.

- Ingen bilister ble bøtelagt også denne gangen. Mens 15 syklister, der tre er elsparkesyklister og resten «vanlige» syklister, fikk et forenklet forelegg.
Alle måtte betale en bot på 1750 kroner for å ha kjørt på rødt lys. Satsene har økt med 30 prosent siden i fjor. Og det sved såpass at enkelte var på gråten da de vedtok forelegget på stedet.
https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEGyg5/syklister-ble-tatt-paa-sengen-da-politiet-hadde-kontroll-her-i-fjor-saa-mange-ble-boetelagt-i-aar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (16 minutter siden):

Kan fort bli dyrt med hastverk, som noen øverst i Akersgata i går fikk merke.

- Ingen bilister ble bøtelagt også denne gangen. Mens 15 syklister, der tre er elsparkesyklister og resten «vanlige» syklister, fikk et forenklet forelegg.
Alle måtte betale en bot på 1750 kroner for å ha kjørt på rødt lys. Satsene har økt med 30 prosent siden i fjor. Og det sved såpass at enkelte var på gråten da de vedtok forelegget på stedet.
https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEGyg5/syklister-ble-tatt-paa-sengen-da-politiet-hadde-kontroll-her-i-fjor-saa-mange-ble-boetelagt-i-aar

Hadde vært interessant å vite om det er journalisten dramatiske virkemiddel eller om flere var faktisk i sjokk over å bli tatt. 1750 kroner er en lei sum, spesielt for de med dårlig råd. En dyr lærdom om at det eksisterer regler i trafikken.

Endret av Andreas
interessant

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (23 minutter siden):

Hadde vært interessant å vite om det er journalisten dramatiske virkemiddel eller om flere var faktisk i sjokk over å bli tatt. 1750 kroner er en lei sum, spesielt for de med dårlig råd. En dyr lærdom om at det eksisterer regler i trafikken.

slutt å grin for bagatellmessige bøter, det koster snaut titusen å kjøre på rødt med bil.
https://bil24.no/nye-boter-for-2023-her-er-oversikten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ukentlig nesten torpedert i dette krysset i Oslo av syklister som kommer nedover i full fart på rødt. 

Opplever at folk i Oslo er utrolig dårlig på samhandling i trafikken. Enten det er til fots, på sykkel eller i bil. Og hvorfor i allverden bruker ikke bilistene blinklys?! Men det er en annen diskusjon 😅

 

 

image.jpeg.703d365f2d47676a3984946432c72182.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor i allverden bruker ikke bilistene blinklys?! Men det er en annen diskusjon 😅

 

håndtegn er faktsik konge, igjen i DK og nederland gjør de det, her i norge og i paris ser jeg neste ikke et eneste håndtegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...