Gå til innhold

Trollstigen - tips og triks


Anbefalte innlegg

Du kan parkere ved kafeen på toppen, så sykler du ned til snuplassen først. Eventuelt parkerer du på Trollstigen Camping, men da må du sykle den kjedelige delen frem til snuplassen. Akkurat nå har det ikke noe å si når på dagen du sykler, er mindre turister (jeg bor ved veien man kjører mellom Ålesund og Trollstigen)

Hvis du vil ha en tur ville jeg syklet fra Valldal opp til kafeen, kjøpt meg en is, bomba ned til snuplassen og syklet opp igjen. Veldig fint fra Gudbrandsjuvet og opp til Trollstigplatået. Er rundt 80 km t/r, med søndagsåpne butikker i Valldal er det god tilgang til mat når du kommer ned igjen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare syklet Trollstigen med mtb en gang på tidlig nittitall, men er jo litt kjent i området generelt sett. Jeg skulle akkurat til å anbefale å sykle t/r fra Valldalssiden, ser @rosandholm har kommet opp med gode argumenter for den turen. Trollstigen er mer enn bare de berømte svingene på Romsdalen-siden, det er superfint på Valldal-siden også.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (På 7.9.2023 den 17.53):

Jeg er ikke redd for å sykle noen km før Trollstigen, så hvis Trollstigen Camping er et greit sted å parkere, så er vel det ganske ok, skulle eg tru.

Takk for innspill! 

Good! Det å kjøre helt opp til bommen og punktet for parkering andre har henvist til gjør at du faktisk går glipp av store deler stigningen og turen blir kort... Det er litt høydemeter opp fra Campingen først. Og da bør man ha syklet derfra. Syklet den flere ganger med Isfjorden som utgangspunkt. 

Når du har kommet opp til kaffeen og utsiktspunktet så fortsett forbi... og helt til topps, er noen høydemeter videre opp til gamle kommunegrensa før det tipper nedover til Valldal. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)
Gubben skrev (21 minutter siden):

Hvor tidlig på året kan man sykle Trollstigen og Atlanterhavsveien, er mai optimalt ?
kunne vært artig hvis veiene var bare og det var litt snø igjen på fjellet

Trollstigen åpner vel normalt fra midten av mai en gang. På generelt grunnlag kan siste uka i mai kan være ganske episk mtp å få komboen av vår/forsommer i lavlandet og snø i fjellet, men med tørre veier. Anbefales på det sterkeste hvis man treffer med en finværsdag - det kan bli en opplevelse man sent glemmer

Her eksempelvis fra Hardangervidda 26.mai 2018 med +31 grader i Eidfjord og +12 over vidda. Hadde en skitur på morran den dagen også..!
spacer.png

spacer.png

Endret av Joaaso
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Joaaso skriver, finværsdag tidlig på våren med tørr asfalt og snø i høyden kan gi noen virkelig flotte turer.

Jeg har syklet Trollstigen en god del ganger, men denne turen fra mai 2016 er den jeg husker best.

 

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai er det mange fine veier å finne med høye brøytekanter.  

Tindevegen fra Øvre Årdal til Turtagrø åpner vanligvis 1. mai og er en fantastisk tur https://tindevegen.no/

Fv520 Røldal - Sauda pleier å åpne medio mai. https://www.instagram.com/p/CdjBYPUKubb/?

Klatringen til Folgefonna skal også være veldig fin. 

Mai pleier jo også å være den beste værmåneden på vestlandet. Det er en grunn til at alle store arrangement i Bergen avholdes denne måneden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om været holder seg tenker jeg meg en tur til Valldal neste uke for å sykle veien opp til Trollstigen fra baksida, sjekke litt snøforhold. Har snødd mye i vinter så jeg har en feeling på at de åpner 1.juni videre oppover, er som regel stengt fra en bom etter den siste gården der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå bak han løken her 3/4 av nedkjøringa i fjor, hadde ikke speilforlengere og så ikke en dritt bak seg:
image.png.2343e92407a25d46a0d6dc3ee0387f97.png

Burde sikkert sendt inn en såkalt "Henleggelse på nett" til politiet da det strengt tatt er både ulovlig og trafikkfarlig uten speilforlengere, men jeg nøyde meg med å rekke finger når jeg omsider fikk passert.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...