Gå til innhold

Vis oss din blandevei/bikepacking/monsterkross/whatnotsykkel


Anbefalte innlegg

Start lavterskel! Du har vel noe slags telt/matte/pose fra før? Evt ta en dag med fint vær og bytt ut teltet med et soveposetrekk 🙂

Jeg har iaf det og nå har jeg ikke vært på telttur med sykkelen enda, men for 700(rammeveske)+800(styreveske)+700(bagasjebrett) så har jeg alt jeg trenger (nei, mangler stropper :D) og plass til telt/pose/underlag på brettet. Ser tilogmed ut som du har maljer for bagasjebrett på setestagene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min vakreste farkost men et skikkelig verktøy for hverdag og fest. SuperX er laget for å banke rundt en crossløype i en time men slik jeg har satt den opp, en fantastisk langturkompis med lav utveksling for lange turer med masse kneiker og oppakking (Force 40 - 11/46). En sving på sti er bare gøyalt, det er hodet til puddingen oppå som er begrensningen. Digger denne altså 🙂 Har solgt Topstone Alu, Rondo Bogan og har 3T Exploro på exitlista. SuperX'n skal jeg beholde 🙂

 

processed-DA2353C2-F631-4500-AAC8-D36F3A327111-727E7BA6-5465-4F2D-9618-D66AD2076AE5.jpeg.jpeg

processed-9F912405-C5FD-4FA0-B57F-0AE3C4EB4117-D35C8BBC-AC34-4E13-BF9D-6EB6954F19E7.jpeg.jpeg

processed-BC490603-0462-4709-9BD2-5DE823F1A2E5-C0BD679F-4D31-4FE3-BC24-B70DD48C5020.jpeg.jpeg

processed-6A20CB1E-8563-4D14-A57E-31F14EF7D611-CF532170-B75C-44D2-8450-540184E211FF.jpeg.jpeg

original-2F4FA5B3-8840-44BC-AA4A-AAFC4A5B09BB.jpeg.jpeg

processed-75E6276A-63E7-43EB-A89C-EFB25FFB103E-308CEEEF-DBD6-4CE4-A7F1-A8924033FB89.jpeg.jpeg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha drømt om SC Stigmata siden første generasjon fikk jeg endelig muligheten til å bygge denne selv. Liker veldig godt allsidigheten til sykkelen. Bruker den som den er satt opp på grus og stitur i fjellet eller på langtur på landeveien.

image.jpeg.023f117524d317a56ef6df6fbe936704.jpeg

Endret av LCD
  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCD skrev (17 timer siden):

Etter å ha drømt om SC Stigmata siden første generasjon fikk jeg endelig muligheten til å bygge denne selv. Liker veldig godt allsidigheten til sykkelen. Bruker den som den er satt opp på grus og stitur i fjellet eller på langtur på landeveien.

# # #

Griselekker farkost med feite felger ! ! !

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3T Exploro Race 56
Sram Force 2x12
46/33 krank med Quarq-spider
10-36 kassett
3T 40/45-hjul med Chris King-nav. 
Maxxis Rambler 38 mm
Specialized Power-sete
Syntace Liteforce 120 mm stem
Arundel Mandible flaskeholdere
Shimano Ultegra-pedaler

Sykkelen  brukes også som landeveissykkel. 
Da med Zipp 303 Firecrest-hjul av eldre årgang
10-33-kassett og 30 mm Continental GP 5000 S TR-dekk. 

 

All Photos - 1 of 1 (2).jpeg

All Photos - 1 of 1 (3).jpeg

All Photos - 1 of 1 (4).jpeg

  • Like 10
  • Thanks 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (2 timer siden):

Ja, for man bruker disse både til grus og kross, ikke sant? Tilfanget av rene krossykler forsvant vel nærmest over natta da grus slo gjennom...

Det varierer nok litt, men for meg som bare er med på noen cross ritt på gøy så blir det slik

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kanskje hadde lyst å prøve meg på et par krossritt igjen i høst, men sykkelen min er vel kanskje mer grus enn krossrigg egentlig. Jaja, får legge utstyrshysteriet på hylla for et øyeblikk og bruke det jeg har i så fall. 
Kan jo benytte anledningen til å ta med bilde jeg fant av sykkelen når jeg først er i gang da…

image.jpeg.208d9d2a06099256dbcd303b48f65376.jpeg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kjapt si litt om den også; skulle egentlig være en budsjettrigg, bygd opp fra rammesett Kinesis Tripster AT, utstyrt med Force CX1 gruppe med unntak av krank som er Rival 1x. Hjul er også selvbygde; Hope Pro4 nav, Sapim D-light eiker, og Stan's Arch Mk3 felger, skodd med 43 mm Panaracer Gravel King SK tubeless. Pedaler er Shimano XT T8000 kombi.

Endte opp med å ikke bli helt budsjett, men med handel av deler på tilbud og diverse fra Finn ble det likevel rimeligere enn om jeg skulle kjøprt tilsvarende utstyrt sykkel ny.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (15 timer siden):

Årets gravel som er klar for grussesongen og CX

 


Er det tubular-dekk du har der Ole? Eller er Tufo på Tubeless-kjøret nå?

Endret av SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (4 timer siden):


Er det tubular-dekk du har der Ole? Eller er Tufo på Tubeless-kjøret nå?

Det er vanlige tublessdekk. De har kommet veldig godt ut på diverse tester og hos https://www.bicyclerollingresistance.com

Her ikke brukt de så mye enda, men positivt overrasket. Veldig god pris på de også. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av et par rigs i bikepacke-oppsett...

For grussykkel-bikepacking Lynskey GR300 titan, denne tar opp til 700 45 / 650 2.1. Allsidig rigg. For en uke med touring i korea satte jeg den opp med 700 32TL conti 5000. Bruker den også som min daglig-grussykkel satt opp med 700 38 terra speed. Har hatt den noen år nå. Veldig fornøyd. Dette bildet er fra oppsettet mitt på en tur Charlottenberg ned til tysklandsgrensa langs European Divide Trail.
 image.png.662d0cae8d24e607db7f00d115085374.png

For MTB bikepacking Tumbleweed Stargazer. Denne bygde jeg opp for å sykle great divide og lignende litt lengre ekspedisjoner, hvor mer regulær gravel bike blir feil og/eller utilstrekkelig. (så fikk jeg corona selv rett før avreise great divide så har ikke kommet meg avgårde ennå...)

image.png.df5af76c16defded84bc4b88145b8205.png

Endret av EspenS
  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min grusknuser (forslag til nytt navn siden grusracer tydeligvis ikke passer på denne type sykkel og jeg aldri kunne tenkt meg å bruke anglesismen gra..sykkel.)
Orbea Terra M20 2019. Akkurat passe aggresiv og rask til at lange turer på blandet grus og asfalt ikke er noe problem og komfortabel nok til at det ikke er så stor forskjell på 10 timer i sofaen og 10 timer på sykkelen.
Jeg har med vilje gått for 2-delt foran. Jeg liker å kunne ha godt spenn i utveksling og små trinn mellom girene.
40 mm Vittorio Terreno Dry forran og Continental Terra Speed bak. Jeg hadde G-One før, men etter "oppdateringen" til Schwalbe gadd jeg ikke mer. Jeg prøvde så med Vittorio Terreno Dry, men synes de ble for tungdrevne - byttet derfor ut dekket på bakhjulet med Terra Speed. Godt fornøyd med Terra Speed, men de spises fort opp hvis de brukes på asfalt.

20211002_104953.jpg.fc157f5ffa43b2154f5f13c6dc89bfcb.jpg

20211016_113556.jpg.d6383b1dbfd956c8e86a3ffdb8884411.jpg

I blant blir dekkene litt smale for stiene jeg velger.

20230812_114805.jpg.ec23f7f7ec334963c7e3071b53fa0c3a.jpg

Sykkelen brukes mest til dagsturer men et par langturer med overnatting har det blitt.20200627_091239.jpg.4fd753a0101c62e2a572c0376f67c892.jpg

Endret av Arve Er
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min Factor LS etter endt tjeneste i Birken. Force 2x12 med 48/35 og 10-36, Red 170mm krank, Enve aero stem (-12* , 120mm) og styre (37/42cm), for øyeblikket med Tufo Thundero 40mm. Vekt rundt 8.7kg med pedaler, flaskeholdere og sånt. 

 

image.png.cbac24cfed7932556c3979ebf4f4b1cc.png

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (5 timer siden):

Hva syns du egentlig om den setepinnen der? Har brukt en sånn i sommer, men usikker på effekten egentlig.

@arekey kan selvsagt svare for seg selv, men jeg kan i mellomtiden dele min erfaring med Cane Creek eeSilk-pinnen. Den gir meg merkbart mye bedre komfort i form av vibrasjonsdemping enn en vanlig alupinne, og jo lengre turene er, jo bedre er det å ha den. 20mm vandring er ikke mye, men jeg liker at den jobber i det stille uten at du tenker over det – helt til du bytter tilbake til vanlig pinne. Min tanke er at eeSilk-pinnen egner seg ekstra godt for rammer og setehøyder som gir et relativt kort utstikk, altså der potensialet for naturlig fleks/svai er mindre enn om man har sete høyere og full pinnelengde ute. En annen faktor er at fjæringspinne er ekstra nyttig om du ikke får så mye vibrasjonsdemping gjennom dekkvolum.

Samtidig er spørsmålet: Er skarve 20mm bevegelse så mye mer effektivt enn en fin karbonpinne, for eksempel?

Jeg har selv vekslet mellom en Syntace P6 karbonpinne og eeSilk-pinnen på ulike turer, og med 48mm dekk (nøyaktig samme dekk som på det nydelige bygget til @arekey her) så har jeg til tider tenkt at effekten av 20mm fjæring via elastomerpute virker ganske beskjeden, det er ikke stor forskjell på denne og Syntace P6 på jevn grusvei. De slangeløse dekkene tar unna en god del, og Syntace-pinnen min gir jo også en imponerende fin komfort når den er i bruk, synes jeg.

På de siste par turene har jeg dog vært ute med en billig standardpinne i aluminium, og merket tydelig at jeg savnet komforten jeg får med de andre pinnene.

Og siden en god karbonpinne gir mer komfort jo mer synlig pinne du har ute, så scorer Cane Creek altså et praktisk, situasjonsbestemt poeng i og med at vibrasjonsdempingen er like god uansett hvor mye eller lite pinne som stikker opp over ramma. 
 

Endret av geiranders
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (10 timer siden):

Hva syns du egentlig om den setepinnen der? Har brukt en sånn i sommer, men usikker på effekten egentlig.

Må helt ærlig si at jeg ikke har merket noe særlig til effekt. Det kan jo ha noe å gjøre med at dekkene med sine 48 mm og Brooks-setet allerede demper en del. Eller at jeg ikke har syklet langt nok på røft underlag enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (1 time siden):

Må helt ærlig si at jeg ikke har merket noe særlig til effekt. Det kan jo ha noe å gjøre med at dekkene med sine 48 mm og Brooks-setet allerede demper en del. Eller at jeg ikke har syklet langt nok på røft underlag enda.

Det skal jo også sies at eeSilk-pinnene er laget for de som gjerne vil ha dempet de små vibrasjonene fra underlaget, og som ikke ønsker å plusse på noe særlig vekt. 345 gram er lite for en pinne med parallellogram-mekanisme (295 gram for karbonversjonen). 

For å få noe som faktisk bringer oss nærmere sveve-følelsen på setet, må man nok opp til Thudbuster ST med 50mm vandring – men som da ender på 580 gram.
https://bikeshop.no/cane-creek/sp6a272/cane-creek-thudbuster-st-setepinne-alu-50-mm-vandring-27-2-mm

Jeg brukte den opprinnelige Thudbusteren med 80-90mm vandring på sti-hardtailen den gang vi syklet flerdagers-turer på steinete høyfjellstier med dagstursekk rundt årtusenskiftet, og var svært glad for funksjonen den gang, selv om det selvsagt var hoppestokk/stupebrett jfr fulldempet ramme. 

EDIT: En dempepinne som fungerer forbløffende bra, er den fra Suntour med stålfjær inne i pinnen og parallellogram på toppen. Men den veier jo en ambolt og er nok bedre egnet på min lastesykkel som vist i denne testomtalen: https://cargobikemag.com/test-sr-suntour-fjaeringspinne/

Endret av geiranders
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...