Gå til innhold

Hva er beste smøring til vinterbruk og saltslaps?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

 

Jeg er en ivrig pendler og håper på å videreføre denne vanen gjennom vinteren. Dette blir min første vinter som syklist. Jeg trenger derfor gode innspill til type smøring/olje som i størst mulig grad beskytter kjede, kassett og drivverk fra salt og slitasje gjennom vintersesongen.

Jeg pendler mellom Nittedal og Oslo. Første 8 km er usaltet og gjerne på måket snø, mens resterende 17 km er på saltet asfalt inn til Oslo. Jeg sykler på en grusracer med 10-delt tiagra, samt unntaksvis på EL-sykkel. Begge sykler har piggdekk og heldekkende skjermer. Opplever Både hjemme og på jobb står sykkelen parkert ute. Det er ikke vaskemuligheter på jobb, mens hjemme kan jeg kanskje ta med en bøtte vann ut i kulda for en superrask vask. 

 

Enn så lenge har jeg smurt drivverket med weldtite TF2 i dråpeform, men dette virker dårlig i kulde og spesielt med salt. Opplever at drivverket er knusktørt etter en dag med sykling, til tross for nylig smøring. 

 

Forutsetninger: 

- Må kunne påføres raskt i en hektisk hverdag

- Enkelt (ikke krav om demontering, spesialutstyr, etc)

- Best mulig beskyttelse mot rust/korrosjon

 

Gi gjerne beskjed om jeg er helt på bærtur og har oversett noe grunnleggende eller essensielt😂

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du pendler 8+17+17+8 kilometer tur/retur og sykkelen står ute så slites drivverket ditt hardt, uansett hvor runkepellete du går til verks med smøremidler. Så for å bevare kassett og klinge lengst mulig, så bør du følge med på kjedestrekk og bytte kjede så fort det bikker over 0.5%. Hvis du har nav med Shimano-frihjul (enten HG eller Microspline) så er det god sjans for at de minste tannhjulene på kassetten kan byttes ut, og isåfall kan du godt gjøre dette samtidig som du bytter kjede. Du finner billige erstatningstannhjul på Aliexpress.

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken du beskriver er utfordrende å få uproblematisk. Jeg ville kanskje testet antirust-kjedene til KMC og sett hvor bra de funker. Ellers var jeg høvelig fornøyd med funksjonen til voks i form av Squirt da jeg fortsatt pendla med kjede (gått over til belte), men det så jo brunt og stygt ut da, iom at jeg ikke orka vaske veldig ofte. Men sykkel fikk stå inne på jobb og hjemme.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendler 22km t/r daglig på usaltet vei. Prøvd med diverse smøring bl.a RocknRoll blå, Squirt, div teflon og også økologisk! kjedesmøring. Ingen av de funker tilfredsstillende på vinteren. Opplever at alle går «tregt» når det blir under 5 kalde. Så er interessert i tips. Noen som har prøvd Muc-off winter som skal funke ned til -50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (19 timer siden):

Hvis du pendler 8+17+17+8 kilometer tur/retur og sykkelen står ute så slites drivverket ditt hardt, uansett hvor runkepellete du går til verks med smøremidler. Så for å bevare kassett og klinge lengst mulig, så bør du følge med på kjedestrekk og bytte kjede så fort det bikker over 0.5%. 

Helt enig, men jeg må bare skyte inn at på el-sykkelen (som blir behandlet som en nord-koreansk straffange) så har jeg nå 7000km på orginalt kjede og kassett. Girer og oppfører seg strøkent fortsatt. Shimano 10delt. Jeg må jo da selvfølgelig bytte på drev og kassett ved første kjedebytte, men er jo ikke dyre greiene i forhold til 12 delt som jeg har på syklene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KMC EPT-kjede som varmvokses med Molten eller Silca funker veldig godt. Absolutt en fordel om det får tørke mellom slagene. Har et par kjeder i rotasjon og bytter når det piper. 

Kan også legge til evt Silca Synerg-e oppå, som er oljebasert, og har wolframdisulfid som smøreagent. Wolframdisulfid er en god smører og gjør at kjedene varer lenger. 

Men det aller viktigste er KMC EPT-kjede. Alt annet vil ruste uansett smøring. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Svene

Jeg bruker Muc-Off sin vinterkjedeolje og for meg så funker den helt prima. Er litt mere klissete, og krever litt mer innsats når det skal rengjøres. Har brukt den de siste sesongene og aldri hatt noe trøbbel.

Var ute på en 7-mils runde på lørdagen i -6-8 grader og før jeg dro hjemmefra så syntes jeg at kjedet gikk litt tregt, det sto med Muc-off nano wet eller hva det heter. En runde med Muc-off -50 så løsnet det, kjentes ut som et helt nytt kjede.

Endret av Stiansen79
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 17.11.2023 den 21.13):

KMC EPT-kjede som varmvokses med Molten eller Silca funker veldig godt. Absolutt en fordel om det får tørke mellom slagene. Har et par kjeder i rotasjon og bytter når det piper. 

Kan også legge til evt Silca Synerg-e oppå, som er oljebasert, og har wolframdisulfid som smøreagent. Wolframdisulfid er en god smører og gjør at kjedene varer lenger. 

Men det aller viktigste er KMC EPT-kjede. Alt annet vil ruste uansett smøring. 

Alt styret med kjærlighet for et kjede gjør at jeg angrer på at jeg ikke lukket øynene for kostnaden, og kjøpte elsykkel med Gates-belte.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
baronKanon skrev (På 17.11.2023 den 21.13):

KMC EPT-kjede som varmvokses med Molten eller Silca funker veldig godt. Absolutt en fordel om det får tørke mellom slagene. Har et par kjeder i rotasjon og bytter når det piper. 

Kan også legge til evt Silca Synerg-e oppå, som er oljebasert, og har wolframdisulfid som smøreagent. Wolframdisulfid er en god smører og gjør at kjedene varer lenger. 

Men det aller viktigste er KMC EPT-kjede. Alt annet vil ruste uansett smøring. 

Må jeg bruke voks for full utnyttelse av KMC EPT eller vil jeg få mye av den samme gleden bare ved å olje det?

Hilsen småbarnsfar som har minimum med fritid/egentid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til innkjøp av Morgan Blue syn lube for noen uker siden og det har funka helt konge på min og samboers pendlersykkel. Temperaturer har variert mellom ca 0 grader og ned til -12 med litt snevær og noe saltslaps. Mindre knirk og knak enn med Squirt, Rocknroll og div teflonbasert vanlig smøring vi har brukt. Får se etterhvert hvor lenge det holder før jeg må smøre igjen. (Merk at jeg kun påfører smøring og noen ganger tørker av hvis det blir veldig vått ved smøring, renser nesten aldri kjedet på vinteren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Espen said:

Må jeg bruke voks for full utnyttelse av KMC EPT eller vil jeg få mye av den samme gleden bare ved å olje det?

Hilsen småbarnsfar som har minimum med fritid/egentid 

Nei, men det varer lenger enn olje. Voks beskytter ikke mot rust, men det er et fast stoff som hindrer møkk i å komme inn i sliteflatene. Olje trekker til seg møkk og vaskers vekk i saltslaps uansett. Da har du både møkkete og tørt kjede. Men noen ganger er det bare olje som duger. Med ulempene det medfører 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (28 minutter siden):

Nei, men det varer lenger enn olje. Voks beskytter ikke mot rust, men det er et fast stoff som hindrer møkk i å komme inn i sliteflatene. Olje trekker til seg møkk og vaskers vekk i saltslaps uansett. Da har du både møkkete og tørt kjede. Men noen ganger er det bare olje som duger. Med ulempene det medfører 

Bruker du en sånn kjedelås på kjedet? Er det i så fall en sånn: KMC Missing Link 11R EPT Kjedelås Sølv 2-pack,11-delt, 5.65mm pin, REUSABLE - Spinn.no hvis en har 2 x 11-delt gir?

Bruker du da en sånn for å ta det på / av? Shimano TL-CN10 Kjedelås Verktøy Demontering/Montering - Spinn.no Eller er det bare for Shimano?

Er det et sånt kjede du mener? KMC X11 EPT Silver 11-delt Sykkelkjede | Sykkelkomponenter.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i kjediolje bør ta en titt på denne. https://www.omnicalculator.com/sports/lubricant-cost-to-run

Selv har jeg gått over kun til smøring som tester bra på friction facts (som kalkulatoren over er basert på etter hva jeg har skjønt)

Selv bruker jeg UFO Drip eller Silca sin tilsvarende om sommer. Silca Synergetic på sykler jeg ikke vasker kjede like nøye på, i drittvær eller vinter.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/27/2023 at 3:33 PM, Mannen Faller Ikke said:

Bruker du da en sånn for å ta det på / av? Shimano TL-CN10 Kjedelås Verktøy Demontering/Montering - Spinn.no Eller er det bare for Shimano?

Kjøpte en sånn for å skifte kjede i vår, dette er visst fra den faktiske fabrikanten til en tredjedel av prisen 🙂

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/kjede/super-bike-tool-tb-3323-2-i-1-master-link-verktoy

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (På 2.1.2024 den 16.26):

Kjøpte en sånn for å skifte kjede i vår, dette er visst fra den faktiske fabrikanten til en tredjedel av prisen 🙂

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/kjede/super-bike-tool-tb-3323-2-i-1-master-link-verktoy

Kjøpte akkurat en sånn Shimano-tang, og må si de ser veldig like ut. Ser det står UE på min og XC på den i verktøyet. Men jeg fikk i hvert fall med en sånn låseting på bunnen 🙂

20240105_150218.jpg.8c0354acd7413e7bd8a064fc2d8a4bc2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...