Gå til innhold

Levetid kjeder


Anbefalte innlegg

Takket være funksjonaliteten yil Strava får jeg logget levetiden på en del deler ganske bra. Kjedene mine holder stort sett 250mil, uansett hvilket fabrikat, modell eller prisklasse jeg legger meg på, så lenge jeg styrer unna billig kjeder. Har logget ett kina kjede ZTTO som holdt 110mil

Hvilke erfaringer har dere gjort dere, er det noen gevinst i å handle top kjeder, utover det at man sparer noen få magiske gram ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (53 minutter siden):

(...)Hvilke erfaringer har dere gjort dere, er det noen gevinst i å handle top kjeder, utover det at man sparer noen få magiske gram ?

Absolutt. Toppkjedene fra SRAM og Shimano varer vesentlig lengre enn billigkjeder. 
I testen til Frictionfacts varer SRAM Eagle XX1 og XO1 (som er det samme kjedet etter alt å dømme) 5000 km under kontrollerte testforhold, neste på lista er XTR med ca 3450 og dårligst er et åttedelt Shimanokjede med rundt 1000 km. 

Han drøfter også om det er verd å kjøpe billige kjeder og bytte ofte, men det er en risiko i å ofte ligge ned mot slitegrensen: 
"A2 – For racers definitely premium chains. For weekend warriors / commuters – buying cheap chains can often be a false economy. Cheap chains can have such a fast wear rate that they will often rip past 0.5% wear in a blink and result in needing to buy new cassette, even new chain rings – when replace chain. Many cyclists are not on top of chain wear tracking. However – if you are and replace chains prior to them causing damage to cassette, this testing will assist in what is the most economical choice"

Les alt og skrekkelig mye mer her:
https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (4 timer siden):

Hvordan registrerer du det på strava?

Og hvor mye strekk bytter du på?

 

Jeg byttet mitt første KMC 10delte sølv-kjede ved første slitasjemarkør, og det var ca 1500km på grussykkelen. 90% asfalt og resten litt våt grus

Jeg bytter på 0,7mm forlengelse av kjedet. På grussykkelen ble kjedet slitt fortere enn beregnet og der var det 1,0mm forlengelse, trinsehjulene var ferdige også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sti bruker jeg konsekvent X01 Eagle, det har desidert best levetid. 

Hadde en liten affære med Shimano SLX og XT 12 spd kjede ift. med et sykkelkjøp og det holder vesentlig kortere med samme bruk, og med vesentlig mener jeg ca. halvparten.  

Har en trekkingsykkel med Shimano drivlinje og 10 spd, merker at asfaltsykling sliter vesentlig mindre, selv med bruk gjennom vinteren i salt etc. 

Pendlersykkelen med Gates-belte og singlespeed bare tikker og går på femte året uten noe som helst vedlikeholdsbehov av drivlinjen. 

Følger anbefalingene ift. bytte som er 0,5% på 11/12 spd og 0.75% på 10 spd. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (19 minutter siden):

Hadde en liten affære med Shimano SLX og XT 12 spd kjede ift. med et sykkelkjøp og det holder vesentlig kortere med samme bruk, og med vesentlig mener jeg ca. halvparten. 

Jepp. Shimano har virkelig tapt seg på kvalitet. Spesielt på 12 delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (23 timer siden):

Er konsekvensen av å sykle til kjedet ryker/ikke funker noe annet enn at man eventuelt også må bytte kassett/krankdrev? Har syklet 3500 kilometer med Shimano-kjedet jeg har påmontert, og det funker jo fint enn så lenge. Endring av gir fungerer fortsatt sømløst så lenge kjedet er tilstrekkelig oljet. 

Vil tippe at giret har lettere for å hoppe opp eller ned et gir når man trår til, eller er det kanskje bare dårlig justering av vaierstrekk som gjør at jeg har opplevd det?

Lurer også på hva som er nedsiden med å sykle f.eks 10 000 km på samme kjede. Kan være krankdrevene blir slitt mye fortere sånn at det blir et litt dyrere vedlikehold når man først skal bytte. Og kanskje dårlig opplevelse av girskift de siste 7000 km? 🤔

Lars-Erik skrev (6 timer siden):

Pendlersykkelen med Gates-belte og singlespeed bare tikker og går på femte året uten noe som helst vedlikeholdsbehov av drivlinjen. 

Høres deilig ut med lettvint vedlikehold 🤩 Men bare ett gir er kanskje tungt i motbakker og stopp på rødt? 😛 Hvis ikke sykkelen er lett giret da? 😄

Sykkel med ett gir og kjede kan kanskje også tynes vedlikeholdsmessig, siden det ikke er noe girskift som blir dårlig med slitasje 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Høres deilig ut med lettvint vedlikehold 🤩 Men bare ett gir er kanskje tungt i motbakker og stopp på rødt? 😛 Hvis ikke sykkelen er lett giret da? 

Sykkelen er det beste fra to verdener. En laveffekt nav-motor bak paret med et lite batteri lagt i underrøret gir mer enn nok «startgass» inntil en er oppe i fart, og da tråkker jeg uten assistanse. Skulle den gå tom er det heller ikke noe problem. 

Hele ekvipasjen veier 13 kg og en ser ikke at den er elektrisk. Er kun en av/på knapp på seterøret og kontakt for lader som synes. 
 

Må ikke lades noe oftere enn en 85 Nm elsykkel med stort batteri, og det går slettes ikke saktere, heller tvert i mot. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (28 minutter siden):

Vekket interessen min, lyst å dele hvilken modell det er? 😃

Det er første generasjon Ampler Curt. Dagens utgave er litt tyngre og litt mer features. Her med et fælt uorginalt bagasjebrett

Nå har de til og med norsk representasjon, hadde ikke det da jeg kjøpte. Da testet jeg den i Berlin, og bestilte den på nett med levering på døra.  Fåes i ulike modeller og også med trad giring. 

IMG_7530.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Ja er vel ikke så mye mindre sårbart for slitasje på ti vs tolvdelt...

Men må nok kjøpe meg en ny måler. Denne er litt for grov isf.

https://www.bikester.no/red-cycling-products-chain-wear-indicator-sykkelverktoy-M445189.html

Utrolig irriterende at det lages slike produkter...

 

 

Sårbart og sårbart - 12 spd har vesentlig lenger levetid enn 10 spd, selv om en skal bytte på 0,5% på førstnevnte og 0,75% på sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Ja er vel ikke så mye mindre sårbart for slitasje på ti vs tolvdelt...

Men må nok kjøpe meg en ny måler. Denne er litt for grov isf.

https://www.bikester.no/red-cycling-products-chain-wear-indicator-sykkelverktoy-M445189.html

Utrolig irriterende at det lages slike produkter...

 

 

millimeter. Hvor måler du 0,7mm? VI måler prosent, gjør vi ikke 😛

Kjøp deg en skikkelig måler, enten Pedros Chain Checker Plus II eller Park Tool CC-4 

Dette er foreskrevet i en gammel CyclingTips-artikkel.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (9 timer siden):

Når det gjelder slitasje på 10s vs. 12s så er min erfaring tvert om.

10s Shimano kjede av XT kvalitet varer lenge

10spd Shimano kjede på pendler med snill bruk har dårligere  levetid enn stisykkel med 12 spd X01 og hard bruk for egen del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...