Gå til innhold

Alpinfedre, fortell meg hva jeg bør gjøre med skistallen


Anbefalte innlegg

Her kommer den kalde fine tiden. Og med den prepping, noe jeg synes er drepende kjedelig  

Jeg pleier å vokse en gang i sesongen og levere inn til planslip hvis/når det blir ille. Stryker over noe flytende voks dann og vann.

Men innser at jeg burde gjort mer for en bedre skiopplevelse. Men hva? Og hvordan? Og hvor enkelt kan det bli? Er ikke fan av å stå i boden  

Vi snakker to bakkerigger voksne, en SL-rigg voksen, to randorigger voksen samt to barnerigger (6/9 år). Kun kosekjøring, ikke race-ambisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

MOB skrev (2 timer siden):

Men innser at jeg burde gjort mer for en bedre skiopplevelse. Men hva? Og hvordan? Og hvor enkelt kan det bli? Er ikke fan av å stå i boden

Bakke- og barnerigg pleier jeg bare sette  igjen i skistallen til svigerfar. Så er alt i orden til neste gang de skal brukes! Enklere blir det nok ikke. 😂

Randoskiene klarer seg med litt voks og noen drag over stålkantene i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (34 minutter siden):

 

Bakke- og barnerigg pleier jeg bare sette  igjen i skistallen til svigerfar. Så er alt i orden til neste gang de skal brukes! Enklere blir det nok ikke. 😂

Sjølve draumen😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (5 timer siden):

Men innser at jeg burde gjort mer for en bedre skiopplevelse.

Så lenge du legger et godt lag med grunnvoks i starten av sesongen, og sålen ikke er helt sprengt, tror jeg ikke at å vokse oftere vil utgjøre særlig mye for skiopplevelsen. Om du ikke vil vokse så ofte, kan du kanskje ordne litt bedre gli med spray/hurtigvoks en gang i blant. Men jeg tror egentlig ikke du vil merke særlig forskjell om du ikke har race-ambisjoner.

Det du ikke nevner er stålkantene dine. Det synes jeg utgjør en mye større forskjell å vedlikeholde. F. eks. litt utover ettermiddagen når det er løst på toppen og man treffer blåis fra snøkanonene der folk har skrenset. Da er det å kunne stole på grepet slik at man fortsatt kan trykke til en stor forskjell.

Å vedlikeholde kant er lett, om man har et godt utgangspunkt. Bare å dra over med en "Pocket Edger Kit" fra Swix eller lignende noen ganger.

Disclaimer: Ikke alpinforelder, men tidligere aktiv alpinist som pleide å tilbringe hver fredag i skiboden for å preppe til helgens renn.

Endret av Sykkelmafiaen

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lat og gidder ikke å preppe unødvendig. Og siden alpinskiene står i skiskap i bunn av bakken året rundt er det mye tiltak å flytte de til et egnet sted for prepping.

Men først: Jeg er helt enig i at stålkantene er det aller viktigste, de får jevnlig noen drag med fila for å holde seg skarpe. Det er en enkel jobb som tar 5 minutter, hvor ofte jeg gjør det kommer an på føret. Det kan godt gå en halv sesong uten filing om føret er bra, eller hver helg om det er isete en stund. Siden jeg ikke har tilgang til tvinge der skiene står så har jeg et lite triks for å gjøre det enklere. Sett en alpinstøvel i bindingen og legg ski/støvel på gulvet. Da ligger skien stabilt med ene stålkanten opp, stopperne er ute av veien og det er bare å file i vei. Jeg bruker en slik og vedlikeholder en 87 graders kant på bakkeskiene https://www.swixsport.com/no/skiprepp/kantbehandling/ta3009-6-way-fileholder-w80mm-file/

Så - voks. Kortversjonen er at jeg gidder ikke å styre med det, og det går helt fint.

Den litt lengre versjonen er at noen ski får voks av og til ved behov. Og det er snøen som styrer behovet, stort sett er det bare om jeg vet jeg skal kjøre i våt nysnø at jeg gidder å vokse. Toppturskiene får faktisk voks av og til, siden de må renses for rester av fellelim av og til. Det er også skiene som oftest hilser på våt snø og da er det på med voks. Et lite triks her er at jeg har en rest av en voks-blokk liggende i sekken, og den gnir jeg skisålene med på toppen. Det gir merkbart bedre glid og holder hele turen ned. Samme voks-blokk blir også brukt til å gni fellene med om det er klabbeføre.

Det er bare ett par bakkeski som får voks, og det er det paret som blir brukt i Hemsedal Up'n Down. Å vokse ski gir helt tydelig bedre glid, men til vanlig frikjøring i preparert løype er det ikke så farlig om man kommer 10 sek senere ned til bunn av heisen.

Jeg drar over skiene med en bronsebørste av og til (uten voks) og tror det hjelper men har egentlig ikke så mye belegg for det.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik stålkantkvesser fra Swix, og dra over et par ganger i sesonten. 

Vokse skiene skilleklig på starten/slutten av sesongen, og deretter bare dra på litt flytende hurtigglider ved behov. 

Konkurrerer man, er det selvsagt greit med litt mer TLC, men på hobbybasis er det jo ikke sekundene som teller. Bare at det ikke klabber.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp rotorbørste av merinoull fra Swix og påfør glider med denne. Perfekt gliding for amatøren på under ett minutt. Man slipper dessuten siklejobben (som er spesielt viktig før man legger på feller). Forskjellen på nyglida vs. uglida ski utgjør forskjellen på en morsom eller trasig skidag i slake alpinbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (32 minutter siden):

Kjøp rotorbørste av merinoull fra Swix og påfør glider med denne. Perfekt gliding for amatøren på under ett minutt. Man slipper dessuten siklejobben (som er spesielt viktig før man legger på feller). Forskjellen på nyglida vs. uglida ski utgjør forskjellen på en morsom eller trasig skidag i slake alpinbakker.

Den der virka faktisk veldig kjekk! Og ikke minst tipper jeg det er litt mindre plunder hvis man feks forholder seg til ski med endel riper (hæsj tag steinkjørt og burde vært slipt for lenge siden…)

(Men hva skal jeg gjøre med det altfor bra smørejernet mitt?)

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (1 time siden):

Kjøp rotorbørste av merinoull fra Swix og påfør glider med denne. Perfekt gliding for amatøren på under ett minutt. Man slipper dessuten siklejobben (som er spesielt viktig før man legger på feller). Forskjellen på nyglida vs. uglida ski utgjør forskjellen på en morsom eller trasig skidag i slake alpinbakker.

Denne?

https://www.swixsport.com/no/skiprepp/borster/roto-brush-merino-wool-100mm/

Bye, bye sikling?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Men om man skal bruke primært børste for glider, hva slags erfaring har folk med støvsuger og Roto Cover-dekselet til Swix med avsug?

Kan man fint bruke en generisk grovstøvsuger? Står bla en Kärcher nede i fellesboden i blokka jeg bor, har også en liten Festool sjøl. Frister jo å prøve å minimere støver jeg antar vil være ganske heftig med å bruk børstebasert gliding (blir vel ille nok om man bruker børster etter sikling og). Ser jo Swix i sin egen FAQ sier at man bare ikke skal bruke den vanlige støvsugeren, men lite konkret om hva man skal bruke.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (15 minutter siden):

Hvis du vil ha minst mulig voksarbeid og få en bra nok glid så legger du på DPS Phantom wax. Én behandling varer i sålens levetid. For skikkelig sugeføre kan man legge på vanlig voks utenpå.

https://derute.no/products/dps-skis-phantom-wax-2-0-permanent-glider

Du kan legge på selv, eller får f.eks. Derute til å legge på for deg.

Det der høres så kinderegg ut at jeg ikke tør tro på det. Både miljøvennlig, men heftig nok til å penetrere dypt ned i sålen uten varme. 

image.png.16c0215323cb0a6f92fa4e9e3545293f.png

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skeptisk selv. Jeg tok det på selv på et par toppturski og syntes det fungerte bra. I sommer hadde Derute halv pris inkl påføring så da dro jeg innom med to par ski siden jeg var i nærheten. Du får neppe racingglid, men det gled bra nok for meg. Det er ikke dog egnet til langrennski, kun alpint. Du må litt opp i fart for at det skal gi god glid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (På 11.10.2023 den 9.10):

Kjøp rotorbørste av merinoull fra Swix og påfør glider med denne. Perfekt gliding for amatøren på under ett minutt. Man slipper dessuten siklejobben (som er spesielt viktig før man legger på feller). Forskjellen på nyglida vs. uglida ski utgjør forskjellen på en morsom eller trasig skidag i slake alpinbakker.

Juhuu! Suverent tips! 

Virker jo veldig kjekt. Hvordan er erfaringen med holdbarhet på voksen? Betydelig dårligere eller ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarhet er dårligere, men langt bedre enn å gni inn for hånd på toppen eller andre flytende produkter.

Angående kommentar om støv så er dette nokså problemfritt. Selv har jeg bare drill og børste liggende baki bilen hele vinteren og drar over skia i ny og ned på parkeringsplassen. Det støver veldig lite, og er fryktelig enkelt/kjapt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...