Gå til innhold

Valg av rekkehus


Anbefalte innlegg

Jeg står i en situasjon der jeg skal kjøpe et rekkehus i et prospekt og trenger objektive innspill.

Bakgrunn: vi er en familie på fire, der et barn er tre og ett er ett år. Vi ønsker å tenke langsiktig og tenke langt frem (for å slippe å ta unødvendige skritt på boligstigen).

Rekkehus A er et enderekkehus over to etasjer på 130 kvm. I tillegg er det "stort" privat hageområde. Dette rekkehuset virker størst.

Rekkehus B er et rekkehus i midten over tre etasjer på 135 kvm. Tredje etasje gir et lekerom/tv-stue. Her er det bare en liten hageflekk på 10 kvm.

Begge har fire soverom, to bad og samme oppsett. Pris er likt. 

Vi tenker at TV-stue er fint om 10 år når barna tar med seg venner hjem og syns rommet deres er for små. Det er også et egnet sted for barna å ha overnattingsgjester. Samtidig tenker vi at et større uteområde gir mer glede nå, barna kan leke rett utenfor og bikkja kan finne en busk å tisse på uten at vi må følge ham ut.

Er TV-stue et must? Til dere som ikke har det, savner dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men synes det høres finere ut med større etasjer og antageligvis større rom. Typiske mangeetasjers-rekkehus får jo såpass små stuer og kjøkken at brukskvaliteten forringes noe, så ville tatt med det i betraktningen og, og sett det opp mot den framtidige muligheten for TV-stue dere egentlig ikke vet så mye om vil brukes mye.

Og mange synes jo en større hage med muligheter er ganske viktig og gir mye glede.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alternativ A

Bolig i enden av rekken gir endel fordeler, bla mhp støy.
Privat uteomrde er verdifult, spesielt hvis du har hund
To plan er vesentlig mer areal effektivt en tre.
Hvis det er fire soverom kan det ene brukes som TV/gaming/treningsrom
TV stue er ikke noe du må ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og basert på observasjoner fra nabolaget: Enderekkehus (hvis det er selveier) kan jo også gi muligheter til å bygge ut hvis dere finner ut at dere trenger mer areal. Ett av naborekkehusene her holder hvertfall på å utvide med ekstra rom.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trapper tar opp nyttig bruksareal også, såfremt det ikke er smarte oppbevaringsløsninger i trappen. Aldri bodd i rekkehus, men har skjønt at lydisoleringen av og til er litt dårlig. Endeerekkehus gir fordeler om lydisoleringen er dårlig og om en vil gjøre noe.

Hvis hagen er stor nok kan det kanskje monteres lekestue eller lignende. De kommer i byggesett, og gir barn muligheter å være et annet sted enn i nærheten av en tv. Ryktes at de er fine oppbevaringsplasser når barn er lei dem.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok valgt enderekkehuset selv. Mindre støy fra naboer, og kanskje mulig å bygge ut etterhvert?

Men det er samtidig veldig attraktivt med en ekstra oppholdssone.

Du sier 4 soverom. Og dere trenger bare 3? Kan det siste soverommet brukes som en liten stue kanskje? Eventuelt fjerne en vegg og kombinere det siste rommet inn i andre fellesarealer som trapperom eller liknenede. Men vanskelig å si uten å se planer da.

Endret av Flo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke er interessert i hagestell kommer det en tid da det er veldig fint å ha plass til trampoliner og dukkehus.

En stor fordel med enderekkehus er adkomst: At man kan komme seg fra inngangsside til stueside utendørs uten å tråkke gjennom andres hager. Hvor stort problem det er i praksis varierer med naboer og hvordan adkomsten er innrettet, men jeg kjøper ikke rekkehus midt i en rekke igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt samme tanken om TV-stue for besøk for trolla når de blir litt større.

Jeg ville nok også gått for enden om det var mulig å velge ellers nokså likt. Hageflekk er gull verdt uansett i min bok, men folk er forskjellige og noen hater jo alt hagearbeid intenst. Om dere har hund så er det helt nydelig med noen kvadratmeter ekstra til akkurat det.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (5 timer siden):

jeg ville uten tvil gått for endehuset. 1 du får mye mere vinduesflater i oppholdsrommene, imens det andre rekkhuset er langt og smalt med vinduer i enden og vil få ganske dårlige lysforhold + utsyn, det kan fint oppleves mye mindre uten vinduene og tildels klaustrofobisk. Selveplan løsningen på rekkehus B er også smal og lang noe som er lite effektivt i forhold til plass bruk da mye må brukes som gang. Ikke har den hage heller. Romfordelingen som du er usikker på kan altids evt endres litt på når barna blir eldre, hus B har derimot ikke mulighet til å få bedre lysforhold eller større hage.

A uten tvil, vilt at de er nogenlunde pris i det heletatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (8 timer siden):

Jeg står i en situasjon der jeg skal kjøpe et rekkehus i et prospekt og trenger objektive innspill.

Bakgrunn: vi er en familie på fire, der et barn er tre og ett er ett år. Vi ønsker å tenke langsiktig og tenke langt frem (for å slippe å ta unødvendige skritt på boligstigen).

Rekkehus A er et enderekkehus over to etasjer på 130 kvm. I tillegg er det "stort" privat hageområde. Dette rekkehuset virker størst.

Rekkehus B er et rekkehus i midten over tre etasjer på 135 kvm. Tredje etasje gir et lekerom/tv-stue. Her er det bare en liten hageflekk på 10 kvm.

Begge har fire soverom, to bad og samme oppsett. Pris er likt. 

Vi tenker at TV-stue er fint om 10 år når barna tar med seg venner hjem og syns rommet deres er for små. Det er også et egnet sted for barna å ha overnattingsgjester. Samtidig tenker vi at et større uteområde gir mer glede nå, barna kan leke rett utenfor og bikkja kan finne en busk å tisse på uten at vi må følge ham ut.

Er TV-stue et must? Til dere som ikke har det, savner dere det?

Ang hageflekk, ville jeg tenkt at om du hittil er en hagefyr, så taler det for enden. Relevant, er det fellesområde med leikeplass for ungene eller ikke i nærområdet? Er det ikke det er en større plass ute for ungene kjekt. 

Rekkehus i enden liker jeg best gitt at innsiden er tilnærmet lik, og bodde i det da jeg var førstegangskjøper og skulle ha barn. Samtidig, du får mest å fikse, vaske og male, når det er fellesting som skal ordnes. Er ikke det noe problem, taler det for enden. Hvis du tenker at det er digg å slippe å male en tredje vegg, er kanskje B ditt valg. 

Jeg tror støy er litt same same, men det er kanskje noe lavere strømkostnader for de som bor i midtrekkene, men det er synsing. 

Jeg tror og et ekstra rom og ekstra TV-stue vil du føle er nyttig før om de 10 årene du skisserer. 

For min del ville jeg vurdert uteplassen opp mot det ekstra rommet/etasjen, og hva dere føler dere helst trenger. 

disclaimer: jeg har ikke sett på alternativene i linkene du la ved, så har ingen formening om det. I utgangspunktet ville jeg valgt enderekkehus om jeg skulle flyttet tilbake der jeg bodde før, men ville vurdert for og mot for at avgjørelsen skulle vært mest mulig grundig.

Endret av Gew88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (10 timer siden):

jeg ville uten tvil gått for endehuset. 1 du får mye mere vinduesflater i oppholdsrommene, imens det andre rekkhuset er langt og smalt med vinduer i enden og vil få ganske dårlige lysforhold + utsyn, det kan fint oppleves mye mindre uten vinduene og tildels klaustrofobisk.

Dette ble det tippende argumentet mot at enderekkehuset er det beste valget! Takk for innspill!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (3 minutter siden):

14 gærninger? Fy fela de prisene har tatt av altså....

Helt seriøst
for 14mill i nabolaget mitt får du enebolig på over 300kvm med badebasseng og stupebrett til den prisen.
I tillegg bedre turmuligheter, skiforhold og samme reisetid inn til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (8 timer siden):

14 gærninger? Fy fela de prisene har tatt av altså....

Man er litt skadd når man tenker at det er ikke så gæli 😂 

Gubben skrev (8 timer siden):

Helt seriøst
for 14mill i nabolaget mitt får du enebolig på over 300kvm med badebasseng og stupebrett til den prisen.
I tillegg bedre turmuligheter, skiforhold og samme reisetid inn til Oslo.

Lillestrøm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare nevne at stor privat hage er NYDELIG med små barn, det å bare kunne be de gå ut og la de holde på i hagen med div lek er utrolig mye verdt.

 

Til Gubben: Men ikke like greit å sykkelpendle til jobb feks, og den grunntreninga man får av det er det umulig å sette en prislapp på! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (22 minutter siden):

Lierskogen
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=319815699

for mellomlegget kan du kjøpe en Lamborghini og hytte på fjellet, men hvem vil ha en Lamborghini hvis man kan bo i Bærum isteden ?

Akkurat nå er jeg uten førerkort av helsemessige årsaker, men med den prisdifferansen har jeg råd til Lamborghini og en privatsjåfør 😂

Men 26,5 km pendevei på sykkelen hadde faktisk vært noe. I motsetning til 4 km, som bare gir meg én svetteperle i panna (og den mistenker jeg kom fra at det har vært uberklamt de siste dagene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt 1 pga at det er på enden og bedre planløsning. Hagen kommer litt an på hvordan området rundt er. Vi har flyttet fra enebolig med hage til ett sted med veldig liten hage, men her er det masse lekeplasser rundt. Sånn sett er hagen bare ett sted vi spiser/griller o.l.

Det jeg hadde sett mest på med barn er: Er det mye unger i området og er det kort veil til barnehage/skole. Etter å ha flyttet selv ser jeg at det er verdt mer enn planløsning, hage og det meste annet. Livet blir så mye lettere når barna bare kan traske rundt til lekekompiser.

 

Men hjelpes for noen priser.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 17.9.2023 den 11.34):

Helt seriøst
for 14mill i nabolaget mitt får du enebolig på over 300kvm med badebasseng og stupebrett til den prisen.
I tillegg bedre turmuligheter, skiforhold og samme reisetid inn til Oslo.

Shit. Om en måtte låne så mye til bolig ville det blitt 63.000 i renter i måneden (før skattefradrag). 49140 etter skatt. Shit. Spørs om en om 4 måneder (når de siste renteøkningene slår skikkelig inn) kan få kupp på dyre hus. På den annen side så bygges det veldig lite, mens det er masse ledige jobber i Oslo, så det tyder jo på at folk vil flytte til byen videre. Men låneevnen vil jo reduseres med disse rentene.

Vet ikke helt om jeg skjønner østlandsprisene. 7 millioner for en 100 år gammel liten leilighet i en bygård i Oslo eller:

6 millioner for enebolig i Drammen fra 1997 like ved båtplass, og garasje/uthus på 30 kvadratmeter. Og kort vei til togstasjon (3 km flat sykkeltur). Da har en 8 millioner til overs i forhold til hus til 14 millioner...:

Pen enebolig med en attraktiv og sentral beliggenhet. 2 bad. Balansert ventilasjon. Solrike uteplasser. Garasje. | FINN eiendom

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...