Gå til innhold

Beste/sterkeste salve for ømme og støle muskler?


erikskon

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på styrketrening igjen og har mange vonde muskler 🙂 Nå lurte jeg på tips på en skikkelig sterk varmesalve. Det må lukte sterkt og svi 🙂 Jeg kjenner til Tigerbalsam, men vil ha noe sterkere. Kunne gjerne prøvd en olje egentlig. Jeg antar jo at mye av effekten kommer av det å masere det inn. 

Da jeg spilte håndball brukte jeg en rød salve på en skulder som var veldig sterk, men finner ikke den nå. Jeg tror det var chilli ekstrakt i den. Kjøpt på apotek. Max tenning da jeg måtte en snartur på do mellom oppvarming og kamp. 18 år og chilliekstrakt på snoppen gir grei overtenning 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning.no: Ikke nok med at vi ikke vet nøyaktig hva det er i kroppen som gjør oss støle – det finnes heller ingen effektiv behandling som hjelper mot smertene.

Føler selv Tigerbalsam har fungert bittelitt når jeg har starter styrketrening for hardt etter lengre tids pause, men det er fort bare litt distraksjon og mye placebo. En kan kanskje bare klype seg i låret. Stølhet kommer ofte når en starter hardt, nye muskelbevegelser eller trener sporadisk. Beste måten er vel å ta det litt rolig i starten og øke gradvis. Fin måte å unngå skader også.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trente mye styrke i 20årene brukte flere ZMA(Sink, magnesium og vitamin B6)-kapsler for å motvirke stølhet når de trente tungt. Vet ikke om det er vitenskapelig bevis for at det skal fungere, men hvis du jakter placebo kan kanskje det også fungere.

Selv merker jeg forskjell fra når jeg tar 3000mg Omega-3 og ikke. Finnes noe forskning som sier det hjelper mot betennelser og annet. Det og D-vitaminkapsler er eneste jeg har følt har gitt effekt, i tillegg et variert kosthold.

Varmende massasjeolje ga mye pikante treff i Google:Sponset, og jeg ble litt usikker på hvilken bruk/kroppsdel de er ment til.

Mike Israetel(PhD in Sport Physiology) er en frittalende fyr, men som regel veldig vitenskapelig anlagt når han faktisk snakker om trening og kommer om råd. Videoer når han snakker om DOMS. Første video gir gode råd for de som tar opp styrketrening igjen.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På'n igjen med styrketrening selv.  Tenker som så at stølhet er en del av det - og tegn på at det virker. 

Min strategi blir å prøve å tilpasse vekt og reps slik at jeg bare blir sånn passe støl , men ikke for ille... 

Når jeg trente mye styrke for 20 år siden elska jeg å bli så støl at jeg knapt kunne gå - nå tenker jeg det er greit å begrense det litt 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest effektive mot støle og såre muskler etter oppstart eller ny type trening er vel fremdeles NSAIDS, hvertfall innfor kategorien ikke-reseptbelagt og lovlig. Om en tar f eks 400 mg Ibux eller 25 mg Voltaren rett etter trening en sjelden gang og spesielt for noen få økter etter oppstart av vekttrening igjen etter pause så tenker jeg det er uproblematisk, forutsatt at en tåler NSAIDS og ikke har magsår eller andre mage- eller tarmproblemer.  Bør selvsagt ikke brukes fast eller utover det som anbefales i forpakningsvedlegget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt poenget med å begynne treningssykluser med en tur på apoteket og bestillinger av ymse remedium, fordi en trener for hardt i starten. I første videoen nevner Israetel - som forsket på å gjøre folk sterkere, lever av å levere råd til eliteutøvere og tuller med at han tok PhDen sin fordi han var lei alt BS innenfor trening - at nybegynner burde hovedsakelig trene teknikk i starten, og holde seg langt unna failure. Han sier nesten ingen vekter og 10 reps unna failure. Selv dette sier han skaper muskelvekst, og at cardio skaper muskelvekst de første 2 månendene av trening. Gradvis øke vekten og nærme seg failure. 1-2måneder.

Han sier det er ingen grunn til at nybegynnere skal bli mer støl enn erfarne utøvere.

En trener gjerne for å bli sterkere, hvorfor ta Ibuprofen (og annet) som kanselerer ut deler av treningseffekten.

Har nerdet endel på treningsrådene fra Israetel, og det er mange seriøse aktører som følger rådene hans. En av tingene jeg har hentet ut av det er at det er greit å variere belastningen. Trener en styrke 3 ganger i uka, er det ikke alltid fornuftig å bare kjøre max. En kan få mer ut av å trene i sykluser(macro-, meso- og microcycles), alt etter hva målet er.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg anerkjenner at det sikkert er mye placebo effekt jeg får her, men jeg kjøpte nå en Linnex varmestift og det var vel omtrent akkurat det jeg så etter. Jeg kan ikke se for meg at jeg kunne hatt noe sterkere. Den virker lenge. Nå er det et par timer siden jeg tok litt på leggene og det gløder fortsatt etter en joggetur med bading og dusjing. Dusjinga gjorde at den svei godt ei lita stund. Bra at den ga seg med det. Jeg vil jo ha varme og ikke svie i huden.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper mot stølhet er ro og hvile. Jevnlig styrketrening og gradvis opptrapping vil virke forebyggende. 
Distraksjon kan sikkert hjelpe på opplevelsen av ubehag, men å bruke masse penger på dyr chilikrem som skaper annen ubehag enn selve stølheten er å kaste penger ut av vinduet.  Jeg har selv brukt Linnex på nakken noen ganger - uten annet resultat enn intens svie og ubehag. Nakkesmertene går over av seg selv, etter hvert. 

Stølhet kommer mest sannsynlig av små skader på musklene - disse vil ikke leges av chilikrem utenpå huden. 
Hvis man ønsker å bruke penger på ting som ikke fungerer kan man heller kjøpe iskrem, eller annet som i hvert fall gir velbehag på kort sikt.  😉 

 

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 3
  • Haha 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hest-og-rytter/hestehold2/stell-og-pleie/liniment/eclipse-biofarmab-liniment-blu-50323668-base/

En jeg jobba med før, kjørte MX aktivt. De handla varmesalve på Felleskjøpet beregnet på hest. De brukte det på underarmene for å unngå armpump. 

Ser at denne er det ikke lov å bruke i konkuranse for hest. Da må det ha effekt. Skal jaggu kjøpe ei flaske en dag å prøve.

Er du sikker på at du vil dit? 1. det er beregnet på hest. 2. det er visst nok forbudt å bruke i konkurranse for hest. 3. det står ingenting hva produktet faktisk inneholder. 😆

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hest-og-rytter/hestehold2/stell-og-pleie/liniment/eclipse-biofarmab-liniment-blu-50323668-base/

En jeg jobba med før, kjørte MX aktivt. De handla varmesalve på Felleskjøpet beregnet på hest. De brukte det på underarmene for å unngå armpump. 

Ser at denne er det ikke lov å bruke i konkuranse for hest. Da må det ha effekt. Skal jaggu kjøpe ei flaske en dag å prøve.

Det var en nordmann som ble tatt for å ha behandlet hesten sin med dette i OL. Tony André Hansens hest, Camiro testet positivt på det aktive stoffet i en slik krem, capsaicin, etter å ha tatt bronse i OL i Beijing i 2008. Medaljen ble dermed tatt fra både Hansen og hesten hans. 

Wikipedia sier: "Capsaicin (8-methyl-N-vanillyl-6-nonenamide) virker svært irriterende på hud og slimhinner hos mennesker og andre pattedyr, der det binder seg til smertereseptorer som normalt reagerer på varme. Stoffet inngår i mat som inneholder chilipepper, i pepperspray, og i visse legemidler. På grunn av sine egenskaper regnes capsaicin som doping". Men altså kun ved bruk på hester. Da like mye fordi det er dyreplaging som at det faktisk har en virkning. Virkningen er smerte - som kanskje kan virke prestasjonsfremmende for hester??

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (42 minutter siden):

Det var en nordmann som ble tatt for å ha behandlet hesten sin med dette i OL. Tony André Hansens hest, Camiro testet positivt på det aktive stoffet i en slik krem, capsaicin, etter å ha tatt bronse i OL i Beijing i 2008. Medaljen ble dermed tatt fra både Hansen og hesten hans. 

Wikipedia sier: "Capsaicin (8-methyl-N-vanillyl-6-nonenamide) virker svært irriterende på hud og slimhinner hos mennesker og andre pattedyr, der det binder seg til smertereseptorer som normalt reagerer på varme. Stoffet inngår i mat som inneholder chilipepper, i pepperspray, og i visse legemidler. På grunn av sine egenskaper regnes capsaicin som doping". Men altså kun ved bruk på hester. Da like mye fordi det er dyreplaging som at det faktisk har en virkning. Virkningen er smerte - som kanskje kan virke prestasjonsfremmende for hester??

 

De smører dette på hovene og nedre del av beinene til hestene i sprangridning. Da gjør det vondere å sparke i hindre og "motiverer" hesten til å hoppe høyt nok. 

Tror ikke jeg ville ha smurt dette på som varmekrem, men er jo lov å prøve. Tenker med gru på om en må tisse på tur og slumper å få denne kremen på tissemannen.  

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kikka etter litt magnesium i dag. Har fra før av litt lite natrium i blod, så lege sa jeg skulle begynne salte maten litt (jeg har ikke hatt på ekstra salt siden 2012, ca).

Men altså, for noen priser! Mulig mitt apotek er overgriske men 209,- for 100 tabletter a gitt. 
Tips til hvor skaffe noe rimeligere? Kan jo kjøpe på nett selvsagt, ta med no solkrem så blirre fort gratis frakt…

Noen spesielle merker å foretrekke foran andre? 
 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Solaray Magnesium Glysinat.

Synes den var dyr, men virket som et bra valg. Når jeg leste om det så var et par ting å tenke over. Det finnes flere typer magnesium-tilskudd, hvor noen tas dårlig opp av kroppen eller kan ha litt bivirkninger(f.eks. løs mage). Har ingen link å dele, men ville søkt litt og brukt et par kilder(ikke sikkert de sier det samme) om hvilke som tas lett opp i kroppen og evnt. har bivirkninger. Tror også det var anbefalt å ta magnesium på kvelden, kontra B-vitaminer som det sto var best tidlig på dagen.

Synes det har litt effekt, men hvor mye som er placebo er uvisst. Det har ikke hatt livsendrende effekt, men føler mindre stølhet etter styrketrening. Noe som igjen kan ha 15 andre forklaringer.

Edit: Når jeg faktisk leste på nettsiden, underdoserer jeg. Har tatt 1 kapsel om dagen. Det står 4 om dagen. Det forklarer hvorfor jeg har hatt den så lenge. Ganske dyrt om man bruker 4 om dagen. 120/4=30dager.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...