Gå til innhold

Stihund - Traildog


Bailey

Anbefalte innlegg

Joda, det er en fair presisering. Man bør prioritere tiltakene med mest effekt/kostnad-ratio (og total effekt) først. Men hvis vi tok vekk alle ressurser brukt på båndtvang for hunder tror jeg ikke akkurat vi hadde hatt ressurser til å fikse noen av de andre problemene du lister opp her...

Nå er jo båndtvang regler/mas noe som ikke akkurat koster flesk, og som også verner vanlige folk (og deres frykt kanskje først og fremst) så det er jo ingen vits å ikke gjøre det.

De andre tingene du nevner bør jo definitivt også gjøres noe med der det lager fornuft, men å få bønder til å hive på vernetiltak og gjøre alle katter til innekatter vil koste ganske mye mer både penger og politisk vilje. Å omforfome alle elg/hjort/rein-nære veier til å ha trygge viltoverganger er jo ikke akkurat gjort i en fei heller, så jeg føler du sammenligner litt fjerne ting her.

At fugl dreper sau tenker jeg vi bør tåle av åpenbare grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg kanskje plages en smule over at båndtvangen er litt for generell. Hunder er jo ikke akkurat homogene. En liten veskehund på 3-4kg er jo mindre skremmende/farlig/skummel enn en hamster. Andre hunder har null jaktinstinkt, ditto gamle og skralle travere, og bryr seg mest om å lukte på busker.

Det er innført ekstraordinær båndtvang her pga mye snø. Ironien i det er jo at vår relativt kortbente frøken ikke kommer seg frem hun heller, og alle farbare steder enten er preppa skiløyper eller nedsaltede veier.

Ser jo at det er ok å slå dette sammen for administrasjonens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (37 minutter siden):

Joda, det er en fair presisering. Man bør prioritere tiltakene med mest effekt/kostnad-ratio (og total effekt) først. Men hvis vi tok vekk alle ressurser brukt på båndtvang for hunder tror jeg ikke akkurat vi hadde hatt ressurser til å fikse noen av de andre problemene du lister opp her...

Nå er jo båndtvang regler/mas noe som ikke akkurat koster flesk, og som også verner vanlige folk (og deres frykt kanskje først og fremst) så det er jo ingen vits å ikke gjøre det.

De andre tingene du nevner bør jo definitivt også gjøres noe med der det lager fornuft, men å få bønder til å hive på vernetiltak og gjøre alle katter til innekatter vil koste ganske mye mer både penger og politisk vilje. Å omforfome alle elg/hjort/rein-nære veier til å ha trygge viltoverganger er jo ikke akkurat gjort i en fei heller, så jeg føler du sammenligner litt fjerne ting her.

At fugl dreper sau tenker jeg vi bør tåle av åpenbare grunner.

Det er fullt mulig å kreve at alle utekatter skal bruke halsbånd med bjelle, null problem.
Hvis bøndene hadde giddet å sjekke åkeren med en drone så hadde 90% av alle ulykker med rådyr vært forhindret
Vegvesenet jobber hardt med å skilte veiene, lage viltoverganger og hugge ut skog langs en del veier for å hindre elgen i å overfalle bilister.
I Nittedal var det faktisk eget trafikklys for elgen for en del år tilbake !

Selvfølgelig er det mange enkle tiltak som kan utføres som ikke koster all verden og som er effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (6 timer siden):

Med tanke på dyrelivet så finner jeg hele diskusjonen om båndtvang hysterisk. Bilister, katter, fugler og bønder dreper betydelig flere dyr enn det løshunder gjør.

 

Og så? Jeg kjenner at hunder ute av kontroll allikevel er et problem det er mye enklere å gjøre noe med en det du lister opp over. I tillegg til dyrelivet skader også hunder mennesker, og der er det garantert store mørketall. Bare jeg har vært på legevakta flere ganger som følge av angrep fra hund og ingenting av det er meg bekjent rapportert videre i noen statistikk. 

Katter - i følge dyrebeskyttelsen så identifiserer de hjemløse katter som den største utfordringen. Bånd løser ingenting for disse. For katter med hjem er det enkleste å holde de inne om kvelden og natten hvor de naturlig jager. Obligatorisk id-merking anses å være det tiltaket som har størst effekt for å få bukt med de hjemløse kattene - hvilket jeg støtter. 

Fugler - at rovfugl som lever i naturen tar andre dyr er på mange måter en del av kretsløpet, det er ikke en hund. 

Biler og bønder - synes det er en meningsløs sammenligning.

Dyrelivet som båndtvangen først og fremst regulerer i utmark er viktig, men vel så viktig er den negative opplevelsen som tusenvis av mennesker opplever hvert eneste år i møte med hunder som ikke er under kontroll og om det er en Rotweiler eller fuglehund spiller egentlig ingen stor rolle. Det er såpass mye av det at jeg heller til å si at jeg for båndtvang i utmark året rundt med unntak av under aktiv jakt, siden det åpenbart er altfor mange som slipper hunden uten tilstrekkelig kontroll. 

Jeg er i utgangspunktet ikke redd hund, men jeg synes allikevel det er en grad av ubehag når dyret gjør utfall, bjeffer, glefser og på alle måter gjør det klart at jeg ikke er velkommen mer enn en håndfull ganger årlig og hvor eieren åpenbart ikke har det som trengs. Allerede i år har jeg hatt første opplevelse i Trulsen, og jeg har ikke vært mye ute hittil i år med de ganske dårlige forholdene vi har for stisykling i Oslo-området nå- 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doogles er kanskje fiffig hvis man har stihund eller hund som elsker å løpe litt over alt når sesongen eller dressuren tillater der. Husker jeg tenkte på det flere ganger når jeg hadde hund. Både når hunden fløy under trær, inn i buskas og når sola var sterk. Sistnevnte var kanskje spesielt på fjellet når det var snø, og man ble litt sveiseblind av lange pauser uten solbriller.

DSC03864_1_1024x1024.jpg?v=1689180384

Tipper tispene digger denne looken i hundeparken

DSC5762_1024x1024.jpg?v=1689180384

Kan se ut til at det en tilvenningsfase

Ikke direkte relatert til traildogs, men har man en eldre eller kortbent hund som ikke orker løpe hele veien, finnes det muligheter:

Bikepacking-with-your-dog_1.jpg

dogpacking-2_2-2000x1333.jpg

Vil anta at trådstarter forventer slik service om 10 år, etter å ha dratt eier tusenvis av kilometer.

  • Like 3
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (18 timer siden):

Doogles er kanskje fiffig hvis man har stihund eller hund som elsker å løpe litt over alt når sesongen eller dressuren tillater der. 

Ja mange ganger har jeg undret meg over hunder som løper bånn gass inn i tett skog og som kommer ut uten en skramme. Man må vel bare minne seg på at dette er dyr med egenskaper for et fritt liv. Evolusjonen fjernet nok de som ikke klarte å løpe i ett skog etc. uten å få stukket ut øynene. Hunder som er vant til å løpe fritt bygger jo også opp erfaring og egenskaper. Jeg tror også at det er vanskelig for oss å skjønne hvor god kroppsberskelse en hund har, og hvor god kontroll de egentlig har når det ser ut for oss som at de bare braser inn i skogen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages ikke av at båndtvangen er generell, derimot plages jeg til tider av hunder og hundeeiere som ikke tar ansvar. 

Har blitt angrepet og bitt av løs elghund i Lommedalen (utenom elgjakta) Måtte sys på legevakta. Jeg ble litt sint så hunden måtte nok til tannlegen.

Har kollidert med hund i Vestmarka under skirenn og skadet meg alvorlig. Hunden ble avlivet. Jeg ble satt ut av spill i lang tid med både rygg og skulderskade. totalt 4 operasjoner. Denne hunden var ikke løs, men hadde et veldig lagt bånd og det var den som gikk med hunden som lagde problemet. 

Har sett løshund som har skapt panikk og jaget reinsdyrflokken på Norefjell. Dette ble politianmeldt og faktisk fulgt opp av Politiet. Hundeeier ble straffet. Her ar det full båndtvang hele året pga reinsdyrene men det er stadig løse hunder og hundeeiere som ikke tåler å bli tilsnakket.

Egentlig liker jeg hunder og har sikkert bare hatt uflaks. Tror det er noen hundeeiere som ødelegger for alle andre, men opplever ikke at det er noen form for justis blant hundeeiere. Så lenge det er sånn er en generell regel på sin plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunix skrev (På 29.1.2024 den 12.08):

Jeg plages ikke av at båndtvangen er generell, derimot plages jeg til tider av hunder og hundeeiere som ikke tar ansvar. 

Har blitt angrepet og bitt av løs elghund i Lommedalen (utenom elgjakta) Måtte sys på legevakta. Jeg ble litt sint så hunden måtte nok til tannlegen.

Har kollidert med hund i Vestmarka under skirenn og skadet meg alvorlig. Hunden ble avlivet. Jeg ble satt ut av spill i lang tid med både rygg og skulderskade. totalt 4 operasjoner. Denne hunden var ikke løs, men hadde et veldig lagt bånd og det var den som gikk med hunden som lagde problemet. 

Har sett løshund som har skapt panikk og jaget reinsdyrflokken på Norefjell. Dette ble politianmeldt og faktisk fulgt opp av Politiet. Hundeeier ble straffet. Her ar det full båndtvang hele året pga reinsdyrene men det er stadig løse hunder og hundeeiere som ikke tåler å bli tilsnakket.

Egentlig liker jeg hunder og har sikkert bare hatt uflaks. Tror det er noen hundeeiere som ødelegger for alle andre, men opplever ikke at det er noen form for justis blant hundeeiere. Så lenge det er sånn er en generell regel på sin plass.

 

Selvsagt er det justis blant hundeeiere. Hundeeiere er som alle andre, noen sier i fra når de ser noe, andre overser. Kompisen min bryter titt og ofte båndtvangen, da hunden hans har han full kontroll på. Både fra meg og andre hundeeiere får han støtt og stadig påpakk på praksisen, uten at det hjelper noe. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som har erfaring med Jack Russell som stihund? Vi har god erfaring med rasen som sådan, både til ski og løping, men har aldri prøvd med sykkel, da bikkja til svigers ikke var trent for slik bruk. De har jo ofselig korte bein, men mye motor og pågangsmot. De er jo også bestemte små vesener, så hvor enkle er de å trene? De er jo smartere enn sitt eget beste.

Vet at det finnes bedre egnede raser enn dette, men siden det evt blir vår første (egne) hund er det kjekt med en rase vi har mye erfaring med. Den blir heller ikke anskaffet primært for å være med på sykkeltur 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gamle nabo var en Jack Russel Terrier, med betoning på Terrier. Eieren var engelsk og omtalte JR konsekvent som "a mean little fucker" og med god grunn. En annen bekjent har gård og bruker bikkja for å jage/drepe mus og rotter.
Fryktløs røver, full av faenskap, en uendelighet av energi og ikke den smarteste kniven i skuffen. Noen har som nevnt over godt utviklet jaktinnstinkt og jager for å drepe (småvilt).

Vil tro at de kan bli glimrende stihunder, men sjekk om den kan løpe løs uten å utfordre alt og alle.

Endret av Bailey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er ganske full i faen, og det er veldig individavhengig hvor skarpe de er. Svigers var heldige og hadde en ganske mild type med en solid av-knapp. Kom også på nå at de ikke er de beste hundene sammen med katter, ref jaktinstinkt på smådyr, og siden vi ønsker å beholde vår nåværende litt mindre og mykere pelsvenn i noen år til utgår nok JR med høye kneløft...

Såeh, trenbar hund, ikke for stor men med god motor, som i tillegg tolererer katter? Finnes det?

Har også sett på beagle, da de skal være ganske aksepterende overfor katt, men er litt usikker på aspektet med jaktinstinkt. Kommer den til å rive istykker stua hvis den ikke får jakte rev? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly skrev (2 timer siden):

Ja, de er ganske full i faen, og det er veldig individavhengig hvor skarpe de er. Svigers var heldige og hadde en ganske mild type med en solid av-knapp. Kom også på nå at de ikke er de beste hundene sammen med katter, ref jaktinstinkt på smådyr, og siden vi ønsker å beholde vår nåværende litt mindre og mykere pelsvenn i noen år til utgår nok JR med høye kneløft...

Såeh, trenbar hund, ikke for stor men med god motor, som i tillegg tolererer katter? Finnes det?

Har også sett på beagle, da de skal være ganske aksepterende overfor katt, men er litt usikker på aspektet med jaktinstinkt. Kommer den til å rive istykker stua hvis den ikke får jakte rev? 😛

Mulig Pincher kan være noe, hvis de vokser opp med en katt kan det gå veldig bra.
En liten Dobermann variant kan jo aldri bli feil 🙂 mange av særtrekkene til en Dobie bare litt mindre og mer håndterbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Molly skrev (På 23.2.2024 den 9.47):

Ja, de er ganske full i faen, og det er veldig individavhengig hvor skarpe de er. Svigers var heldige og hadde en ganske mild type med en solid av-knapp. Kom også på nå at de ikke er de beste hundene sammen med katter, ref jaktinstinkt på smådyr, og siden vi ønsker å beholde vår nåværende litt mindre og mykere pelsvenn i noen år til utgår nok JR med høye kneløft...

Såeh, trenbar hund, ikke for stor men med god motor, som i tillegg tolererer katter? Finnes det?

Har også sett på beagle, da de skal være ganske aksepterende overfor katt, men er litt usikker på aspektet med jaktinstinkt. Kommer den til å rive istykker stua hvis den ikke får jakte rev? 😛

Jeg har dansk svensk gårdshund, som jo ligner ganske mye på JRT sånn utseende- og størrelsesmessig. Jeg har ikke testa han som stihund enda, mest fordi det har vært begrensa muligheter for det. Jeg tror han vil fungere bra til det, og like det godt. Han elsker skiturer, og har god motor der. Han takler også fint joggeturer på rundt timen, men helst når det er mindre enn 15 grader ute. 

Tror du klarer å få en slik hund til å trives med katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvinsr skrev (24 minutter siden):

Jeg har dansk svensk gårdshund, som jo ligner ganske mye på JRT sånn utseende- og størrelsesmessig. Jeg har ikke testa han som stihund enda, mest fordi det har vært begrensa muligheter for det. Jeg tror han vil fungere bra til det, og like det godt. Han elsker skiturer, og har god motor der. Han takler også fint joggeturer på rundt timen, men helst når det er mindre enn 15 grader ute. 

Tror du klarer å få en slik hund til å trives med katt. 

Ja, vi har sett på DSG, nettopp pga størrelse og gemytt, men er litt redde for å ende opp med en hund med separasjonsangst, da vi har hørt at endel DSG sliter med nettopp dette. Har egentlig dyttet hund litt bort for nå, da begge er i jobber som gjør at bikkja må være alene i rundt 9 timer hver dag (vi jobber samme sted, og det er ikke lov med hund på kontoret), og vi ikke er helt sikre på om det vil fungere verken for hunden eller oss 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En kjenning har elsykkel med "springer" festet i setepinnen for å lufte bikkja.

Vurderer ny sykkel med heve/senkepinne. Er det bare å resirkulere "springer" og bruke tau på styret?

(Gordon setter, 2.5 år, meget god på rypejakt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare festet tauet rundt styrerøret. Vurderer fiskestangen til nonstop, men går greit uten.

Fordel er at den holder tauet unna forhjulet, ulempe er at den er semipermanent og bruker stisykkelen til sykling med hundene, så gidder ikke mye ræl.

Kjøp en skikkelig snørekjøringsstrikk istedenfor springeren er min anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pnwess skrev (På 13.5.2024 den 18.46):

https://troll-hundefor.no/produkt/kickbike-race-hundefeste-med-stang/
 

Kan anbefale denne antenneløsninga. Går fort å skru av og på og bytte mellom forskjellige sykler

Vi har prøvd oss på Springer, antenneløsning, langline og løs.
Konklusjonen vår så langt er at Springer egner seg for hunder som er fornøyd med å trave lydig ved siden av sykkelen i lav fart, type Labrador i lompefart.
Antenneløsningen er flott for Vorstere, Huskyer og andre trekkhunder som bare skal løpe rett frem i full fart. Anbefales sammen med fleksibel strikkløsning. Nødutløser kan være kjekt for de som finner noe brukanes.
Langline bare vikler seg inn i bakhjulet.

Det eneste som nesten fungerer for oss å løpe løs. Med de klare begrensninger det medfører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bailey skrev (4 timer siden):

Vi har prøvd oss på Springer, antenneløsning, langline og løs.
Konklusjonen vår så langt er at Springer egner seg for hunder som er fornøyd med å trave lydig ved siden av sykkelen i lav fart, type Labrador i lompefart.
Antenneløsningen er flott for Vorstere, Huskyer og andre trekkhunder som bare skal løpe rett frem i full fart. Anbefales sammen med fleksibel strikkløsning. Nødutløser kan være kjekt for de som finner noe brukanes.
Langline bare vikler seg inn i bakhjulet.

Det eneste som nesten fungerer for oss å løpe løs. Med de klare begrensninger det medfører

Det med springer ante meg. Den antenneløsninga virker sikre en del potensielt trøbbel, men med en over snitt vimsete boardercollie tror jeg at jeg fortsetter med feste i magebelte, senkepinne og prøve være kjapp å dra inn gærningen. 
Har testa litt med å løpe løst, kjørte greit fort nedover, men selvsagt rakk han stoppe, snu og komme mot for å hente. Går for tregt vettu… 😜

  • Haha 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd i styrerøret, ene vorsteheren min er "valp" på ni måeneder, så er litt all over hvis andre hunder kommer forbi eller han ser antydning til en fugl. Med linen ved styret så ser man den med en gang og kan enkelt lene seg mot hvis man trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (19 timer siden):

Det med springer ante meg. Den antenneløsninga virker sikre en del potensielt trøbbel, men med en over snitt vimsete boardercollie tror jeg at jeg fortsetter med feste i magebelte, senkepinne og prøve være kjapp å dra inn gærningen. 
Har testa litt med å løpe løst, kjørte greit fort nedover, men selvsagt rakk han stoppe, snu og komme mot for å hente. Går for tregt vettu… 😜

Boarder Collier går vel ikke i bånd ? Hallooo

Ville vel lært hunden høyre/venstre/bak og latt kompisen din løpe løs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...