Gå til innhold

Eple tv eller chromecast?


Anbefalte innlegg

Nå har vi kun en eldgammel chromecast, på en tv vi sjeldent bruker, så godt mulig de nyere er bedre. Men for å bruke chromecast så må man opp med telefonen, finne det du vil se på og «koble deg på» chromecasten. Skal du pause, så må du opp med telefonen osv. føler personlig det er ganske stress vs å bare bla igjennom med en fjernkontroll, slik Apple tv fungerer.
 

Apple tv har i tillegg samme mulighet som chromecast, hvor man bare kan spille av noe fra en app på tlf. Man kan også bruke tlf som fjernkontroll. Vår gamle chromecast er treig å koble seg til, hender vi må prøve 2,3,4-5 ganger før noe skjer, og andre ganger så bare gir vi opp… Men igjen, vår er eldgammel. 
 

Fordelen med Apple tv er at den har en stor brukermasse og de fleste apper blir godt vedlikeholdt og varer lenge. 
 

Hva man trenger kommer jo an på bruken. Personlig så ser vi aldri på lineær tv, og bruker kun div streaming tjenester, i tillegg til lokalt innhold, så vi bruker kun «apper». Alt dette finnes jo også på moderne TVer, men ofte så vedlikeholdes tv-Os dårligere og apper kan slutte å fungere, eller føre til hakking på innhold. Så man kan sitte igjen med et fungerende TV-panel, men uten «apper».

Men ser man kun på NRK via telia boksen, så er det jo klart at behovet for appletv ikke er stort. Apple tv går forøvrig utelukkende igjennom internett, mens telia fortsatt kan vise innhold via antenne? Så man må jo også ha brukbar internett for å strømme 4K Netflix f eks. Men selvfølgelig, man får ikke 4K innhold via antenne 🤪

Endret av dtd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye chromecast, dvs "Chromecast with google tv" har fjernkontroll, og er ikke avhengig av å bruke tlf. Har sagt opp linærtv, og strømmer bare via den. Trenger heller ikke nødvendigvis bruke medfølgende fjernkontroll. Har en Logitech-fjernkontroll som er minst 10 år gammel, og den funker fortsatt helt fint. Kan også koble til et bluetooth tastatur. Litt begrenset nytteverdi, men kan bli kjekt å ha. Det faller vel ned på om man er appleianer, eller androidinist. Og chromecasten er 1000 kr billigere enn Apple TV...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en relativt ny (2-3 år gammel) LG-TV, som har det meste av apper for streaming. Den har innebygd Air-Play, som har sluttet å fungere TV'n kommer ikke lenger opp som mulig, men så langt har appene blitt holdt oppdatert på TV'n det kommer stadig vekk nye versjoner.

Apple-TV brukes for T-Wee - appen, som erstatter dedikert T-Wee boks for vår del, mangler bare lokalt opptak. Bruker også ATV for å ha TV'n som skjerm når vi facetimer med arvingene, de studerer begge utenlands. Det er åpnet opp for VPN på ATV, dermed kan du også komme rundt diverse regionale begrensinger med riktig ATV.

TV fjernkontrollen kan også styre ATV, men dette sluttet å fungere etter en eller annen oppdatering enten på TV eller ATV, men veldig kjekt når det fungerte.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte jo ny (Samsung)-TV nylig, og greier meg inntil videre godt med det innebygde systemet for apper. Chromecast er innebygd i TVn.

Når det innebygde systemet i TVn blir utdatert så kjøper jeg en Chromecast på det tidspunktet. Som andre påpeker så har den nyeste versjonen fått fjernkontroll, så poenget med at man må fram med telefonen gjelder ikke lenger. Tvert i mot er det ekstra fleksibilitet å kunne caste noe man fant på telefonen. 

Apropos Chromecast vs. Appe TV så fungerer sikkert begge helt fint, men jeg ser ikke merverdien til den dyrere Apple-dingsen. De gjør jo stort sett samme jobben.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (10 timer siden):

Enkelt spørsmål. Hva er fordelene med det ene eller det andre? Trenger jeg egentlig noen av de?

Får jeg noe som helst med en gammeldags telia boks som jeg ikke får med eple tv eller chromecast?

Mange gode svar, men jeg vil fylle på litt. 

Har Telia-boks hjemme. Den kjører på Android TV operativsystem og kjører de forskjellige appene i tillegg til Telia sin. Appene launches fra Telia sitt operativsystem/app. 

På hytta har vi nyeste Chromecast med fjernkontroll og Android TV. Der launches appene i utgangspunktet direkte fra android TV, men de appene som er inkludert i vår Telia pakke må launches fra Telia-appen; Skal vi se noe på TV2 play så må vi først starte Telia-appen, velge TV2 play der, for så å starte det fra TV2 play. Litt meta-opplegg, men det funker, for meg. Kona og barna går seg vill i app-inni-app opplegget som er motsatt hjemme og på hytta. I tillegg har vi jo noen smart-tv funksjoner på TV'ene som også forvirrer. 

Vurderer å få en ekstra Telia boks for å gjøre det likt begge steder. 

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt "alt" via AppleTV i en del år nå, eneste hickup har vært når første generasjon ble for gammel(Den gamle funker nå som airplay-maskin på barnerom).
Har Telia-abb(ink app) for lineær tv(gir super pakkerabatt på internett), pluss the usual suspects av streaming, og evnt svakheter ligger mer i hvordan en leverandørs app er laget(ref møkka-app fra GCN+). Er alltid oppdatert, får egen fjernkontroll(men bruker den som følger med Samsung-tv). Kjøpte en relativt god Samsung for 4-5 år siden og denne er har knapt fått en oppdatering siden... så aldri vurdert å bruke smart-delen, siden eple funker så bra.
Alle 4 i husstanden har eple, og hver enkelt enhet kan også brukes som fjerntkontroll hvis man vil, men vi ser jo at den ene hovedkontroll bruker 99-100% av tida, bortsett fra for inntasting av søk(keyboard)

Uansett, en fjernkontroll for tv, eple og lydenhet = happy family.

For oss er det knall å ikke måtte bruke telefoner, men vi kan jo det når vi vil, eller ønsker.

Bruksmønster spiller mye inn. Andre har andre vaner, men det er helt feilfritt og enkelt i bruk hos oss.  Og all den tid apple er flinke på sikkerhets-greier og slikt, og apper oppdateres, fint.

 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng @Stefan77 ... Brukervennlighet er viktig for alle i heimen. Samtidig tar vi uansett et steg ut av steinalderen med en 12-13 år gammel Samsung som skal oppgraderes og en jungel av fjernkontroller for lyd, bilde og (Telia)apper som sannsynligvis skal skrotes. "App, app, app!!!" blir kanskje det nye mantraet. 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tydeligvis skjedd litt med chromecast siden vi kjøpte vår om det er et eget OS på de og da fungerer mer lignende en AppleTV.

En stor fordel med AppleTV, er forøvrig også om man er i apple sit økosystem. Ting fungerer veldig bra og sømløst sammen. Det er f eks suuuuuuper enkelt å koble på hodetelefoner dersom man har airpods på TVn, bruke telefon for inntastning av tekst ved søk, vise frem bilder fra telefonen/ditt eget album direkte på AppleTVn uten behov for telefon etc. Man kan jo også bruke en fjernkontroll til å styre det meste. Vi har f eks 2 tver med 2 AppleTVer, begge TVne er koblet til hver sin lydplanke fra sonos, og da kan man styre alt med fjernkontrollen fra Apple (Skru av og på tv og appleTv samt lyd via lydplanke).

Men om du først skal kjøpe en ny TV, så vil det antageligvis fungere helt fint med appene fra TVoset i en periode frem til appene plutselig slutter å få oppdateringer eller bare slutter å fungere... Det var i hvert fall min erfaring fra noen år tilbake, og bekjente har også hatt samme utfordringer, mye mulig at TVos har blitt bedre de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple TV og Google TV gjør stort sett det samme ift. vårt behov, men Google TV er veldig mye rimeligere. Med fjernkontrollen som kom i dagens generasjon samt muligheten til å installere app'er direkte på devicen ser jeg ikke noen grunn til å kaste ekstra penger etter Apple. 

Dessverre er det slik at TV-produsentene, og Samsung i særdeleshet (tror jeg) har en ganske slapp holdning til å holde sine TVer oppdatert, så det i seg selv gjør det aktuelt. I tillegg har ikke vi noe dekoder, men tar i mot alt via Google TV. Fungerer helt topp, og er man først der er det like greit å bruke strømmetjenester fra samme sted, de er der alle sammen. Rent oppdateringsmessig har nok Google TV langt større utbredelse enn noen TV-modell, så sannsynligheten for at det finnes oppdaterte app'er anser jeg som langt høyere. Integrasjonen med mobilen din og ikke minst YouTube er også fin. Ser at når jeg har nerdet på sykkel på mobilen, så kommer det gode YouTube forslag opp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde atv for zwift, nå pc. Så atv er nå på stua. Jeg er infisert i epleuniverset hva resten av dingsene gjelder.. 

synes atv er greiere enn chromecast, men har ikke sistnevnte med fjernkontroll. Begge ungdommene har cc, og tvn i rommet ingen bruker har også dette. 
gen4 på atv, så fortsatt verdens mest udugelige produkt hva fjernkontroll gjelder. Tilårskommen smartish-tv. 
atv er dyrere, selvsagt. 
kvasisvar, men en knapp på atv da, herfra.

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (52 minutter siden):

Jeg hadde atv for zwift, nå pc. Så atv er nå på stua. Jeg er infisert i epleuniverset hva resten av dingsene gjelder.. 

synes atv er greiere enn chromecast, men har ikke sistnevnte med fjernkontroll. Begge ungdommene har cc, og tvn i rommet ingen bruker har også dette. 
gen4 på atv, så fortsatt verdens mest udugelige produkt hva fjernkontroll gjelder. Tilårskommen smartish-tv. 
atv er dyrere, selvsagt. 
kvasisvar, men en knapp på atv da, herfra.

 

Har også en eldre Apple TV og den har vi sluttet å bruke helt etter at vi standardiserte på Google TV både hjemme og på hytta. Kan ikke helt se at Apple TV er noe bedre å bruke enn Google TV, men den er mye dyrere. Fjernkontrollen til Google TV skrur også av og på TVer, styrer lyd gjennom lydplanker. Har valgt dyreste Google TV hjemme (4K) og billigste på hytta (HD) fordi vi på sistnevnte sted er på en forbruksbasert løsning og også til tider sliter med båndbredden - ikke alle strømmetjenester en kan stille hva den skal bruke av båndbredde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen komplet så finnes det en skog av Android bokser som gjør stort sett det sammen som en Apple tv.

Har Samsung TV i stua med apper - ble i hovedsak kjøpt fordi den LGen vi hadde før ikke hadde Strim app

LG tven havna i andre etasje med en Xiomi android boks som har alle apper vi trenger og samme boksen har vi på hytta.

Xiaomi boksen kosta vel 599 på power.no og har fjernkontroll.

Apple tv brukes til Zwift eller evt serier mens jeg Zwifter på en annen dings

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (7 timer siden):

Hva gjør at du vurderer dette i stedet for å bytte ut Telia-boksen hjemme med en Chromecast?

Fordi at på chromecasten så må jeg først inn på Telia-app, for så å gå videre på de strømmetjenesten som er inkludert/kjøpt i Telia abonnementet (HBO, tv2 Play evt Viaplay), App-i-app.
På Teliaboksen så er Telia-appen «grunnflaten» og det er litt kortere vei. 
 

Hvis spørsmålet er hvorfor jeg ikke bare bruker frittstående strømmetjenester og chromecast så er svaret at jeg har dekket internett fra jobb og Telia pakken er veldig prisgunstig for meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endte opp med å plukke opp en ny chromecast til TVn vi ikke bruker så mye, da jeg hadde noen power poeng å bruke opp. Må si den er myyyyye bedre enn den gamle chromecasten, digg med eget OS og apper. Også digg å nå kunne pensjonere fjernkontrollen til tvn og kun bruke chromecast sin. Fungerer til å skru av/på tv/chromecast og lyd. 
 

Med det sagt, er det veldig tydelig hvorfor den er så mye billigere enn Appletv. Kvalitetsfølelsen er en ting, mye større og styggere (min mening) fjernkontroll er en annen. Men den er også merkbart treigere og mindre snappy enn Appletvn. Vil nok fungere utmerket til vårt bruk på TVn som ikke brukes mye, men personlig ville jeg ikke brukt den som min «hoved» enhet. Men det er klart at for andre, så er litt tregheter helt innafor mtp prisen. Den har visstnok lite lagringsplass også, så det er ikke nødvendigvis plass til alle apper på en gang om du bruker mange tjenester av gangen.

Den aktuelle tvn leverte ikke nok strøm (gammel billig tv) via usb og måtte dermed bruke strømadapteren, som ser ut som en typisk mobil lader, mao stikker den godt ut fra stikkontakten. Måtte dermed flytte tvbenken et godt stykke ut fra veggen. Dette «problemet» er antagelig ikke eksisterende på nyere TV-er, og det går jo evt an å kjøpe adapter etc, men litt ekstra minus i min bok.

Endret av dtd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...