Gå til innhold

Er det mulig å få UltraBirken tilbake


Etengesdal

Anbefalte innlegg

Jeg mener at for mange var UB sesongens store mål og høydepunkt og er redd for at ved å avlyse dette mistet mange stisyklister inngangen til gleden ved rittsykling. UB var,  så langt jeg kan bedømme og arrestert meg gjerne om jeg tar feil, det største ordentlige terrengsykkelrittet i Norge der mengde og kvalitet på sti var øverste prioritet. Derfor ble det også mer enn bare ett ritt, men et mål, samlingssted og en målestokk som når bredere enn andre (men nydelige) ritt som offroad Valdres. Så spørsmålet er hva skal til for å få UB tilbake? Er døra lukket, låst og spikra igjen? Er det noen enkle justeringer som kan gjøres for å få det mer gjennomførbart for arrangør? Andre lure spørsmål og tanker? Og finnes det alternativer som kan ta plassen som sesongens store mål for en som synes året ble litt tamt uten UB? 

Fra en som kjenner på savnet og spenningen knyttet til turen til Gudbrandsdalen. 

 

 

Og nei, grusbirken er ikke aktuelt for meg, kanskje om det blir 250 km med bukkestyret. Men det er en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vært gøy å få UB tilbake!

Det er kanskje mulig å overbevise dem om at det er enklere/billigere å arrangere hvis de går over til gps-merket løype og at siste partiet er identisk med Birken, samt avvikles samtidig som Birken selvsagt. Løypa kan kanskje lages som i Valdres hvor samme matstasjon brukes flere ganger for å redusere  arrangørlogistikken.

Hvis mange melder seg på veldig tidlig bør det også kunne hjelpe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (10 minutter siden):

Dette hadde vært gøy å få UB tilbake!

Det er kanskje mulig å overbevise dem om at det er enklere/billigere å arrangere hvis de går over til gps-merket løype og at siste partiet er identisk med Birken, samt avvikles samtidig som Birken selvsagt. Løypa kan kanskje lages som i Valdres hvor samme matstasjon brukes flere ganger for å redusere  arrangørlogistikken.

Hvis mange melder seg på veldig tidlig bør det også kunne hjelpe…

Sist jeg hørte var det flere i Birken adm som var interessert i gps-ritt, men det ble nedstemt i styret der, og derav lagt ned. 
UltraBirken hadde fulltallig (ca 600) i 2016 som var første året på Pellestova, ca 500 i 2017, 400 i 2018 og 300 i 2019 (både 2020 og 2021 utgikk vel UB under pandemi, og så var vel påmeldingen under fantastiske 2022 ganske dårlig. 170-180 vel? 

Tror nok hovedårsaken til at UB ble lagt ned handler om totalpakka til Birken, med dårlig økonomi og nedskjæringer og ikke kun grunnet ett år med dårlig påmelding. De kuttet også turbirken/halvbirken i samme slengen. 
 

hadde vært knallgøy med Ultrabirken igjen, men for meg kan like gjerne noen andre arrangere en variant av det på de stiene der oppe. Hadde vært gøy samme dag som Sjusjørittet feks, med et grusritt og et stiritt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
NjuK skrev (På 7.9.2023 den 21.27):

Ultrabirken hadde vel blitt arrangert hvis folk meldte seg på istedenfor å vente på værmeldingen. 

Det er ett generelt problem for all rittarrangører at folk drøyer det lengst mulig med å melde seg på.

Tilnærmingen min er nå at jeg melder meg på så tidlig så mulig. Da må jeg nesten delta uansett vær, planlegging mhp reise og trening blir lettere, samt at det faktisk er gøy og glede seg til noe man har planlagt langt frem i tid.

Ultrabirken er nok død og begravet. Mulig de kan komme opp med en light versjon, type Terrengbirken 40-50km og GPS basert. Men folket må begynne å sykle ritt igjen.
Som mosjonist så stiller jeg meg ikke helt bak påstanden om at Ultra trasseen var så fantastisk flott og fin, stedvis steinhelvete og ikke farbart for andre enn sirkusartister. Når det er sagt, på andre steder så er det veldig fint på Sjusjøen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært med to ganger i UB. Relativt overivrig, voksen syklist og midt i målgruppa for denne typen ritt.  Jeg var egentlig fornøyd med de to turene. Følte ikke noe voldsomt behov for å kjøre det flere ganger. Løypene i UB var bra & gøy, men ikke så flott at jeg noen gang har reist til området for å sykle mer. Til sammenlikning har jeg kjørt Offroad Valdres 3 ganger, og det kunne jeg tenke meg igjen. Ikke det at løypene der var så voldsomt mye bedre - men arrangement, stemning, mat & sosialisering pluss det å kjøre som lag var en fantastisk opplevelse som gikk langt utenpå UB.

Er ikke typen som sitter på gjerdet før ritt, det er alt for mye som må planlegges om jeg skal sette av en helg til egotripping. Så det må i utgangspunktet friste meg skikkelig god tid i forveien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (18 timer siden):

Som mosjonist så stiller jeg meg ikke helt bak påstanden om at Ultra trasseen var så fantastisk flott og fin, stedvis steinhelvete og ikke farbart for andre enn sirkusartister.

Jeg banner vel i kjerka når jeg mener at Øyerfjellet og stiene der er oppskryt. I allefall for meg som er vokst opp på blåsti i de store skogene rundt Oslo/Drammen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Jeg banner vel i kjerka når jeg mener at Øyerfjellet og stiene der er oppskryt. I allefall for meg som er vokst opp på blåsti i de store skogene rundt Oslo/Drammen 😄

Smaken er som baken, men tenderer til å være enig. UB var ikke teknisk noe problem for min del, heller akkurat passe for typen ritt. Men jeg blir litt lei av nakent fjell etterhvert, og som du sier - blåsti i Oslo/Drammen og ikke minst Kongsberg har mye fantastiske stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dæven døtte!
Ultrabirken er tilbake. dette dumpet nettopp inn hos meg:
Da blir det altså ritt fra Pellestova med navigasjon på GPS.
Dette hadde jeg ikke trodd, men Birken har altså hørt på tilbakemeldingene fra oss. 

Gleder meg til 31.august. Men før det må vi lage grue-tråden


LarsB
 

Fakta:
UltraBirken sykkel ble arrangert første gang i 2010. De første årene var start i Rena sentrum, men ble senere flyttet til Pellestova på Hafjell for å komme raskere til fjells. Mål er ved Håkons Hall på Lillehammer slik som for Birkebeinerrittet. Løypa er forskjellig for hvert år, men er som regel i overkant av 110 km og har mer enn 2500 høydemeter. Løypa er lenger og teknisk mer krevende enn det tradisjonelle Birkebeinerrittet.

Starten vil fortsatt være på Pellestova og målgang ved Håkons Hall men alle deltagere må selv laste ned korrekt GPS-spor over løypa og følge dette. Det blir deltagerens eget ansvar å finne fram og sykle riktig samt å ha nok strøm på sitt navigasjonsutstyr. GPS-sporet vil bli lagt ut sammen med løypebeskrivelse og løypekart i forkant av rittdagen.

HalvBirken sykkel ble første gang arrangert i 2015. Løypa er 41 km med start på Pellestova i vakre Øyerfjellet og målgang ved Håkons Hall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott av Birken å snu på dette og ta hintet fra mange, inkl de på dette forumet og det forrige som frontet det som GPS ritt. Gjør jo det mye enklere for arrangør å gjennomføre det. Antar dette også blir på lørdag ? er påmeldt allroad klassen, kan vurdere UB igjen selv om logistikken er bedre for meg med Rena start.  Må se han hvordan resten av august ser ut også, mulig det blir ultra-gravelritt par uker før og da er jeg ikke klar fysisk for å sykle fort 2 uker etterpå, og da passer det bedre med lang stitur uten resultatstress på Birken (mao UB). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...