Gå til innhold

Hvordan henger denne parkeringsbransjen sammen?


Anbefalte innlegg

Merker at det trekkes stadig mer penger fra kontoen til parkering. Det er kameraparkering overalt — veldig lettvint, sier dem, for det er bare å kjøre inn og ut, så betaler man automatisk. Det som ikke er lettvint, derimot, er å finne ut på forhånd hvor mye man blir loppet for. Og er man ikke registrert som kunde i en app, ramler det inn en e-faktura med 50 + kroner i fakturagebyr for en parkering til 12 kr, alt for en helautomatisk parkeringstjeneste med kamera og skiltgjenkjenning.

Noen steder står det OnePark-logoer, men i OnePark-appen blir man henvist til Autopay.oi, og noen steder står det på OnePark-skiltet at det bare er å kjøre inn, og ved siden av henger et EasyPark-skilt om å betale med mobilen. Andre steder henger Apcoa- og EasyPark-skiltene ved siden av hverandre, men så er det ulik pris for samme parkeringsplass i de to appene. Hvordan henger egentlig denne bransjen sammen? Hvem eier P-plassen? Får de noen penger, eller forsvinner alt i et virrvarr av betalingsselskaper og gebyrer?

Endret av tron
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt svimmel, det er så mange apper. Bransjen burde enes om en app, eller iallfall at de snakker sammen sånn at man bare trenger å bruke en app. Men dette er nok ikke noe de kommer til å ta initiativ til selv, det må vel pålegges.

Burde komt opp i Google Maps hvor man kan parkere, og hva det koster å stå når man kommer frem og parkerer, gjerne også om det er ledig i sanntid. Alt dette er mulig med kamerateknologi.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så er Easypark en måte å slippe å navigere i de ulike appene, men de tar 15% eller så ekstra i forhold til hva de som drifter parkeringsplassen, tar. Litt usikker på hvilken som blir registrert hvis du har på autobetaling med både Easypark og f.eks. Onepark/Autopay, men det bør de vel ha løst så du blir trukket av de som drifter plassen og ikke Easypark.

På Onepark kan du også betale i etterkant (innen 24t eller så?) på autopay.io uten gebyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mer forvirret, synes alle navnene høres så like ut. Høres ok ut å kunne bruke bare en app, det er fremskritt, så kan jeg heller svelge at all parkering koster 15% mer, selv om det føles litt unødvendig 🥴

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Trysil i sommer. Der har Skistar gjort avtale med Onepark og satt opp kameraparketing overalt. Hang noen EasyPark-skilt der også. Men verken hos EasyPark eller Onepark greide jeg å finne ut hva det koster å parkere. Fant til slutt noe info hos Skistar.com. Utrolig usjarmerende opplegg. Kan ikke forstå at det er lovlig å gjemme prisen så godt. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt marked, sa de. Bransjen trenger ikke regulering, sa de.

Skjønner jo at parkering koster, det tar opp areal og må vedlikeholdes. Betaler gledelig. Men det må være transparens.

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt samme tanken når det en gang i måneden dumper inn en regning. Jeg har null oversikt over at dette er legitime kostnader.

 

Det er helt åpenbart at den bransjen tar ågerpris og ler hele veien til Syden. Se på fortjenesten i de ulike selskapene. Minimal innsats, litt utgifter til ANPR-systemer og en fast "cut" til grunneier.

https://proff.no/selskap/onepark-as/oslo/parkeringsanlegg/IGIKARS0VNY/

 

Send meldinger til Forbrukerrådet+ og lokale politikere, dette har gått fra å være rimelig steinalder til å bli helt texas forkledd som "digitalisert" bransje.

 

Endret av andersar
  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (6 timer siden):

Var i Trysil i sommer. Der har Skistar gjort avtale med Onepark og satt opp kameraparketing overalt.

 

Samme på Hemsedal og Geilo. På Hemsedal er det heldigvis bare øverste parkeringa og på Geilo tok de til fornuften og gjorde det gratis for sommerkunder men det ser ut som dette er veien det går. Nå spekulerer jeg bare men det vil ikke overraske meg om disse parkeringsselskapene aktivt oppsøker alle med en parkeringsplass og tilbyr dem å ta seg av alt av investering og infrastruktur mot en andel av inntektene. Alt skisenteret hører da er "gratis penger" noe de sikkert syns høres flott ut etter et par vintere med høye strømpriser etter et par år med få utenlandske kunder.

Det har blitt litt som med apper for lading av eil-bil. Det er også et forferdelig kaos. Jeg har 7 lade-apper på telefonen min nå og hver gang jeg kommer til en ladestasjon må jeg prøve å finne ut hvem av dem jeg skal bruke fordi selv ikke det er like opplagt på flere av dem. Eviny? Da er det "Bilkraft". Recharge? Da er det "Fortum". Ionity? Prøv "Elton". Ender typisk med å bite tenna sammen og håpe jeg kommer meg fram uten hurtiglading på veien.

Edit:
Kom på nå at jeg var på en eller annen ladestasjon langs Riksvei 5 på Vestlandet i sommer og jeg har aldri i mitt liv blitt gladere for å se en kortleser.

Endret av Ivar Nilsen
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn rart at myndighetene velger fokusere på "obligatorisk mulighet for å betale med kort på ladestasjoner" og lar parkeringsmafiaen holde på som den vil. Ganske sikker på at kundene/bileiere/sjåfører ville ønsket at de prioriterte annerledes.

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Synes "bil i oslo"-appen er fantastisk, og den bør utbres.

Si opp avtalen med de private, ha en kommunal app for kommunale plasser iaf.

Er det en parkeringsapp for kommunale plasser? Betyr det at jeg kan slippe litt billigere unna når familien kjører fra Nittedal til Nydalen for å gå på kino? I sommer har en kino kostet meg 170-240 kr i parkering med EasyPark. Før kostet det 30-40 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er at bransjen har gjort solide forenklinger for kundene og seg selv, som har skapt nye fakturamulighetene(gebyrproduksjon). Målet i mange bransjer er å gjøre det så lett som overhode mulig å bruke penger (bevisst eller ubevisst), slik at det blir lavere og lavere terskel for å konsumere i nuet. Et eksempel på dette er f.eks. Vipps. Tenk hvor mye lettere det er å betale med Vipps kontra å jakte opp passord, finne bankkort og så gå 2 runder med seg selv om egentlig trenger trenger nye Rapha-sokker.

Forbrukertilsynet sier(her) det kreves kraftige grep for å unngå gebyrproduksjonen. Gebyrproduksjon har vært kjent lenge, som vanlig er regulering 5-15 år på etterskudd. Mest sannsynlig må det opp på politisk nivå for at det skal bli en endring. Og for de dekker som regel jobben parkeringsgebyrene.

I Oslo er litt av utfordringen byrådets kamp mot biler, hvor de har minket antall parkeringsplasser. Det er en gavepakke til de private selskapene. Færre parkeringsplasser = høyere priser, etterspørsel > tilbud, ECON101.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en gavepakke til syklister, fotgjengere etc.

Bil i Oslo har heller ikke økt prisene tilsvarende afaik men ja, tilbud og etterspørsel er en greie, men det er ikke akkurat så lett som du får det til å se ut.

Flere p-plasser er heller ikke synonymt med lavere priser fordi det kan føre til at flere velger bil ergo mer press på plassene selv om det er fler og omvendt.

Til syvende og sist handler det om hvordan vi ønsker byen(e) våre skal være, jeg ønsker iaf en by som gir sykkel og fotgjengere minst like mye prioritet som biler har hatt de siste 70 årene fordi hvis vi ikke gjør det så må vi snart begynne å slå ned boliger for å få plass til flere biler og p-plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil i Oslo er kommunens egen app og den er selvsagt non-profit (appen altså). Prisene der er de samme som er vedtatt av kommunen.

Imidlertid åpner kommunens stenging av kommunale plasser opp for private aktør som skor seg rått på de som velger å bruke bil. I-landsproblem vil mange mene, men jeg mener at kommunen bør ha et godt tilbud av p-plasser over hele byen og særlig i sentrum, men med sterk progressiv prising. Det er en bedre løsning enn å overlate parkering til kun private aktører.

I typiske bo-områder har dagens byråd i flere saker gått til angrep på p-plasser til fordel for sykkelveier uten støtte blant de som faktisk bor der. Det gjelder f.eks en planlagt sykkelvei på Oppsal. En slik politikk er både usosial, urettferdig og tullete. Det må være lov og anledning til å ha bil, selv om man ikke har egen parkering på privat tomt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å gjøre dette til en diskusjon om parkering i Oslo. Jeg bor i en nabokommune og har mange hundre reiser til byen pr. år - med tog. Noen få ganger med bil, når togtider ikke passer med f.eks. kino på en søndag eller feriedag. Ellers unngår jeg helst bil i byen.

Poenget med tråden var å prøve å forstå disse hersens parkeringsselskapene og manglende transparens rundt pris. Hvorfor vil du som grunneier at de besøke de skal måtte velge mellom APCOA og EasyPark? Hvorfor synes Amfi Ullevål det er greit at Aimo Park flesker til med et fakturagebyr på 59 kr uten at det står et kvekk om det på skiltene utenfor? Hvem er OnePark og hvem er Autopark.io?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (11 timer siden):

Imidlertid åpner kommunens stenging av kommunale plasser opp for private aktør som skor seg rått på de som velger å bruke bil. I-landsproblem vil mange mene, men jeg mener at kommunen bør ha et godt tilbud av p-plasser over hele byen og særlig i sentrum, men med sterk progressiv prising. Det er en bedre løsning enn å overlate parkering til kun private aktører.

I typiske bo-områder har dagens byråd i flere saker gått til angrep på p-plasser til fordel for sykkelveier uten støtte blant de som faktisk bor der. Det gjelder f.eks en planlagt sykkelvei på Oppsal. En slik politikk er både usosial, urettferdig og tullete. Det må være lov og anledning til å ha bil, selv om man ikke har egen parkering på privat tomt.

 

Vi kan godt flytte diskusjonen, men her kan man ikke få i pose og sekk. I oslo sentrum er det ihvertfall klin umulig å ha et godt tilbud p-plasser uten å ødelegge for målet om å øke sykkel-andelen med mindre man vil bruke millioner pr plass for å bygge i høyden/dybden. Jeg synes p-fritt i sentrum (korte stopp enkelte plasser bør være lov for å plukke opp større varer) er et greit offer for å gjøre sykkel og gåing mer attraktivt, og bilkjøring mindre. Det bør også være fler HC-plasser og bedre tilrettelagt for de som ikke lett kan gå/sykle.

Og helt klart, det har sikkert skjedd flere plasser at byrådet har bygd sykkelvei som ikke har vært optimal, bra eller nødvendig. Selvfølgelig! Men nå er det ikke sånn at beboere i et område nødvendigvis er eksperter/upartiske på om de bør miste p-plasser til fordel for sykkelvei. Burde huseiere få stoppe veibygging i sitt område uten videre? Det må gjøres grundige vurderinger og kost/nytte.

Se på arealet vi har gitt over til bilen de siste 70 årene, det er bare rett og rimelig at vi må klore noe tilbake slik at vi ikke alle må leve i en realitet der timevis går i bilkø for å gjøre et par ærender.

Men alt det sagt, så er jeg enig i at det er uheldig at p-selskaper kan skru opp prisene så mye de vil. Men progressiv prising vil jo ramme like usosialt med mindre man tar betalt som en % av bilverdien 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er jo kostelig å se de beskrive "store kostnader" ved fakturautsendelse. Jeg skulle likt å se regnestykket for hvordan denne kostnaden fremkommer. Med automatisk skiltgjenkjenning og automatisert utsendelse med bulk-avtale hos Posten, så snakker vi kanskje en kostnad pr brev ink papir og postgang på 10-15kr? Hvor langt må det gå i selskapenes systemer før det tas noe som helst manuelt her i det hele tatt?

Mangler bare at daglig leder heter Kjell T Ringen.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (17 timer siden):

Det var ikke meningen å gjøre dette til en diskusjon om parkering i Oslo. Jeg bor i en nabokommune og har mange hundre reiser til byen pr. år - med tog. Noen få ganger med bil, når togtider ikke passer med f.eks. kino på en søndag eller feriedag. Ellers unngår jeg helst bil i byen.

Poenget med tråden var å prøve å forstå disse hersens parkeringsselskapene og manglende transparens rundt pris. Hvorfor vil du som grunneier at de besøke de skal måtte velge mellom APCOA og EasyPark? Hvorfor synes Amfi Ullevål det er greit at Aimo Park flesker til med et fakturagebyr på 59 kr uten at det står et kvekk om det på skiltene utenfor? Hvem er OnePark og hvem er Autopark.io?

Står det virkelig ikke på skiltet. Ref en annen tråd var jeg for et par dage siden på besøk hos NCF og velodromen, utenfor der er det også en skilte jungel, men det sto rigtig nok at man skulle betale innen 24 timer for å unngå gebyr (beløpet på gebyr sto ikke rigtignok). Er det virkelig lov å selge et produkt uten å si hva prisen er først?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er hvem i parkering? Mye bestemmes rundt middagsbordet i familien Bentsen. De har holdt på med parkering i årtier og har tjent ubegripelig med penger på det.

Onepark er deres fullserviceselskap som inngår avtaler med grunneier og krever inn pengene. Autopay er familiens programvareselskap som typisk har Onepark som kunde.

De konkurrer med EasyPark som også er et softwareselskap og deres forr.ide er å være en aggregator på toppen med kundekontakt. Eies av investeringsselskapet Verdane.

Europark var tidligere eid av Bentsen, men de solgte til APCOA, som er størst på parkering i Europa. Europark/Apcoa er fortsatt store i Norge, men Bentsen har gjort comeback med Onepark og er neppe bestevenner med Apcoa etter å ha tatt over flere Apcoa-avtaler.

Finnes sikkert flere aktører og, men tror dette er de viktigste. Ikke en bransje hvor jeg ønsker å jobbe 😉

  • Thanks 4
  • Confused 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det toppet seg da jeg måtte installere flowbird ved et besøk til Aker sykehus, tror jeg det var.

Og når du tror du har registrert automatisk betaling de fleste steder, kommer det jammen en faktura i posten fra noen du ikke hadde registrert deg hos... 

Hvilket selskap er det som har det treffende slagordet "et annerledes parkeringsselskap"?

Wtf er annerledes???

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har gutta helt klart sett att det er penger å hente. Her i området langt vekk fra no by har det tilogmed kommet opp kameraer på flere lokale parkeringsplasser ved ski anlegg osv. Til og med på bommer opp til hytta. Det er selsagt forskjellige apper\firmaer på hver av dem og er man ikke opps å betaler inne 48t eller via app ved passering kommer det admin.gebyr i tilegg. Dyrt blir det uansett i lengden, men tenker spesielt på di eldre som fortsatt liker å bruke turområdet sommer\vinter som ikke er så oppdatert på alt detta nye.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...