Gå til innhold

Stihund - Traildog


Bailey

Anbefalte innlegg

Ett seriøst sykkelforum må også ha en dedikert tråd for hundeeiere som har med hunden på tur.

Starter her med å kort presentere Dobermannen Bailey som nå nærmer seg tre år. Som alle andre Dobbermanner så er dette en leken hund med egne meninger. På sikt blir dette en flott turveninne, men vi har fortsatt mye å lære. En ting som dog er innlært er at sauer er shady dyr, saueavresjonskurs var en god innvestering og anbefales alle hunder som skal løpe løst.

Oppfordrer den enkelte hundeeier til å legge ut bilder og videoer av sine firbente venner !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bailey skrev (På 8.7.2023 den 9.38):

Ett seriøst sykkelforum må også ha en dedikert tråd for hundeeiere som har med hunden på tur.

Starter her med å kort presentere Dobermannen Bailey som nå nærmer seg tre år. Som alle andre Dobbermanner så er dette en leken hund med egne meninger. På sikt blir dette en flott turveninne, men vi har fortsatt mye å lære. En ting som dog er innlært er at sauer er shady dyr, saueavresjonskurs var en god innvestering og anbefales alle hunder som skal løpe løst.

Oppfordrer den enkelte hundeeier til å legge ut bilder og videoer av sine firbente venner !

Men lar du hunden løpe løs nå som det er båndtvang? Pointeren min løper også mer enn gjerne, men da i bånd foran sykkelen. Båndvangen er jo absolutt mellom 1. april og t.o.m. 20. august.  

Jeg ser fram til å se video av ei flott Dobermann-tipse. Det er flotte hunder. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (5 timer siden):

Men lar du hunden løpe løs nå som det er båndtvang? Pointeren min løper også mer enn gjerne, men da i bånd foran sykkelen. Båndvangen er jo absolutt mellom 1. april og t.o.m. 20. august.  

Jeg ser fram til å se video av ei flott Dobermann-tipse. Det er flotte hunder. 

Dette båndet foran sykkelen, hvor fester du det (altså den enden som ikke henger i bikkja…)?

og lengde på båndet? 
 

Boardercollien her i huset har jeg i magebeltet, hvilket går greit, egentlig. Han må bak når det skal forseres brattcrux nedover, drar foran når det er flatflyt, og er ellers på siden-ish. Det er jo en bc, de er egentlig aldri ett sted samtidig…. 🙂

 

men om du har en løsning jeg ikke har tenkt på, mottar jeg gjerne tips. 
 

edit: sku gjerne lagt til no film, men håndholdt iphone blir litt krevende. 
 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er bikkja festet i bakparten med et 4 meter bånd som er festet til styret. Av og til hender det at båndet fester seg i hjulet, men stort sett går det bra. Vi begynner å bli samkjørte etter tre års stisykling. Jeg bruker også tre meters bånd, men stort sett fire meters. Det samme gjelder også skikjøring, selv om båndet da føles litt vel langt. 

IMG_20210809_135136.jpg

  • Like 2

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (48 minutter siden):

Som oftest er bikkja festet i bakparten med et 4 meter bånd som er festet til styret. Av og til hender det at båndet fester seg i hjulet, men stort sett går det bra. Vi begynner å bli samkjørte etter tre års stisykling. Jeg bruker også tre meters bånd, men stort sett fire meters. Det samme gjelder også skikjøring, selv om båndet da føles litt vel langt. 

IMG_20210809_135136.jpg

Se der! Takk. Mitt bånd er type 2 meter, så har litt å gå på da ja! Styret er en idé, selvsagt. Vi også er greit samkjørte, men så var det forstyrrende elementer da 🙂

skaffe bånd jeg nå

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig tråd!

Ikke så mye å bidra med helt enda. Hadde en blandingshund i 10 år som har vært død i 2 år, som siste året fikk være med på stisykling da jeg selv startet med det.

Nå får vi endelig en ny valp av rasen stabijhoun. Den er allsidig og lærevillig. Av mange ting den skal dras med på står stisykling på lista. Det blir riktignok ikke å prøve på det før til neste år når den har bikket året.

Nå som vi skal starte på scratch igjen, så mottas tips til trening for stisykling. Vår forrige var veldig lydig og løp bak de få turene vi fikk på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (På 10.7.2023 den 11.23):

Men lar du hunden løpe løs nå som det er båndtvang? Pointeren min løper også mer enn gjerne, men da i bånd foran sykkelen. Båndvangen er jo absolutt mellom 1. april og t.o.m. 20. august.  

Jeg ser fram til å se video av ei flott Dobermann-tipse. Det er flotte hunder. 


Vi har kommet frem til at unge damer må holdes i bånd når de er ute blandt folk. Takk for smiger 🙂 det er gedigne hunder og du for mye hund for pengene....på mer enn en måte

Vår mening om båndtvang er at 90-95% av alle hunder bør gå i bånd hele året, så er det faktisk en og annen hund som er så lydig at de glatt kan gå løse hele året. Vi er ikke der pdd og det er tvilsomt at vi kommer dit
Skal se om vi får satt opp den ene sykkelen med antenne og GoPro slik at vi får filmet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med hund og stisykling. 🙂 

Da vi startet for 2 år siden var det nok mest en traildog som løp løs etter oss på stiene vi så for oss. Men dette har vi lagt på hylla - det er jo båndtvang omtrent hele året i Finnemarka, (der vi sykler mest,) og orker ikke å få voksenkjeft. Er jo mye sau i området. Så greit i ha kontroll på bikkjene uansett. Og det er null stress å ha de løpende foran i bånd. Startet med 1 hund, har nå 5 stk Vorsthemix vi snørekjører med. Sommer som vinter. 

Bruker kjørestikker fra Nonstopp dogwear og vip dogwaer. De er vel på 2,8 meter mener jeg å huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (vi) hadde en golden retriever tidligere. Hun var en håndfull på sti, galopperte gjerne sidelengs for å komme foran når det gikk fort, for så å bremse ned, holde det i sin fart liksom.

Skulle forbi, og kom forbi, i en sving, hvor jeg ikke hadde annet valg enn å holde stien, jeg lå omtrent oppå bikkja, og fant hundepels i bakre kaliper etterpå. Hu fortrakk ikke ei mine, bare eide stien! 😀
 

Fikk fruen til å filme oss ved en annen anledning (location stugudal, Tydal, Trøndelag)

 

 

  • Like 3
  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Som Andreas skriver,
dette er vel den offesielle traildog tråden - så jeg fortsetter her.

Når det gjelder valg av hunderase så oppfordrer jeg potensielle hundekjøpere til å bruke internett, det ligger mye nyttig innformsjon ute fra eiere, oppdrettere og trenere. Det å velge seg hund utelukkende fordi man liker utseende på hunden kan fort bli en lei lærepenge.  Vi har brukt mye tid på youtube og har fått mye nyttig innformasjon,  om valg av rase, Dobermann spesifikt og generelle treningstips
Retriever varianter er nevnt og de er vel de optimale hunderasene for folk flest, muligens litt store for noen. Hvis man gjemmer forsekken kan de bli fine traildoggger.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bailey skrev (49 minutter siden):

Som Andreas skriver,
dette er vel den offesielle traildog tråden - så jeg fortsetter her.

Når det gjelder valg av hunderase så oppfordrer jeg potensielle hundekjøpere til å bruke internett, det ligger mye nyttig innformsjon ute fra eiere, oppdrettere og trenere. Det å velge seg hund utelukkende fordi man liker utseende på hunden kan fort bli en lei lærepenge.  Vi har brukt mye tid på youtube og har fått mye nyttig innformasjon,  om valg av rase, Dobermann spesifikt og generelle treningstips
Retriever varianter er nevnt og de er vel de optimale hunderasene for folk flest, muligens litt store for noen. Hvis man gjemmer forsekken kan de bli fine traildoggger.

 

Applaus, upvotes, tomler og alt! Så enig med deg. Folk MÅ slutte å velge hund basert på utseendet og hva de vil signaliseres. Nei, du blir ikke Lars Monsen av å kjøpe en husky. Nei, du blir ikke "høy og mørk" (du er fortsatt en potet) av å kjøpe en muskelbikkje - og vil du egentlig se ut som en narkolanger? 

Et veldig viktig og enkelt spørsmål å stille seg er: Hva er kjerneegenskapene denne rasen er avlet på? Hva er "hard kodet" inn i bikkje etter flere hundre år med avl? En oppdretter/farm kan påstå  at de velger spesielle linjer/egenskaper, men de klarer aldri å få bort hardt kodede egenskaper via ekstremt målrettet, storstil og og kynisk avl i flere hundre år. En kamphund er laget for å bite seg fast til motstanderen slutter å bevege seg. En vakthund er laget for å... vokte... (hva er du så redd for?). Jakthunder er laget for å jakte. En retriever er laget for å hente ting. Ja, det er litt flaut når de henter skittentøy for å gi det fineste de vet til gjestene dine, men det er et instinkt som er enklere å leve med enn mange andre instinkter. 

Som eier av en jaktlabrador er jeg jo ikke objektiv, men det er en rase jeg kan anbefale. De er lettere i kropen enn f. eks. golden og vanlig labrador. Det betyr nok en del gjennom livet. Jeg er for øvrig enig i at de er litt store og drømmehunden er nok 5-10 kg mindre. 

En rase jeg har fått sansen for, men som kanskje er litt for små, er Bichon Havanes. Det er noen som driver oppdrett av linjer som er litt større og sprekere enn en vanlige veskehunden. Det er mulig at de også blir litt for små til MYE stisykling, men for en fantastikk fin rase på alle andre måter. 

Vannhunder er perfekte i størrelsen, men mange av de jeg kjenner er ganske nervøse. Eller jeg vil si at de er for intelligente, slik at de bryr seg om for mye. Igjen må jeg trekke frem labradoren: Intelligent nok, men ikke noen overtenker. 

Vår hund er snart 11 år og når han går bort kommer jeg til å se hva jeg kan finne blant de nye blandingene, for å se om jeg finner en litt mindre hund, men om jeg ikke blir overbevist så blir det nok en ny labrador. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føre det ble Dobermann i husstanden, så har det bla vært Flatcoated Retriverer, Retriver, Boarder Collie/Springer Spaniel blanding i huset. Retrieverene framstår som relativt tomme i hodet sammenlignet med Dobermannen og Boarder Collie/Springer Spaniel blandingen, men de er en del enklere å ha med å gjøre.

En del "vakthunder" knytter seg sterkt til eieren/familien/flokken og er glimrende familiehunder. For mørkredde kan det være greit å ha en stor hund med seg på joggeturer sene høst kvelder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra og kjøpe hund for at den skal være stihund. For min del er hunden skaffet for fuglejakt. Men det skader ikke at den fungerer godt sammen med joggesko, ski og sykkel på 1-2 timersturer. Jeg har den i bånd stort sett, selv med båndtvang. Hovedsaklig for å unngå andre hunder og at den skal begynne å jakte, men også for at den får mer trening av å trekke. 
 

Kunne jeg valgt, hadde jeg hatt en vorsteh av løpslinje, men dessverre deler ikke kona samme interesse for en 30 kgs løpsmaskin. 

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgt hund utifra familien. Kona hadde for mange år siden godtatt at vi skulle ha en stihund, og barna hadde veldig lyst på en retriever. Men flere oppdrettere anbefalte å ikke gå for det av 2 årsaker, ene var fordi vi er kanskje ikke så aktive som vi ønsker å tro og de trenger mye mosjon, andre var fordi barna er kanskje litt for små. Så vi vurderte litt andre bikkjer. Etter litt om og men fant vi ut at australske cobberdog er fine familiehunder, og de kan både være veldig aktive og samtidig ikke være de som er avhengige av mye mosjon hver dag. 

Tilfeldigvis fikk vi tilbud om å passe en cobberdog i mini størrelse. 10 kg. Liten snerten frøken, som elsker å fly opp og ned, hun tror hun er klatregeit og litt for glad i loddrette vegger. Etter en stund så spurte eieren om vi ønsket å beholde henne, og det ble vi enige om. Hun er veldig fin og lydig, lærer fort, vet at kommandoer som ja eller fortere betyr at hun må få opp farten hvis hun ligger foran, og vent og stopp. Det er bare å si navnet hennes eller her hvis hun går feil. Nå har syklingen blitt mye morsommere. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (20 minutter siden):

Men flere oppdrettere anbefalte å ikke gå for det av 2 årsaker, ene var fordi vi er kanskje ikke så aktive som vi ønsker å tro og de trenger mye mosjon, andre var fordi barna er kanskje litt for små.

Veldig fint å høre at det finnes ansvarlige oppdrettere der ute som er ærlige med potensielle kjøperene. Bor ganske sentralt i Oslo, i nærheten av mange blokker, og er tidvis sjokkert overrasket over hvem som f.eks. dasser rundt med huskyer og andre arbeidsjern. Typisk de som synes det er morsomt med hunder som får "zoomies", og ikke tenker over at det er et symptom på at hunden er understimulert.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett valg av hund, tenker jeg det er utrolig viktig at man 1) overholder båndtvang når den gjelder, 2) har  kontroll på hunden i de tilfellene båndtvangen ikke gjelder hvis den slippes. Og med kontroll, mener jeg full kontroll slik hundeloven legger opp til, herunder også ikke skaper utrygghet for andre. 

Jeg har altfor mange episoder å se tilbake på med hund som ikke har vært under kontroll, inkludert at jeg har blitt påført skader. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, @Lars-Erik. "Skulle bare" eller "han er lydig, vil bare leke" er en gjenganger når andre blir skadet av hund. Ble selv bitt til blods av en engelsk staff fordi en idiot av en hundeeier ikke hadde kontroll på hunden sin, og den angrep min. Jeg måtte sy, hunden min fikk punkteringsskader som ble betente. Vet om flere som har fått skadet eller mistet hunden sin da større hunder har angrepet mindre hunder. Politiet tar det seriøst om de får melding om hunder som skader personer eller dyr, og det er kjipt å miste hunden sin fordi en var slapp med båndbruk. I Oslo gis det ofte bot om det er brudd på båndtvang, vanlig er kr 5000. Av og til høyere. Blir det observert at hunden jager dyr, er straffen kanskje høyere, uten at jeg har lest hva den er.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved kopi av lokale regler:

Det er båndtvang hele året i boligområder, handleområder, parker, kirkegårder, idrettsanlegg og offentlige friområder. Det er båndtvang i alle kommunens lysløyper i tidsrommet de brukes til skigåing.

Hunder har ikke adgang til barnehager eller skolegårder uten avtale mellom hundeeier/-fører og den som er ansvarlig for barnehagen eller skolegården

Med tanke på dyrelivet så finner jeg hele diskusjonen om båndtvang hysterisk. Bilister, katter, fugler og bønder dreper betydelig flere dyr enn det løshunder gjør.

 

Endret av Gubben
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (29 minutter siden):

Her om dagen kjørte politiet rundt på scooter i Østmarka og så etter hundeiere som ikke opprettholdt båndtvanget.

Også viktig å respektere at de fleste borettslag har båndtvang hele året. 

 

Så, politiet hadde lyst til å kjøre scooter….

 

  • Haha 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (36 minutter siden):

Med tanke på dyrelivet så finner jeg hele diskusjonen om båndtvang hysterisk. Bilister, katter, fugler og bønder dreper betydelig flere dyr enn det løshunder gjør.

 

Så fordi andre ting er verre bør man la det suse?

 

  • Thanks 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Så fordi andre ting er verre bør man la det suse?

 

Isolert sett er det helt greit med båndtvang for meg, de aller fleste hunder bør gå i bånd til enhver tid.

Hvis man ønsker å verne dyrelivet så er det andre veier å gå som er betydlig mer effektive, skurtreskere dreper fx betydelig flere rådyr enn løshunder, tror det er 10x. Fullt mulig å løse det problemet relativt enkelt.
Fugl dreper flere sauer enn løshunder
Katter dreper omtrent 30% av fuglebestanden og har i enkelte land utryddet fuglearter. Fullt mulig å løse det problemet også.
Så er det ett betydelig antall viltpåkjørsler. Elgen er vel det dyret som dreper flest mennesker i Norge.

så er dokumentasjonen på hvor mange dyr som blir tatt av løshunder relativt dårlig, det meste av påstander som blir slynget ut i media og sosiale forum som det her baserer seg på følelsladet synsing

Mulig hysterisk er feil ord å bruke, feil prioritering av virkemidler er ett bedre uttrykk.

Må være gromt for våre venner i politiet å få betalt for å kjøre snøscooter i Nordmarka nå,
nesten enda bedre enn å være mc-snut og patruljere langs riksvei 22 en fin sommerdag
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...