Gå til innhold

Vasketips sportstøy


Ndreas

Anbefalte innlegg

Jeg har en fin oransje santini-jakke som ikke skal vaskes på mer enn 30 grader og ikke sentrifugeres (virker standard for sykkeltøyet mitt), men sand/skitt på ryggen etter regnværssykling driter jo langt i 30 grader. Noen som har tips til gode vaskemidler eller hva man kan gjøre? Det er jo ofte dyre klær som vaskes veldig hyppig.

 

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forvaske de vanskelige flekkene litt først? 
 

Hvis jeg har skikkelige skittent sykkeltøy pleier jeg å spyle det før det går i vaskemaskinen - samtidig med at sykkelen vaskes f.eks. Etter en tur i regnvær er det utrolig hvor mye skitt som sitter i sykkeltøyet. 
 

Å la kjemikalier og høy temperatur gjøre jobben alene sliter ut resten av tøyet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spyle av meg selv og sykkel samtidig før jeg går inn grovinngangen til dusj/vaskerom. Fjerne mesteparten av sand og rusk så såpa får mindre å reagere med, og sparer maskinen for den verste slitasjen. Gnir litt med hånda for å fjerne det som er verst. Kjører alt på sportsvask med sportsvaskemiddel, og evt eddik for å ta lukt dersom det har blitt liggende litt for lenge, typisk hvis man har vært på tur flere dager og kommer hjem med en sekk møkkete og surt tøy.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har no Mons Royal skjorter som hadde en del flekker som ikke forsvant i 30 ullvask, men en vask med Coop sportsvask på 40 gjorde den gullende ren. Det er litt syntet i den så ikke noe problem med 40.

Jeg variere litt med andre ord. Prøver helst å klare meg på ullprogram og 30, men tar en litt mer intensiv vask på 40 innimellom med et sterkere vaskemiddel. 

Endret av erikskon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (19 timer siden):

Hva slags sportsvaskemiddel er bra? Regner med du kjører Ceramicspeed lavfriksjonssåpe blandet med lettvann

Jeg bruker vanlig sportsvask fra Omo Sportsvask eller rimeligere Europris-kopier, litt avhengig av hvem sitt tøy som skal vaskes i huset. (Allergier mot parfymer/såper etc gjør det regimet litt mer komplisert)

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at ullvugge er bare drit for å vaske klær som faktisk er møkkete. På sportsull bruker jeg Sport-programmet, som er *tex-program egentlig, med Milo eller Klar ullvask (på ull) funker fint. For å få ting rent, er det like greit med vanlig vaskemiddel med mindre man vil fjerne (maskere?) lukt i polyester etc.

Har prøvd å finne Borax (som de bruker i videoen under), men til lite hell. Er visstnok "litt" for giftig i pulverform for at det blir solgt i Norge. lukt sitter i fett, møkk sitter bare mekanisk fast, og må løses mekanisk med skikkelig vaskeprogram eller gnukking - og vaskemiddel, seff.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik(5-7%): Fungerer bra på lukt. Krever fort en ekstra skyll.

Gallesåpe: Til skittent ulltøy som ikke blir rent av normal vask.

Opplever hovedsakelig lite lukt når jeg vasker treningstøy (og tøy generelt) raskt etter svette aktiviteter. Beste er å tørke klær ute om en kan. Unngå å tørke klærne tett-i-tett på badet hvor luften kan bli stillestående. Våte klær(laveste hylle)+tett stabling+stillestående luft+varmekabler=lukt.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker alt på 40 grader, på innstillingen hurtigvask.

Har foreløpig ikke opplevd at sykkeltøyet ikke tåler det. Og opplever også at det viktigste for tøyet er at det blir vasket kort tid etter bruk, heller enn et lukt og flekker får feste seg.

De gangene lukt har fått feste seg, har jeg lagt det til bløtgjøring i eddikløsning i forkant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...