Gå til innhold

Reserveslange til syklister - i bilen!


Anbefalte innlegg

Da har man opplevd å være flomfast i Sørkedalen også. Vi dro inn lørdag, overnattet og noen regndråper senere var det umulig å komme ut med bil før langt utpå ettermiddagen. 

Overraskede syklister fra Ring4 kom seg gjennom hoftedype/knedype parti.

Mens vi kjørte fram og tilbake i mangel på noe bedre å gjøre kom vi over en godt voksen kar med flatt bakhjul på sykkelen. Tilfeldigvis hadde jeg en reserveslange i bilen som jeg hjalp å bytte og lånte pumpe av en passerende syklist.

Dagens gode gjerning. Angrer bare på at jeg ikke skjønte det tidligere da han satt ved en bussholdeplass og ventet på en buss som aldri ville komme i dag.

Det er kjent at det er gromt å ha ekstra slange på sykkeltur man kan donere til andre som triller ute i ingenmannsland. Og ekstra kjedelink. Men det er jammen også lurt å ha det i bilen!

Etter å ha vært flomfast, om enn bare for noen få timer, har tanken om et lite beredskapslager i bilen kommet sterkere. Tenkt på å ha noe tørrvarer, en liten gassbrenner, litt reservekit til sykkel (bl.a. en pumpe som fungerer! Vår var defekt...) etc.

Noe annet lurt?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor høyt opp på lurt-lista dette er altså, men jeg har god vane for å ha slepetau på 10m i bilen, i tillegg til en skjøteledning på 25m (for nødlading av elbiler langt unna allfarvei). I tillegg har jeg dugelig med tørkepapir/våtservietter for eventuelle dobesøk, førstehjelp og et arsenal av ladekabler til mobiltelefoner.

 

Men nå skal jeg jaggu pakke ned litt ekstra slangemateriell også... Ellers pleier jeg bare å ha med dette når det er langturer i form av "verktøykassa" som bare er en stor plastkasse som pakkes case-by-case ut fra hva slags sykling det skal bedrives.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordring med slange er at det finnes mange typer dekk, men mye hjelper en i nød. Har et par 27.5 slanger, lappesaker og kjedekutter i bilen, som har fungert i nødssituasjoner for syklister jeg har møtt. Skal innrømme at det er mer latskap forglemmelse enn omtanke, som gjør at det er i bilen. Som regel tilbyr jeg bare å kjøre dem hjem eller til bussen.

Angående tørrmat bør det oppbevares i plastbokser ala svarte Smart Store. Ikke ukjent at mus gnager seg inn i biler på jakt etter sjokolade, nøtter og annet. Med nok vilje kommer de inn i plastboksen også. Vann er ikke dumt å ha i bilen, så lenge en tar de ut før frosten kommer. Alternativt vannfilter ala Katadyn BeFree, men de tåler ei heller frost. Mange har Micropur vannrensetabletter i førstehjelpskitet(NB:Virketid 30-120min). Ullpledd(gjerne et utgått et) er nesten et must. For kalde klagete passasjerer, hvis en kommer over skadde/kalde personer og generelt fint å ha i bilen til alt mulig påfallende.

Vil tippe det var verre idag siden det har regnet heftig inatt, men jeg balanserte over dette forrige helg, ved Snippen Stasjon. Glad jeg har mtbsko, landeveissko hadde tatt meg nedover elva/bekken. Knehøyde høres riktig ut.

 

 

20230820_160038 – Kopi.jpg

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenleggbar snøspade er kjekt å ha. Gammel varm jakke og ullundertøy. Ville droppet gassbrenner, og heller lagre tørrmat og vann. Forslag til tørrmat?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liggende
- komplett sett tørre klær
- hansker
- ekstra vinterjakke
- noen solide pigger
- håndkle og noen fleece-pledd 
- strøsand
- litt vann (men for å være ærlig, det brukes til å skylle av ryggekameraet)
- førstehjelp

Mesteparten av det er med tanke på vinter, som er det jeg kjører mest i, men tørre klær, håndkle og pleddene har vist seg veldig nyttig i årstiden "norsk sommer" også.

Jeg har også en plastkasse som jeg tar med hvis jeg skal sykle. Det er veldig greit når man kommer tilbake til bilen med kliss våte og gjørmete klær og pads. I den kassa ligger det også et par ekstra slanger og et varierende utvalg av reservedeler. 

Å ha mat liggende fast i bilen er jeg skeptisk til. Jeg tar som regel med litt mat og vann om jeg vet jeg skal over en fjellovergang på vinteren. Rensetabletter er kanskje ikke så dumt men jeg føler at på sommeren skulle jeg klart meg uten mat noen dager.

Endret av Ivar Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (1 time siden):

Kom meg ikke i bakken den dagen nei, snudde, kjørte opp til hytta igjen og tok en lokal topptur og middag ble posesuppe. Kom aldri noen strøbil.

Er nettopp derfor jeg har kjetting i begge bilene hele vinteren.

En foran og en bak så kommer man seg alltids trygt ned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid hatt en stor bag i bagasjerommet med arbeidstøy, dvs vernehjelm arbeidsbukse/hansker/jakke/sko, slepetau, teppe, kjetting, punkteringsspray, førstehjelpssett, tørkepapir, litt verktøy
en flaske med drikke og ett par proteinbar er sikkert ikke dumt å putte opp i baggen

deler til syklister, motorsyklister og andre veifarende tar jeg ikke med. hvis jeg ser at noen har problemer gatelangs stopper jeg ofte opp og tilbyr hjelp.

bare det å ha med to reserveslanger istedenfor en gjør at det er letter å avhende en slange når man er på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbrenner, er ikke det litt risky med tanke på at det kan bli veldig varmt i en bil? Er det ikke typisk angitt en makstemperatur på 45 grader på gassbeholdere?

Ellers har jeg ikke veldig mye i bilen, multiverktøy, dasspapirrull, en liten skredspade for spadebehov særlig på vinterstid samt førstehjelpskit. Skal jeg kjøre i kulde eller over fjell sørger jeg også for å ha med en varm jakke og hansker.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så har jeg ofte sykkelolje liggende i bilen. Er jeg steder hvor det står sykler med veldig rustne kjeder, så hender det jeg diskret smører opp kjede og drivverk. Har dog aldri hengt igjen og sett hvordan eierne reagerer når de brått sykler av gårde helt lydløst. 

Er rett nok noen år siden sist jeg gjorde dette, men det har hendt ofte nok til å kunne si at jeg har gjort det ofte. 🙂

Jeg har som regel også ei verktøykasse i bilen hvor jeg har bl.a. lappesaker og det meste av verktøy man trenger for sykkelreparasjoner "i felt". En gulvpumpe har jeg også liggende i bilen. Dette er fordi jeg ofte har med sykkelen i bilen selv. Så langt har jeg bare hjulpet meg selv med dette utstyret, men det er kjekt å ha mulighet til å hjelpe andre syklister i nød.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (4 minutter siden):

Av en eller annen grunn så har jeg ofte sykkelolje liggende i bilen. Er jeg steder hvor det står sykler med veldig rustne kjeder, så hender det jeg diskret smører opp kjede og drivverk. Har dog aldri hengt igjen og sett hvordan eierne reagerer når de brått sykler av gårde helt lydløst. 

Er rett nok noen år siden sist jeg gjorde dette, men det har hendt ofte nok til å kunne si at jeg har gjort det ofte. 🙂

Litt av en service! Har du varmvoks og kjedelink også? Hvor skal jeg parkere sykkelen? 😇

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (2 timer siden):

Litt av en service! Har du varmvoks og kjedelink også? Hvor skal jeg parkere sykkelen? 😇

Hehe.. I Sarpsborg/Fredrikstad-området. Evt rundt NMBU-campusområder i Ås. Men nå om dagen går det i blå RnR. 

Men kanskje jeg skulle kjørt rundt med noen ferdig-voksede kjeder i bilen og gerilja-bytte slike kjeder?

Endret av Raskall
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...