Gå til innhold

Vekstang


Panda

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge et treningsrom, helt enkelt med knebøy stativ og løse vekter og kettleballs,

når det kommer til knebøy så må jeg ut å investere i en vektstang til skivene og her fåes disse i flere størrelser (diameter og lengde)

Ø25mm eller Ø50mm? Skjønner jo at dette har noe å gjøre med skivene, men hva er forskjellen ellers.

ø50mm virker mer robuste, men er tjukkere og kanskje vanskeligere å holde på?

Er de på 25mm greie nok? Har den en begrensning på vekter, regner med å måtte løfte 130 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt det som er standard i konkurranser og ordinære treningssentre med frivekter. 50mm er også kjekt når du skal slenge på litt realt med vekt for ting som markløft. 

Så med mindre du alt sitter på en stor samling med småskiver, ville jeg prioritert gode olympiske vektskiver på 50mm med passende stang. Så slipper du å ligge våken om nettene og bekymre deg for om frivektstilpolitiet skal komme på overraskelsesrazzia og.

  • Like 1
  • Haha 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50mm er standard på treningssentere. 25mm er mer nybegynner/hobby.

Har selv 25mm i garasjen, og har tenkt flere ganger at jeg vil oppgradere til 50mm, men jeg liker ikke å løfte opp mot failure alene i en garasje så utsetter det til jeg blir litt sterkere. Skulle jeg kjøpt nytt, uten å ha eksisterende utstyr, hadde jeg tatt ekstrainvesteringen ved å kjøpe 50mm. Treningspartner har en ganske god pris på Hjemmegym/garasjegym for tiden. Dyrt nok, men kommer ann på hva en ønsker. 220cm/50mm stang er ganske standard. Fordelen med større skiver er at det er lettere å repetere løftene, i tillegg er bumper plates hendige, men ikke et must. For tyngre løft, spesielt for nybegynnere(stive støle eldre menn) er det vanskelig å komme helt ned med vektstangen når en bruker de "små" vektskivene som følger med til 25mm. Da må en gjerne ha noe under, og det kan fort bli litt ork.

Noen bruker også litt kortere stenger pga. preferanser eller plass.

Kettlebells er veldig fine til hjemmetrening, men har merket meg at mange bruker de til knebøy/markløft-lignende øvelser. En skal ha veldig tunge kettlebells for at det skal være effektivt, om man har trent en stund.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God stang er viktig. Lagre, knurling og fleksjon vil kunne påvirke løftene dine. Den dyreste av de to alternativene (2000,- er ikke mye for en stang) har maksgrense på 220 kg. Dette vil jo for enkelte være problematisk på sikt, særlig om du skal dra mark. Hvis du skal trene mye med stang ville jeg lagt litt i det. Hvis du bare skal ha noe helt enkelt er det mindre viktig. Stangen kommer du nok ikke til å bytte ut så jeg ville i det minste tenkt at du kjøper noe som skal vare.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe om vektstangen fra Tights siden det ikke står så mye. XXL selger en lignende vektstang med Max belastning: 300 kg. Negative med den, er at det står den har en vekt på 17 kg, ikke 20kg.  Litt klønete, men ikke spesielt viktig.

Hvor bra stang du trenger avhenger litt av styrkemålene. Billige stenger kan begynne å bøye seg tidligere enn de av høyere kvalitet. Nå løfter jeg ikke tungt nok til at slikt er et problem for meg, men har sett styrkeløftere løfte, og det ser heftig ut når stangen bøyer seg.

Har hørt gode ting om ATA treningsutstyr fra erfarne (og pirkete) løftere, de har noen vektpakker. De er litt dyrere enn det billigste leverandørene, men siden viser litt utvalget de velger å ha. Verdt å tenke på at hvis du kjøper en god pakke, med god kvalitet, har du det mest sannsynlig resten av livet. Personlig fristes jeg av de litt mer fargerike modellene, da jeg synes identiske svarte vektskiver er litt kjedelig. Lettere å finne korrekte vekter når man er i løftetåka og. Selv hadde jeg kanskje sett på bumperplates, hvis jeg skulle løfte tungt, siden de spretter litt mindre enn vanlige plastbelagte. Selv om en kjører god teknikk og kontrollert, kan det alltid skje at en må slippe stangen om noe føles feil. Noen går sikkert et helt liv uten å slippe stangen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (14 minutter siden):

Billige stenger kan begynne å bøye seg tidligere enn de av høyere kvalitet.

Fleksjon/whip er ofte ønskelig for vektløftere mens stivhet gjerne foretrekkes av styrkeløftere. Men ja, billige stenger bøyer seg tidligere når de ikke skal enn dyrere stenger.

Ata har en powerbar som sannynligvis har ganske lite fleksjon. Eleiko sine har vel ofte en del whip, men det kan være fint på et hjemmegym det også.

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 50 mm, da får du også gode og enkle klemmer til å holde skivene på plass. (Apropos; Var det ikke en norsk startup som lagde noen smarte stenger som skulle eliminere behovet for klemmer?)

Og stanga må selvfølgelig være 20kg eller et annet passende rundt tall, 17kg stang går jo ikke an. Vet ikke hva den ekvivalente overtredelsen blir i sykkelsammenheng, kanskje raggsokker dratt utenpå langsbukse?

 

  • Like 1
  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn "damestang" på 15 kg som er litt nettere enn full størrelse. Har hatt den i en syv års tid nå, brukt et par ganger i uka og funker like bra som da jeg kjøpte den.

Ville vel kjøpt en stang med 50 mm diameter på endestykkene. De smale på 25 mm er vel ikke opplagret, uten at det nødvendigvis trenger å bety så mye hvis man ikke skal bedrive vektløftingsøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass, så kjøp en standard olympisk stang. 220cm lang og 50mm. Da veier stanga 20kg, som er et pent og rundt tall. Jeg har tre stenger nå; Olympisk, EZ-bar for bicepsøvelser og safetybar for squat. (På grunn av gammel skulderskade får jeg ikke hendene bak for å holde stanga på "normal" måte.) Har handlet endel på Training365.no og Sport Outlet faktisk. Skivene der er helt ok. Er det noe jeg angrer på, så er det at jeg kjøpte squatrack, og ikke powercage.. Mange flere muligheter ved alenetrening med et skikkelig bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å løfte mer enn 120-130 kg (inkl. stanga) og bare som supplement til syklinga.

Brukes 3x20 minutter per uke.

Trenger ikke en konkurrensestang til 8000 kr, finner lite på finn i mitt område.

Ender nok opp med denne, som har grep (knurling) på midten og for hendene.

https://www.gymgrossisten.no/star-gear-bar-50-mm-220-cm/STA2400.html?gclid=CjwKCAjwyY6pBhA9EiwAMzmfwSJeUQ5rSZyxgCAn9Xh95MPdR2tFRdPOkpRrN0eFcGi0B4icy8ciZhoCDY4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bruken ikke er eksplosive øvelser, vil kanskje vektstangen fra XXL spare deg for en tusenlapp du kan bruke på vekter. 17kg er klønete, men til hjemmegym er det ikke så viktig.

Til markløft, knebøy og roing med stang, fungerer det meste om vektene er slik du nevner. Til hjemmegym er det da kanskje viktigere med et godt stativ du er trygg på. DeepFu dekker det jeg tenker på. Det å kunne løfte "ganske" tungt og trygt kunne sette vektstangen på plass igjen er betryggende. De som har brukt dårlig stativ, vet hvor kjipt det er når en løfter nær failure. Trener en alene, er det betryggende med de ekstra sikkerhetsfunksjonene et godt rack gir.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan risikere at stanga frå XXL har mindre enn normal diameter på 28 mm, dette er lett ubehagelig knebøy, her gjerne meir enn 28. Ville også vere litt skeptisk til knurlinga, men det kan ein jo eventuelt kjenne på.

17 og ikkje 20 kilo er ellers stilekvivalent til å bruke hjelm med brem på landeiveissykkel.

Endret av Sunnu
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes over, den viktige diameteren er grepet - 50mm stenger har 28mm diameter på grepet. Tynnere synes jeg er vonde å bruke.
Personlig synes jeg også at stenger med 220 bredde og annen vekt enn 20kg gir en vrien balanse/vektfordeling, når man da legger på flere vektskiver for å kompensere. Smalere OG lettere stang funker derimot, vi har 183cm/15kg av plassgrunner - billig sak fra Levity/Tights.no. Funker helt fint til vår bruk, ikke noe å si på kvaliteten til den prisen (men fraktinnpakkinga var av det sparsommelige slaget og stanga var ganske oljete og måtte tørkes av med blåsprit en del ganger før den kunne brukes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha målt treningsrommet blir nok 220 cm for langt. 
2 meter og 20 cm er bare sykt langt.
Hadde nemlig håpet å bruke samme stang til utfalls øvelser også og da blir 220 cm uhåndterlig med fare for å ruske ned halve inventaret i treningsrommet.

Kanskje egen stang for utfallsøvelser?

 

Eller bruke en stang som den på 183 cm linket ovenfor til begge.

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er stenger helt ned i 150cm: https://www.training365.no/no/articles/2.10.81933/nordic-fighter-internationell-skivstang-150cm Har bestilt ymse derfra, og har vært godt fornøyd. Vil forøvrig anbefale lås av denne typen: https://www.training365.no/no/articles/2.461.47799/gymstick-gymstick-flip-lock-collars funker mye bedre enn både fjærlåser og skrulåser.

Endret av DeepFu
Tilføyning
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang er viktig! Må være bransjestandard 20 kg. For en stund tilbake på mitt lokale senter var det en mann som prøvde å argumentere mot at jeg ville bytte stang på stasjonen jeg skulle kjøre på, fra 15 kg til 20 kg. "Stang er stang", trodde jeg skulle få fnatt, holdt på å ødelegge hele treningslysten.

Kan enda huske et senter jeg trente midlertidig i to uker på for 18 år siden som hadde tynne stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...