Gå til innhold

Ny jobb, er det meg som er urimelig?


Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 1 mnd hos ny arbeidsgiver. Lenge før jeg signerte kontrakt bestilte vi utenlandstur i høstferien, planen var da å ta to dager fri. Ignorante meg trodde det skulle være plankekjøring å ta fri, og opplyste ikke om dette før da jeg startet i jobben. Jeg tilbød meg selvfølgelig å jobbe inn disse dagene på forhånd.

Men dette synes ikke sjefen var ok siden vi har viktige leveranser i oktober, så ferieønsket ble ikke innvilget. Jeg prøvde å argumentere vennlig uten resultat. 

Personlig synes jeg dette er urimelig, men er det meg som er dust her?

Det er jo ikke en selvfølge å ta fridager, men alle andre steder jeg har jobbet har det vært mer "gi og ta" holdning. Jeg har jobbet på og gitt litt ekstra når det har vært behov, mot at arbeidsgiver er fleksibel. 

Er snakk om ingeniørjobb hvor jeg slettes ikke er særlig produktiv på en god stund. Det er mangel på min type kompetanse, så heller ikke vanskelig å skifte beite..

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å fortsette å jobbe for denne arbeidsgiveren/sjefen?

Tror ikke det nei.

Men med lov&forskrift i hånd så har nok arbeidsgiver egentlig rett til å gjøre dette. Om du er attraktiv i arbeidsmarkedet så trenger du ikke å akseptere dette. Og med å ikke akseptere det så mener jeg å si opp jobben. Det er det valget du har.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (5 minutter siden):

Men med lov&forskrift i hånd så har nok arbeidsgiver egentlig rett til å gjøre dette. Om du er attraktiv i arbeidsmarkedet så trenger du ikke å akseptere dette. Og med å ikke akseptere det så mener jeg å si opp jobben. Det er det valget du har.

Ja lovmessig tror jeg ikke det er tvil, de kan fint nekte meg ferie. Finansielt går det fint for meg å si opp uten en ny jobb umiddelbart, har bare aldri sagt opp i prøvetiden før.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (3 minutter siden):

Ja lovmessig tror jeg ikke det er tvil, de kan fint nekte meg ferie. Finansielt går det fint for meg å si opp uten en ny jobb umiddelbart, har bare aldri sagt opp i prøvetiden før.. 

 

Igjen ---- om du er attraktiv i markedet og kan få deg en annen interessant&bra betalt jobb snart ----
Bytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (10 minutter siden):

Kan være at sjefen iofs ikke har noe imot at du tar fri / flexer et par dager, men hvis han er under press og i hele sommer har sagt nei til alle andre vil det ikke ta seg godt ut om "han nye fikk fri".

Han er definitivt under press. Jeg vet bare ikke om jeg skal godta at det går utover meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (16 timer siden):

Kan være at sjefen iofs ikke har noe imot at du tar fri / flexer et par dager, men hvis han er under press og i hele sommer har sagt nei til alle andre vil det ikke ta seg godt ut om "han nye fikk fri".

"nyansatte hadde bestilt ferie før de startet hos oss" bør være mer enn god nok forklaring for evt bitre sjeler på teamet.

 

Det fine med å si opp i prøvetia er at du har typ bare 2 uker oppsigelsestid 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (15 timer siden):

En god sjef ville håndtert dette elegant.

Enig!

Og i tillegg har du tilbydd deg å jobbe det inn på forhånd uten at det var mulig...
 

Om han er under press fra før blir det sikkert ikke bedre om den nyansatte med ettertraktet kompetanse sier opp etter så kort tid.
Når du sier opp, hva gjør du om han da endrer og vil gi deg fri de to skarve dagene likevel, bare han får beholde deg?
Sikkert smart å tenke gjennom noen ulike scenarioer på forhånd slik at du har et saklig og gjennomtenkt svar å gi.

Jeg har sagt opp en jobb i prøvetiden, i hovedsak pga arbeidsmiljøet. De kunne ikke forstå hvorfor selv om det var i overkant stor turnover på avdelingen allerede...merkelig det!

Lykke til - trivsel er alfa omega når du skal tilbringe så mange timer på å gjøre en jobb for en arbeidsgiver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (18 timer siden):

Han er definitivt under press. Jeg vet bare ikke om jeg skal godta at det går utover meg. 

Men i stedet går utover de? Sånn for å være djevelens advokat her, kan det være han/hun tenker på en gruppe og ikke individ. Bakgrunn for avslaget er jo vel som intr., og det blir jo bare spekulasjon ellers. I etterpåklokskapens ånd hadde det vært ryddig å si i fra ved ansettelse at jeg har en booket ferietur etc etc. Og helt enig i at dette nok kunne vært løst mer elegant.

Nå er vel hjørnet igjenmalt, og én av dere må bite i seg noe her, og uansett utfall blir det kanskje ikke bra? Da er vel ikke valget kjempevanskelig muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (1 time siden):

Om han er under press fra før blir det sikkert ikke bedre om den nyansatte med ettertraktet kompetanse sier opp etter så kort tid.
Når du sier opp, hva gjør du om han da endrer og vil gi deg fri de to skarve dagene likevel, bare han får beholde deg?
Sikkert smart å tenke gjennom noen ulike scenarioer på forhånd slik at du har et saklig og gjennomtenkt svar å gi.

Sier jeg opp er det ingen vei tilbake, da er det clean cut. Hvis ikke blir jeg jo for evig "han vanskelige". Jeg har 14 dagers oppsigelse, men kan ikke tenke meg at det blir aktuelt å jobbe disse dagene. Hvis de insisterer så må jeg jo, men kan ikke se at de har noe å tjene på det.

Jeg kommer uansett ikke til å begrunne en evt oppsigelse med at jeg ikke får fri. Heller mer generelt om at man noen ganger merker at arbeidsplassen ikke var en god match osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer uansett ikke til å begrunne en evt oppsigelse med at jeg ikke får fri. Heller mer generelt om at man noen ganger merker at arbeidsplassen ikke var en god match osv. 


Det er uansett lurt å gjøre, hvis ikke kan det slå tilbake senere. Det er aldri lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (1 time siden):

Nå er vel hjørnet igjenmalt, og én av dere må bite i seg noe her, og uansett utfall blir det kanskje ikke bra? Da er vel ikke valget kjempevanskelig muligens.

Tja, det kan jo være det kan bli et bra arbeidsforhold, og at dette var et engangstilfelle. Men lysten på å gi noe ekstra innsats daler jo.

Jeg har jobbet mange steder, og har hatt mange gode og noen ikke fullt så gode sjefer gjennom karrieren. Hadde jeg vært nyutdannet hadde jeg tenkt at det var meg som var idiot, men nå har jeg 15 års erfaring og vet hva jeg verdsetter hos en arbeidsgiver.

Endret av mralfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig rutine hos arbeidsgiver å ikke spørre rett ut om noe var planlagt allerede da du signerte. Vil si det er litt uryddig av deg også. 

Generelt ville jeg forventet en pragmatisk holdning fra begge sider, og akkurat her er det ikke noen middelvei. Det nærmeste er forslaget ditt. Så hvem skal da "gi seg"? Jeg mener det er opplagt at det er arbeidsgiver som må ta støyten her. Med mindre selvfølgelig det er noe helt spesielt. (Du jobber i et firma som arrangerer konferanser, og akkurat disse dagene er det årets happening eller noe slikt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (5 minutter siden):

Dårlig rutine hos arbeidsgiver å ikke spørre rett ut om noe var planlagt allerede da du signerte. Vil si det er litt uryddig av deg også. 

Generelt ville jeg forventet en pragmatisk holdning fra begge sider, og akkurat her er det ikke noen middelvei. Det nærmeste er forslaget ditt. Så hvem skal da "gi seg"? Jeg mener det er opplagt at det er arbeidsgiver som må ta støyten her. Med mindre selvfølgelig det er noe helt spesielt. (Du jobber i et firma som arrangerer konferanser, og akkurat disse dagene er det årets happening eller noe slikt.)

Ja, jeg tar selvkritikk på at det ikke ble kommunisert ved ansettelse. Det var bare så fjernt for meg at dette ikke skulle være ok.

Ingen konferanser her nei. Men vi har en viktig leveranse i oktober, 2 uker etter jeg spurte om fri.

Jeg kan kanskje legge til at jeg tok dette opp med HR senere, bare for å høre om dette var standard praksis, og ble nærmest irettesatt for at jeg i det hele tatt satte sjefens beslutninger i tvil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 8.9.2023 den 22.11):

Jeg har jobbet 1 mnd hos ny arbeidsgiver. Lenge før jeg signerte kontrakt bestilte vi utenlandstur i høstferien, planen var da å ta to dager fri. Ignorante meg trodde det skulle være plankekjøring å ta fri, og opplyste ikke om dette før da jeg startet i jobben. Jeg tilbød meg selvfølgelig å jobbe inn disse dagene på forhånd.

Men dette synes ikke sjefen var ok siden vi har viktige leveranser i oktober, så ferieønsket ble ikke innvilget. Jeg prøvde å argumentere vennlig uten resultat. 

Personlig synes jeg dette er urimelig, men er det meg som er dust her?

Det er jo ikke en selvfølge å ta fridager, men alle andre steder jeg har jobbet har det vært mer "gi og ta" holdning. Jeg har jobbet på og gitt litt ekstra når det har vært behov, mot at arbeidsgiver er fleksibel. 

Er snakk om ingeniørjobb hvor jeg slettes ikke er særlig produktiv på en god stund. Det er mangel på min type kompetanse, så heller ikke vanskelig å skifte beite..

 

 

 

 

Velkommen til yrkeslivet som ingeniør.

Du fremstår som i overkant naiv når du forteller din sjef at du skal ha fri fordi du har jobbet ett par timer ekstra. Ingeniøryrket er for ambasiøse strebere og ikke for sykkelbomser som ønsker å starte ett arbeisforhold med å ta fri.
Jeg har jobbet med ingeniører i mange år og maken til humørløs gjeng av kjedelige kolleger skal du lete lenge etter.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (9 timer siden):

Velkommen til yrkeslivet som ingeniør.

Du fremstår som i overkant naiv når du forteller din sjef at du skal ha fri fordi du har jobbet ett par timer ekstra. Ingeniøryrket er for ambasiøse strebere og ikke for sykkelbomser som ønsker å starte ett arbeisforhold med å ta fri.
Jeg har jobbet med ingeniører i mange år og maken til humørløs gjeng av kjedelige kolleger skal du lete lenge etter.

Jeg pleier faktisk aldri å skrive dette, men LOL...

For all del ikke hør på det her. Er selv ingeniør, og er verken humørløs eller en ambisiøs streber, men leverer fortsatt tilstrekkelig til at arbeidsgiver følte det var på sin plass å gi meg ekstra på lønnsøkningen i år. Jeg jobber fleks. Når jeg vil sykle så er det som regel alltid uproblematisk, selv bare vanlige treningsturer. Men akkurat det har jo blitt jobbet inn. Når arbeidsgiver vet at du leverer, og er pålitelig, så er det en annen sak en etter en mnd i firmaet. Er uansett helt enig i at det du føler på er urimelig, og jeg er også enig i at det er et rødt flagg. Om du skal slutte eller ikke er din beslutning, men husk at prøvetiden går begge veier. Du som arbeidstaker skal også få prøvd ut jobben. Er miljøet giftig, eller det er andre faktorer som du absolutt ikke kan leve med, så er prøvetiden muligheten å avslutte forholdet. 😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (10 timer siden):

Jeg har jobbet med ingeniører i mange år og maken til humørløs gjeng av kjedelige kolleger skal du lete lenge etter.

Sjokkert!

Etter 25 år i arbeidslivet vil jeg gjerne få lov til å beskrive den typiske ingeniør slik:

Livat krabat, full av gøyale påfunn, stadig med en munter kommentar på lur, glimt i øyet og hatten på snei.  Treffes gjerne på tur i skog og mark, men trives også godt med en IPA, foran peisen.

Får vel nevne at jeg er ingeniør selv, og kan ha et snev av partiskhet.

 

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (14 minutter siden):

Sjokkert!

Etter 25 år i arbeidslivet vil jeg gjerne få lov til å beskrive den typiske ingeniør slik:

Livat krabat, full av gøyale påfunn, stadig med en munter kommentar på lur, glimt i øyet og hatten på snei.  Treffes gjerne på tur i skog og mark, men trives også godt med en IPA, foran peisen.

Får vel nevne at jeg er ingeniør selv, og kan ha et snev av partiskhet.

 

Hvis man ikke smiler til livet så smiler det sjeldent tilbake. Er vel kanskje det som er årsaken til de erfaringene der.. Eller muligens at han har jobbet på steder som driver rovdrift på ingeniører. Da er det kanskje naturlig at gjengen framstår som kjip. Det er jo absolutt ikke uvanlig, og har jo blitt jobbet veldig med bevisstgjøring rund fra Tekna og Nito sin side. Veldig mange unge som går inn i et miljø der ubetalt overtid er norm og forventes. Slike steder har som regel godt gjennomtrekk, men mange pliktoppfyllende konfliktsky sjeler blir nok værende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (På 8.9.2023 den 23.04):

Kan være at sjefen iofs ikke har noe imot at du tar fri / flexer et par dager, men hvis han er under press og i hele sommer har sagt nei til alle andre vil det ikke ta seg godt ut om "han nye fikk fri".

Nettopp. Går ann å ha med seg det perspektivet også. Samtidig kunne sikkert arbeidsgiver forklart det slik om det var situasjonen så hadde man kanskje hatt forståelse for det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...