Gå til innhold

Ny "syklist" - hva skal man prioritere på sykkelen? Nybegynnerspørsmål ved kjøp av sykkel!


Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å hjelpe en venninne med sykkelkjøp, men merker at jeg kommer litt til kort.  

Om en generelt prøver å lage en kjøpsguide til nye syklister, hvor stikkordet er nybegynner og vedkommende ikke vil bruke alt for mye penger (og når det kommer til sykling er vel "mye penger" relativt) - hva er det viktigste å se på ved sin potensielle nye sykkel? Hva er verdt å bruke penger på, og hva kan man fire på?

Geometri? Aluminium/karbon? Gruppesett? Type bremser? Innvendig kabelføring? Antall gir? 

Og hvilke andre ting utenom sykkelen er MÅ ha tenker dere? Ikke uttømmende liste som jeg kommer på: bib, lys, hjelm, flaskeholdere og heelst pedaler+sko.

Jeg tenker

geometri - dette er helt individuelt etter hva slags bruk man tenker. nybegynnere kan nok trives bedre med en litt mer oppreist og komfortabel stilling.

gruppesett: hvor mye har det å si om det er claris, tiagra, ultegra eller hva enn som finnes nå om dagen? Husker når jeg selv kjøpte sykkel hørte jeg at det burde være minst 105, men stemmer dette? Eller er det litt slik at ny tiagra er den nye 105? Og merker den gjennomsnittlige syklist i det hele tatt forskjell?

innvendig kabelføring: nødvendig eller luksus?

antall gir: se an etter hva slags turer man vil på? 

type bremser: om man bor et flatt sted fungerer vel felgbremser, men foretrukket for de fleste er hydrauliske skivebremser? (i hvert fall for oss som har vestlandsvær)

Plass til bredere dekk? Virker som de fleste nyere sykler legger opp til dette

Og spørsmålet om å gå for brukt/ny sykkel når man ikke helt vet hva man skal se etter?

 

Noen spørsmål eller deler av sykkelen jeg ikke har tenkt på? Still dine nybegynnerspørsmål her!

 

Så er jo spørsmålet om man finner noe med "minstekriteriene" innenfor budsjettet... Her prøver jeg å spørre litt generelt, men dersom noen har noen tips under 15k så tar jeg det gjerne imot! (som også passer dame 169cm). Her vi bor er det få sykler på bruktmarkedet ei sykkelbutikker, men er villige å reise til Oslo og omegn.
 

(Gjerne si ifra om det allerede finnes en tråd som tar opp dette!)

Endret av hardrock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillot meg å flytte denne tråden til et forum der du forhåpentligvis får litt bredere publikum enn på kjøp og salg-forumet.

Avslappa geometri, 105 eller tilsvarende segment, brydd meg katta om innvendig kabling, skivebremser, greit brede dekk er vel noe jeg ville sett etter.

Finnes jo endel bruktkupp å gjøre, men det er kanskje ikke spesielt lett som nybegynner å vite hva man vil ha.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på en som tilfredsstiller det meste av kravene og virker å være et godt kjøp; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=323168891 
Litt i overkant av budsjett, men ganske spot on hva gjelder størrelse, plass til bredere dekk, avslappet geo, ultegra. Er sikkert rom for å prute litt nå. Ut ifra det jeg har følt med på Finn.no nettopp kjøpt en ny Aeroad via Finn er det ganske trått om dagen og mange ligger lenge ute. Ville definitivt brukt forumet her til å finne er godt bruktkjøp. Mye mer valuta for pengene enn i dagens ny markedet i aktuell prisklasse. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til det jeg svarte en annen tråd.

Kanskje ikke århundrets tilbud, kanskje blir det bedre tilbud på Black Friday, men Cannondale Caad13 disc 105 matte black (hos Anton) er en solid sykkel. Ramme med godt renommé og generelt kvalitetsdeler. Størrelse 51 oppgis å passe 165-175cm. Medlemspris på kr 19 999. Link til Cannondale.

Over summen som ønskes, men det viser hva som er mulig å få tak i helt nytt hos forhandler.

Gode råd over. Karbon er fint, alu holder lenge. Caad13-rammen har fått endel skryt. For nybegynnere er kanskje  2x å anbefale. 1x er flott, men det er mye som skal klaffe for at utvekslingen passer rytter og rytters omgivelser, mao. en må vite hva en trenger av utveksling. Ville ikke kjøpt sykkel uten skivebrems i 2023. Litt fordi det bare føles bedre, litt fordi skiver er så vanlig at felgbrems føles litt utdatert for nybegynnere. Kan dermed bli et litt tregt salg hvis det skal oppgraderes.

Multiverktøy, pumpe, lappesett, chainlock, kjedekutter. Alle som har hatt en lett 5-25km joggetur pga. punktering, røket kjede eller lignende vet irritasjonen av å ikke ha med riktig utstyr.

Er det en ren landeveissykkel eller en multiuse gravelsykkel det ses etter?

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Finn ein sykkel som passar. Kjøp gjerne brukt, men ta med nokon som har litt peiling, til å gi ei kvalifisert tilstandsvurdering.

2. Førstegongsraceren kan gjerne ha felgbrems. Slike syklar kan ein få billig, og dei er vanlegvis enkle å skru på.

3. Lettaste girutveksling bør vera 34/28 eller lettare.

4. Med unntak av Tourney er alle utstyrsgruppene til Shimano gode nok.  Hjul og dekk er viktigare enn namnet på girsystemet.

5. Kjøp ei god pumpe, dekkspakar og ein ekstra slange. Lær deg korleis du skiftar slange.

6. Eksperimenter med sitjestilling. Spør andre om råd.

7. Bli med meir erfarne syklistar på tur.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter kontaktpunkter: legg penger i godt sete, ordentlig styreteip (og styre dersom man har råd), sko som lette og behagelige og passende  pedaler. Vær heller ikke for gjerrig på klær, innkjøp av en kvalitets bib og trøye angrer man ikke på. 

Endret av loki
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Beklager litt sent svar fra denne kanten. Prøvde å holde tråden litt generell da jeg tror dette er info flere har nytte av. Tror det er fort gjort å bli overveldet over alt som finnes der ute.

Andreas skrev (På 13.10.2023 den 15.01):

Er det en ren landeveissykkel eller en multiuse gravelsykkel det ses etter?

Åpen for begge deler. Tror en sykkel i kategorien komfortabel vil bli bra, da vedkommende kommer mest til å jakte eventyr enn fartsrekorder! Dog er det mer asfalt rundt der vi bor, så vil nok bli brukt mest til det i hverdagen. Et stort pluss om det er klarering til litt bredere dekk, men ikke et must. 15k er absolutt maks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (På 21.10.2023 den 17.11):

Prioriter kontaktpunkter: legg penger i godt sete, ordentlig styreteip (og styre dersom man har råd), sko som lette og behagelige og passende  pedaler. Vær heller ikke for gjerrig på klær, innkjøp av en kvalitets bib og trøye angrer man ikke på. 

Vil bare legge til: Sykle deg litt inn, som nybegynner er det vanskelig å vite hva som funker og ikke funker. Det er ikke sånn at alle sykler kommer med dårlig sete, pedaler etc. Jeg ville lagt mer i gode klær fra starten (så lenge du ikke har "godt nok" fra før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...