Gå til innhold

Vintersykkel


Anbefalte innlegg

Jeg leker litt med tanken å kjøpe en vintersykkel til pendling, men klarer ikke å finne "drømmesykkelen". Jeg har "bare" fire krav

1. 1x drivverk

2. Stiv gaffel (ikke gaffel som kan låses, men helt uten demping)

3. Plass til 2,5" brede piggdekk - syklet i fjor på en gravel med 45mm (tror jeg) piggdekk og syns det ble for ustabilt de dagene det kom litt snø

4. Rundt 10 kilo - vintersykkel med piggdekk føles uansett som å sykle i motvind med et anker bak seg, men kan ihvertfall gjøre noe for å få mer feelgoodfølelse av å sykle

De fleste syklene jeg ser på, ryker på kravet til dekklarering, f.eks raske hybridsykler.

Noen tips der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her er ganske seig. Her må du ha en veldig moderne ritt HT hvor du setter på stiv gaffel. De HT jeg kommer på som tar 2.5 dekk har også stort sett gafler på 130mm++. Så da blir det ganske rar geo med stiv gaffel.

 

Nyeste Scott Scale kommer med 2.4 dekk. Så mulig det går med 2.5 også. Da blir det evnt å kjøpe en HT og sette på stiv gaffel. Feks denne: https://www.wolftoothcomponents.com/collections/forks/products/lithic-carbon-mountain-fork

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pendla ganske mye på vinterføre, og jeg vil ikke anbefale å gå for dekk som er så brede som 2,5". De vil antakelig gi mer rullemotstand enn du ønsker deg, ikke minst fordi de antakelig er laget for sti. Dessuten kan de komme til å skli mer oppå snøen enn ønskelig. 2,25" er mer enn nok. (Selv mener jeg 40 - 47 mm er perfekt bredde.) Derimot er jeg helt enig i at demping ikke er nødvendig. Jeg har opplevd at vintersykler gjerne kan være så stabile som mulig, og touring-sykler er ikke så galt. (Personlig ville jeg ha gått for noe i retning av en Surly Ogre, men det er jo egentlig helt på sida av det du spør etter.)

 

Endret av lektoren
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelen min har 2,5cm dekk, men har tenkt jeg bør ha bredere om jeg skal sykle om vinteren. Hva er typisk maks bredde på en grusknuser? Sykler stort sett på våt asfalt med fare for is i svinger. På steder med snø vil det kanskje anbefales enda bredere dekk?

DesmoSkier skrev (9 timer siden):

Jeg pendler på vinteren og tenker du skal formulere kravene dine annerledes. 

Der fanget du interessen min 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (38 minutter siden):

Hva er typisk maks bredde på en grusknuser? Sykler stort sett på våt asfalt med fare for is i svinger. 

 🙂

Det kommer an på hvor store dekk det er plass til i ramma og gaffelen. Er det plass til 35 mm, er det litt forskjellige dekk å velge blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (43 minutter siden):

Der fanget du interessen min 🙂

Ikke meg du siterer, men ting jeg synes er viktig på en vintersykkel er mulighet for gode og heldekkende skjermer. Og skulle jeg kjøpt en dedikert vintersykkel ville jeg også sett på muligheten for beltedrift og/eller intern giring, i hvert fall om man allerede ønsker 1x drivverk.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler nå (og de tre siste vintrene) med ca 30mm marathon dekk. De blir tidvis nervøse når det er mye snø, men er også veldig flinke til å skjære gjennom ned til hardt underlag på mange fører. For meg er balansen grei, men blir nok å gå litt opp i strls neste vinter når disse skal skiftes ut.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 timer siden):

Sykkelen min har 2,5cm dekk, men har tenkt jeg bør ha bredere om jeg skal sykle om vinteren. Hva er typisk maks bredde på en grusknuser? Sykler stort sett på våt asfalt med fare for is i svinger. På steder med snø vil det kanskje anbefales enda bredere dekk?

Der fanget du interessen min 🙂

I stedet for å beskrive hvilken sykkel/utstyr så er det bedre å si noe om hva/hvordan sykkelen skal brukes.

F.eks. er mine krav til en pendlesykkel:

  • 7 km tur til jobb (en vei)
    • Deler av dette er på turvei (grus om sommeren, ikke brøytet om morgenen på vinteren)
  • Syklisten skal ikke bli nedsprøytet av søle/slaps
  • Slippe å frakte bagasje på ryggen
    • Laptop + diverse kontor-ting
    • Handle mat på veien hjem
  • Trygg framfart på dårlig føre er prioritert over fart/lite rullemotstand

For min del oppfylles disse kravene av en selvkomponert 26" hardtail med 100mm dempegaffel, skivebremser, 2x10 giring, SKS-skjermer, bagasjebærer og sidevesker. Sommerdekk er Schwalbe Marathon Plus, vinterdekk er ISP 2.1.

Endret av DesmoSkier
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer, men ting jeg synes er viktig på en vintersykkel er mulighet for gode og heldekkende skjermer. Og skulle jeg kjøpt en dedikert vintersykkel ville jeg også sett på muligheten for beltedrift og/eller intern giring, i hvert fall om man allerede ønsker 1x drivverk.

Etter jeg fikk elsykkel, med påfølgende mengde km, ser jeg mer og mer nytte i beltedrift. Det er en ekstrakostnad når en kjøper sykkelen, men forskjellen blir mindre over tid.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, jeg har bare en uke på sykkelen i vintervær, men så langt ser varmvokset kjede ut til å funke knall. Har et EPT kjede jeg skal bytte til snart, kanskje ila helga. Men det nåværende kjedet har ikke vist noe tegn til overflaterust. Skyller på jobben og dabber av med litt tørkepapir når jeg kommer fram. Hjemme har jeg bare dabba av verste vannet på kjedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle sett forrige sykkelen 😄

Tok en avgjørelse for en mnd siden om å bruke den nye god-sykkern gjennom vinteren. Kjøpt i januar, venta til april med å bruke den, men nå blir det gjennom vinteren. Wurst case så blir det en service til våren, den tipper jeg jeg tjener inn raskt med pendlinga. Kanskje det blir en vintertur i skogen også 🙂

e: og der klikka det ja. Den herjinga forrige sykkelen har fått de tre siste vintrene er nok årsaken til at de gamle bremsene ble kontaminerte mens jeg bytta slanger med barna, og ikke barna som grisa... For da jeg bytta skiver og klosser for en mnd siden, så tok det vel en tur eller to før disse også ble kontaminerte.... Er sikkert lekkasje i kalipperne, DIGG!

 

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (14 timer siden):

Jeg leker litt med tanken å kjøpe en vintersykkel til pendling, men klarer ikke å finne "drømmesykkelen". Jeg har "bare" fire krav

1. 1x drivverk

2. Stiv gaffel (ikke gaffel som kan låses, men helt uten demping)

3. Plass til 2,5" brede piggdekk - syklet i fjor på en gravel med 45mm (tror jeg) piggdekk og syns det ble for ustabilt de dagene det kom litt snø

4. Rundt 10 kilo - vintersykkel med piggdekk føles uansett som å sykle i motvind med et anker bak seg, men kan ihvertfall gjøre noe for å få mer feelgoodfølelse av å sykle

De fleste syklene jeg ser på, ryker på kravet til dekklarering, f.eks raske hybridsykler.

Noen tips der ute?

Har ikke tips, men noen kommentarer ut fra min erfaring fra vintersykling (15km hver vei, vintersykling gjennom hele vinteren):

1) Kjører 2x drivverk. Kanskje noe mer vedlikehold, men langt større utvalg av sykler.

2) Enig i stiv gaffel. Klarer fint å håndtere de gangene det er ujevnt føre som fører til risting. 

3) Jeg ville vært varsom med for brede dekk til pending, fører til mye dårligere rulling når relativ bar asfalt. Med mindre du har veldig dårlig brøyting veldig ofte ville jeg heller prioritert smalere dekk (40-45mm?) med mindre rullemotstand, men som fortsatt har bredde nok til å håndtere noe snø når det kommer.

4) Jeg ville ikke avvist sykler selv om de veier 11 kilo. Vekta oppleves i liten grad å ha betydning på vinterføre. Bør også ses opp mot ønsket ditt over om brede dekk: Usikker på om du får mye feelgood av vekta hvis du kjører brede, tunge dekk.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å finne en sykkel som er drømmesykkelen på alle typer vinterforhold. Jeg bruker 3 forskjellige

 

  • Gravelsykkel med Conti reflex 240 35mm til kremforhold (Bar vei med innslag av is eller nybrøytet nysnø).
  • 29'' halvdemper med 45 nrth Khava til gode snøforhold og svippturer innom snill sti på veien hjem.
  • 20+ år gammel 26'' med stiv gaffel og isp foran/marathon vinter bak til snøsmelting, sluddstom, høljregn og alt annet nordvestlandet har å by på om vinteren.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (6 timer siden):

Helstiv sykkel på vinteren er forferdelig, jeg kjører fulldempa. Nydelig på dårlig brøyta veier.

Men det er dyrt i lengden. Uansett er livet forferdelig i november, og det finnes ikke noen medisin mot det. Hvorom allting er, jeg har sykla helstiv sykkel på vinterføre siden 1994, og det har vært greit. Utelukker ikke at det kunne vært enda greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titus silk road kunne kanskje være et alternativ? Tar angivelig 2.6. On one har også en carbonhardtail med stiv gaffel, men den tar bare 2.35"..om vektkravet er absolutt blir det vel dyrt, men du skriver ingenting om pris. Kjøpe billigste exceed og sette på stiv gaffel?

masse tunge stålsykler som fyller krav 1,2,3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg kanskje har satt litt strenge krav, spesielt med dekklarering, men tanken her var jo at det skulle være plass til skjermer også.

Jeg har sett litt på denne hos Anton Sport: https://www.antonsport.no/gekko-34-firm-mtn-29-p23704/deep-green-metalic-16-v161877, vekten som den står er rett under elleve kilo. Jeg kan bytte ut 2x10 Deore med 1x12 XT og se på mulighetene for å få på et lettere hjulsett. 

Tenker at det kan være "close enough". Jeg Lekte med tanken på å bygge en sykkel fra scratch, men så at prisen fort kom nærmere 40K enn 20K og definitivt ikke verdt det. (Og det er veeeeldig vanskelig å finne gode rammer). 

Endret av Espen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en streit sykkel i retning av det veldig mange av oss ser på når vi vil ha noe å bruke om vinteren! Bra nok er noen ganger det beste. Drømmesykkelen for vinterføre får vi forhåpentligvis nok av tid til å tenke på. Sett på skjermer og piggdekk som får god plass, så er det ikke mer å tenke på. Sykle i vei, så vil salt og generell entropi gi signaler om når ting bør byttes ut.

Endret av lektoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (1 time siden):

Jeg har sett litt på denne hos Anton Sport: https://www.antonsport.no/gekko-34-firm-mtn-29-p23704/deep-green-metalic-16-v161877, vekten som den står er rett under elleve kilo. Jeg kan bytte ut 2x10 Deore med 1x12 XT og se på mulighetene for å få på et lettere hjulsett.

Mener jeg leste et sted at Anton kjører 50% i fysiske butikker i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...