Gå til innhold

Hva er beste smøring til vinterbruk og saltslaps?


Anbefalte innlegg

Erfaringar så langt i vinter:

  • Voks funkar brillefint i sommarsesongen, og eg har enda ein gong prøvd det gjennom første halvdel av vinteren. Gir opp. Altfor mykje rust.
  • Silca Synergetic er skuffande. Eg tviler ikkje på at smøringa er god, men det blir berre brun gugge av det. Usikker på om det er wolframkomponenten i middelet som oksiderer, eller om det faktisk er rust. Har vore i kontakt med produsenten, som meiner at voks er det beste alternativet i trøndersk vinterklima. Men det stemmer jo ikkje med mine erfaringar.
  • Smøringa med dei best balanserte vintereigenskapane blant dei eg har prøvd, er Green Oil. Skårar sikkert ikkje så bra på effekttap og sånt, men er motstandsdyktig mot rust utan å vera altfor grisete. Dessverre ser det ikkje ut til at produktet finst i norsk butikk lenger.
  • Wolftooth WT-1 er eit latmannsalternativ eg har i bakhand. Ifølgje Zero Friction er det eit dårleg produkt, men det held lenge og beskyttar godt mot korrosjon. På objektivt grunnlag bør eg sikkert halda meg unna det.

Forslag til kva eg bør gå over til?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Olechr skrev (På 28.12.2023 den 11.19):

For de som er interessert i kjediolje bør ta en titt på denne. https://www.omnicalculator.com/sports/lubricant-cost-to-run

Selv har jeg gått over kun til smøring som tester bra på friction facts (som kalkulatoren over er basert på etter hva jeg har skjønt)

Selv bruker jeg UFO Drip eller Silca sin tilsvarende om sommer. Silca Synergetic på sykler jeg ikke vasker kjede like nøye på, i drittvær eller vinter.

Kan du si hva som er Silca sim tilsvarende? Og er dette kun påfyll etter å ha brukt f.eks. Silca Secret chain wax?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (22 timer siden):

Kan du si hva som er Silca sim tilsvarende? Og er dette kun påfyll etter å ha brukt f.eks. Silca Secret chain wax?

Silca sin tilsvarende drip er Silca Super Secret Chain lube. Synes Ceramic sin har en tendens til å holde lengre i flasken. Har hatt en Silca hvor innholdet mer eller mindre tørket ut.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2024 at 2:51 PM, Torkel said:

Er det noen som har erfaring med salt-x ?

Det skal visst både fjerne salt og virke beskyttende...

https://www.thansen.no/sykkel/verktoy-pleie/pleieprodukter/salt-x-klar-til-bruk-0-65l/n14638/pn1348552

Jeg har brukt det. Har det på en sprayflaske og spruter jevnlig på spesielt drivverket og annet som får mye salt. Synes det virker ganske effektivt for å fjerne saltet! Selvfølgelig, kan man bruke en god mengde vann så gjør det samme jobben med å løse opp saltet. Hvor beskyttende det er vet jeg ikke, kjedet ruster som bare det uansett, og alt annet ruster så sakte at det er vanskelig å måle.

Det bør kjøpes i konsentrat hvis du ikke skal bli ruinert. Blandes veldig tynt, så i konsentrert form er det veldig billig. Forskjellen er omtrent 100x i literpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen erfaringer på min pendlersykkel - sykler typisk minst 2x10km på saltet våt sykkelvei i Trondheim , parkerer ute på jobb, sykler hjem. 

- KMC EPT kjede tåler for lite og ryker !  Mulig jeg hadde uflaks når jeg testa et sånt, men brent barn skyr ilden osv. 

- YBN anti-corrosion ruster heller ikke, men har en mer ru struktur og tror de har mer friksjon og slites også fortere enn hard chrome kjedene til sram. 

- Sram kjedene med hard chrome belegg har god rustbestandighet og holdbarhet, som f.eks. 11 speed PC-XX1. Rust som evt kommer på disse løsner ved rens og revoksing. Tror ikke de ruster inni rullene der voksen sitter. 

 

Min praksis nå funker bra for meg. Litt jobb, men ingen andre løsninger jeg har testet har hatt mindre drivverksslitasje enn dette: 

- Har 3 kvalitetskjeder på rullering med molten speed wax. 

- Skyller drivverk i lunket vann når jeg kommer hjem - hvis det er så vått at kjedestaget er vått. Ikke så varmt vann at voks smelter, men nok til å få litt varme på drivverk så det tørker lettere. Tørker av kjedet med mikrofibertue før jeg setter sykkeln i garasjen... 

- 1 kjede holder ca 3 uker (+/- 1) før det må vokses, så med 3 kjeder på rullering holder typisk et par mnd før jeg må vokse alle 3. 

- rens og revoks: 1 riste kjede i syltetøyglass med kokvarmt vann for å få ut det grøvste, 2 riste i ufo clean i syltetøyglass, 3 riste i varmtvann 3-4x til vannet er ganske rent. Blås rent , (la tørk over natt hvis jeg har tid). Varmvoks. 

 

edit: skrivefeil

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Alt i alt liker eg det «dårlegaste» smøremiddelet best.

Her i heimen er det to syklar som blir brukt året rundt: terrengsykkelen min og hybriden til kona. Pga. jobb-/studiesituasjon er det kona som har sykla mest i kvardagen. På min eigen sykkel har eg brukt voks (Effeto Mariposa Flowerpower påført i varm tilstand og deretter dryppa på ved behov). På kona sin har eg brukt fleire ting: først Silca Synergetic (fordi det visstnok er den beste våtsmøringa) og seinare Wolftooth WT-1. 

Effeto Mariposa Flowerpower: Eg liker voks, men er ambivalent til det om vinteren. Hadde eg hatt ein jobb med dagleg sykkelpendling, ville eg ikkje ha brukt det, men fordi eg kan vera kresen på føret og elles la sykkelen stå tørt, har det fungert heilt OK. Fordelar og ulemper er velkjende.

Silca Synergetic: Dette skulle vera gralen på konesykkelen. Faktum er at stoffet blir brunt og grisete. Fargen liknar på rust, men eg trur kanskje det berre er wolframtilsetninga som oksiderer. Kan henda reagerer det med magnesiumet kommunen bruker? Eg veit ikkje. Synergetic kjem til å få sjansen på nytt når eg er sikker på at vinteren er over.

Wolftooth WT-1: Dette er eit kombinert rense- og smøremiddel. Zero Friction Cycling er negativ til konseptet, og eg forstår innvendingane. Resultata frå labben hans er også nedslåande. I praksis har det likevel vore den mest bekymringsfrie løysinga gjennom vinteren. Faktisk har det fungert såpass godt at eg er i ferd med å dra metodikken til ZFC i tvil. Eg er rett og slett usikker på om funna hans er overførbare til norsk vinter og mitt vedlikehaldsmønster.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "fungerer best". Høres litt ut som de som bruker Vitaepro og sier "det fungerer for meg". Hva fungerer? 🙂

Eneste som funker mot rust om vinteren er EPT-kjede. Varmvoks er aller best - i hvert fall til å begynne med. dette er fordi da fyller du tomrom med fast stoff så møkk (dvs. sand osv) ikke kommer like lett inn og begynner å slipe ned glideflatene. Hvis du får kjede som blir fort tørt, ville jeg brukt oljebasert som påfyll og levd med møkka. Salt løser dog opp det meste av smøring ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel … Eg skriv jo ikkje at ditt eller datt «fungerer best» – iallfall ikkje ordrett, og heller ikkje for alle i alle situasjonar. Det eg meiner (og skriv), er at det blant løysingane eg har testa ut i vinter, er WT-1 eg liker best – fordi det er den som har vore den mest bekymringsfrie.

Du ville altså ha brukt oljebasert smøring som påfyll oppå voks? Eg tviler på at det alternativet ville ha fungert for meg – altså at eg ville ha likt det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med lanolinolje (type Fluid Fim eller liknende) til vinterbruk. Varer ganske lenge, spesielt på tørre forhold (mer enn 10 turer på fatbike). Når det er vått holder det kortere, men det fungerer bedre enn olje og kan i tilleggs brukes til å bskytte ramme, felger og de fleste metalldeler på sykkelen på en miljøvennlig måte.

  • Like 3

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under mottoet det enkle er ofte det beste har jeg brukt noe så uhørt som Weldtite TF2 spray på pendlersykkelen min gjennom hele vinteren. Veldig enkel å ha med å gjøre, bare tørker av kjedet med en fille fra tid til annen og påfører nytt. Nå ser kjedet helt strøkent ut, ikke hatt noe rust og fremdeles er det mange mil igjen før det må byttes (1.300 km pt), og dette er et helt standard Shimano 10 spd kjede, tror det er SLX,  på en elsykkel med 85 Nm. Skal sies at den lagres varmt i begge ender. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Vemod Zachariassen skrev (På 13.3.2024 den 9.41):

Alt i alt liker eg det «dårlegaste» smøremiddelet best.

Her i heimen er det to syklar som blir brukt året rundt: terrengsykkelen min og hybriden til kona. Pga. jobb-/studiesituasjon er det kona som har sykla mest i kvardagen. På min eigen sykkel har eg brukt voks (Effeto Mariposa Flowerpower påført i varm tilstand og deretter dryppa på ved behov). På kona sin har eg brukt fleire ting: først Silca Synergetic (fordi det visstnok er den beste våtsmøringa) og seinare Wolftooth WT-1. 

Effeto Mariposa Flowerpower: Eg liker voks, men er ambivalent til det om vinteren. Hadde eg hatt ein jobb med dagleg sykkelpendling, ville eg ikkje ha brukt det, men fordi eg kan vera kresen på føret og elles la sykkelen stå tørt, har det fungert heilt OK. Fordelar og ulemper er velkjende.

Silca Synergetic: Dette skulle vera gralen på konesykkelen. Faktum er at stoffet blir brunt og grisete. Fargen liknar på rust, men eg trur kanskje det berre er wolframtilsetninga som oksiderer. Kan henda reagerer det med magnesiumet kommunen bruker? Eg veit ikkje. Synergetic kjem til å få sjansen på nytt når eg er sikker på at vinteren er over.

Wolftooth WT-1: Dette er eit kombinert rense- og smøremiddel. Zero Friction Cycling er negativ til konseptet, og eg forstår innvendingane. Resultata frå labben hans er også nedslåande. I praksis har det likevel vore den mest bekymringsfrie løysinga gjennom vinteren. Faktisk har det fungert såpass godt at eg er i ferd med å dra metodikken til ZFC i tvil. Eg er rett og slett usikker på om funna hans er overførbare til norsk vinter og mitt vedlikehaldsmønster.

Oppdatering: Når eg ser korleis slitasjen på kjeda som har stått på sykkelen til kona, har utvikla seg, må eg vedgå at eg har vorte meir skeptisk til Wolftooth WT-1. Mykje kan tyda på at konklusjonen til ZFC står seg. Ja, WT-1 er utruleg grei å ha med å gjera gjennom vinteren: Kjeda rustar ikkje, og eit drag med kluten i ny og ne held henne visuelt pen. Stikkordet er «visuelt». Måling og demontering avslører to ting: 1) relativt skuffande levetid og 2) store mengder møkk på innsida. Dei påstått «sjølvreinskande» eigenskapane er altså ein bløff – som ZFC også poengterer. Levetida har ikkje vore direkte kort, men dette er dårlegare enn eg venta basert på kor bekymringsfritt smøremiddelet elles har vore.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som nevnt i tidligere post benyttet Morgan Blue syn lube på begge pendlersyklene våre i store deler av vinteren. Har funket helt supert, problemet vi hadde var at kjede frøs når det ble veldig kaldt. Har ikke hatt problemer med frosset kjede siden jeg startet å smøre med Syn luben. Kjede og kassett blir ganske brunt med denne smøringen, men virker ikke som det er rust. Vaska og rensa kjede og kassett og virker bare som det er selve oljen som blir rustbrun. Oljen fikk jeg tørka bort og kjede/kassett ser ganske fine ut nå. La på Rock N Roll blå i stedet nå siden det tidligere har funket fint i støv/tørt vår og sommervær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...