Gå til innhold

Den store skotørkertråden


Anbefalte innlegg

Basert på tips her inne har jeg funnet ut at skotørker trengs. Håper denne tråden kan brukes for å samle erfaringer og gi hverandre anbefalinger.

Tenker en skotørker bør ha god tørking (høy luftvolumstrøm og varme?), lite støy, brukervennliget, og et design som partneren tåler

Fikk jo litt bakoversveis for hva blekkspruttørkerne koster på Power + tilbehør, så kan jo begynne med å spørre om noen har erfaring med Menuett 006137 fra Jula? https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/sko/skotilbehor/skotorkere/skotorker-006137/

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norskutviklede Hedgehog lovprises i flere betalte artikler (altså reklamer). Det påstås at den er kraftig og tørker ting fort, men desibeltallet oppgis ikke. Ene tilbakemeldingen på Prisjakt er derimot 2 av 5 stjerner:

Sitat

Bra idé, men låter på tok för mycket. Det "tysta" läget låter mer än någon annan billig skotork jag haft (mätte upp 61 dB) och jag kan absolut inte köra detta på natten som tänkt. På fullt blås är den som en hårtork, 74 dB, torkar såklart bra men kräver ett eget stängt rum... Min hade även något fel med glapp i timer och på/av knapp, så det blir byte eller retur

Støyer som en hårføner med andre ord. Bare 60 dB er MYE (som om folk står og konstant snakker), 70 dB er jo støvsugernivå. Skjønner godt at produsenten ikke oppgir støynivå i spesifikasjonene.

Plassering av skotørkeren er et annet tema. Vi har inngang med åpen løsning til stua, så eneste farbare alternativet virker som å ha tørkeren inne på (mini)toalettet i gangen. Eller kunne kanskje bygget inn "turbopiggsvinet" i et hjemmesnekret tørkeskap og satt det i gangen🤔

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om @andersar var tidlig ute med hedgehog og var lite fornøyd, men kan være husken min som blander.

 

Har  ikke noen perfekt løsning, men vil bare si at å tørke sko med en gang, etter hver tur, og med UV i tillegg er helt fantastisk. Har sko som er to år gamle som (iflg min nese iaf) lukter nærmest som nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe særlig brannfare forbundet med skotørkere? Tenker siden selve motoren og varmeelementet sitter oppe på veggen er det kanskje ikke noe verre enn en panelovn?

Vurderer å montere en skotørker nede i boden, men da blir det jo aldri noe oppsyn med den. Så om det begynner å brenne er ikke det så kult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (4 minutter siden):

Er det noe særlig brannfare forbundet med skotørkere? Tenker siden selve motoren og varmeelementet sitter oppe på veggen er det kanskje ikke noe verre enn en panelovn?

Vurderer å montere en skotørker nede i boden, men da blir det jo aldri noe oppsyn med den. Så om det begynner å brenne er ikke det så kult...

Kanskje installere en komfyrvakt? 😄

Ville iaf aldri forlatt en skotørker på over lengre tid

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (26 minutter siden):

Lurer på om @andersar var tidlig ute med hedgehog og var lite fornøyd, men kan være husken min som blander.

 

Har  ikke noen perfekt løsning, men vil bare si at å tørke sko med en gang, etter hver tur, og med UV i tillegg er helt fantastisk. Har sko som er to år gamle som (iflg min nese iaf) lukter nærmest som nye.

Det var jeg, og slakten var total.

Det er godt mulig de har fått fiksa en del av feilene, men lista over svakheter er så lang at den eneste grunnen til at vår fortsatt henger der, er at vi trenger løpende tørking OG jeg ikke har funnet noen fullgod erstatter utover å reodor-mekke min egen (alle delene ligger klar i garasjen, men døgnet har jo bare 24 timer.)

Så med forbehold om at det er fiksa MYE det siste året;
- Plasten er for myk og tåler ikke varmen som maskinen kan gå til (35, 45, 60C)- rørene som stikker ut har bøyd plasten i lufterøret på vår. Så da henger ting om mulig enda dårligere fast..

- Det samme gjelder selve åpne/lukkeventilen, på vår må vi ha maks viftehastighet, ellers siger ventilene igjen pga deformasjonen.

- "Dysene" i tuppen var også lagd i noe enda mykere termoplast og smeltet og falt av oppi støvlene hver gang man brukte dem, så de kastet vi relativt raskt

- Ingen god universell utforming av selve ventilen nevnt over, burde hatt kontrastfarge så man så tydelig når den var åpen/igjen.

- Koblingen mellom røret og enheten er for svak, så ved noe mer enn barnas votter så løsner denne og faller ned. Jeg har løst dette med strips, ser meget lekkert ut....

- Luftinntaket på baksiden har litt jallamekk gitter for å holde rusk unna, og veldig liten åpning så lydnivået er deretter.

- Timerfunksjonen skjønner jeg ingenting av, det er en indikator, men det virker ikke som det er antall timer "run time". Tar forbehold om at jeg misforstår her...

- Selve lufterørene til sko/votter etc er for korte på vår 1.gen, så du kan ikke tørke større ting uten å legge den ned på gulvet. Da blir selvfølgelig luftstrømmen hindret en del og så bråker det enda mer.


Jeg var SÅÅÅÅÅ optimistisk da den kom og mailet en del av disse bekymringene samt forslag om utbedringer til grunderen bak, men jeg vet ikke om det har blitt fikset. Jeg skulle etter sigende få tilsendt noen prototyper av neste generasjon, men hørte aldri noe mer. Og basert på de testene samt bildene jeg har sett, så virker det som mesteparten ser fortsatt ganske likt ut...

 

Min ønskeliste er en veggmontert modell (eller med krok som Hedgehog) med flere uttak i stabil plast/metall som aksepterer opp til slalom-innerstøvel, har UV belysning i hver tupp og bra luftspreder. Og ellers utbedret alle punktene over. Da nærmer vi oss et perfekt produkt. Og så var det prisen da........

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha en skotørker i boden og gikk for DENNE enkle varianten.

Timer opp til 180 minutter, 300W effekt, termosikring og helt OK på støy. Hiver ut såler og kjører to slanger i hver sko når jeg skal tørke sti-sko eller tursko, da er det så godt som knusktørt på under 2 timer. Tørkeren får dessverre ikke gjort noe særlig med lukten, da.

Langt ifra noe premiumprodukt, men får jobben gjort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en verden av produkter en aldri trodde en ville være interessert i å kjøpe, har regnet denne høsten gjort at skotørker virker som en must i enhver gang.

Petterthebetter skrev (24 minutter siden):

Skulle ha en skotørker i boden og gikk for DENNE enkle varianten.

Timer opp til 180 minutter, 300W effekt, termosikring og helt OK på støy. Hiver ut såler og kjører to slanger i hver sko når jeg skal tørke sti-sko eller tursko, da er det så godt som knusktørt på under 2 timer. Tørkeren får dessverre ikke gjort noe særlig med lukten, da.

Langt ifra noe premiumprodukt, men får jobben gjort.

Takk, den tikker alle mine bokser. Antar en må høyt opp i pris for å finne noe som er stille med den typen teknologi. De som bare har varmeelement tar vel lengre tid og gir sikkert ekstra god bakterie/tåfis-grunnlag. Hadde et arvegods av en skotørker en gang i tiden, men uten timer er det oppskrift på at man en gang sovner på sofaen etter en langtur i regnet og våkner til brannalarmen.

Ser Bikeshop/Braasport og andre har Therm-IC Refresher V2. Det står den skal være stillegående. Litt negativ at den ikke festes på veggen som Beha´n og bare tørker et par om gangen. Den ligner også på noe jeg har sett på museum for gamle medisinske produkter.

spacer.png

Øker man prisen enda litt har Bikeshop AlpenHeat Dry4 Skovarmer.  Fremdeles ikke noe som henger på veggen, og er alltid er tilgjengelig når man kommer hjem med bløte sko. Tror kanskje Keep it simple er den beste løsning, og bare lukke døren til gangen.

spacer.png

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Jeg var SÅÅÅÅÅ optimistisk da den kom og mailet en del av disse bekymringene samt forslag om utbedringer til grunderen bak, men jeg vet ikke om det har blitt fikset. Jeg skulle etter sigende få tilsendt noen prototyper av neste generasjon, men hørte aldri noe mer. Og basert på de testene samt bildene jeg har sett, så virker det som mesteparten ser fortsatt ganske likt ut...

Det er vel lite penger å tjene på å forbedre et produkt som allerede er satt i produksjon og genererer penger. At produktet suger vet jo ikke kjøperne før de har kjøpt det, og de vet gjerne heller ikke at det suger uten å ha en annen tørker å sammenligne med? Mange som sikkert tenker at det skal være sånn

 

andersar skrev (55 minutter siden):

- Timerfunksjonen skjønner jeg ingenting av, det er en indikator, men det virker ikke som det er antall timer "run time". Tar forbehold om at jeg misforstår her...

Blir bekymret for brukervennligheten med en gang jeg ser digitalt display og flere trykknapper på skotørkere . Ikke så veldig interessert i å lære meg morsekode og memorere tabellnivåer på elektriske apparat. På tørkeren jeg vokste opp med var det bare en skrutimer: Vri den helt til høyre, og klokka tikker i en time eller to, eller hva det var, mens varm luft kommer ut. Enkelt brukerdesign. Start den og gå. Av og til kan man lure på om nye produkter i det hele tatt testes, og isåfall om det tas hensyn til tilbakemeldinger fra testing 🥲

 

andersar skrev (55 minutter siden):

- Luftinntaket på baksiden har litt jallamekk gitter for å holde rusk unna, og veldig liten åpning så lydnivået er deretter.

[..]

- Selve lufterørene til sko/votter etc er for korte på vår 1.gen, så du kan ikke tørke større ting uten å legge den ned på gulvet. Da blir selvfølgelig luftstrømmen hindret en del og så bråker det enda mer.

Husker ikke helt fysikken, men det er vel noe med mindre diameter = raskere lufthastighet for samme volumstrøm. Raskere luft = mer lyd. Dette er en annen ting som er bekymringsfullt med mange av de nye tøkerne som er så slanke og tynne, slankheten gir jo designmessige begrensninger som gjerne fører til raskere luftstrøm (mindre vifter og trangere åpninger), og dermed mindre tørking og mer bråk.

 

andersar skrev (55 minutter siden):

ikke har funnet noen fullgod erstatter utover å reodor-mekke min egen (alle delene ligger klar i garasjen, men døgnet har jo bare 24 timer.)

Interessert, hvilke deler? Vurdert å legge ut planene som open source? 😁

 

 

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 minutter siden):

Tror kanskje Keep it simple er den beste løsning, og bare lukke døren til gangen.

Problemet vårt er at arkitekten mente det var god ide med åpen planløsning mellom stue, kjøkken og gang. Nei, det er dessverre ikke plass til å sette opp dør 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 minutter siden):

Ser Bikeshop/Braasport og andre har Therm-IC Refresher V2. Det står den skal være stillegående. Litt negativ at den ikke festes på veggen som Beha´n og bare tørker et par om gangen. Den ligner også på noe jeg har sett på museum for gamle medisinske produkter.

 

Vi har to av denne, og bruker dem omtrent daglig i vinterhalvåret, samt til våte sykkelsko osv. UV-lyset har slukket på den ene, uten at jeg kan si jeg merker forskjell. Vi har hatt dem i ca 5 år tenker jeg, og de fungerer fortsatt, men den føles ikke som den tåler mye. Men vi har dem også med på hytta omtrent annenhver uke også, og så langt har det gått bra.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (18 timer siden):

Husker ikke helt fysikken, men det er vel noe med mindre diameter = raskere lufthastighet for samme volumstrøm. Raskere luft = mer lyd. Dette er en annen ting som er bekymringsfullt med mange av de nye tøkerne som er så slanke og tynne, slankheten gir jo designmessige begrensninger som gjerne fører til raskere luftstrøm (mindre vifter og trangere åpninger), og dermed mindre tørking og mer bråk.

 

Interessert, hvilke deler? Vurdert å legge ut planene som open source? 😁

 

 

Fysikken er så enkel ja 🙂 Selve hovedenheten er såpass stor, så viftediameter og åpning burde være mulig å forbedre, og det er jo bare de aller minste sko og votter som trenger smale rør - for de aller fleste formål kan røret være både 20 og 30mm diameter. De som er der nå er vel maks 12mm tipper jeg. Det er ikke mye for å få noe luftvolum gjennom.

Delene ligger (som de fleste av mine pågående prototyper) i en skoeske i garasjen, sammen med skisser, mål og alt av ledninger. Og så prøver jeg å sette meg ned med Fusion360 inn i mellom slaga, men dette korte døgnet saboterer meg. Egentlig burde jeg vel "put my money where my mouth is" og lagd en konkurrent til Hedgehog.

 

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom minst et par Beha-tørkere og v1 av Therm-ic varmeren med UV, og selv om begge gjør som de skal, så er Beha-slangene noe RÆL som løsner/faller av, og siden de ikke er så stive så får man ikke alltid plassert luftstrålen der de skal. Den har også en termisk beskyttelse som slå inn uten noen tydelig signal eller melding om hvorfor - den bare stopper, og så må den kjøle seg ned før du kan starte på nytt. Og plutselig en dag så virker den bare ikke...

Men det er definitivt den enkleste og kanskje beste løsningen. Thermic syns jeg funket på sure sko - det er ikke mye til UV diode som sitter i den (jeg demonterte selvsagt den når den gikk i stykker) men jeg mener jeg merket forskjell. Men bare ett par av gangen og nokså lav effekt betyr i praksis at man må ha flere, eller kjøre skiftarbeid gjennom kveld/natt for å få alle i familien til å være klare dagen etter. (Eller kjøpe flere, som fort blir veldig dyrt) Jeg kjørte min Thermic i bilen via 230 omformer på tur tidligere, men jeg skulle ønske vi nå kunne fått en modell som tok flere skopar som kunne kobles på 12v uttak i bil med litt mer effekt, mange har jo nå minst 150W uttak i bagasjerommet.

Det er vel unødvendig å si hva delekassa mi inneholder; kraftige 120mm vifter (noen som husker Delta 120 viftene fra PC-selvbygger-æraen på 90-tallet?) noen UV-dioder, rør i 30-50mm diameter og flere uttak som kan både justeres av/på og som holder godt på både støvler, innerstøvler, sokker og sko.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den rimelige Menuett tørkeren på hytta.

Ble kjøpt i forbifarta på vei til Trysil i 2022 da værmeldingen viste sprutregn hele helga vi skulle være der.

Den henger i boden på hytta og tørker sko som bare tusan.

Trinnløs justerbar varme og justerbar tid via egg klokke prinsipp og i tillegg kan du bare slå den på og så går den til du slår den av.

Slangene er litt tynne og er "teleskopiske" på et vis og hele greia virker billig, men den virker veldig bra.

Den er vesentlig bedre enn den dyre Adax tørkeren til 2,5 ganger prisen med touch styring og pent design som vi kjøpte først.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 timer siden):

Har den rimelige Menuett tørkeren på hytta.

Er det den med 2 eller 4 slanger?

Ser Jula har "introdusert" et nytt merke, Bright istedenfor Menuett. Navnet får meg iallefall til å tenke litt mindre Clas/Jula/Biltema, enn så lenge.

4 slangers-modellen så faktisk ganske pen ut, til å være en skotørker, i plast. kr 399, timer, overopphetingsvern, 350W.

spacer.png

Nerden i meg har lyst på en Therm-IC Refresher V2, men vet ikke om økonomen i meg klarer å rettferdiggjøre 2xPris for UV og litt støyreduksjon. Legger jeg godvilja til, minner Therm-IC meg om denne krabatten.

spacer.png

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (6 minutter siden):

Er det den med 2 eller 4 slanger?

Ser Jula har "introdusert" et nytt merke, Bright istedenfor Menuett. Navnet får meg iallefall til å tenke litt mindre Clas/Jula/Biltema, enn så lenge.

4 slangers-modellen så faktisk ganske pen ut, til å være en skotørker, i plast. kr 399, timer, overopphetingsvern, 350W.

 

Nerden i meg har lyst på en Therm-IC Refresher V2, men vet ikke om økonomen i meg klarer å rettferdiggjøre 2xPris for UV og litt støyreduksjon. Legger jeg godvilja til, minner Therm-IC meg om denne krabatten.

 

Jeg har denne krabaten fra Jula, den er OK - men ganske så laber luftmengden - virker nesten som at de aller fleste bøyer og på slangene gjør at luften nesten ikke kommer frem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en endeløs rekke av kjedelig kjøp de siste ukene, og enda flere kjedelige kjøp uka som kommer, bestilte jeg en Therm-IC Refresher V2 før fornuften tok meg og jeg innså hvor mye tid jeg faktisk hadde brukt på å finne skotørker. Passende akkompagnert med et par lave støvler, for å få fri frakt. Pinlig å si det, men skotørkeren er det mest spennende kjøpet på noen uker. Skuffelsen kommer til å bli stor når UV-lyset ikke får gangen til å fremstå som en portal til et parallel univers.

Håp:

spacer.png

Realitet (Bilde fra Amazon review):

spacer.png

 

  • Haha 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 25.9.2023 den 11.47):

Er det den med 2 eller 4 slanger?

Ser Jula har "introdusert" et nytt merke, Bright istedenfor Menuett. Navnet får meg iallefall til å tenke litt mindre Clas/Jula/Biltema, enn så lenge.

4 slangers-modellen så faktisk ganske pen ut, til å være en skotørker, i plast. kr 399, timer, overopphetingsvern, 350W.

spacer.png

Nerden i meg har lyst på en Therm-IC Refresher V2, men vet ikke om økonomen i meg klarer å rettferdiggjøre 2xPris for UV og litt støyreduksjon. Legger jeg godvilja til, minner Therm-IC meg om denne krabatten.

spacer.png

Har 4 slangern på hytta

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...