Gå til innhold

Vis oss din blandevei/bikepacking/monsterkross/whatnotsykkel


Anbefalte innlegg

Fint bygg, har selv kikka litt på eesilk, redshift og selvsagt lauf. Eesilk har bare -6, som er idiotisk imo, redshift sin har ikke bryter (som jeg sikkert ikke trenger) og er kanskje ikke like utført som første.

ikke lest noe særlig feil på lauf enda, og gcn sykla vel no gravelritt med den, uten å klage en meter tror jeg. Jeg likern på utseendet også. 

men 10+ laken a gitt

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (18 timer siden):

Fett! Hvordan var det å bygge opp G2-en? Har et rammesett liggende til madammen, som skal bygges opp ila. våren.

Gi gjerne en lyd om du tilfeldigvis tenker å selge gaffelen rammesett kom med. 

Det gikk helt smertefritt å bygge den opp slik jeg har gjort med synlige kabler. All innvendig kabelføring var klargjort fra fabrikk, så det var bare å tre kabler rett igjennom. Sikkert litt mere knotete om du skal ha skjulte kabler gjennom styre/stem. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (18 timer siden):

Fint bygg, har selv kikka litt på eesilk, redshift og selvsagt lauf. Eesilk har bare -6, som er idiotisk imo, redshift sin har ikke bryter (som jeg sikkert ikke trenger) og er kanskje ikke like utført som første.

ikke lest noe særlig feil på lauf enda, og gcn sykla vel no gravelritt med den, uten å klage en meter tror jeg. Jeg likern på utseendet også. 

men 10+ laken a gitt

Ja, komfort koster. Fant heldigvis en på Finn til en meget god pris. 
Har ikke satt meg nevneverdig mye inn i stem da jeg tidlig bestemte meg for gaffel. Hadde lagt Rudy 40mm i prisjakt søk, men tar sjansen på at jeg blir fornøyd med Lauf. 
Har en kompis som har brukt den i 6mnd og han er veldig fornøyd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Vintersykkelen har fått en del år under dekkene, men jeg begynner å bli ganske glad i den. 
Startet som en Diamant AR (Tiagra) i 2018/2019, men har blitt nøysommelig oppgradert og oppdatert siden. 

I tillegg til treningssykkel om vinteren går den som transportsykkel på sommeren. Da med flate pedaler. 

Sitter skikkelig godt på den og alt funker som det skal. Drivverket ble byttet på reklamasjon i 2019(?) da Tiagra-bremsene lakk olje og Gresvik ikke hadde noen passende Tiagra-deler tilgjengelig, kun 11-delt GRX. 

Kranken byttet nå i vinter da 50/34-kranken ikke ga lav nok utveksling på vinterføre. 

Har ikke veid sykkelen. 

Som den står nå: 

  • Ramme/gaffel: Diamant AR størrelse M
  • Styre/stem: Diamant flare/Merida 100 mm
  • Sete/Pinne: Specialized Phenom Expert Titan/Thomson Elite setback
  • Drivverk: Shimano GRX 600 11-delt -
  • Krank: GRX RX810 170 mm krank m/48/31-drev for lavere utveksling (ny i vinter)
  • Hjul: Easton EA70 AX
  • Dekk: Panaracer Gravel Slick 35 mm m/slanger for øyeblikket
  • Pedaler: Look X-Track Race Carbon
  • Flaskeholdere: King Cage stål
  • Lezyne seteveske
  • BMC overrørstaske
  • SKS ShockBlade-skjermer minus frontdelen som har blitt mistet i løpet av tre husflyttinger. 
  • Varmvokset kjede

IMG_8179.jpeg

Endret av SykkelØyvind
  • Like 10

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (13 timer siden):

På tide å kappe den spacer-bløtkaka etter 6 år 😄

Spesielt siden bremseslangen til forbremsen er så kort at jeg ikke kan ha styret/stemet noe høyere uten å bytte bremseslange... 
Det har ikke vært prioritert så langt, men nå ser jeg at slitersykkelen har beveget seg over til et nivå der det faktisk spiller en rolle. Kanskje baufilen blir hentet frem allerede i dag...

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (På 10.3.2024 den 19.43):

På tide å kappe den spacer-bløtkaka etter 6 år 😄

Sånn? 

IMG_8276.jpeg

Da jeg ikke kunne få gaffelen ut av ramma pga kort bremseslange måtte jeg sage røret på sykkelen. Gikk bra det og - i hvert fall med litt WD40 spraying på baufila underveis. Karbonkronerøret på denne er forsterket med en 10 centimeter lang/høy ekspanderplug i røret. Vekt spart på karbonrør er effektivt brukt opp på pluggen. 

IMG_8277.jpeg

Endret av SykkelØyvind
  • Like 7

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det jaggu New Bike Day. 

Ny og oppdatert RaceMax i hus. Denne gangen med italiensk-vevd og bygget ramme og integrert front. Mer flare på styret har det også blitt, samtidig som det er smalere ved hendlene enn på forrige sykkel. 

Exploro RaceMax Italia størrelse 56

  • Zipp 303 S-hjul - disse skal bli landeveishjulene og vil bli satt opp slangeløst med 30 mm GP5000
  • SRAM Force AXS D2 2x12-gruppe 
  • Force 46/33-krank med Quarq - 170 mm lengde
  • 10-36-kassett nå, men disse hjulene får 10-33 kassett når landeveisdekkene kommer på. 
  • Specialized Power Expert sete
  • 3T More stem 120 mm - 10 mm med ringer skal bort i løpet av våren. 
  • 3T Aeroghiaia Integrale Limited styre 40 mm ved hendlene 478 mm i bunnen. 
  • Arundel Mandible flaskeholdere er med over fra forrige sykkel
  • Ultegra-pedalene likeså. 
  • 9,2 kilo som den står nå med pedaler, slanger i dekkene og computer. 

Noen Ceramic Speed-oppgraderinger er også på trappene. In shāʾ Allāh eller mer om Madonna del Ghisallo står meg bi. 

 

IMG_8314.jpeg

IMG_8316.jpeg

IMG_8318.jpeg

IMG_8321.jpeg

IMG_8325.jpeg

IMG_8322.jpeg

IMG_8324.jpeg

Endret av SykkelØyvind
  • Like 17

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (3 timer siden):

Gratulerer, bestilte du rett fra fabrikk/hvordan fikk du tilpasset lengde/bredde på stem/styre?

Den er kjøpt direkte fra 3T gjennom norsk agent, ja. Italia-modellene lages på bestilling så det er rom for litt spesialtilpassing. 
56 kommer f.eks originalt med 100 mm stem og 44 mm bredt styre, samt 172,5 mm krankarmer. I modernitetens navn byttet jeg til smalere styre og kortere krank, mens stemlengden kanskje ikke er så moderne, men mer et resultat av et ønske om å bruke sykkelen til både landeveis- og grusracing. Samt at jeg fortsatt er myk nok, uten å være særlig myk, til å ikke trenge superhøy front. 
Jeg har tidligere ytret ønske om gravelsykkel med 390 mm reach og 570 mm stack, men der er det få å velge mellom. Samtidig så har jeg hatt mindre vondt i rygg og hofte enn tidligere de årene jeg har syklet RaceMax allerede. Italia er ørlite grann kortere og høyere enn standard RaceMax - pga integrasjon bl.a. Men på forrige RaceMax byttet jeg mellom 110 og 120 mm stem - 115 hadde nok vært aller best. Total reachlengde på Italia med 120 mm er ca = 115-stem på standard RaceMax. Høyden er et par mm høyere + et par mm for integrasjons-spacer. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja, jeg har samme høyde som deg (kortere ben dog) og har hatt relativt like geometripreferanser, og jeg sikler selv litt på å konsolidere sykekstallen med til én godværsracer/grussykkel, og én billig saltslaps- og sølesykkel , men 3T-en blir litt for oppreist og kort for landeveien når jeg kommer fra en slammet SL7 med 120mm -12 grader stem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Hm ja, jeg har samme høyde som deg (kortere ben dog) og har hatt relativt like geometripreferanser, og jeg sikler selv litt på å konsolidere sykekstallen med til én godværsracer/grussykkel, og én billig saltslaps- og sølesykkel , men 3T-en blir litt for oppreist og kort for landeveien når jeg kommer fra en slammet SL7 med 120mm -12 grader stem.

Ja, skal man ha såpass lav front på en grusdoning er det vel Factor Ostro Gravel og/eller BMC Kaius som gjelder. Evt Cannondale SuperSix EVO. 
Jeg bruker bukken mye og bøyer albuene ved behov. Men man ønsker ikke følelsen av styret i armhulene når man står og klatrer. 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter forresten på 77 cm - litt høyere med 170 armer. 

Har 56-57 cm fra setetupp til styresenter. 

På rullesykkelen  - CAAD 9 har jeg nå 110 stem med 20 mm spacere under. Den har fortsatt 175mm armer og 44 cm styre.  Tidligere har jeg brukt den slammet ute, men tror ikke jeg har noe å vinne på det nå. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og for dere som liker sykler som er [litt] langsammere men som klarer all type terreng; her er min custom Trek 920.

Bygd i fjor fra rammen opp til å bli en perfekt bikepackingmaskin. Resultat? Ternekast 6.


IMG_5003.JPG.a707e53dc1f2073a529f53faa6730fc1.JPG


 

Endret av hanpåtur
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hanpåtur skrev (39 minutter siden):

Og for dere som liker sykler som er [litt] langsammere men som klarer all type terreng; her er min custom Trek 920.

Bygd i fjor fra rammen opp til å bli en perfekt bikepackingmaskin. Resultat? Ternekast 6.


IMG_5003.JPG.a707e53dc1f2073a529f53faa6730fc1.JPG


 

Husker godt vi solgte denne på Trek rundt 2015-206. Utrolig god sykkel. Flott eksemplar du har 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, torbjornhb said:

Husker godt vi solgte denne på Trek rundt 2015-206. Utrolig god sykkel. Flott eksemplar du har 👏

Akkurat denne er fra 2023 da, men ja, 902-modellen har en laaang historie å begynte en gang i tid som MTB. 

Endret av hanpåtur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...