Gå til innhold

Valg av rekkehus


Anbefalte innlegg

I Viken så får man litt eldre rekkehusleiligheter på 100+kvm for rundt fire mill, litt usikker på hva det er som gjør folk villig til å betale 14mill mer for tilsvarende kåk i Bærum.
Mange steder i Viken har god offentlig komunikasjon direkte til Oslo, gode turmuligheter, lite kriminalitet, trygge oppvekst forhold, lite trafikk mm. Det er jo selvfølgelig finere å si at man bor på Oslo's vestkant enn å bo i Lillestrøm fx - men er postnummeret virkelig verdt 14mill ?

Grunngi gjerne for dette skjønner ikke jeg

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

 

Vet ikke helt om jeg skjønner østlandsprisene. 7 millioner for en 100 år gammel liten leilighet i en bygård i Oslo eller:

6 millioner for enebolig i Drammen fra 1997 like ved båtplass, og garasje/uthus på 30 kvadratmeter. Og kort vei til togstasjon (3 km flat sykkeltur). Da har en 8 millioner til overs i forhold til hus til 14 millioner...:

 

det er jo to forskjellige typer liv, i byen er du i gå avstand til alt, gallerier, museum, kino, barer, cafer, kebab og people watching i parken. Du kan leve et helt anderledens type liv når du bor sentralt i byen. Personlig så syntes jeg å leve i enebolig strøk er gørr kjedelig så forstår godt at folk er villig til å betale x3 for å bo i selve byen, så kan man evt heller dra ut på hytte/seilbåt eller sykkel når man har behov for å få sin dose natur 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (6 timer siden):

I Viken så får man litt eldre rekkehusleiligheter på 100+kvm for rundt fire mill, litt usikker på hva det er som gjør folk villig til å betale 14mill mer for tilsvarende kåk i Bærum.
Mange steder i Viken har god offentlig komunikasjon direkte til Oslo, gode turmuligheter, lite kriminalitet, trygge oppvekst forhold, lite trafikk mm. Det er jo selvfølgelig finere å si at man bor på Oslo's vestkant enn å bo i Lillestrøm fx - men er postnummeret virkelig verdt 14mill ?

Grunngi gjerne for dette skjønner ikke jeg

Jeg kan svare på det spørsmålet på ganske mange måter egentlig.

Samboeren min har en stilling i Oslo som det kun finnes 16 av i hele Norge (og alle befinner seg i Oslo). I visse tilfeller kreves det at hun må være på kontoret innen 60 minutter fra hun får beskjed. Så første kravet vårt er umiddelbar nærhet til Oslo. Fra Bærum går det buss, tog, T-bane, i tillegg til muligheter for bruk av egen bil eller sykkel for å komme seg raskt inn til Oslo.

Rekkehus i Halden feks er dermed utelukket.

Vi begge er veldig glad i sjøen og liker å bo i gangavstand fra sjøen. Helst vil vi bo helt nede ved sjøkanten, men her må det gjøres kompromiss. Da er området avgrenset til Indre Oslofjord. På andre siden av Oslo ligger Nordstrand/Holmlia der Mossevei ligger som et stygt arr. Lenger syd har man Vinterbro og Son, men med et betydelig dårligere tilbud av offentlig kommunikasjon.

Vi er også veldig glad i å bo i en rik kommune som har økonomien på stell. Her er det mange nye skoler og barnehager og dermed et godt kommunalt tilbud. 

Vi har et stort nettverk med venner som har barn i samme alder hvorav mange bor på Oslo vest eller Bærum øst. Det er klart det er lettere å finne på noe når vi bare kan møtes ute på en lekeplass fremfor å måtte kjøre fra f.eks Lillestrøm. 

Vi har familie på begge sider av fjorden og dermed er Stor-Oslo et egnet sted for alle parter. 

Så det er rett og slett hva vi mener er praktisk. Jeg skulle gjerne ha kjøpt et rekkehus for 4 mnok, men det er ikke praktisk for oss.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (22 timer siden):

det er jo to forskjellige typer liv, i byen er du i gå avstand til alt, gallerier, museum, kino, barer, cafer, kebab og people watching i parken. Du kan leve et helt anderledens type liv når du bor sentralt i byen. Personlig så syntes jeg å leve i enebolig strøk er gørr kjedelig så forstår godt at folk er villig til å betale x3 for å bo i selve byen, så kan man evt heller dra ut på hytte/seilbåt eller sykkel når man har behov for å få sin dose natur 

Ja, jeg ser den. Nå har jo og luften i Oslo blitt mye bedre enn den var før, så den ulempen er heller ikke stor. Men antar at det kommer an på hvor mye penger en har og tjener og, og hvor glad en er i å dra til Whistler, Canada osv....kan få ganske mange turer i året på å bo billigere...uansett.....

Er gjerne ikke like fett med Drammen (66000 innbyggere) som Oslo, men huset lå på en måte litt sentralt til og....med togstasjon 3km unna, med 34 minutter togtur fra Oslo. Er nesten synd at jeg ikke skal flytte til Drammen. Ble litt forelsket i det huset 😁 Pen enebolig med en attraktiv og sentral beliggenhet. 2 bad. Balansert ventilasjon. Solrike uteplasser. Garasje. | FINN eiendom Kan sykle inn til sentrum, hvor de har både kebab, cafè, kino og Narvesen. Museum gidder jeg ikke å dra på.

Ser at trådstarter har eget 60-minutters krav for kona, og da blir jo dette for langt unna uansett.

Men ja, skjønner at særlig unge single folk vil bo i Oslo sentrum. Er jo en kul by med mange kule utesteder og mye som skjer. 

Drammen.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (54 minutter siden):

Ja, jeg ser den. Nå har jo og luften i Oslo blitt mye bedre enn den var før, så den ulempen er heller ikke stor. Men antar at det kommer an på hvor mye penger en har og tjener og, og hvor glad en er i å dra til Whistler, Canada osv....kan få ganske mange turer i året på å bo billigere...uansett.....

Er gjerne ikke like fett med Drammen (66000 innbyggere) som Oslo, men huset lå på en måte litt sentralt til og....med togstasjon 3km unna, med 34 minutter togtur fra Oslo. Er nesten synd at jeg ikke skal flytte til Drammen. Ble litt forelsket i det huset 😁 Pen enebolig med en attraktiv og sentral beliggenhet. 2 bad. Balansert ventilasjon. Solrike uteplasser. Garasje. | FINN eiendom Kan sykle inn til sentrum, hvor de har både kebab, cafè, kino og Narvesen. Museum gidder jeg ikke å dra på.

Ser at trådstarter har eget 60-minutters krav for kona, og da blir jo dette for langt unna uansett.

Men ja, skjønner at særlig unge single folk vil bo i Oslo sentrum. Er jo en kul by med mange kule utesteder og mye som skjer. 

 

Det er ikke bare unge, single folk som verdsetter å bo sentralt i forhold til det livet ellers bringer med seg. Sykkel/tog/buss for å komme seg til jobb fra f.eks. Drammen er lite fristende for mange, meg inkludert. Jeg kommer meg fra utgangsdøra til pulten på 25-30 minutter (valgfritt t-bane eller sykkel), og i en travel hverdag er det gull verdt. I tillegg er det ofte forsinket/innstilt på tog, så det virker som hverdagsstress å forholde seg til det spesielt om man skal rekke familieforpliktelser etter jobb. Og når mange tenker slik, ja da blir det dyrt å bo i eller veldig nær Oslo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,
krav om 60min reisetid dekkes vel av både Lillestrøm, Follo og Drammen. Mulig du kan bo enda lengre unna også. Reisetid til offentlig komunikasjon blir styrende.
Gangavstand til sjøen får du i Drammen, men der er det mye annet grums som du kan kjøpe deg bort fra andre steder.
Dersom dere bor i Bærum allerede og har ett stort nettverk der, så hadde jeg også blitt boende i området hvis jeg hadde budsjett til det.

Hvis pengene hadde vært styrende så hadde jeg definitivt bosatt meg ett annet sted

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=301949709&ci=4

🙂

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med en dram i timen enn....osv... 😉

Espen skrev (På 18.9.2023 den 19.26):

Samboeren min har en stilling i Oslo som det kun finnes 16 av i hele Norge (og alle befinner seg i Oslo).

 

Ble ikke bittelitt nysgjerrig nå engang. Bombegruppa? 🙂 

 

 

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Bedre med en dram i timen enn....osv... 😉

Ble ikke bittelitt nysgjerrig nå engang. Bombegruppa? 🙂 

 

 

 

Hahah, morsomt forslag! Det er nok ikke mer spennende enn at det er en stilling i departementetsfellesskapet og det er en stilling per departementet (ikke selve statsråden 😂)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (8 timer siden):

Kan vel også legge til et par millioner i "tidsmessig oppgradering".

Emtb skrev (6 timer siden):

jeg ville sagt et par millioner til sprengnings arbeid 

Jeg hadde lyst til å kommentere dette huset selv, men valgte å la være. Jeg syns rett og slett det er litt frekt å komme med nedlatende kommentarer om andres hus. 

Men jeg hadde aldri kjøpt huset selv 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sine grunner for hvorfor man bor der man bor. Ikke noe vits å prøve å forstå det.

Jeg bor i leilighet i Oslo, med et helt middels stort lån. Jeg kommer fra en mindre by et annet sted i landet. Jeg kunne flyttet "hjem" til enebolig og vært gjeldsfri.

Men likevel så gjør jeg ikke det. Sykkel- og turmulighetene i Oslo, samt kulturtilbud og klima gjør at jeg blir værende her.

Hva skal jeg med en stor enebolig med hage om jeg ikke har noe gøy å ta meg til? Annet enn å vedlikeholde hus og hage? 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (22 timer siden):

Tja,
krav om 60min reisetid dekkes vel av både Lillestrøm, Follo og Drammen. Mulig du kan bo enda lengre unna også. Reisetid til offentlig komunikasjon blir styrende.
Gangavstand til sjøen får du i Drammen, men der er det mye annet grums som du kan kjøpe deg bort fra andre steder.
Dersom dere bor i Bærum allerede og har ett stort nettverk der, så hadde jeg også blitt boende i området hvis jeg hadde budsjett til det.

Hvis pengene hadde vært styrende så hadde jeg definitivt bosatt meg ett annet sted

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=301949709&ci=4

🙂

Var vel 60 minutter fra du får beskjed til du må være der. Så da må en inkludere reisetid (34 min med tog), ventetid (toget går hvert 22. minutt), dritetid, om en må drite akkurat når en får beskjed om å reise, evt. sminke, elsparkesykkel-tid til tog, kanskje 10 minutter, elsparkesykkeltid fra tog til Stortinget, eller hvor det er.....og så har du det med forsinkelser på tog osv.

Høres jo ut som at Oslo passer fint for denne familien :-).

For meg personlig, hvis jeg bodde i Oslo og noen ruslet bort til meg og spurte: Er det ok at jeg putter 8 millioner i en konvolutt til deg mot at vi flytter huset ditt til Drammen så hadde jeg ikke vært vanskelig å be. Bare renteinntektene ville gitt meg 855 kroner dagen etter at skatt er trukket fra 😉

Renterrrr.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (3 timer siden):

 Jeg syns rett og slett det er litt frekt å komme med nedlatende kommentarer om andres hus.

her er jeg ganske uenig, er arkitekt selv så det er jo essensielt å kunne kommentere på arkitektur for å kunne utøve faget. Dessuten så angår arkitektur folk utover eieren, den inngår jo i en felles kontekst samt en samfunnsmessig en også

Endret av Emtb
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Men ingen bilder av den triple garasjen! Ville nok veid opp for alt 😉

Ja, den ser lovende ut, med tre kliss like 911. Sannsynligvis en grå for jobbpendling i ukene, en rød for banekjøring på lørdagene og en svart for å kjøre til gudstjenesten om søndagene.

image.png.656dd6f898e9ead94d9b3eea0fbffe65.png

  • Like 1
  • Haha 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (23 timer siden):

Tja,
krav om 60min reisetid dekkes vel av både Lillestrøm, Follo og Drammen. Mulig du kan bo enda lengre unna også. Reisetid til offentlig komunikasjon blir styrende.
Gangavstand til sjøen får du i Drammen, men der er det mye annet grums som du kan kjøpe deg bort fra andre steder.
Dersom dere bor i Bærum allerede og har ett stort nettverk der, så hadde jeg også blitt boende i området hvis jeg hadde budsjett til det.

Hvis pengene hadde vært styrende så hadde jeg definitivt bosatt meg ett annet sted

Om flertallet hadde tenkt slik at å bruke en stor del av uka til reising er en helt OK pris å betale for hage, mer plass, sjøtilgang osv. så hadde ikke boligprisene vært så forskjellige sentralt i Oslo og i en del nærliggende kommuner. Men siden det beviselig er en stor forskjell så ønsker flertallet å bo sentralt i forhold til viktige ting i livet.

Gubben skrev (23 timer siden):

Min første tanke da jeg kikket på det huset er at jeg ikke hadde hatt råd til å varme det opp. Ikke å møblere det heller, forresten 😉 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (31 minutter siden):

Min første tanke da jeg kikket på det huset er at jeg ikke hadde hatt råd til å varme det opp. Ikke å møblere det heller, forresten 😉 

Det fylles fryktelig fort opp når du har god plass, aner ikke hvor alle tingene kommer fra, så møbleringen hadde nok gått fint! Vi har ikke fontene, og bare dobbel garasje, så det er nok derfor vårt tek10- hus på 400+ kvadrat kosta ca 10 millioner mindre enn det i lenka. Det forklarer nok og forsåvidt hvorfor vi hadde penger til møbler og skrot..

Fascinert av at folk tar seg råd til å bo så dyrt som 10+ millioner, men har man god inntekt og håndterer det greitt, så er jo eiendom forsåvidt veldig sjelden en dårlig investering 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (42 minutter siden):

Min første tanke da jeg kikket på det huset er at jeg ikke hadde hatt råd til å varme det opp. Ikke å møblere det heller, forresten 😉 

Husk at bildene er tatt med meglerobjektiv. I virkeligheten sparker du bort i veggen med tærne når du sitter i lenestolene. 🙂

  • Haha 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (3 timer siden):

Fascinert av at folk tar seg råd til å bo så dyrt som 10+ millioner, men har man god inntekt og håndterer det greitt, så er jo eiendom forsåvidt veldig sjelden en dårlig investering 🙂

To mennesker møtes. De har hver sin leilighet de kjøpte for 10 år siden, pris da var 2-3 million. Gjerne hjelp hjemmefra. Leilighetene er nå verdt 5-6-7 millioner hver fordi #insertrandomforklaring. De har da mulighet til å putte gevinstene i større bolig, og føle at de har tjent masse. Besteforeldre dør, og de får arv, som de putter i boliginvesteringen. Egentlig flytter de bare gevinstene til en ny fast asset, gjeld/lønn-ratio er lik eller litt lavere. De får barn, barna skal ut på boligmarkedet, foreldrene/besteforeldre må ta av sparepengene(indirekte pensjon) eller ta opp lån for å hjelpe barna som må maksimere lånet sitt. Repeat hver generasjon. En trenger mao. ikke ha spesielt høy inntekt, en trenger kun å være heldig med at en kom seg inn i boligmarkedet før løsningen på finanskrisen eller økonomiske covidproblemer gjorde gjeld neste gratis. Eller at familiemedlemmer går bort.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 timer siden):

To mennesker møtes. De har hver sin leilighet de kjøpte for 10 år siden, pris da var 2-3 million. Gjerne hjelp hjemmefra. Leilighetene er nå verdt 5-6-7 millioner hver fordi #insertrandomforklaring. De har da mulighet til å putte gevinstene i større bolig, og føle at de har tjent masse. Besteforeldre dør, og de får arv, som de putter i boliginvesteringen. Egentlig flytter de bare gevinstene til en ny fast asset, gjeld/lønn-ratio er lik eller litt lavere. De får barn, barna skal ut på boligmarkedet, foreldrene/besteforeldre må ta av sparepengene(indirekte pensjon) eller ta opp lån for å hjelpe barna som må maksimere lånet sitt. Repeat hver generasjon. En trenger mao. ikke ha spesielt høy inntekt, en trenger kun å være heldig med at en kom seg inn i boligmarkedet før løsningen på finanskrisen eller økonomiske covidproblemer gjorde gjeld neste gratis. Eller at familiemedlemmer går bort.

Ja, det er sant det! Jeg er så gammel, så det er bare summene som føles så voldsomme nå til dags, min første nye leilighet i en av de største norske byene kostet under en million 😉

Har vert gjennom leiligheter,  rekkehus og eneboliger, treffer man godt på kjøp/salg, så bygger jo egenkapitalen seg fort opp. Det var helt hinsides prisvekst i noen år før finanskrisen i 2008, flaks at ene  salget var før det smalt, og neste kjøp etterpå!

Når en ble til to, to til fire og vi til slutt forlot byen etter ca 20 år, så hadde verdistigningen vert såpass at man fikk stor, flott eiendom uten å måtte låne fra banken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (16 timer siden):

To mennesker møtes. De har hver sin leilighet de kjøpte for 10 år siden, pris da var 2-3 million. Gjerne hjelp hjemmefra. Leilighetene er nå verdt 5-6-7 millioner hver fordi #insertrandomforklaring. De har da mulighet til å putte gevinstene i større bolig, og føle at de har tjent masse. Besteforeldre dør, og de får arv, som de putter i boliginvesteringen. Egentlig flytter de bare gevinstene til en ny fast asset, gjeld/lønn-ratio er lik eller litt lavere. De får barn, barna skal ut på boligmarkedet, foreldrene/besteforeldre må ta av sparepengene(indirekte pensjon) eller ta opp lån for å hjelpe barna som må maksimere lånet sitt. Repeat hver generasjon. En trenger mao. ikke ha spesielt høy inntekt, en trenger kun å være heldig med at en kom seg inn i boligmarkedet før løsningen på finanskrisen eller økonomiske covidproblemer gjorde gjeld neste gratis. Eller at familiemedlemmer går bort.

Ser at stadig flere arver betydelige beløp, eldre eneboliger i Oslo går for åttesifrede beløp der det er en eller to arvinger som skal dele verdiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...