Gå til innhold

Sykkellykt?


Legendarisk

Anbefalte innlegg

Havnet på en altfor lang sykkeltur i helgen, hvor jeg plutselig befant meg i stummende mørke. Min påmonterte 5 lumens frontlykt lyste knapt opp en bitteliten brøkdel av framhjulet. Noen som har et godt tips til en god front - og baklykt som i alle fall gjør det forsvarlig og mulig å sykle på kveldstid?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 lumen ja. Da må det ha vært mørkt for at forhjulet ble opplyst 😮

Terreng eller landevei? Hodelykt kan kanskje funke på terreng, men møter man andre trafikanter bør man ha fastmontert lykt med god lyskjegle som ikke blender.

Jeg har to baklykter i tilfelle (når) den ene slutter å virke. Både for og baklykt av billigste sort, så vil nok komme i samme problem når det blir ekstra mørkt.

Har lurt litt på å anskaffe en ekstra forlykt også. Kunne tenkt meg USB-C lading, og gjerne noe som kan brukes som lommelykt også hvis det er mulig.. Lettere å rettferdiggjøre kjøp da.

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo små lykter på 1000 lumen, så lenge det et en ekstern batteripakke å feste på ramma.

Har ikke så mange anbefalinger på det. Har hatt noen Magicshine på den styrken, men batteriene har vært håpløst dårlig. Det er dog mulig å kjøpe bedre batteripakker, som jeg har gjort nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 26.9.2023 den 22.43):

Sykler du på veien ville jeg sett på en Stzvo-lykt eller en annen med avkuttet topp på strålen så du ser godt uten å blende folk du møter. Alternativt kan du se på Outbound Detour, som jeg glor på selv, da den skal gi bedre bredde på lyset enn den jeg har nå. 

Kan anbefale Detour. Ikke imponerende kraftig til prisen, men imponerende bred og jevn lyskjegle – noe som i praksis betyr mer for mitt bruk. Også svært fornøyd med at lyskjeglen er helt flat i toppen og ikke blender møtende trafikk. Her et litt halvveis skarpt mobilbilde fra prøveturen:

detour.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (15 timer siden):

Outbound Detour var veldig fin, men prisen litt i overkant!

Fant at Knog har en lignende variant, dog mye svakere, men mye mer prisvennlig:

 

 

Hvis du skal sykle steder med dårlig belysning eller i stummende mørke, er min preferanse at den lysstyrken er for svak. Det funker nok fint i motbakker når det ikke går så fort, men når det er nedoverbakke er i alle fall jeg avhengig av godt lys og da helst 1000 lumen. Nedoverbakken jeg starter med hjemmefra her er opplyst, men jeg setter likevel på 1000 lumen så jeg kan få med meg sprekker etc i asfalten når det går nedover i 40-50 km/t. Mulig du har bedre mørkesyn 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (På 29.9.2023 den 15.05):

Godt innspill! Bedre med for mye, enn for lite lys. Får vel bare ta den kostnaden, sikkerhet er jo ikke det man bør spare penger på i grunn.😄

Jeg har dessverre sett på nært hold at svake «bli sett»-lys kan være en risiko, selv på opplyst vei. Kjæresten min syklet hjem en høstkveld for fem år siden, langs bygater med god belysning. Hun savnet ikke kraftig lys på sykkelen, siden det var gatelys overalt. Ett sted var det dog et tre som kastet skygge over en del av veien. Og akkurat der var det et hull i forkant av en fartsdump, der hun kom nedover bakken. Det endte med bevisstløshet, ambulanse, kutt i ansiktet og en svært kraftig hjernerystelse som det tok år å lindre effekten av. Hadde hun ikke hatt hjelm, orker jeg ikke å tenke på hvordan det hadde gått.

Men hadde hun hatt bedre lys på sykkelen, ville hun ha sett hullet og styrt unna eller bremset ned, og sluppet mye smerte og mange problemer i etterkant.

IMG_1099.JPG

IMG_1101.JPG

Endret av geiranders
  • Sad 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktig med godt lys, men dessverre er det mange som i trafikken går for kraftig lykt som ikke er beregnet for bruk i trafikken, og skaper farlige situasjoner ved at de blender mottrafikanter.  (Eller, egentlig er det de med kraftig oppoverlys som er mottrafikantene). Man ser bare en lyskule og INGENTING rundt dem. Like ille er blinkerne. Med en god lyskilde synes man likevel.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kontekst + Broscience for min del. Har pendlet samme strekninger i mange år, feiret 1000x på en av jobbsegmentene i våres. Stort sett OK om man er voksen syklist med erfaring, men jeg har spesielt tre ekle veikrysninger hvor jeg kommer ca 90 grader på bilene fra G/S. Det skumle med disse kryssene er at om man kjører bil er blikket festet langt frem, og ikke på de heller talentløst plasserte kryssingene.

Har gjort forsøk med diverse lykter, neonfargede jakker etc, og det er drøy forskjell på blink med 180 grader og alt annet. Dette er ikke type blink som blender, kun en liten Fabric Lumaray. Da opplever jeg å bli sett. Bruker den selv i dagslys. Hver gang jeg har skiftet til noe annet, selv kraftig lykt, kommer nestenulykkene umiddelbart. Tror det er såpass mange statiske lyskilder (det går langsomt med sykkel ved kryssene) at det er vanskelig å få med seg en stusselig syklist.

Om jeg sykler på ukjent sted vil jeg naturligvis trenge se-lys som ikke blender, men tror jeg også beholder min Lumaray.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (1 time siden):

Det viktig med godt lys, men dessverre er det mange som i trafikken går for kraftig lykt som ikke er beregnet for bruk i trafikken, og skaper farlige situasjoner ved at de blender mottrafikanter.

Skriver under. Noen av jobbsyklistene jeg møter på gang- og sykkelstien gjør at jeg ikke har en anelse av hva som møter meg når jeg passerer de. Ikke vanskelig å se for meg at jeg kan sykle på en hund eller et menneske en dag, eller bli påsyklet bakfra hvis jeg bremser.. 😕

Knutspeed skrev (52 minutter siden):

Har gjort forsøk med diverse lykter, neonfargede jakker etc, og det er drøy forskjell på blink med 180 grader og alt annet.

Den var ikke dum! 
image.png.29dca12b662185886d65ac64092ac382.png

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god erfaring med Exposure Strada Road. "Road-specific" lyskjegle. Batteri og lykt i en enhet. Kan festes under garmin-feste. God batteritid. Jeg har Strada 900, ser ikke ut som den finnes lengre, men forskjellige å velge i hos Sykkelkomponenter:

https://www.sykkelkomponenter.no/sokeresultater?q=Exposure strada

image.png.e91444897a1092c467e19f4cfe485354.png

Kan og klikke den rett i gopro-feste på hjelmen om man vil bruke den på for eksempel ski om vinteren!

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blink er først et problem når det er kraftig lys i mine øyne. En liten diodelykt av være synlig-typen man fint ser forbi synes jeg ikke plager meg voldsomt.

Men når epilepsitriggerbrigaden kommer med Magicshinen i blinkemodus slår det meg at det er merkelig mange som virker å trives med å sykle rundt med noe som jo må være helt jævlig å se på over tid.

  • Like 3
  • Haha 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (10 minutter siden):

Men når epilepsitriggerbrigaden kommer med Magicshinen i blinkemodus slår det meg at det er merkelig mange som virker å trives med å sykle rundt med noe som jo må være helt jævlig å se på over tid.

Tiltredes. Har lett for å bli sjøsyk av å sykle med selv liten blink i mørket.

Magicshine på blink er snarvei til Setedalsrykkja, men det er ingenting mot 4000lm takarmaturer ymse elsparkesykler er utstyrt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt diverse magicshine lykter men byttet for et par år siden til Gemini 4.000, makan til flott lykt med hysterisk batterikapasitet. Har syklet igjennom en hel natt i oktober med 30% igjen da sola sto opp, riktignok på grus og ikke så stort behov for hissig antall lumen. Akkurat nå er de på tilbud på Bikeshop. De har en billigere variant også (2.500), som helt sikkert er mer enn bra nok men noe av årsaken til lavere pris er også et vesentlig mindre batteri. En liten ulempe, den tar plass på styret og må stå midt på, noe som kan vøre litt knot om du har en diger Garmin. 

https://bikeshop.no/gemini/41534/gemini-titan-4000-oled-frontlykt-4000l-6000k-led-remote-8000mah-480gr

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (5 timer siden):

Veldig god erfaring med Exposure Strada Road. "Road-specific" lyskjegle. Batteri og lykt i en enhet. Kan festes under garmin-feste. God batteritid. Jeg har Strada 900, ser ikke ut som den finnes lengre, men forskjellige å velge i hos Sykkelkomponenter:

https://www.sykkelkomponenter.no/sokeresultater?q=Exposure strada

image.png.e91444897a1092c467e19f4cfe485354.png

Kan og klikke den rett i gopro-feste på hjelmen om man vil bruke den på for eksempel ski om vinteren!

Sikkert en veldig god lykt, men for min del blir det helt tullerusk å kjøpe en lykt som koster mer en sykkelen min!😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (2 timer siden):

Sikkert en veldig god lykt, men for min del blir det helt tullerusk å kjøpe en lykt som koster mer en sykkelen min!😅

Ja, den har visst ikke bare fått mer lumen siden jeg handlet, fått en solid prisøkning og, ser jeg! 

<fjas>Men om lykta er for dyr til sykkelen, så kan man jo bytte sykkel og, for å jevne det ut</fjas>

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (11 timer siden):

Ja, den har visst ikke bare fått mer lumen siden jeg handlet, fått en solid prisøkning og, ser jeg! 

<fjas>Men om lykta er for dyr til sykkelen, så kan man jo bytte sykkel og, for å jevne det ut</fjas>

Eneste riktige svare hvis sykkelen koster mindre enn det der 😄

  • Haha 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...